Alla planerade anläggningsprojekt i Stockholms län

Botkyrka (25)
Danderyd (8)
Ekerö (19)
Haninge (20)
Huddinge (36)
Järfälla (17)
Lidingö (4)
Nacka (40)
Norrtälje (22)
Nykvarn (3)
Nynäshamn (18)
Salem (9)
Sigtuna (14)
Sollentuna (13)
Solna (22)
Stockholm (267)
Sundbyberg (10)
Tyresö (17)
Täby (12)
Vallentuna (11)
Vaxholm (13)
Värmdö (44)
VARUMÄRKEN SOM MATCHAR BYGGPROJEKT I URVALET
Klicka här om du också vill exponera dig för beslutsfattare som årligen ritar och köper in varor och tjänster för mer än 200 miljarder!

Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 734 st.

Nybyggnad av östlig förbifart till Stockholm
Ny väg och spårförbindelse i tunnel under Saltsjön och Djurgården. Ca 8 km totalt. Nya trafikplatser för anslutning mot Ropsten, Frihamnen och Värmdöleden. Ny spårväg som ansluter Tvärbanan till Lidingöbanan/Spårväg City ca 8,8 km lång med 5 nya hållplatser mellan Sickla Allé och Ropsten.
Utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö
Sex nya stationer vid Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Ca 10 km lång sträckning. Tunnel i Aspudden. Ca 9,7 km lång sträcka.
Förlängning av Roslagsbanan mellan Universitetet-T-centralen
Förlängning från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen. Ca 3 km lång tunnel.
Ny tunnel, station samt järnväg i Sundbyberg och Solna
Ca 3,3 km lång sträcka. Omfattar markspår, banunderbyggnad, tråg, 2 nya tunnlar samt tågstationer i Sundbyberg och Huvudsta. Ca 1,4 km lång tunnel genom Sundbyberg med anslutande ramper från kommungränsen i Duvbo till Ekensbergsvägen.
Utbyggnad av spårväg mellan Flemingsberg-Älvsjö
Drygt 17 km lång dubbelspårig spårväg från Flemingsberg till Älvsjö via bla Masmo, Kungens Kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. 16 hållplatser, ny spårvagnsdepå.
Ny anläggning för infångning av koldioxid i Stockholm
Tekniken bio-CCS. Ny anläggning i anslutning till biokraftvärmeverket. Stockholm Exergis storskaliga anläggning med bio-CCS-teknik kommer när den är klar att fånga in 800 000 ton biogen koldioxid varje år.
Reinvestering av uppställningsplatser/bryggor vid Arlanda flygplats, etapp 2
Avser en reinvestering i ca 30 uppställningsplatser på Arlanda Pir A, pir B och pir C. Uppställningsmönstret kommer att förändras jämfört med dagens mönster. All teknisk försörjning byts och platserna förses med nya bryggor och brygghus, även viss anpassning på insidan av pirerna krävs. Genomförandet av projektet beräknas ta 7-10 år, beroende på hur stora etapper projektet kan delas in i. Första etappen planeras genomföras 2024 – 2026. Bygghandlingar tas fram för varje etapp för sig.
Nybyggnad av bro och spårväg från Sätra till Kungshatt
Ny bro, 350 meter och 39 meter hög. Ny spårväg.
Utbyggnad/nybyggnad vid Görvälnverket, Järfälla
Norrvattens vattenverk på Görväln i Järfälla planerar att bygga ett kompletterande vattenverk. Entreprenaden kommer att utföras som utförandeentreprenad enligt AB 04 i samverkan.
Upprustning av tunnelbana; Hässelbygrenen
Ca 10 km lång sträcka. Från Tranebergsbrons västra landfäste till station Hässelby strand. Omfattar 12 stationer och 24 broar.
Nybyggnad av vindkraftverk utanför Sandhamn
Njordr Offshore Wind planerar en havsbaserad vindkraftspark i norra Östersjön. Vindparken är belägen ca 100 kilometer öster om Stockholm och ca 55 kilometer öster om Sandhamn. Vindparken planeras bestå av upp till 300 vindkraftverk med en maximal totalhöjd om 330 meter. Förväntad produktion från vindkraftparken är upp till 20 TWh per år.
