Alla planerade anläggningsprojekt i Västra Götalands län
VARUMÄRKEN SOM MATCHAR BYGGPROJEKT I URVALET
Klicka här om du också vill exponera dig för beslutsfattare som årligen ritar och köper in varor och tjänster för mer än 200 miljarder!
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 501 st.
Nytt dubbelspår mellan Göteborg-Borås, järnvägsplan Härryda
Beroende på vilken korridor som blir vald så kan innehållet skilja sig mellan två
sträckningar:
Söder Mölnlycke Landvetter flygplats (inklusive station Landvetter), station vid Landvetter flygplats, komplex anläggning med tunnlar/broar, station i tunnel eller tråg/skärning, stora naturvärden eller Mölndal Landvetter flygplats (inklusive station Landvetter), station vid Landvetter flygplats, komplex anläggning med tunnlar/broar, station i tunnel eller tråg/skärning, stora naturvärden.
Nytt dubbelspår mellan Göteborg-Borås, järnvägsplan Almedal-Mölndal
Beroende på vilken korridor som beslutas så kan innehållet i järnvägsplan 1 se ut
så här:
JP1A Almedal söder Mölnlycke (utan station), ingen station, lång tunnel, komplex anläggning med flera planskildheter, befintliga verksamheter, påverkan på befintlig trafikmiljö.
Eller
JP1B Mölndalsåns dalgång (inklusive station i Mölndal), station i Mölndal, vid nuvarande stationsläge, besvärliga grundförhållanden, påverkan på befintlig trafikmiljö, komplex anläggning, främst i Mölndal. Tunnel österut.
Ny slussled i Trollhätte kanal vid Trollhättan
Ny slusstrappa bestående av 3 slussar, höjdskillnad 33 m. Omfattande bergschakt, fångdammar både uppströms (sponter) och nedströms, ledverk och betongkajer, delar av slussleden kommer att utformas som ett betongtråg. Slussteknik och slussportar. Några byggnader, breddning av befintlig bergkanal. Öppningsbara broar (en över nya slussleden och troligtvis en över södra bergkanalen). Muddring av ny farled (Älvfåran norr om nuvarande sluss 5).
Ny sluss samt schakt- och släntstabilisering vid Trollhätte kanal i Lilla Edet
Muddring av farled där muddermassor bedöms till ca 100 000 m3 bestående av
både lera, morän och berg. Förstärkning av befintlig sluss. Grundförstärkning i form av RD-pålar, omfattar även borrning i lera, morän och berg inklusive hammarband stag och tätning mot berg. Slussteknik och slussportar. Byggnader. Grundläggningsdjup ca 16 m, över 50 000 m3 schakt i sluss, ca 15 000 m3 betong i slusskonstruktion. Triangelsluss.
Utbyggnad av allmän plats i Göteborg
Avser återställande av Korsvägen efter att Trafikverket återlämnat marken (grusad yta). Innefattar spårväg med tillhörande ledningar, omläggningar ledningar i mark, ny- & omplantering träd, nivåjustering mark inkl. ytbeläggning, nytt torg med granithällar, betong i spårytor, nya cykelbanor och körvägar, nya plattformar för kollektivtrafik (ej tak). Ev. även cykelramp till underjordiskt cykelgarage.
Ombyggnad av Hisingsleden, delen norra delen
Breddning av Hisingsleden till en fyrfältsväg mellan Björlandavägen och Klarebergsmotet med anslutning till E6, totalt 21,5 km. Planskilda korsningar byggs vid Holmvägen, Tuvevägen, Gerebacka och Klareberg. Ny gc-bana längs hela sträckan.
Bytespunkt i Haga, i Göteborg
Projektet avser utbyggnad av allmän plats med bla Va, ledningar, gata och installationer samt nybyggnad av gångbro över Rosenlundskanalen.
Nybyggnad av luftledning i Trollhättan
Ny ledning byggs för att öka överföringskapaciteten över det s.k. Västkustsnittet. Dessutom planeras nya vindkraftparker i området. De behöver anslutas till stamnätet. Ledningslängd 43 km. Förnyelsen görs genom att en ny 400 kV-ledning byggs mellan stationerna, i samma sträcka som idag. När den nya ledningen är tagen i drift rivs den gamla
Nybyggnad av väg 168 mellan Ekelöv och Kareby
Förbättrad kapacitet, framkomlighet och trafiksäkerhet. Gc-väg. Ny vägförbindelse mellan väg 168 och väg 574, med en ny trafikplats vid anslutningen till E6 och en planskild passage av Bohusbanan.
Stadsutveckling av Avenyn och Götaplatsen i Göteborg
Projektet avser gestaltning av Avenyn och Götaplatsen. Här omfattas hela stadsrummet för Avenyns och Götaplatsens gestaltning, som innefattar bland annat gång- och cykelstråk, platsbildningar, vegetation, vatten och markbeläggning.
Ombyggnad av Lundbyleden delen Brantingsmotet-Ringömotet, delprojekt E2
Avser ombyggnad för att höja trafiksäkerheten och möjliggöra utvecklingen av områdena kring Backaplan och Brunnsbo. Gator i Backaplan och utbyggnad av Bohusbanan till dubbelspår ca 1,5 km lång sträcka. Delprojekt E2 omfattar anläggningsarbeten för väg, järnvägsmark, broar. Entreprenaden omfattar ombyggnad av Lundbyleden mellan Branting-Ringömotet samt arbeten med järnvägsmark mellan Lundbyleden och Kvillebangård. Järnvägsbro, vägbro, rampbro samt gc-bro över Lundbyleden, stödmurar, omläggning ledningar.
