Alla planerade anläggningsprojekt i Västra Götalands län
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 491 st.
Byggnation av spårvägsförbindelse i tunnel i Göteborg
Projektet avser en spårvägstunnel mellan Lindholmen och Linnéplatsen via Stigberget, där det blir en underjordisk hållplats.
Lindholmsförbindelsen är en del av program Spårväg och citybuss Brunnsbo – Linné via Lindholmen som ingår i Sverigeförhandlingen.
RFI-Byggande av spårvagnstunnel under Göta kanal i Göteborg
Göteborgs Stad planerar att bygga en underjordisk spårvagnslinje som kallas Lindholmsförbindelsen. Det är det största infrastrukturprojektet i Göteborgs Stads projektportfölj och finansieras till 100 procent genom det nationella infrastrukturpaketet Sverigeförhandlingen.
Förledsfördjupning/muddring i Skandiahamnen i Göteborg
Samarbetsprojekt mellan Trafikverket, Sjöfartsverket och Göteborgs Hamn AB.
Projekt Skandiaporten innebär fördjupning och breddning av Göteborgsfarleden (Torshamnsleden) in till Göteborgs hamn. Fördjupningen kommer att ske genom muddring och sprängning. Muddringen omfattar en volym på ca 8 miljoner tfm3 massor.
Ny sluss samt schakt- och släntstabilisering vid Trollhätte kanal i Lilla Edet
Muddring av farled där muddermassor bedöms till ca 100 000 m3 bestående av
både lera, morän och berg. Förstärkning av befintlig sluss. Grundförstärkning i form av RD-pålar, omfattar även borrning i lera, morän och berg inklusive hammarband stag och tätning mot berg. Slussteknik och slussportar. Byggnader. Grundläggningsdjup ca 16 m, över 50 000 m3 schakt i sluss, ca 15 000 m3 betong i slusskonstruktion. Triangelsluss.
Ny slussled i Trollhätte kanal vid Trollhättan
Ny slusstrappa bestående av 3 slussar, höjdskillnad 33 m. Omfattande bergschakt, fångdammar både uppströms (sponter) och nedströms, ledverk och betongkajer, delar av slussleden kommer att utformas som ett betongtråg. Slussteknik och slussportar. Några byggnader, breddning av befintlig bergkanal. Öppningsbara broar (en över nya slussleden och troligtvis en över södra bergkanalen). Muddring av ny farled (Älvfåran norr om nuvarande sluss 5).
Utbyggnad av allmän plats i Göteborg
Avser återställande av Korsvägen efter att Trafikverket återlämnat marken (grusad yta). Innefattar spårväg med tillhörande ledningar, omläggningar ledningar i mark, ny- & omplantering träd, nivåjustering mark inkl. ytbeläggning, nytt torg med granithällar, betong i spårytor, nya cykelbanor och körvägar, nya plattformar för kollektivtrafik (ej tak). Ev. även cykelramp till underjordiskt cykelgarage.
Ombyggnad av Hisingsleden, delen norra delen
Breddning av Hisingsleden till en fyrfältsväg mellan Björlandavägen och Klarebergsmotet med anslutning till E6, totalt 21,5 km. Planskilda korsningar byggs vid Holmvägen, Tuvevägen, Gerebacka och Klareberg. Ny gc-bana längs hela sträckan.
Nybyggnad av luftledningar i Göteborg
Göteborg– Skaraborg
Västra Götaland står inför en kraftig elektrifiering av industrin, samtidigt som en stor del av stamnätet närmar sig slutet av sin tekniska livslängd. Nätet måste förstärkas för att möta behoven av ökat effektuttag och möjliggöra anslutning av ny produktion.
Omfattning
• 400 km luftledning 400kV
• 25 km dubbel luftledning 400kV
• 410 km avveckling
Bytespunkt i Haga, i Göteborg
Projektet avser utbyggnad av allmän plats med bla Va, ledningar, gata och installationer samt nybyggnad av gångbro över Rosenlundskanalen.
Nybyggnad av luftledning i Trollhättan
Ny ledning byggs för att öka överföringskapaciteten över det s.k. Västkustsnittet. Dessutom planeras nya vindkraftparker i området. De behöver anslutas till stamnätet. Ledningslängd 43 km. Förnyelsen görs genom att en ny 400 kV-ledning byggs mellan stationerna, i samma sträcka som idag. När den nya ledningen är tagen i drift rivs den gamla
Nybyggnad av väg 168 mellan Ekelöv och Kareby
Förbättrad kapacitet, framkomlighet och trafiksäkerhet. Gc-väg. Ny vägförbindelse mellan väg 168 och väg 574, med en ny trafikplats vid anslutningen till E6 och en planskild passage av Bohusbanan.
Stadsutveckling av Avenyn och Götaplatsen i Göteborg
Projektet avser gestaltning av Avenyn och Götaplatsen. Här omfattas hela stadsrummet för Avenyns och Götaplatsens gestaltning, som innefattar bland annat gång- och cykelstråk, platsbildningar, vegetation, vatten och markbeläggning.
Nybyggnad underjordisk parkeringsanläggning i Göteborg
Projektet avser nybyggnad av en underjordisk parkeringsanläggning om ca 260 parkeringsplatser i två plan, inom en blivande 3D-fastighet. I kvarteret benämnt B2 kommer Stena Fastigheter AB och Riksbyggen att uppföra två flerbostadshus (med objektnummer 1616706 och 1617792) och under dessa hus byggs den underjordiska parkeringsanläggningen.