Nybyggnad av Ö och påldäck i Lilla Värtan, Stockholm
Nya kajer ca 1000m samt ny ö för 450 bostäder, totalt 55 000 kvm påldäck.
Exploateringsarbeten längs Örbyleden i Farsta, Stockholm
Ett förslag till ny detaljplan ska tas fram för den norra sidan av Örbyleden, mellan Stureby och Örby/Bandhagen. Projektet ska göra det möjligt att utveckla området med cirka 1 200 bostäder, plats för kontor, förskola, verksamhetslokaler samt park.
Ostlänkens anslutningspunkt till Västra Stambanan i Gerstaberg
Ostlänkens anslutningspunkt till Västra Stambanan där planskild anslutning (flyover bro) ska byggas. Anläggnings och BEST-entreprenad med flertalet broar. Ca 3 km lång komplett dubbelspårig järnvägsanläggning på bro, i skärning och på bank. Ställverksbyte i Järna.
Nybyggnad av tunnel under Flemingsbergsskogen
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Bergtunnel 3100 m i två tunnelrör, ledningskulvert, betongväggar, 4 ELDU, 3 pumpstationer, 20 utrymningsvägar (tvärtunnlar), väg 800 m, betongtråg ca 250 m.
Överdäckning av E18 för byggnation av bostäder i Danderyd
Överdäckning av E18 möjliggör byggnation för mellan 9000 och 11 000 nya bostäder.
Nybyggnad av trafikplats samt broar i Stockholm
Ingår i Tvärförbindelse Södertörn. 3 km ny vägsträcka varav 2 st 400 m nya Vårbybroar, breddning av E4/E20, 6 st på- och avfartsramper, förskärning och betongarbeten i tunnelmynning, två stycken VA-stationer och ett eldriftutrymme, stora mängder bergschakt och betong, totalt 20 nya broar.
Nybyggnad av trafikplats i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Trafikplats i 3 plan, 8 vägbroar, betongtunnel under västra stambanan och väg 226 Huddingevägen ca 170 m, betongtråg 2 st (totalt ca 300 m), gång- och cykelväg ca 1300 m, pumpstationer 2 st, BEST-arbeten.
Reinvestering av uppställningsplatser/bryggor vid Arlanda flygplats, etapp 1
Avser en reinvestering i ca 30 uppställningsplatser på Arlanda Pir A, pir B och pir C. Uppställningsmönstret kommer att förändras jämfört med dagens mönster. All teknisk försörjning byts och platserna förses med nya bryggor och brygghus, även viss anpassning på insidan av pirerna krävs. Genomförandet av projektet beräknas ta 7-10 år, beroende på hur stora etapper projektet kan delas in i. Första etappen planeras genomföras 2024 – 2026. Bygghandlingar tas fram för varje etapp för sig.
Renovering av klaffbroar i Stockholm
Liljeholmsbroarna, i dagligt tal Liljeholmsbron, är två parallella klaffbroar mellan Södermalm och Liljeholmen som byggdes år 1928 respektive 1954. Liljeholmsbroarna passerar över Liljeholmsviken mellan Södermalm och Liljeholmen
Ny vattenreservoar i Stockholm
För att säkra dricksvattenförsörjningen i framtiden planerar Stockholm Vatten och Avfall en förnyelse av vattenreservoaren (vattentornet) vid Uggleviken. Den nuvarande reservoaren är byggd 1935. Förstudier visar att Ugglevikens reservoar både måste ökas i vattenvolym och höjas geografiskt. Då det inte går att renovera och bygga om för att motsvara behoven har Stockholm Vatten och Avfall tagit fram ett förslag till nybyggnad på samma plats men läget förskjuts cirka 30 meter åt sydost.
