Alla planerade anläggningsprojekt i Stockholms län
VARUMÄRKEN SOM MATCHAR BYGGPROJEKT I URVALET
Klicka här om du också vill exponera dig för beslutsfattare som årligen ritar och köper in varor och tjänster för mer än 200 miljarder!
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 776 st.
Nybyggnad av östlig förbifart till Stockholm
Ny väg och spårförbindelse i tunnel under Saltsjön och Djurgården. Ca 8 km totalt. Nya trafikplatser för anslutning mot Ropsten, Frihamnen och Värmdöleden. Ny spårväg som ansluter Tvärbanan till Lidingöbanan/Spårväg City ca 8,8 km lång med 5 nya hållplatser mellan Sickla Allé och Ropsten.
Ny tunnel, station samt järnväg i Sundbyberg
Ca 3,3 km lång sträcka. Omfattar markspår, banunderbyggnad, tråg, 2 nya tunnlar samt tågstationer i Sundbyberg och Huvudsta. Ca 1,4 km lång tunnel genom Sundbyberg med anslutande ramper från kommungränsen i Duvbo till Ekensbergsvägen.
Exploateringsarbeten längs Örbyleden i Farsta, Stockholm
Ett förslag till ny detaljplan ska tas fram för den norra sidan av Örbyleden, mellan Stureby och Örby/Bandhagen. Projektet ska göra det möjligt att utveckla området med cirka 1 200 bostäder, plats för kontor, förskola, verksamhetslokaler samt park.
Nybyggnad av vindkraftverk utanför Sandhamn
Njordr Offshore Wind planerar en havsbaserad vindkraftspark i norra Östersjön. Vindparken är belägen ca 100 kilometer öster om Stockholm och ca 55 kilometer öster om Sandhamn.
Vindparken planeras bestå av upp till 300 vindkraftverk med en maximal totalhöjd om 330 meter. Förväntad produktion från vindkraftparken är upp till 20 TWh per år.
Nybyggnad av tunnel under Flemingsbergsskogen
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Bergtunnel 3100 m i två tunnelrör, ledningskulvert, betongväggar, 4 ELDU, 3 pumpstationer, 20 utrymningsvägar (tvärtunnlar), väg 800 m, betongtråg ca 250 m.
Ny vattenreservoar i Stockholm
För att säkra dricksvattenförsörjningen i framtiden planerar Stockholm Vatten och Avfall en förnyelse av vattenreservoaren (vattentornet) vid Uggleviken. Den nuvarande reservoaren är byggd 1935. Förstudier visar att Ugglevikens reservoar både måste ökas i vattenvolym och höjas geografiskt. Då det inte går att renovera och bygga om för att motsvara behoven har Stockholm Vatten och Avfall tagit fram ett förslag till nybyggnad på samma plats men läget förskjuts cirka 30 meter åt sydost.
Bygg- och installation, tele och styrarbeten för ny tunnelbana, gul linje till Arenastaden
Bygg- och installationsarbeten Södra Hagalund och Arenastaden samt genomgående tele/styr för hela Gula linjen. Stomkompletteringar med lättväggar, väggpaneler, smide, glaspartier, undertak, golv och övriga ytskikt. Installationer för värme, vatten, avlopp, sprinkler, ventilation, belysning, el/tele/styr, hissar, rulltrappor för komplett station.
Nybyggnad av trafikplats i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Trafikplats i 3 plan, 8 vägbroar, betongtunnel under västra stambanan och väg 226 Huddingevägen ca 170 m, betongtråg 2 st (totalt ca 300 m), gång- och cykelväg ca 1300 m, pumpstationer 2 st, BEST-arbeten.
Nybyggnad av trafikplats samt broar i Stockholm
Ingår i Tvärförbindelse Södertörn. 3 km ny vägsträcka varav 2 st 400 m nya Vårbybroar,
breddning av E4/E20, 6 st på- och avfartsramper, förskärning och betongarbeten i
tunnelmynning, två stycken VA-stationer och ett eldriftutrymme, stora mängder bergschakt och betong, totalt 20 nya broar.
Nybyggnad av avloppsreningsverk i Åkersberga
Utbyggnaden av Margretelunds ARV kommer att handlas upp som en total-entreprenad med upphandlingsformen generalentreprenad i samverkan (partnering). Entreprenaden omfattar process-, maskin- och styrsystem med tillhörande montage samt entreprenadarbeten avseende mark, bygg, VVS och el.
miljöcertifieras enligt certifieringsverktyget BREEAM Infrastructure
Nybyggnad av avloppstunnel i Mässtaden
Stockholm Vatten planerar bygga ny avloppstunnel, benämnd Mässtunneln, mellan exploateringsområde Mässtaden i Älvsjö och Liljeholmen. Mässtunneln planeras vid Liljeholmen ansluta till avloppstunneln som ska byggas mellan Bromma och Henriksdal (SFAL). Ungefärlig längd är 4200 - 4700 meter och tvärsnittsarean som mest 21 m2.
