Alla planerade anläggningsprojekt i Stockholms län

Botkyrka (27)
Danderyd (9)
Ekerö (15)
Haninge (16)
Huddinge (50)
Järfälla (16)
Lidingö (13)
Nacka (55)
Norrtälje (16)
Nykvarn (14)
Nynäshamn (34)
Salem (11)
Sigtuna (16)
Sollentuna (12)
Solna (24)
Stockholm (309)
Sundbyberg (10)
Tyresö (29)
Täby (18)
Vallentuna (21)
Vaxholm (11)
Värmdö (48)
VARUMÄRKEN SOM MATCHAR BYGGPROJEKT I URVALET
Klicka här om du också vill exponera dig för beslutsfattare som årligen ritar och köper in varor och tjänster för mer än 200 miljarder!

Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 821 st.

Nybyggnad av exploateringsområde för bostäder, skola mm i Rosersberg etapp 2-5
Planläggning för i huvudsak bostäder väster om Rosersberg station i anslutning till Slottsvägen. 2500 bostäder. Ytterligare funktioner skolor, VA, gator, park m.m. Därefter detaljplaneläggning i etapper, första etapp prel. 20223.
Nybyggnad av östlig förbifart till Stockholm
Ny väg och spårförbindelse i tunnel under Saltsjön och Djurgården. Ca 8 km totalt. Nya trafikplatser för anslutning mot Ropsten, Frihamnen och Värmdöleden. Ny spårväg som ansluter Tvärbanan till Lidingöbanan/Spårväg City ca 8,8 km lång med 5 nya hållplatser mellan Sickla Allé och Ropsten.
Utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö
Sex nya stationer vid Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Ca 10 km lång sträckning. Tunnel i Aspudden. Ca 9,7 km lång sträcka.
Förlängning av Roslagsbanan mellan Universitetet-T-centralen
Förlängning från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen.
Ny tunnel, station samt järnväg i Sundbyberg
Ca 1,4 km lång tunnel genom Sundbyberg med anslutande ramper från kommungränsen i Duvbo till Ekensbergsvägen, ny Sundbyberg station med tre stationsentréer.
Utbyggnad av spårväg mellan Flemingsberg-Älvsjö
Drygt 17 km lång dubbelspårig spårväg från Flemingsberg till Älvsjö via bla Masmo, Kungens Kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. 16 hållplatser, ny spårvagnsdepå.
Nybyggnad av bro och spårväg från Sätra till Kungshatt
Ny bro, 350 meter och 39 meter hög. Ny spårväg.
Upprustning av tunnelbana; Hässelbygrenen
Ca 10 km lång sträcka. Från Tranebergsbrons västra landfäste till station Hässelby strand. Omfattar 12 stationer och 24 broar.
Nybyggnad av Ö och påldäck i Lilla Värtan
Nya kajer ca 1000m samt ny ö för 450 bostäder, totalt 55 000 kvm påldäck.
Nybyggnad av tunnel under Flemingsbergsskogen
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Bergtunnel 3100 m i två tunnelrör, ledningskulvert, betongväggar, 4 ELDU, 3 pumpstationer, 20 utrymningsvägar (tvärtunnlar), väg 800 m, betongtråg ca 250 m.
Nybyggnad av trafikplats i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Trafikplats i 3 plan, 8 vägbroar, betongtunnel under västra stambanan och väg 226 Huddingevägen ca 170 m, betongtråg 2 st (totalt ca 300 m), gång- och cykelväg ca 1300 m, pumpstationer 2 st, BEST-arbeten.
Nybyggnad av arbetstunnel och huvudtunnel vid Arenstaden-Södra Hagalund
Berg- och anläggningsentreprenad. Iordningsställande av etableringsområde, utförande av arbetstunnel, bergschakt för huvudtunnlar på stäckan Arenastaden till Södra Hagalund, plattformsrum, vertikalschakt. Arbeten med tyngre stål- och betongstommar för stationerna Arenastaden och Södra Hagalund samt anslutande tunnlar mot Hagastaden. Mark- och grundläggningsarbeten för biljetthallar. Ingår i gul linje till Arenastaden.