Nybyggnad underjordisk parkeringsanläggning i Göteborg
Projektet avser nybyggnad av en underjordisk parkeringsanläggning om ca 260 parkeringsplatser i två plan, inom en blivande 3D-fastighet. I kvarteret benämnt B2 kommer Stena Fastigheter AB och Riksbyggen att uppföra två flerbostadshus (med objektnummer 1616706 och 1617792) och under dessa hus byggs den underjordiska parkeringsanläggningen.
Kontaktledningsupprustning längs Norra Bohusbanan sträckan Uddevalla-Strömstad
Kontaktledningsupprustning till AT-system mellan Uddevalla-Strömstad, kontaktledningsupprustning på Uddevalla bangård (befintligt BT-system bibehålls), byte av stolpar och bryggor, byte av oljekablar, hjälpkraftskonvertering till 3-fas (tidigare 2-fas) från stolpe 77 km 90+352 i Uddevalla och avslutas i km 178+897. Plattform 2A och 3A höjs till mellanhög, TSD-anpassas och förses till viss del med tak. Förläggning multidukt på sträckan Rabbalshede-Strömstad.
Ombyggnad av driftplats i Vänersborg
Ett tredje spår anläggs på ön Sanden, 2 nya plattformar (1 på Sanden och 1 söder om dagens stationshus) ca 170 m långa och 6,5 m breda. Uppgradering till datoriserat ställverk. Breddning av gångbro över hamnkanalen.
Nybyggnad av resecentrum och planfri korsning i Stenungsund
Detaljplanen möjliggör bl a: Tågperrong på västra sidan av järnvägen samt framtida utbyggnad av dubbelspår inklusive plattform öster om järnvägen. 15 busshållplatser. En stationsbyggnad på västra sidan av järnvägen. Förändrad infrastruktur inom planområdet med nya cirkulationsplatser och ny dragning av Göteborgsvägen samt nya anslutningsvägar till Göteborgsvägen. Gång- och cykeltunnlar under järnvägen och Göteborgsvägen. Separerade gång- och cykelbanor. Bilparkeringsytor. Hantering av skyfall med öppna fördröjningar/magasin/dammar.
Nybyggnad av överföringsledningar mellan Göteborg och Mölndal
Objektet omfattar byggnationen av nya överföringsledningar mellan två befintliga
spillvattentunnlar belägna på östra respektive västra sidan om Mölndalsån vid gränsen
mellan Göteborgs Stad och Mölndals stad.
Entreprenadarbetena är omfattande och korsar dalgången i öst-västlig riktning.
Nybyggnad av tunnlar för station Haga inom Västlänken
Entreprenad Stora Hamnkanalen omfattar byggnation av betongtunnel under Stora Hamnkanalen. Kontraktet med Konsortium AGN Haga (Gulermak, Astaldi och Segermo/NRC) har hävts pga förseningar. Veidekke utför skyddsarbeten i väntan på ny entreprenör.
Ommålning av stålkonstruktioner på Älvsborgsbron i Göteborg
Fackverket/hängspannet: Komplett täckmålning på hela konstruktionen och komplett ytbehandling vid rost. Fackverk ca 44 000 m2. Sadlar på pylontoppar 4 st: Komplett täckmålning på hela konstruktionen och komplett utbehandling vid rost. Samtliga hängare 224 st: borttagning av färg. Ny komplett ytbehandling. Övrigt: Eventuellt ytbeklädnad och mindre detaljer.
Ombyggnad av väg 535 i Partille, norra delen
Den norra delen av väg 535 sträcker sig från cirkulationsplatsen vid via Tingsvägen och Björnekulla mot Partillemotet vid E20 (Furulund–Partillemotet). Utbyggnad av kollektivtrafikfält i vardera riktning mellan cirkulationsplatsen vid Furulund och Partillemotet.
Nya faunapassager längs E20 mellan Hasslerör-Vallsjö
Trimmingsåtgärder i form av faunaåtgärder och faunapassager byggs för att förbättra passager för faunan samt minska barriäreffekten. Ca 22-24 byggmånader. Ekodukt samt faunaåtgärder i form av stängsling, grindar, torrtrummor, viltuthopp samt färister. Siktskärm på 1 st bef bro.
Nybyggnad av vattenverk i Borås
Avser uppförande av ny råvattenpumpstation och nytt vattenverk. Samt kompletteringar i befintlig tryckstegringsstation.
Entreprenaden omfattar process, maskin, bygg, VVS, el, styr, mark, landskap, CCTV, brandlarm, lås och säkerhet etc.
Upprustning av kanalmurar i Göteborg
Projektet avser att åtgärda muren för att säkra Åvägen och Gårda från framtida översvämningar på ett sätt som kan godtas både från teknisk och från estetisk synvinkel.
Exploateringsåtgärder i Göteborg, etapp 2
Planområdet binder samman Gamlestadens befintliga bebyggelse med området runt det nyuppförda resecentrumet. I planförslaget föreslås en rivning av befintlig trafikviadukt. Gamlestadsvägen byggs om till en stadsgata i markplan som leds över en ny bro över Säveån.
Renovering av kajer på Tjörn
Projektet avser renovering av kajer samt rivning av en Ro-Ro ramp som kommer att ersättas med en ny större anläggning i Vallhamns hamn.
Nybyggnad av vattenverk i Marks kommun
Avser nybyggnad av vattenverk i Skene, Marks kommun.
Projektet omfattar 3 huvuddelar:
1. Byggnation av nytt VV i Skene.
2. Anslutning till befintligt dricksvattenledningsnät.
3. Ny Personalbyggnad i anslutning till VV.
Ombyggnad av väg 168 genom Tjuvkil
Breddning av körbanan, ny gc-väg, trafiksäkerhetshöjande åtgärder i korsningar, gångpassager, upprustning av busshållplatser. Ca 3,4 km lång sträcka.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).