Nybyggnad av avloppstunnel i Mässtaden
Stockholm Vatten planerar bygga ny avloppstunnel, benämnd Mässtunneln, mellan exploateringsområde Mässtaden i Älvsjö och Liljeholmen. Mässtunneln planeras vid Liljeholmen ansluta till avloppstunneln som ska byggas mellan Bromma och Henriksdal (SFAL). Ungefärlig längd är 4200 - 4700 meter och tvärsnittsarean som mest 21 m2.
Drift och underhåll av järnvägsanläggningar och depåer i Stockholms län
Omfattar bandelarna Saltsjöbanan, Roslagsbanan samt pendeltågsdepåer i Bro, Älvsjö och Södertälje. Option ytterligare 1 år.
Förnyelse av stamstation/ställverk i Beckomberga
Projektet kommer att handlas upp- och genomföras i samverkan i två faser. Fas 2 kommer att omfatta, men är inte begränsat till: Ny byggnad som inrymmer: Nytt 110 kV GIS 3 sektioner, Nytt 33 kV-ställverk 2 sektioner, 3 st 220/110 kV-transformatorer, vilka tillhandahålls av Beställaren samt 3 st 110/33 kV-transformatorer, vilka tillhandahålls av Beställaren. Kabelflyttar, 3 st temporära 110 kV luftisolerade utomhusfack. Nytt 220 kV-ställverk, som antingen byggs som ett luftisolerat ställverk utomhus eller ett gasiolerat inomhusställverk i ny byggnad. Nya 400/220 kV-transformatorer samt tillhörande byggnader och anslutning till det nya 220 kV-ställverket. Transformatorerna tillhandahålls av Beställaren. Nödvändiga anpassningar av befintlig anläggning kopplat till SVKs nya 400 kV-station.
Nybyggnad av tunnel i Stockholm
1100 meter bergtunnel, två tunnlar med 2 körfält i respektive tunnel, två stycken förskärningar med längden ca 220 meter respektive ca 140 meter. Högsta höjd på skärningarna är ca 25 meter. Två stycken eldriftsutrymmen och tre stycken VA-stationer. Stora mängder tunnelberg och stora mämngder ovanjordsschakt. 250 meter ytväg med KC-pelare.
Nybyggnad av trafikplats i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Trafikplats med överliggande cirkulationsplats och en ekodukt.
Ny trafikplats vid Södertörns Högskola
Ny väg mellan väg 571 och väg 226 samt ny trafikplats Högskolan med ovanliggande cirkulation på väg 226, strax söder om Flemingsbergs station.
Nybyggnad av trafikplats i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Broar, ledningskulvertar, pumpstationer, bullerskyddsskärmar, gc-väg. Ca 1750 m ny motortrafikled, totalt 7 nya vägbroar, ca 2200 m ny gc-väg, ledningskulvertar. Trafikplats med överliggande cirkulationsplats.
Nybyggnad av trafikplatser i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Breddning av väg 259 till 2+2 körfält mellan trafikplatserna ca 5300 meter lång stäcka, 15 vägbroar, 4 rörbroar, 3 stödmurar, VA-anläggningar, bullerskyddsskärmar. Ca 5 km lång gc-väg.
Nybyggnad av trafikplatser i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Breddning av väg 259 till 2+2 körfält mellan trafikplatserna ca 4700 meter lång sträcka, 8 vägbroar, VA-anläggningar, bullerskyddsskärmar. Ny vägbro över befintligt spårområde för Nynäsbanan. Ca 5700 m lång gc-väg.
Nybyggnad av tunnel i Stockholm
Masmotunneln ca 750 m lång varav ca 640 m bergtunnel och ca 110 m betongtunnel.
Ombyggnad av bangård i Tomteboda
Ankomst och avgångsspår, rangeranläggning, nytt rangerställverk, spår och plattformar. Utbyte av samtliga spår och omhändertagande av förorenad mark.
Om- och nybyggnad vid stationsområdet i Upplands Väsby
Totalt i området för Väsby Entré planeras en ny bussterminal med vänthall ca 2000 kvm med ca 13000 kvm bostäder och verksamheter ovanpå. Parkeringsdäck med ca 500 bilplatser och 18000 kvm verksamheter. Landmärke med 17000 kvm verksamheter. Balder kommer stå för ca 2/3 av detta, omfattning och etappindelning är ej fastställt i dagsläget.