Bygg- och installation, tele och styrarbeten för ny tunnelbana, gul linje till Arenastaden
Bygg- och installationsarbeten Södra Hagalund och Arenastaden samt genomgående tele/styr för hela Gula linjen. Stomkompletteringar med lättväggar, väggpaneler, smide, glaspartier, undertak, golv och övriga ytskikt. Installationer för värme, vatten, avlopp, sprinkler, ventilation, belysning, el/tele/styr, hissar, rulltrappor för komplett station.
Nybyggnad av trafikplats samt broar i Stockholm
Ingår i Tvärförbindelse Södertörn. 3 km ny vägsträcka varav 2 st 400 m nya Vårbybroar, breddning av E4/E20, 6 st på- och avfartsramper, förskärning och betongarbeten i tunnelmynning, två stycken VA-stationer och ett eldriftutrymme, stora mängder bergschakt och betong, totalt 20 nya broar.
Ny vattenreservoar i Stockholm
För att säkra dricksvattenförsörjningen i framtiden planerar Stockholm Vatten och Avfall en förnyelse av vattenreservoaren (vattentornet) vid Uggleviken. Den nuvarande reservoaren är byggd 1935. Förstudier visar att Ugglevikens reservoar både måste ökas i vattenvolym och höjas geografiskt. Då det inte går att renovera och bygga om för att motsvara behoven har Stockholm Vatten och Avfall tagit fram ett förslag till nybyggnad på samma plats men läget förskjuts cirka 30 meter åt sydost.
Utbyggnad till dubbelspår mellan Järna-Linköping
Installation och montage av all tele- och IT-utrustning, detektorer, telefoni mm. längs hela Ostlänkens sträckning.
Utbyggnad till dubbelspår mellan Järna-Linköping
Kontaktledningsanläggning längs Ostlänkens hela sträckning.
Ny huvudtunnel, anslutningsspår och uppställningshall i Högdalen
Bergschakt, huvudsakligen under jord, betongarbeten, servicetunnel, stomkompletteringar samt installationer i arbets och servicetunnel, anslutningsspår och uppställningshall under jord. (Sprinkler, arbetsbelysning mm.)
Nybyggnad av trafikplats i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Trafikplats med överliggande cirkulationsplats och en ekodukt.
Nybyggnad av trafikplatser i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Breddning av väg 259 till 2+2 körfält mellan trafikplatserna ca 4700 meter lång sträcka, 8 vägbroar, VA-anläggningar, bullerskyddsskärmar. Ny vägbro över befintligt spårområde för Nynäsbanan. Ca 5700 m lång gc-väg.
Nybyggnad av trafikplatser i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Breddning av väg 259 till 2+2 körfält mellan trafikplatserna ca 5300 meter lång stäcka, 15 vägbroar, 4 rörbroar, 3 stödmurar, VA-anläggningar, bullerskyddsskärmar. Ca 5 km lång gc-väg.
Nybyggnad av tunnel i Stockholm
Masmotunneln ca 750 m lång varav ca 640 m bergtunnel och ca 110 m betongtunnel.
Nybyggnad av tunnel i Stockholm
1100 meter bergtunnel, två tunnlar med 2 körfält i respektive tunnel, två stycken förskärningar med längden ca 220 meter respektive ca 140 meter. Högsta höjd på skärningarna är ca 25 meter. Två stycken eldriftsutrymmen och tre stycken VA-stationer. Stora mängder tunnelberg och stora mämngder ovanjordsschakt. 250 meter ytväg med KC-pelare.