Ombyggnad/upprustning av kaj mm i Göteborg
Objektet avser: Rivning, byggnation och anpassning av befintliga kajkonstruktioner med
tillhörande kajutrustning såsom pollare och fendrar, Byggnation av dykdalber, Anläggande av erosionsskydd, Geotekniska förstärkningsåtgärder, Uppgradering och anpassning av terminalytor, Upprustning och komplettering av befintligt VA-nät, Byggnation av ny nätstation samt Genomförande av el och fiberinstallationer.
Ombyggnad av Vänersborgs Centralstation
Ett tredje spår anläggs på ön Sanden, 2 nya plattformar (1 på Sanden och 1 söder om dagens stationshus) ca 170 m långa och 6,5 m breda. Ställverksbyte. Breddning av gångbro över hamnkanalen. Ombyggnad av spår. Plankorsningsåtgärder.
Ombyggnad av väg 156 mellan Backadal-Bonared
Breddning till 2+1 väg. Ca 5,5 km lång sträcka. Vänstersvängfält, viltstängsel, faunapassager, planskild passage för oskyddade trafikanter och en cirka 400 meter lång gång- och cykelväg.
Nybyggnad av tunnlar för station Haga inom Västlänken
Entreprenad Stora Hamnkanalen omfattar byggnation av betongtunnel under Stora Hamnkanalen. Kontraktet med Konsortium AGN Haga (Gulermak, Astaldi och Segermo/NRC) har hävts pga förseningar. Veidekke utför skyddsarbeten i väntan på ny entreprenör.
Ombyggnad av väg 535 i Partille, norra delen
Den norra delen av väg 535 sträcker sig från cirkulationsplatsen vid via Tingsvägen och Björnekulla mot Partillemotet vid E20 (Furulund–Partillemotet). Utbyggnad av kollektivtrafikfält i vardera riktning mellan cirkulationsplatsen vid Furulund och Partillemotet.
Nybyggnad av transformatorstation i Skandiahamnen, Göteborg
Totalentreprenad som omfattar uppförande av en transformatorstation som utformas för matning till total 7 OPS anslutningar i Skandiahamnen som del av projektet för landanslutning av container- och biltransportfartyg. I entreprenaden ingår installation av 4 matningar och förberedelse för installation av resterade 3 matningar.
Nya faunapassager längs E20 mellan Hasslerör-Vallsjö
Trimmingsåtgärder i form av faunaåtgärder och faunapassager byggs för att förbättra passager för faunan samt minska barriäreffekten. Ca 22-24 byggmånader. Ekodukt samt faunaåtgärder i form av stängsling, grindar, torrtrummor, viltuthopp samt färister. Siktskärm på 1 st bef bro.
Nybyggnad av polishus i Strömstad
Avsre nybyggnad av polishus intill räddningstjänstens lokaler vid Ringvägen. Ytan beräknas till 3700 kvm och omfattar bland annat arbetsytor, reception, arrest, tränings- och omklädningsytor, matsal samt garage för ca 30 fordon. Byggnaden kommer att uppföras med stort fokus på hållbarhet och målsättningen är att den ska miljöcertifieras enligt BREEAM Excellent
Nybyggnad av vattenverk i Borås
Avser uppförande av ny råvattenpumpstation och nytt vattenverk. Samt kompletteringar i befintlig tryckstegringsstation.
Entreprenaden omfattar process, maskin, bygg, VVS, el, styr, mark, landskap, CCTV, brandlarm, lås och säkerhet etc.
Upprustning av kanalmurar i Göteborg
Projektet avser att åtgärda muren för att säkra Åvägen och Gårda från framtida översvämningar på ett sätt som kan godtas både från teknisk och från estetisk synvinkel.
Renovering av kajer på Tjörn
Projektet avser renovering av kajer samt rivning av en Ro-Ro ramp som kommer att ersättas med en ny större anläggning i Vallhamns hamn.
Nybyggnad av ackumulatortank för fjärrkyla i Göteborg
Avser nybyggnation av en ackumulatortank för fjärrkyla med tillhörande teknikhus vid Gullbergsvass i Göteborg.
Ackumulatortanken kommer att ha en byggnadshöjd på ca 65 m och 28 m i diameter.
Teknikhuset kommer vara rektangulärt och ha dimensionerna cirka 28 x 21 meter med en byggnadshöjd av 6 meter.
Exploateringsåtgärder i Göteborg, etapp 2
Planområdet binder samman Gamlestadens befintliga bebyggelse med området runt det nyuppförda resecentrumet. I planförslaget föreslås en rivning av befintlig trafikviadukt. Gamlestadsvägen byggs om till en stadsgata i markplan som leds över en ny bro över Säveån.
Nybyggnad av vattenverk i Marks kommun
Avser nybyggnad av vattenverk i Skene, Marks kommun.
Projektet omfattar 3 huvuddelar:
1. Byggnation av nytt VV i Skene.
2. Anslutning till befintligt dricksvattenledningsnät.
3. Ny Personalbyggnad i anslutning till VV.
Ombyggnad av Skulltorpsmotet i Partille
En ny cirkulationsplats, ombyggnad av en cirkulationsplats, ny påfartsramp och avfartsramp med räcken, ny belysning, nya busshållplatser, ny gång-, cykel och mopedväg.
Ombyggnad av väg 168 genom Tjuvkil
Breddning av körbanan, ny gc-väg, trafiksäkerhetshöjande åtgärder i korsningar, gångpassager, upprustning av busshållplatser. Ca 3,4 km lång sträcka.
Ombyggnad av Backadalsmotet
BK4/förstärkningsåtgärder vid Norra avfartsrampen pga rasrisk. Två ramper och den kommunala vägen behöver byggas om. Ny tillfällig busshållplats och en tillfällig gångväg till bron som ingår.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).