Alla planerade anläggningsprojekt i Västra Götalands län
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 504 st.
Byggnation av spårvägsförbindelse i tunnel i Göteborg
Projektet avser en spårvägstunnel mellan Lindholmen och Linnéplatsen via Stigberget, där det blir en underjordisk hållplats.
Lindholmsförbindelsen är en del av program Spårväg och citybuss Brunnsbo – Linné via Lindholmen som ingår i Sverigeförhandlingen.
RFI-Byggande av spårvagnstunnel under Göta kanal i Göteborg
Göteborgs Stad planerar att bygga en underjordisk spårvagnslinje som kallas Lindholmsförbindelsen. Det är det största infrastrukturprojektet i Göteborgs Stads projektportfölj och finansieras till 100 procent genom det nationella infrastrukturpaketet Sverigeförhandlingen.
Förledsfördjupning/muddring i Skandiahamnen i Göteborg
Samarbetsprojekt mellan Trafikverket, Sjöfartsverket och Göteborgs Hamn AB.
Projekt Skandiaporten innebär fördjupning och breddning av Göteborgsfarleden (Torshamnsleden) in till Göteborgs hamn. Fördjupningen kommer att ske genom muddring och sprängning. Muddringen omfattar en volym på ca 8 miljoner tfm3 massor.
Ny sluss samt schakt- och släntstabilisering vid Trollhätte kanal i Lilla Edet
Muddring av farled där muddermassor bedöms till ca 100 000 m3 bestående av
både lera, morän och berg. Förstärkning av befintlig sluss. Grundförstärkning i form av RD-pålar, omfattar även borrning i lera, morän och berg inklusive hammarband stag och tätning mot berg. Slussteknik och slussportar. Byggnader. Grundläggningsdjup ca 16 m, över 50 000 m3 schakt i sluss, ca 15 000 m3 betong i slusskonstruktion. Triangelsluss.
Nytt dubbelspår mellan Göteborg-Borås, delsträcka Härryda Östra delen
Delsträcka Härryda är ca 30 kilometer lång och går från Sandbäck strax söder om Mölndal till kommungränsen mot Bollebygd. Den östra delen innehåller bla underjordisk station under Landvetter flygplats samt landsbygdssträckan fram till Bollebygs kommun. Landvetter flygplats-Bollebygd.
Ny slussled i Trollhätte kanal vid Trollhättan
Ny slusstrappa bestående av 3 slussar, höjdskillnad 33 m. Omfattande bergschakt, fångdammar både uppströms (sponter) och nedströms, ledverk och betongkajer, delar av slussleden kommer att utformas som ett betongtråg. Slussteknik och slussportar. Några byggnader, breddning av befintlig bergkanal. Öppningsbara broar (en över nya slussleden och troligtvis en över södra bergkanalen). Muddring av ny farled (Älvfåran norr om nuvarande sluss 5). Slussar och bergschakt.
Utbyggnad av allmän plats i Göteborg
Avser återställande av Korsvägen efter att Trafikverket återlämnat marken (grusad yta). Innefattar spårväg med tillhörande ledningar, omläggningar ledningar i mark, ny- & omplantering träd, nivåjustering mark inkl. ytbeläggning, nytt torg med granithällar, betong i spårytor, nya cykelbanor och körvägar, nya plattformar för kollektivtrafik (ej tak). Ev. även cykelramp till underjordiskt cykelgarage.
Nybyggnad av luftledningar i Göteborg
Göteborg– Skaraborg
Västra Götaland står inför en kraftig elektrifiering av industrin, samtidigt som en stor del av stamnätet närmar sig slutet av sin tekniska livslängd. Nätet måste förstärkas för att möta behoven av ökat effektuttag och möjliggöra anslutning av ny produktion.
Omfattning
• 400 km luftledning 400kV
• 25 km dubbel luftledning 400kV
• 410 km avveckling
Nybyggnad av luftledning i Trollhättan
Ny ledning byggs för att öka överföringskapaciteten över det s.k. Västkustsnittet. Dessutom planeras nya vindkraftparker i området. De behöver anslutas till stamnätet. Ledningslängd 43 km. Förnyelsen görs genom att en ny 400 kV-ledning byggs mellan stationerna, i samma sträcka som idag. När den nya ledningen är tagen i drift rivs den gamla
Nybyggnad av omloppsnära uppställningsspår vid Pilekrogen
Uppställningsspår Pilekrogen på bandel 626 längs med Västkustbanan mellan Krokslätt i norr och Kållered i söder. Arbetsområdet inom befintlig Västkustbana ligger mellan km 05+760 (Krokslätt) och km 16+850 (Kållered) i Västkustbanans kilometerräkning.
Bytespunkt i Haga, i Göteborg
Projektet avser utbyggnad av allmän plats med bla Va, ledningar, gata och installationer samt nybyggnad av gångbro över Rosenlundskanalen.