Renovering av klaffbroar i Stockholm
Liljeholmsbroarna, i dagligt tal Liljeholmsbron, är två parallella klaffbroar mellan Södermalm och Liljeholmen som byggdes år 1928 respektive 1954. Liljeholmsbroarna passerar över Liljeholmsviken mellan Södermalm och Liljeholmen
Ombyggnad av bangård i Tomteboda
Ankomst och avgångsspår, rangeranläggning, nytt rangerställverk, spår och plattformar. Utbyte av samtliga spår och omhändertagande av förorenad mark. Installation av nytt signalställverk.
El/tele/styr och belysning längs nya tunnelbanan sträckan Kungsträdgården-Nacka/söderort
El, tele, styr och belysning på samtliga 7 stationer på sträckan Kungsträdgården-Nacka/söderort.
Anläggningsentreprenad för ny tunnelbana i Järla
Berg- och anläggningsentreprenad i Järla. Bergschakt för spårtunnel, uppställningsspår och stationsutrymmen och betongarbeten samt anslutande markarbeten. Ingår i utbyggnaden av tunnelbana/Blå linje mellan Kungsträdgården-Nacka.
Berg och anläggningsentreprenad vid Sockenplan, etapp 2
Bergschakt för spårtunnel, stationsutrymmen, betongarbeten, omläggning av vägar, betongtråg samt anslutande markarbeten. Ingår i utbyggnaden av tunnelbana/Blå linje mellan Kungsträdgården-söderort.
Installation av VVS längs nya tunnelbanan sträckan Kungsträdgården-Nacka/söderort
VVS inkl. brand- och tunnelventilation på samtliga 7 stationer på sträckan Kungsträdgården-Nacka/söderort.
Ombyggnad av E4/E20 mellan trafikplats Hallunda-Fittja
Objektet omfattar trimning av ett körfält från Hallunda södra fram till Hallunda norra (900 meter), breddning till fyra körfält från Fittja och norrut (1 500 meter), breddning till fyra körfält från Vårby till Hallunda (3 500 meter), breddning av Vårbybron i båda riktningarna, ombyggnad av bro över E4 vid Fittja samt ITS-åtgärder.
Upprustning av tunnel i Stockholm
Objektet avser att förlänga tunnelns funktion 50 år avseende dess konstruktion och 30 år gällande installation, samt uppfylla de lagkrav som ställs på en tunnel av Klaratunnelns karaktär.
Nybyggnad av gång & cykelväg i Trollbäcken
Avser utveckling längs Vendelsövägen i Trollbäcken. I programmet föreslås fler bostäder, bättre service och fler verksamheter, men även levande torg och platser för möten.
Nybyggnad av trafikplats i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Broar, ledningskulvertar, pumpstationer, bullerskyddsskärmar, gc-väg. Ca 1750 m ny motortrafikled, totalt 7 nya vägbroar, ca 2200 m ny gc-väg, ledningskulvertar. Trafikplats med överliggande cirkulationsplats.
Nybyggnad av exploateringsområde, va-ledning och väg/gata i Nacka
Avser exploatering av gata och va för nybyggnad av ca 450 nya bostäder samt arbetsplatser och lokaler för handel.
Ny sträckning av väg 268 mellan E4-Grana
Avser ny sträckning för väg 268 mellan E4 i Upplands Väsby kommun och Grana i Vallentuna kommun.
Ny förstärkningslina samt kontaktledningsupprustning sträckan Järna-Sköldinge
Ny förstärkningslina, kontaktledningsupprustning samt 22 kV hjälpkraft.
Utbyggnad till dubbelspår mellan Järna-Linköping
Montage av teknikutrymmen, kablage, positioneringssystem, signaler, tavlor, distributionsnät 22 kV, transformatorstationer 50 Hz, krav 400 V, belysning och växelvärme samt all linjebunden kraftförsörjning. Lågspänning.