Nybyggnad av trafikplatser i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Breddning av väg 259 till 2+2 körfält mellan trafikplatserna ca 5300 meter lång stäcka, 15 vägbroar, 4 rörbroar, 3 stödmurar, VA-anläggningar, bullerskyddsskärmar. Ca 5 km lång gc-väg.
Nybyggnad av tunnel i Stockholm
1100 meter bergtunnel, två tunnlar med 2 körfält i respektive tunnel, två stycken förskärningar med längden ca 220 meter respektive ca 140 meter. Högsta höjd på skärningarna är ca 25 meter. Två stycken eldriftsutrymmen och tre stycken VA-stationer.
Stora mängder tunnelberg och stora mämngder ovanjordsschakt. 250 meter ytväg med KC-pelare.
Nybyggnad av trafikplatser i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Breddning av väg 259 till 2+2 körfält mellan trafikplatserna ca 4700 meter lång sträcka, 8 vägbroar, VA-anläggningar, bullerskyddsskärmar. Ny vägbro över befintligt spårområde för Nynäsbanan. Ca 5700 m lång gc-väg.
Renovering av klaffbroar i Stockholm
Liljeholmsbroarna, i dagligt tal Liljeholmsbron, är två parallella klaffbroar mellan
Södermalm och Liljeholmen som byggdes år 1928 respektive 1954.
Liljeholmsbroarna passerar över Liljeholmsviken mellan Södermalm och Liljeholmen
Ombyggnad av bangård i Tomteboda
Ankomst och avgångsspår, rangeranläggning, nytt rangerställverk, spår och plattformar. Utbyte av samtliga spår och omhändertagande av förorenad mark. Installation av nytt signalställverk.
Om- och nybyggnad vid stationsområdet i Upplands Väsby
Totalt i området för Väsby Entré planeras en ny bussterminal med vänthall ca 2000 kvm med ca 13000 kvm bostäder och verksamheter ovanpå. Parkeringsdäck med ca 500 bilplatser och 18000 kvm verksamheter. Landmärke med 17000 kvm verksamheter. Balder kommer stå för ca 2/3 av detta, omfattning och etappindelning är ej fastställt i dagsläget.
Nybyggnad av vindkraftverk utanför Nynäshamn
Njordr Offshore Wind planerar en havsbaserad vindkraftspark i Östersjön strax öster om färjeleden mellan Nynäshamn och Gotland. Vindparken är belägen ca 50 km norr om Visby och ca 60 km söder om Nynäshamn.
Vindparken planeras bestå av upp till 140 vindkraftverk med en maximal totalhöjd om 330 meter. Förväntad produktion från vindkraftparken är upp till 9 TWh per år.
Nybyggnad av vindkraftverk utanför Nynäshamn
Njordr Offshore Wind planerar en havsbaserad vindkraftspark i Östersjön belägen ca 60 km nordöst om Fårö och ca 100 km öster om Nynäshamn.
Vindparken planeras bestå av upp till 184 vindkraftverk med en maximal totalhöjd om 330 meter. Förväntad produktion från vindkraftparken är upp till 12 TWh per år.
Ombyggnad av E4/E20 mellan trafikplats Hallunda-Fittja
Objektet omfattar trimning av ett körfält från Hallunda södra fram till Hallunda norra (900 meter), breddning till fyra körfält från Fittja och norrut (1 500 meter), breddning till fyra körfält från Vårby till Hallunda (3 500 meter), breddning av Vårbybron i båda riktningarna, ombyggnad av bro över E4 vid Fittja samt ITS-åtgärder.
Upprustning av tunnel i Stockholm
Objektet avser att förlänga tunnelns funktion 50 år avseende dess konstruktion och 30 år gällande installation, samt uppfylla de lagkrav som ställs på en tunnel av Klaratunnelns karaktär.
Nybyggnad av gång & cykelväg i Trollbäcken
Avser utveckling längs Vendelsövägen i Trollbäcken. I programmet föreslås fler bostäder, bättre service och fler verksamheter, men även levande torg och platser för möten.
Ny sträckning av väg 268 mellan E4-Grana
Avser ny sträckning för väg 268 mellan E4 i Upplands Väsby kommun och Grana i Vallentuna kommun. Ny gc-väg längs väg 268 mellan Grana-Vallentuna centrum ingår.
Nybyggnad av trafikplats i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Broar, ledningskulvertar, pumpstationer, bullerskyddsskärmar, gc-väg. Ca 1750 m ny motortrafikled, totalt 7 nya vägbroar, ca 2200 m ny gc-väg, ledningskulvertar. Trafikplats med överliggande cirkulationsplats.
Basunderhåll av järnvägsanläggning Stockholm mitt
Bandel 404 enbart för tiden 2024-05-01 - 2024-09-30. Kontraktstid 5 år + 2 optionsår. Sträckorna Ulriksdal-Älvsjö, Citybanan och under en del av kontaktstiden sträckan Tomteboda-Sundbyberg. Ca 128 358 spårmeter och 336 spårväxlar.