Nybyggnad av väg 168 mellan Ekelöv och Kareby
Förbättrad kapacitet, framkomlighet och trafiksäkerhet. Gc-väg. Ny vägförbindelse mellan väg 168 och väg 574, med en ny trafikplats vid anslutningen till E6 och en planskild passage av Bohusbanan.
Mark, va och stomarbeten för forsknings, vård och utbildningslokaler i Göteborg
Hus 1 deletapp 1 avser schaktarbeten, grundläggning,anläggande av kulvert, yttre VA samt en fullt färdig stomme som till största del utgörs av prefabricerade element.
I Hus 1 (som ingår under projekt ID 2535949) planeras forskningslokaler för Regional laboratoriemedicin samt Biobank Väst. Det planeras även för tre vårdverksamheter - en ny akutmottagning med tillhörande ambulanshall, en intensivvårdsavdelning och en operationsavdelning.
Sahlgrenska Life är en investering för framtidens vård och forskning och en av de största satsningarna i Life Science i Norden. Med Sahlgrenska Life skapas förutsättningar där forskning och utbildning verkar i ett nära och ömsesidigt utbyte mellan vård och näringsliv.
Arkitema Architects och Sweco har utsetts att utforma Göteborg Life Science Park.
Projektet har som mål att certifieras i enlighet med Miljöbyggnad 3.0
Stadsutveckling av Avenyn och Götaplatsen i Göteborg
Projektet avser gestaltning av Avenyn och Götaplatsen. Här omfattas hela stadsrummet för Avenyns och Götaplatsens gestaltning, som innefattar bland annat gång- och cykelstråk, platsbildningar, vegetation, vatten och markbeläggning.
Inklädnad av Lundbytunneln i Göteborg
2 km lång tunnel enkel väg. Omfattar åtgärder av skador i befintligt byggnadsverk samt ny inklädnad med traditionell vatten- och frostisolering med insprutade dräner. Inklädnaden förutses behöva täcka hela den invändiga ytan i tunnelns bägge rör från taket ner till överkant perfabväggar. Tunneln ligger utmed väg E6.21 mellan Sannegårdsmotet och Bräckemotet. Åtgärder för att minska inläckage.
Nybyggnad underjordisk parkeringsanläggning i Göteborg
Projektet avser nybyggnad av en underjordisk parkeringsanläggning om ca 260 parkeringsplatser i två plan, inom en blivande 3D-fastighet. I kvarteret benämnt B2 kommer Stena Fastigheter AB och Riksbyggen att uppföra två flerbostadshus (med objektnummer 1616706 och 1617792) och under dessa hus byggs den underjordiska parkeringsanläggningen.
Ombyggnad/upprustning av kaj mm i Göteborg
Objektet avser: Rivning, byggnation och anpassning av befintliga kajkonstruktioner med
tillhörande kajutrustning såsom pollare och fendrar, Byggnation av dykdalber, Anläggande av erosionsskydd, Geotekniska förstärkningsåtgärder, Uppgradering och anpassning av terminalytor, Upprustning och komplettering av befintligt VA-nät, Byggnation av ny nätstation samt Genomförande av el och fiberinstallationer.
Ny hamn och utfyllnadsområden i Lidköping
För det långsiktiga förslaget, som omfattar en fullt utbyggd hamn, föreslås en ca 310 m lång spontkaj vid norra sidan och en ca 40 m lång spontkaj vid södra sidan om hamnbassängen, samt tillhörande terminalytor. Utbyggnaden omfattar också en större och breddad hamnbassäng samt en större och breddad inseglingsränna anpassad för framtida Vänermax, dvs den största tillåtna fartygsstorleken i Vänern. Den teoretiskt fasta muddringsvolymen för utökningen och breddningen uppgår till ca 152 000 m3.
.
Ombyggnad av Vänersborgs Centralstation
Ett tredje spår anläggs på ön Sanden, 2 nya plattformar (1 på Sanden och 1 söder om dagens stationshus) ca 170 m långa och 6,5 m breda. Ställverksbyte. Breddning av gångbro över hamnkanalen. Ombyggnad av spår. Plankorsningsåtgärder.
Ombyggnad av väg 156 mellan Backadal-Bonared
Breddning till 2+1 väg. Ca 5,5 km lång sträcka. Vänstersvängfält, viltstängsel, faunapassager, planskild passage för oskyddade trafikanter och en cirka 400 meter lång gång- och cykelväg.
Om- och tillbyggnad av avloppsreningsverk i Mariestad
Mariestads avloppsverk ska byggas om och byggas till. Dels för att öka kapaciteten från 22000 pe till 25500 pe, dels för att bygga bort lukter för att möjliggöra närliggande framtida bostadsbebyggelse, dels för att klara skärpta reningskrav. Även bättrings- och renoveringsarbeten ska utföras.