Nybyggnad av avloppstunnel i Mässtaden
Stockholm Vatten planerar bygga ny avloppstunnel, benämnd Mässtunneln, mellan exploateringsområde Mässtaden i Älvsjö och Liljeholmen. Mässtunneln planeras vid Liljeholmen ansluta till avloppstunneln som ska byggas mellan Bromma och Henriksdal (SFAL). Ungefärlig längd är 4200 - 4700 meter och tvärsnittsarean som mest 21 m2.
Ombyggnad av E4/E18 mellan trafikplats Glädjen-Arlanda
Utbyggnad till 3+3 körfält i vardera riktningen mellan trafikplats Glädjen i söder och trafikplats Arlanda i norr, ca 13 km lång sträcka. Kapacitetsförstärkning till följd av Förbifart Stockholm. Anpassning av av- och påfartsramper, anpassning och breddning av broar, vattenskydd, viltpassager.
Utbyggnad av gator och VA-ledningar i Vårby, Huddinge
Planer för utveckling av området i Vårby till en ny marin stadsdel i Huddinge. I områder planeras för 2000 bostäder tillsammans med skola, förskolor, vårdboenden, butiker och hotell.
Nybyggnad av bergtunnel i Stockholm
- Huvudtunnelnns längd blir ca 2100 meter och börjar vid Sicklaanläggningen och slutar vid strandpromenaden i Finnboda. - Djupet från markytan till tunnelns tak varierar mellan 0 m (vid utloppet) och ca 85 m (Henriksdalsberget). - Tunneln blir ca 20 m2 (4x5 meter). - Tunneln kommer att luta med 1 promille, dvs 1 meter per 1000 meter. - Två arbetstunnlar behövs för att bygga tunneln. Förslaget är att en tunnelmynning ska ligga i skogen väster om Hammarbybacken och en vid Finnboda nedanför Danvikshem. Tunneln byggs från båda hållen genom att borra och spränga. - Utloppet från tunneln anläggs som en betongkonstruktion som mynnar under vattenytan ca 10 meter ut från strandkanten i Finnboda.
Överdäckning för nybyggnation av kontor och bostäder på Norrmalm
En fastighet ovanpå Klarastrandsleden, mellan Waterfront och Klara sjö, planeras bli kontor med eventuellt inslag av bostäder. Totalt rör det sig om en kontorsbyggnad på ca 15 000 kvadratmeter, mitt emellan Kungsholmen och city. En detaljplan kommer att tas fram för projektet och användningen planeras bli i huvudsak kontor men med inslag av handel och andra verksamheter i bottenvåningarna, ett visst inslag av bostäder kommer att prövas. Om bostäder kan inrymmas i planen kommer det att bli bostadsrätter. Staden kommer att ansvara för att bygga en överdäckning medans husvolymerna kommer inrymmas i en 2D fastighet som staden har för avsikt att sälja genom en anbudstävling. Anbudstävlingen pågår mellan den 16 mars och den 11 maj 2021.
Nybyggnad av bussdepå i Värtan
Bussdepå för 80-100 bussar.
Ombyggnad av bangård i Hagalund
Nya uppställningsspår, ny tvätthall, nytt ställverk mm.
Nyläggning av huvudvattenledning mellan Norsborgs vattenverk och Alby
Ny huvudvattenledning som blir 1,4 meter i diameter och drygt 4 km lång.
Nybyggnad av bussdepå på södra Färingsö
Plats för ca 80 bussar. Uppställningsytor för bussar, verkstadslokaler, tvätthallar, personalutrymmen, godsmottagning och anläggning för bränslehantering med tankplats för bussar. Även personalparkering med cirka 70 bilplatser tillkommer inom området.
Överdäckning av E18 för byggnation av bostäder i Danderyd
Överdäckning av E18 möjliggör byggnation för mellan 9000 och 11 000 nya bostäder.
