Alla planerade anläggningsprojekt i Stockholms län
VARUMÄRKEN SOM MATCHAR BYGGPROJEKT I URVALET
Klicka här om du också vill exponera dig för beslutsfattare som årligen ritar och köper in varor och tjänster för mer än 200 miljarder!
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 833 st.
Nybyggnad av östlig förbifart till Stockholm
Ny väg och spårförbindelse i tunnel under Saltsjön och Djurgården. Ca 8 km totalt. Nya trafikplatser för anslutning mot Ropsten, Frihamnen och Värmdöleden. Ny spårväg som ansluter Tvärbanan till Lidingöbanan/Spårväg City ca 8,8 km lång med 5 nya hållplatser mellan Sickla Allé och Ropsten.
Ny tunnel, station samt järnväg i Sundbyberg
Mark entreprenad ca 1,7 km tunnel och tråg Mälarbanan i Sundbyberg, sträckan Huvudsta – Duvbo. Även spontvägg samt underjordisk connection till tunnelbanestation.
Inledande projekteringsarbeten startar januari 2019, basic design kommer starta under Q3 2019 och fas 1 uppdraget skall vara klart 2021-02-28.
Bygg- och installation, tele och styrarbeten för ny tunnelbana, gul linje till Arenastaden
Bygg- och installationsarbeten Södra Hagalund och Arenastaden samt genomgående tele/styr för hela Gula linjen. Stomkompletteringar med lättväggar, väggpaneler, smide, glaspartier, undertak, golv och övriga ytskikt. Installationer för värme, vatten, avlopp, sprinkler, ventilation, belysning, el/tele/styr, hissar, rulltrappor.
Anläggningsentreprenad för ny tunnelbana vid Gullmarsplan
Bergschakt för spårtunnel, stationsutrymmen, vertikalschakt för att ansluta till befintlig station, betongarbeten inklusive projektering samt anslutande markarbeten. Ingår i utbyggnaden av tunnelbana/Blå linje mellan Kungsträdgården-söderort.
Nybyggnad av arbetstunnel och huvudtunnel vid Arenstaden-Södra Hagalund
Berg- och anläggningsentreprenad. Iordningsställande av etableringsområde, utförande av arbetstunnel, bergschakt för huvudtunnlar på stäckan Arenastaden till Södra Hagalund, plattformsrum, vertikalschakt. Arbeten med tyngre stål- och betongstommar för stationerna Arenastaden och Södra Hagalund samt anslutande tunnlar mot Hagastaden. Mark- och grundläggningsarbeten för biljetthallar. Ingår i gul linje till Arenastaden.
Ombyggnad av bangård i Tomteboda
Ankomst och avgångsspår, rangeranläggning, nytt rangerställverk, spår och plattformar. Utbyte av samtliga spår och omhändertagande av förorenad mark. Installation av nytt signalställverk.
Anläggningsentreprenad för ny tunnelbana vid Hammarby kanal
Berg- och anläggningsentreprenad. Omfattar bergschakt för spårtunnel och stationsutrymmen vid Hammarby kanal. Även betongarbeten samt anslutande markarbeten för uppgångar och entréer ingår. Det största djupet på anläggningen ligger i passagen under saltsjön. Den nya anläggningen ansluter till befintlig station Kungsträdgården. Ingår i utbyggnaden av tunnelbana/Blå linje mellan Kungsträdgården-Nacka.
Anläggningsentreprenad för ny tunnelbana i Järla
Berg- och anläggningsentreprenad i Järla. Bergschakt för spårtunnel, uppställningsspår och stationsutrymmen och betongarbeten samt anslutande markarbeten. Ingår i utbyggnaden av tunnelbana/Blå linje mellan Kungsträdgården-Nacka.
Anläggningsentreprenad för ny tunnelbana i Nacka
Berg- och anläggningsentreprenad i Nacka C. Bergschakt för spårtunnel, uppställningsspår och stationsutrymmen och betongarbeten samt anslutande markarbeten. Ingår i utbyggnaden av tunnelbana/Blå linje mellan Kungsträdgården-Nacka.
Anläggningsentreprenad för ny tunnelbana i Sickla
Berg- och anläggningsentreprenad i Sickla. Bergschakt för spårtunnel, uppställningsspår och stationsutrymmen och betongarbeten samt anslutande markarbeten. Ingår i utbyggnaden av tunnelbana/Blå linje mellan Kungsträdgården-Nacka.