Entreprenaden innebär bl a byggnadsarbeten för luktåtgärder, utbyte av äldre maskinvara, nybyggnad av bassänger, utbyggnad av maskinhall och nytt slamtorn.
Nybyggnad av klaffbro vid Trollhätte kanal i Trollhättan
Spännvidd 36 m, fri brobredd 9 m, klaffkammare med maskineri och nedsänkt motvikt placeras på Västergärdetsidan, bron ansluts till en fast brodel med ett spann 8 m och en konsoldel på knappt 4 m, brons stålbärverk utförs i målat kolstål, elmekaniskt system med panamahjul, anslutande vägar och teknikhus ingår.
Upprustning av tunnlar sträckan Borås-Almedal
Utvidgning av 6 stycken tunnlar; Långenäs, Hasseldalen, Hällsnäs, Landvetter 1, Landvetter 2 och Hindås. Bandel 641 km 04+960 - km 71+600 inklusive avvikande spår. Utvidgning genom både spårsänkning och kontaktledningsskena men också strossning av berg och eventuellt utbyte av inskränkande byggnadsverk. Tunnelportaler och tätskikt ska åtgärdas.
Ombyggnad av väg 535 i Partille, norra delen
Den norra delen av väg 535 sträcker sig från cirkulationsplatsen vid via Tingsvägen och Björnekulla mot Partillemotet vid E20 (Furulund–Partillemotet). Utbyggnad av kollektivtrafikfält i vardera riktning mellan cirkulationsplatsen vid Furulund och Partillemotet.
Om- och tillbyggnad av reningsverk i Vårgårda
Reningsverket ska utökas från 9 000 till 13 000 pe med tillkommande kväverening i en SBR-process. Renoveringen och utbyggnationen är nödvändig i och med en tilltagande belastning och framtida krav på kväverening samt för att dagens verk är ålderstiget. Reningsverket byggs ut med en ny mekanisk rening och försedimentering samt en ny biologisk rening. Kapaciteten på slambehandling och lagring ökas rejält.
Nya faunapassager längs E20 mellan Hasslerör-Vallsjö
Trimmingsåtgärder i form av faunaåtgärder och faunapassager byggs för att förbättra passager för faunan samt minska barriäreffekten. Ca 22-24 byggmånader. Ekodukt samt faunaåtgärder i form av stängsling, grindar, torrtrummor, viltuthopp samt färister. Siktskärm på 1 st bef bro.
Nybyggnad av vattenverk i Borås
Avser uppförande av ny råvattenpumpstation och nytt vattenverk. Samt kompletteringar i befintlig tryckstegringsstation.
Entreprenaden omfattar process, maskin, bygg, VVS, el, styr, mark, landskap, CCTV, brandlarm, lås och säkerhet etc.
Nybyggnad av gasturbinkraftverk, Göteborg
The demand for electricity in Göteborg is increasing. To meet the peak load of electricity
supply, the purchaser, Göteborg Energi, intends to procure a gas turbine plant, built up by 1-4 standard gas turbines at an industrial area in Gothenburg, Sweden. The scope of this Request for Information (RFI) is for the supply of gas turbines.
Ny cirkulationsplats och GCM-väg längs väg 535 vid Gökskulla
Ca 1 km väg. Cirkulationsplats, rivning och nybyggnation väg 535, inklusive mittseparering, nya busshållplatser, ny placering av befintligt viltvarningssystem i plan, i höjd med Gamla prästvägen, anläggning av gång- och cykelväg, montage av faunastängsel, anläggning av viltuthopp. Medfinansieras av Härryda kommun.
Nybyggnad av ackumulatortank för fjärrkyla i Göteborg
Avser nybyggnation av en ackumulatortank för fjärrkyla med tillhörande teknikhus vid Gullbergsvass i Göteborg.
Ackumulatortanken kommer att ha en byggnadshöjd på ca 65 m och 28 m i diameter.
Teknikhuset kommer vara rektangulärt och ha dimensionerna cirka 28 x 21 meter med en byggnadshöjd av 6 meter.
Nybyggnad av vattenverk i Marks kommun
Avser nybyggnad av vattenverk i Skene, Marks kommun.
Projektet omfattar 3 huvuddelar:
1. Byggnation av nytt VV i Skene.
2. Anslutning till befintligt dricksvattenledningsnät.
3. Ny Personalbyggnad i anslutning till VV.
Renovering av kajer på Tjörn
Projektet avser renovering av kajer samt rivning av en Ro-Ro ramp som kommer att ersättas med en ny större anläggning i Vallhamns hamn.
Exploateringsåtgärder i Göteborg, etapp 2
Planområdet binder samman Gamlestadens befintliga bebyggelse med området runt det nyuppförda resecentrumet. I planförslaget föreslås en rivning av befintlig trafikviadukt. Gamlestadsvägen byggs om till en stadsgata i markplan som leds över en ny bro över Säveån.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).