Nybyggnad av spårväg mellan Djurgårdsbron-Frihamnen-Ropsten i Stockholm
Tillgänglighetsanpassning av hållplatsen vid Nybroplan ingår.
Nybyggnad av vindkraftverk utanför Nynäshamn
Njordr Offshore Wind planerar en havsbaserad vindkraftspark i Östersjön strax öster om färjeleden mellan Nynäshamn och Gotland. Vindparken är belägen ca 50 km norr om Visby och ca 60 km söder om Nynäshamn. Vindparken planeras bestå av upp till 140 vindkraftverk med en maximal totalhöjd om 330 meter. Förväntad produktion från vindkraftparken är upp till 9 TWh per år.
Nybyggnad av CCS-anläggning i Södertälje
Anläggning för koldioxidavskiljning på Igelstaverket.
Nybyggnad av vindkraftverk utanför Nynäshamn
Njordr Offshore Wind planerar en havsbaserad vindkraftspark i Östersjön belägen ca 60 km nordöst om Fårö och ca 100 km öster om Nynäshamn. Vindparken planeras bestå av upp till 184 vindkraftverk med en maximal totalhöjd om 330 meter. Förväntad produktion från vindkraftparken är upp till 12 TWh per år.
Ombyggnad av E4/E20 mellan trafikplats Hallunda-Fittja
Objektet omfattar trimning av ett körfält från Hallunda södra fram till Hallunda norra (900 meter), breddning till fyra körfält från Fittja och norrut (1 500 meter), breddning till fyra körfält från Vårby till Hallunda (3 500 meter), breddning av Vårbybron i båda riktningarna, ombyggnad av bro över E4 vid Fittja samt ITS-åtgärder.
Om- och tillbyggnad av reningsverk i Norrtälje
Avser utbyggnad av Lindholmens avloppsreningsverk till 50 000 pe. Uppdraget omfattas av projektering gällande process, maskin, bygg, mark, VVS och el/styr avseende om- och tillbyggnad av Lindholmens avloppsreningsverk. Tälje 3:289, Tälje 2:48, Tälje 3:32115
Drift och underhåll av spårvägsanläggningar i Stockholms län
Omfattar Tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan och Spårväg City. Option ytterligare 1 år.
Upprustning av tunnel i Stockholm
Objektet avser att förlänga tunnelns funktion 50 år avseende dess konstruktion och 30 år gällande installation, samt uppfylla de lagkrav som ställs på en tunnel av Klaratunnelns karaktär.
Nybyggnad av gång & cykelväg i Trollbäcken
Avser utveckling längs Vendelsövägen i Trollbäcken. I programmet föreslås fler bostäder, bättre service och fler verksamheter, men även levande torg och platser för möten.
Nybyggnad av exploateringsområde, va-ledning och väg/gata i Nacka
Avser exploatering av gata och va för nybyggnad av ca 450 nya bostäder samt arbetsplatser och lokaler för handel.
Basunderhåll av järnvägsanläggning i Stockholm Syd
Kontraktstid 6 år + 1 optionsår.
Ny förstärkningslina samt kontaktledningsupprustning sträckan Järna-Sköldinge
Ny förstärkningslina, kontaktledningsupprustning samt 22 kV hjälpkraft.
Ny sträckning av väg 268 mellan E4-Grana
Avser ny sträckning för väg 268 mellan E4 i Upplands Väsby kommun och Grana i Vallentuna kommun. Ny gc-väg längs väg 268 mellan Grana-Vallentuna centrum ingår. Framkomlighetsåtgärder, bullerskydd och barriäreffekter.
Upphöjning av Saltsjöbanan vid Nacka station
Ett förslag att höja upp Saltsjöbanan intill Sickla köpkvarter.
Utbyggnad av gator och VA-ledningar i Vårby, Huddinge
Utbyggnad av gator och VA för en ny stadsdel i Huddinge. I området planeras för 1800 bostäder tillsammans med skola, förskolor, vårdboenden, butiker och hotell.