Ny huvudtunnel med stationer i Järfälla
Stomkomplettering, installationer (el på stationen samt VVS, VA, brand, styr och övervakning mm samt tele). Ingår i utbyggnad av tunnelbana/Blå linjen mellan Akalla-Barkarby.
Ombyggnad av E4/E20 mellan trafikplats Hallunda-Vårby Backe
Objektet omfattar trimning av ett körfält från Hallunda södra fram till Hallunda norra
(900 meter), breddning till fyra körfält från Fittja och norrut (1 500 meter), breddning
till fyra körfält från Vårby till Hallunda (3 500 meter), breddning av Vårbybron i båda
riktningarna, ombyggnad av bro över E4 vid Fittja samt ITS-åtgärder.
Ny huvudtunnel, anslutningsspår och uppställningshall i Högdalen
Huvudtunnel, anslutningsspår och uppställningshall inkl inredning och installationer i tunnelrum. Bergschakt, huvudsakligen under jord. Stomkompletteringar kan bli en del av entreprenaden. Installationer i arbets- och servicetunnel, anslutningsspår och uppställningshall under jord.
Upprustning av tunnel i Stockholm
Objektet avser att förlänga tunnelns funktion 50 år avseende dess konstruktion och 30 år gällande installation, samt uppfylla de lagkrav som ställs på en tunnel av Klaratunnelns karaktär.
Utbyggnad till dubbelspår mellan Järna-Linköping
Montage av teknikutrymmen, kablage, positioneringssystem, signaler, tavlor, distributionsnät 22 kV, transformatorstationer 50 Hz, krav 400 V, belysning och växelvärme samt all linjebunden kraftförsörjning. Lågspänning.
Nybyggnad av gång & cykelväg i Trollbäcken
Avser utveckling längs Vendelsövägen i Trollbäcken. I programmet föreslås fler bostäder, bättre service och fler verksamheter, men även levande torg och platser för möten.
Tunnelventilation, FSE903 Förbifart Stockholm
Avser installation av fläktar i trafikutrymmen alla fläktstationer samt tunnel- och brandventilationsstyrning. Montering av ca 200 fläktar och 17 fläktstationer för brand och avgaser samt intern styrning av ventilationen.
Nybyggnad av avloppstunnel i Mässtaden
Stockholm Vatten planerar bygga ny avloppstunnel, benämnd Mässtunneln, mellan exploateringsområde Mässtaden i Älvsjö och Liljeholmen. Mässtunneln planeras vid Liljeholmen ansluta till avloppstunneln som ska byggas mellan Bromma och Henriksdal (SFAL). Ungefärlig längd är 4200 - 4700 meter och tvärsnittsarean som mest 21 m2.
Ombyggnad av E4/E18 mellan trafikplats Glädjen-Arlanda
Utbyggnad till 3+3 körfält i vardera riktningen mellan trafikplats Glädjen i söder och trafikplats Arlanda i norr, ca 13 km lång sträcka. Kapacitetsförstärkning till följd av Förbifart Stockholm. Anpassning av av- och påfartsramper, anpassning och breddning av broar, vattenskydd, viltpassager.
Nybyggnad av bergtunnel i Stockholm
- Huvudtunnelnns längd blir ca 2100 meter och börjar vid Sicklaanläggningen och slutar vid strandpromenaden i Finnboda.
- Djupet från markytan till tunnelns tak varierar mellan 0 m (vid utloppet) och ca 85 m (Henriksdalsberget).
- Tunneln blir ca 20 m2 (4x5 meter).
- Tunneln kommer att luta med 1 promille, dvs 1 meter per 1000 meter.
- Två arbetstunnlar behövs för att bygga tunneln. Förslaget är att en tunnelmynning ska ligga i skogen väster om Hammarbybacken och en vid Finnboda nedanför Danvikshem. Tunneln byggs från båda hållen genom att borra och spränga.
- Utloppet från tunneln anläggs som en betongkonstruktion som mynnar under vattenytan ca 10 meter ut från strandkanten i Finnboda.
Nybyggnad av bussdepå på södra Färingsö
Plats för ca 80 bussar. Uppställningsytor för bussar, verkstadslokaler, tvätthallar, personalutrymmen, godsmottagning och anläggning för bränslehantering med tankplats för bussar. Även personalparkering med cirka 70 bilplatser tillkommer inom området.