Ombyggnad av Södertäljebron
Breddning av bron för att möjliggöra en utökning från två körfält till tre körfält i vardera riktningen, även de två öppningsbara motorvägsbroarna över Södertälje kanal ska byggas ut från två till tre körfält. De ska samtidigt rustas upp. Kapacitetsförstärkning till följd av Förbifart Stockholm. Ombyggnad av E4/E20 mellan trafikplatserna Moraberg och Saltskog. Ny överledningsbro.
Betong- och markarbeten längs Södertälje kanal
Ca 3200 löpmeter krönbalk och ca 400 löpmeter åtgärdande av befintlig krönbalk, 3 st gångbroar samt gc-bana längs kanal med tillhörande landskapsarbeten.
Basunderhåll väg område Södertörn
Möjlig option om 1 eller 2 år.
Mark och BEST-arbeten längs Mälarbanan mellan Duvbo-Spånga (Bromsten)
Mark och anläggningsentreprenad sträckan Duvbo-Spånga (11 000) inkl ny passage (bro) för Sulkyvägen.
Ombyggnad av väg 77 mellan Länsgränsen-Rösa, etapp 2
Förbättring av standarden. Delsträcka 4: Rimbo.
Nybyggnad av exploateringsområde, gata och vattenledning i Barkarby
Detta projekt avser en del av Barkarbystaden 3 och en del av Barkarbystaden 4 som är planerad efter: 1466866.
Ny farled i Stockholms skärgård
Utbyggnad av Horstensleden samt delvis nydragning av Furusundsleden via östra och västra Saxarfjärden. Även Sandhamnsledens inre del behöver anpassas.
Nybyggnad av spårväg mellan Djurgårdsbron-Frihamnen-Ropsten i Stockholm
Tillgänglighetsanpassning av hållplatsen vid Nybroplan ingår.
Upprustning alt utbyte av bro i Stockholm
Trafikkontoret avser genomföra en tillståndsutredning och projektering för renovering eller utbyte av Vasabron.
Anläggande av påldäckskaj i Värtahamnen, Stockholm
Spontning, muddring, markrening, påldäckskaj, konstbyggnader, dykdalber, byggnation arbetsgata, förläggning VA-ledningar, el, opto, tele, belysning.
Ombyggnad av väg 222 mellan Mölnvik-Ålstäket
Avser förbättringar av framkomligheten, tillgängligheten och trafiksäkerheten.
Upprustning av idrottsplats i Vårberg, Skärholmen
Vårbergs IP ska byggas om och kompletteras med en stor multihall. Denna nya hall ska innehålla en fullstor idrottshall, teknikhall för fotboll, omklädningsrum och servering med pentry. Hallen beräknas vara 8 200 kvadratmeter, där ungefär 400 kvm ska vara avsedda för fritidsverksamhet som dans, gymnastik och enklare föreställningar. 350 kvm viks för boulebanor, med omklädningsrum och föreningslokal. Till hallen tillkommer en rundbana för skolfriidrott, en motionsslinga och en servicebyggnad. Alla byggnader ska byggas för att certifieras med Miljöbyggnad Silver.
Upphöjning av Saltsjöbanan vid Nacka station
Ett förslag att höja upp Saltsjöbanan intill Sickla köpkvarter.
Exploatering för ny stadsdel i Norrtälje, Etapp 2
Denna upphandling gäller uppdrag att såsom totalentreprenör svara för mark-, anläggnings- och VA-arbeten i genomförandet av stadsutvecklingsprojektet Lommarstranden etapp 1 (rsm-id 1313715) och 2. Etapp 1 är preliminärt indelad i tio huvuddelar vilka beskrivs i Kontraktet. Etapp 2 är under våren 2021 i förstudiefas i vilken entreprenadarbetenas omfattning inklusive huvuddelar är under utredning.
BEST-arbeten för utbyggnad av tunnelbana/Gula linjen mellan Odenplan-Arenastaden
Montagearbeten för ny spåranläggning. Spår- och växelmontage, strömskeneanläggning, lågspänningsinstallationer i spårtunnlar, signaler mm.