Överdäckning för nybyggnation av kontor och bostäder på Norrmalm, Stockholm
En fastighet ovanpå Klarastrandsleden, mellan Waterfront och Klara sjö, planeras bli kontor med eventuellt inslag av bostäder. Totalt rör det sig om en kontorsbyggnad på ca 15 000 kvadratmeter, mitt emellan Kungsholmen och city. En detaljplan kommer att tas fram för projektet och användningen planeras bli i huvudsak kontor men med inslag av handel och andra verksamheter i bottenvåningarna, ett visst inslag av bostäder kommer att prövas. Om bostäder kan inrymmas i planen kommer det att bli bostadsrätter. Staden kommer att ansvara för att bygga en överdäckning medans husvolymerna kommer inrymmas i en 2D fastighet som staden har för avsikt att sälja genom en anbudstävling. Anbudstävlingen pågår mellan den 16 mars och den 11 maj 2021.
Nybyggnad av bussdepå i Värtan
Bussdepå för 80-100 bussar.
Ny huvudvattenledning mellan Norsborg och Fittja
Ny huvudvattenledning, cirka 4 kilometer lång. Projektet kommer att delas upp i två delar. -Norsborgs vattenverk fram till väg E4/E20. -E4/E20 till Fittjaskolan.
Nybyggnad av bussdepå på södra Färingsö
Uppställning för ca 80 bussar. Ca 37 000 kvm. Verkstad, tvätthall, tankningsmöjligheter, administrationslokaler.
Rivning och nybyggnad av depå i Bromma
Rivning av befintlig depå, nybyggnad av en mindre uppställningshall för Nockebybanan. Sanering, spår och verksamhetsutrustning.
Nybyggnad av tunnelbanestation mm i Solna
Kv Albydal: T-banetorget, Entréplatsen, Promenaden – huvudgångstråk, Gröna torget, Västra gatan, Östra gatan, Hedvigdalsvägen, Ny T-banestation Bebyggelsen, tot. 116 000 kvm BTA, varav ca 140-280 bostäder, samspelar med Hagalund 4:10.Terrasserade volymer. Två kontorslameller bevaras. Hedvigsdalsvägen blir i sin helhet allmän plats och förlängs till Solnav. (endast högersväng ut från Hedvigsdalsv. Vänstersväng från Solnav. möjligt, avlastar Solnav. Framtida busstrafik möjligt. ”Promenaden” nytt öst-västlig, grönskande huvudgångstråk mln ny T-bana & framtida pendel utformas som gångfartsområde. ”Östra gatan” och ”Västra gatan” nya lokala stråk i nord-sydlig riktning. Två nya, bilfria torg: entréplats mot ”T-banetorget” i Hagalund 4:10, ”Gröna torget” mot Sundbybergsvägen. T-banetorget, Entréplatsen, Promenaden – huvudgångstråk, Gröna torget, Västra gatan, Östra gatan, Hedvigdalsvägen, Ny T-banestation
Ny farled i Stockholms skärgård
Utbyggnad av Horstensleden samt delvis nydragning av Furusundsleden via östra och västra Saxarfjärden. Även Sandhamnsledens inre del behöver anpassas.
Ombyggnad av väg 77 mellan Länsgränsen-Rösa, etapp 2
Förbättring av standarden. Delsträcka 4: Rimbo.
Basunderhåll av järnvägsanläggning Svealandsbanan
Kontraktstid 6 år + 1 optionsår.
Utbyggnad av verksamhetsområde i Sigtuna
Cargo City, ett nytt centrum för flygfrakt, logistik och industri. Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.
Ny huvudvattenledning i Stockholm
Stockholm Vatten AB planerar att bygga en cirka sex kilometer lång huvudvattenledning mellan Nockeby och Trekantens vattentorn i Nybohov. Majoriteten av sträckan läggs ner på sjöbotten i Mälaren.
BEST-arbeten längs Mälarbanan mellan Duvbo-Spånga (Bromsten)
För utförande av BEST-entreprenad, Km 8+100 - 11+200.