Överdäckning för nybyggnation av kontor och bostäder på Norrmalm, Stockholm
En fastighet ovanpå Klarastrandsleden, mellan Waterfront och Klara sjö, planeras bli kontor med eventuellt inslag av bostäder. Totalt rör det sig om en kontorsbyggnad på ca 15 000 kvadratmeter, mitt emellan Kungsholmen och city. En detaljplan kommer att tas fram för projektet och användningen planeras bli i huvudsak kontor men med inslag av handel och andra verksamheter i bottenvåningarna, ett visst inslag av bostäder kommer att prövas. Om bostäder kan inrymmas i planen kommer det att bli bostadsrätter. Staden kommer att ansvara för att bygga en överdäckning medans husvolymerna kommer inrymmas i en 2D fastighet som staden har för avsikt att sälja genom en anbudstävling. Anbudstävlingen pågår mellan den 16 mars och den 11 maj 2021.
Ombyggnad av E4/E18 mellan trafikplats Glädjen-Arlanda
Utbyggnad till 3+3 körfält i vardera riktningen mellan trafikplats Glädjen i söder och trafikplats Arlanda i norr, ca 13 km lång sträcka. Kapacitetsförstärkning till följd av Förbifart Stockholm. Anpassning av av- och påfartsramper, anpassning och breddning av broar, vattenskydd, viltpassager.
Nybyggnad av bussdepå på södra Färingsö
Uppställning för ca 96 bussar. Verkstadslokaler, tvätthallar, personalutrymmen, godsmottagning och anläggning för bränslehantering med tankplats för bussar. Även personalparkering med cirka 85 bilplatser tillkommer inom området.
Ny farled i Stockholms skärgård
Utbyggnad av Horstensleden samt delvis nydragning av Furusundsleden via östra och västra Saxarfjärden. Även Sandhamnsledens inre del behöver anpassas.
El och teleinstallationer längs nya tunnelbanan
400 V installationer (t.ex. belysning, kraftuttag) samt teleinstallationer (t.ex stamnät optofiber, kamerainstallationer, radiosystem, IP-nätverk) i både spår- och servicetunnlarna. Avser sträckan Kungsträdgården-Nacka samt Sofia-Sockenplan.
Nya fotbollsplaner och parkeringsgarage i Stadshagen, Stockholm
Stadshagens IP ska byggas om till att omfatta en regelrätt 11-spels konstgräsfotbollsplan med tillbyggd läktarbyggnad med omklädningsrum, teknikutrymmen och driftytor, samt en regelrätt 7-spels konstgräsfotbollsplan. Under den nya 11-spelsplanen planeras ett parkeringsgarage för ca 340 parkeringsplatser.
Utbyggnad av kommunalt vatten/avlopp i Nynäshamns kommun, et 2
Projektet innefattar gemensamhetsanläggningar med ledningsnät, reningsverk och vattenverk eller avsaltningsanläggningar.
Detta projekt ingår i kommunens långsiktiga planering för
vatten och avlopp i Nynäshamns kommun, en sk VA-strategi är
upprättad. Strategin innebär att kommunen inom de närmaste
20-30 åren etappvis kommer att bygga ut kommunalt vatten och
avlopp för att kunna ansluta de områden som har störst behov.
Ny- och ombyggnad av väg vid Infart Riksten
Ny väg, ca 2,5 km lång, som ska gå från väg 226 (Huddingevägen) via en bro över pendeltågspåren mellan Flemingsberg och Tullinge, förbi Hantverksbyn, för att slutligen kopplas ihop med väg 571 (Pålamalmsvägen). Ny gc-väg mellan Flaggplan, Södra Parkhemsvägen till Blickagången, Flemingsbergs station.
Exploatering för ny stadsdel i Norrtälje, Etapp 2
Denna upphandling gäller uppdrag att såsom totalentreprenör svara för mark-, anläggnings- och VA-arbeten i genomförandet av stadsutvecklingsprojektet Lommarstranden etapp 1 (rsm-id 1313715) och 2.
Etapp 1 är preliminärt indelad i tio huvuddelar vilka beskrivs i Kontraktet. Etapp 2 är under våren 2021 i förstudiefas i vilken entreprenadarbetenas omfattning inklusive huvuddelar är under utredning.
Återuppbyggnad av bro i Danvikstull
Samarbete mellan Trafikkontoret på Stockholms Stad och Storstockholms Lokaltrafik.
Bron är idag en kombinerad öppningsbar spårbro för Saltsjöbanan och vägbro för kollektivtrafik.
Byte av tätskikt på taket i tunnel samt ombyggnad av gata i Stockholm
Projektet avser upprustning av Götgatan, mellan Folkungagatan och Ringvägen.
8 m bred tunnel. Kommer att grävas upp i etapper från 2025 och 6 år framåt.
Gatan kommer att få separerade cykelbanor och mer yta för gående. Gaturummet kommer att bli grönare och luftigare med nya trädplanteringar och fler bänkar att sitta på.
Nybyggnad av mobilitetshus i Slakthusområdet, Johanneshov
Mobilitetshuset planeras för ca 250 bilplatser och kommer innehålla
mobilitetstjänster som t.ex. elbilsladdning, bilpool, ytor för paketleveranser och
möjlighet till lastcykelpool.
Fastigheten är en 3D-fastighet och ovanpå mobilitetshuset kommer Sisab att bygga
en skola.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).