Renovering av tunnel och gatumiljö i Stockholm
Trafikkontoret avser utföra en konstruktionsförstärkning av den ledningstunnel som går under Kungsgatan på sträckan mellan Sveavägen och Norrlandsgatan. Ledningstunneln, som är ett skyddsobjekt, är 400 m lång och färdigställdes år 1911. Då tunneln behöver schaktas fram från gatan kan även vissa åtgärder i gatumiljön komma att utföras i samband med återställningen av gatan.
Signalarbeten för ny tunnelbana mellan Kungsträdgården-Nacka samt Sofia-Sockenplan
Signalinstallationer för sträckan Kungsträdgården-Nacka samt Sofia-Sockenplan. Signalsystemet är lika det befintliga på blå tunnelbana, dvs ett Union&Switch system (reläbaserat system). Ingår i utbyggnaden av tunnelbana/Blå linje mellan Nacka-söderort.
Utbyggnad av kommunalt vatten/avlopp i Nynäshamns kommun, et 2
Projektet innefattar gemensamhetsanläggningar med ledningsnät, reningsverk och vattenverk eller avsaltningsanläggningar. Detta projekt ingår i kommunens långsiktiga planering för vatten och avlopp i Nynäshamns kommun, en sk VA-strategi är upprättad. Strategin innebär att kommunen inom de närmaste 20-30 åren etappvis kommer att bygga ut kommunalt vatten och avlopp för att kunna ansluta de områden som har störst behov.
Bana, mark och strömskena för ny tunnelbana mellan Hammarby Kanal-Nacka
Spår, strömskena, frånskiljare inkl styrning, gångbana utmed spår samt kabelrännor i spår längs sträckan Hammarby Kanal-Nacka.
Bana, mark och strömskena för ny tunnelbana; Kungsträdgården-Hammarby kanal mm
Spår, strömskena, frånskiljare inkl styrning, gångbana utmed spår samt kabelrännor i spår längs sträckan Kungsträdgården-Hammarby Kanal samt Sofia-Sockenplan.
Nybyggnad av gator och VA-ledningar i Vallentuna
Projektet i tellhuskvarteren i centrala Vallentuna planläggs för bostäder och verksamheter samt parkområde.
Nybyggnad av gator och VA-ledningar i Salem
177 småhus på fastigheten Högantorp 3:8. Området ligger öster om Salems golfbana och norr om Högantorpsvägen. Bolaget vill även bygga 54 småhus söder om Högantorpsvägen,
Byte av tätskikt på taket i tunnel samt ombyggnad av gata i Stockholm
8 m bred tunnel. Kommer att grävas upp i etapper från 2022 och 6 år framåt. Gatan kommer att få separerade cykelbanor och mer yta för gående. Gaturummet kommer att bli grönare och luftigare med nya trädplanteringar och fler bänkar att sitta på.
Nybyggnad av exploateringsområde i Österåker
Andra delen på Täljöhalvön består av ca 1200 bostäder, skolor, kommersiella och offentliga lokaler. Detta avser infrastrukturen inför bostadsbyggnationen.
Nybyggnad av elväg längs väg 73 sträckan Nynäshamn-Västerhaninge
Lufttrådar eller elskenor i marken. Sträckan går på väg 73 från trafikplats Älgviken norr om Nynäshamn till trafikplats Fors i Västerhaninge, ca 23 km lång sträcka.
Utbyggnad av gator & VA-ledningar i Nacka
Nacka kommun vill bygga ut industriområdet i Ältaberg genom att förvandla 7 500 kvadratmeter naturmark till industritomt.

Gratis erbjudanden
till företag!

Vi vill ge dig smakprov på vilka möjligheter som finns i landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden. Du får därför en gratis lista med planerade byggprojekt och mer information om våra tjänster.