Upprustning alt utbyte av bro i Stockholm
Trafikkontoret avser genomföra en tillståndsutredning och projektering för renovering eller utbyte av Vasabron.
Ombyggnad av väg 222 mellan Mölnvik-Ålstäket
Avser förbättringar av framkomligheten, tillgängligheten och trafiksäkerheten.
Nya fotbollsplaner och parkeringsgarage i Stadshagen, Stockholm
Stadshagens IP ska byggas om till att omfatta en regelrätt 11-spels konstgräsfotbollsplan med tillbyggd läktarbyggnad med omklädningsrum, teknikutrymmen och driftytor, samt en regelrätt 7-spels konstgräsfotbollsplan. Under den nya 11-spelsplanen planeras ett parkeringsgarage för ca 340 parkeringsplatser.
BEST-arbeten för utbyggnad av tunnelbana/Gula linjen mellan Odenplan-Arenastaden
Montagearbeten för ny spåranläggning. Spår- och växelmontage, strömskeneanläggning, lågspänningsinstallationer i spårtunnlar, signaler mm.
Utbyggnad av kommunalt vatten/avlopp i Nynäshamns kommun, et 2
Projektet innefattar gemensamhetsanläggningar med ledningsnät, reningsverk och vattenverk eller avsaltningsanläggningar. Detta projekt ingår i kommunens långsiktiga planering för vatten och avlopp i Nynäshamns kommun, en sk VA-strategi är upprättad. Strategin innebär att kommunen inom de närmaste 20-30 åren etappvis kommer att bygga ut kommunalt vatten och avlopp för att kunna ansluta de områden som har störst behov.
Ny- och ombyggnad av väg vid Infart Riksten
Ny väg, ca 2,5 km lång, som ska gå från väg 226 (Huddingevägen) via en bro över pendeltågspåren mellan Flemingsberg och Tullinge, förbi Hantverksbyn, för att slutligen kopplas ihop med väg 571 (Pålamalmsvägen). Ny gc-väg mellan Flaggplan, Södra Parkhemsvägen till Blickagången, Flemingsbergs station.
Bana, mark och strömskena för ny tunnelbana; Kungsträdgården-Hammarby kanal mm
Spår, strömskena, frånskiljare, gångbana utmed spår samt kabelrännor i spår längs sträckan Kungsträdgården-Hammarby Kanal samt Sofia-Sockenplan.
Om- och tillbyggnad av Årstabergs pendeltågsstation
Om- och tillbyggnad av stationshus, 2 nya bredare plattformar, fler entréer mm.
Anläggande av gator och VA-ledningar i Storängen, Huddinge
Anläggande av gator och VA-ledningar.
Nyanläggning av huvudvattenledning i Stockholm
Ny huvudvattenledning i mellan Källbrink och Långsjöparken via Snättringe i Huddinge.
Byte av tätskikt på taket i tunnel samt ombyggnad av gata i Stockholm
Projektet avser upprustning av Götgatan, mellan Folkungagatan och Ringvägen. 8 m bred tunnel. Kommer att grävas upp i etapper från 2025 och 6 år framåt. Gatan kommer att få separerade cykelbanor och mer yta för gående. Gaturummet kommer att bli grönare och luftigare med nya trädplanteringar och fler bänkar att sitta på.
Nybyggnad av parkeringshus och flerbostadshus på Larsberg, Lidingö
Syftet med planen är att skapa möjligheter för nya lägenheter på den befintliga tomten på Larsbergsvägen 31. Även rivning av befintligt parkeringshus.
Nybyggnad av gator och VA-ledningar i Vallentuna
Projektet i tellhuskvarteren i centrala Vallentuna planläggs för bostäder och verksamheter samt parkområde.
Bana, mark och strömskena för ny tunnelbana mellan Hammarby Kanal-Nacka
Spår, strömskena, frånskiljare, gångbana utmed spår samt kabelrännor i spår längs sträckan Hammarby Kanal-Nacka. 5 km lång sträcka under jord.

Gratis erbjudande
till företag!

Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).