Ombyggnad av Södertäljebron
Breddning av bron för att möjliggöra en utökning från två körfält till tre körfält i vardera riktningen, även de två öppningsbara motorvägsbroarna över Södertälje kanal ska byggas ut från två till tre körfält. De ska samtidigt rustas upp. Kapacitetsförstärkning till följd av Förbifart Stockholm. Ombyggnad av E4/E20 mellan trafikplatserna Moraberg och Saltskog.
Ny farled i Stockholms skärgård
Utbyggnad av Horstensleden samt delvis nydragning av Furusundsleden via östra och västra Saxarfjärden. Även Sandhamnsledens inre del behöver anpassas.
Stationsåtgärder vid Stockholms Central
Tillgänglighetsanpassning, renovering av ytskikt och förbättrad belysning, säkerhetsåtgärder, förbättring av infrastrukturen. Funktionsanpassningar efter Citybanan vid Stockholms Central och Karlberg ingår.
Boiler and Automation package for KVV1 in Värtan, Stockholm
The project objective is to extend the lifetime of the CHP with 25 years, to convert the systems for combustion of bio-oil and to reduce current levels of emissions to air. Original capacities and performance data, such as district heating and electrical production shall be achieved.
Förnyelse av ställverk i Stockholm
Ellevios substation Värtan, in the following named sn01, in Stockholm, is to be renewed. Additionaly capacity, meaning increased numbers of bays at both 110 kV and 220 kV levels, will support the growth and future expansion of Stockhholm. Besides 110 kV and 220 kV, which is the main part, the substation also includes a small part 33 kV.
A new buildning with a completely new electrical substation is in the scope, in addition to the construction of new underground cable connections, in ground and in concrete troughts to the substation.
The new Sn01 will be built, using GIS-technology, on the existing substation premises.
Upprustning av idrottsplats i Vårberg, Skärholmen
Vårbergs IP ska byggas om och kompletteras med en stor multihall. Denna nya hall ska
innehålla en fullstor idrottshall, teknikhall för fotboll, omklädningsrum och servering med pentry. Hallen beräknas vara 8 200 kvadratmeter, där ungefär 400 kvm ska vara avsedda för fritidsverksamhet som dans, gymnastik och enklare föreställningar. 350 kvm viks för boulebanor, med omklädningsrum och föreningslokal. Till hallen tillkommer en rundbana för skolfriidrott, en motionsslinga och en servicebyggnad. Alla byggnader ska byggas för att certifieras med Miljöbyggnad Silver.
Utbyggnad av kommunalt vatten/avlopp i Nynäshamns kommun, et 1
Projektet innefattar gemensamhetsanläggningar med ledningsnät, reningsverk och vattenverk eller avsaltningsanläggningar.
Detta projekt ingår i kommunens långsiktiga planering för vatten och avlopp i Nynäshamns kommun, en sk VA-strategi är upprättad. Strategin innebär att kommunen inom de närmaste 20-30 åren etappvis kommer att bygga ut kommunalt vatten och avlopp för att kunna ansluta de områden som har störst behov.
Utbyggnad av kommunalt vatten/avlopp i Nynäshamns kommun, et 2
Projektet innefattar gemensamhetsanläggningar med ledningsnät, reningsverk och vattenverk eller avsaltningsanläggningar.
Detta projekt ingår i kommunens långsiktiga planering för
vatten och avlopp i Nynäshamns kommun, en sk VA-strategi är
upprättad. Strategin innebär att kommunen inom de närmaste
20-30 åren etappvis kommer att bygga ut kommunalt vatten och
avlopp för att kunna ansluta de områden som har störst behov.
Omledning av E4 samt ny bro vid Helenelund
Huvuddel 1: omledning av E4 vid Helenelund, grundläggning för provisorisk bro, ny arbetsväg. Huvuddel 2: rivning av vägport vid Helenelund, uppbyggnad av ny permanent bro, rivning av omledningsväg, återställande av mark, ny fjärrvärmepumpstation.
BEST-arbeten vid Högdalsdepån
BEST installationer (bana, el, signal och tele) och tillhörande kanalisation, kraftkablar 33 kV, utbyggnad av befintligt depåställverk och ny kopplingscentral ovan jord.
Gratiserbjudanden
till företag!
Vi vill ge dig smakprov på vilka möjligheter som finns i
landets största projektdatabas och den mest omfattande
bevakningen av projektmarknaden.