Alla planerade anläggningsprojekt i Stockholm

VARUMÄRKEN SOM MATCHAR BYGGPROJEKT I URVALET
Klicka här om du också vill exponera dig för beslutsfattare som årligen ritar och köper in varor och tjänster för mer än 200 miljarder!

Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 294 st.

Nybyggnad av östlig förbifart till Stockholm
Ny väg och spårförbindelse i tunnel under Saltsjön och Djurgården. Ca 8 km totalt. Nya trafikplatser för anslutning mot Ropsten, Frihamnen och Värmdöleden. Ny spårväg som ansluter Tvärbanan till Lidingöbanan/Spårväg City ca 8,8 km lång med 5 nya hållplatser mellan Sickla Allé och Ropsten.
Utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö
Sex nya stationer vid Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Ca 10 km lång sträckning. Tunnel i Aspudden. Ca 9,7 km lång sträcka.
Förlängning av Roslagsbanan mellan Universitetet-T-centralen
Förlängning från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen.
Utbyggnad av spårväg mellan Flemingsberg-Älvsjö
Drygt 17 km lång dubbelspårig spårväg från Flemingsberg till Älvsjö via bla Masmo, Kungens Kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. 16 hållplatser, ny spårvagnsdepå.
Upprustning av tunnelbana; Hässelbygrenen
Ca 10 km lång sträcka. Från Tranebergsbrons västra landfäste till station Hässelby strand. Omfattar 12 stationer och 24 broar.
Nybyggnad av Ö och påldäck i Lilla Värtan
Nya kajer ca 1000m samt ny ö för 450 bostäder, totalt 55 000 kvm påldäck.
Ny vattenreservoar i Stockholm
För att säkra dricksvattenförsörjningen i framtiden planerar Stockholm Vatten och Avfall en förnyelse av vattenreservoaren (vattentornet) vid Uggleviken. Den nuvarande reservoaren är byggd 1935. Förstudier visar att Ugglevikens reservoar både måste ökas i vattenvolym och höjas geografiskt. Då det inte går att renovera och bygga om för att motsvara behoven har Stockholm Vatten och Avfall tagit fram ett förslag till nybyggnad på samma plats men läget förskjuts cirka 30 meter åt sydost.
Nybyggnad av trafikplats samt broar i Stockholm
Ingår i Tvärförbindelse Södertörn. 3 km ny vägsträcka varav 2 st 400 m nya Vårbybroar, breddning av E4/E20, 6 st på- och avfartsramper, förskärning och betongarbeten i tunnelmynning, två stycken VA-stationer och ett eldriftutrymme, stora mängder bergschakt och betong, totalt 20 nya broar.
Nybyggnad av arbetstunnel och huvudtunnel vid Arenstaden-Södra Hagalund
Berg- och anläggningsentreprenad. Iordningsställande av etableringsområde, utförande av arbetstunnel, bergschakt för huvudtunnlar på stäckan Arenastaden till Södra Hagalund, plattformsrum, vertikalschakt. Arbeten med tyngre stål- och betongstommar för stationerna Arenastaden och Södra Hagalund samt anslutande tunnlar mot Hagastaden. Mark- och grundläggningsarbeten för biljetthallar. Ingår i gul linje till Arenastaden.
Ny huvudtunnel, anslutningsspår och uppställningshall i Högdalen
Bergschakt, huvudsakligen under jord, betongarbeten, servicetunnel, stomkompletteringar samt installationer i arbets och servicetunnel, anslutningsspår och uppställningshall under jord. (Sprinkler, arbetsbelysning mm.)
Nybyggnad av trafikplats i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Trafikplats med överliggande cirkulationsplats och en ekodukt.
Nybyggnad av tunnel i Stockholm
Masmotunneln ca 750 m lång varav ca 640 m bergtunnel och ca 110 m betongtunnel.
Nybyggnad av tunnel i Stockholm
1100 meter bergtunnel, två tunnlar med 2 körfält i respektive tunnel, två stycken förskärningar med längden ca 220 meter respektive ca 140 meter. Högsta höjd på skärningarna är ca 25 meter. Två stycken eldriftsutrymmen och tre stycken VA-stationer. Stora mängder tunnelberg och stora mämngder ovanjordsschakt. 250 meter ytväg med KC-pelare.
Renovering av klaffbroar i Stockholm
Liljeholmsbroarna, i dagligt tal Liljeholmsbron, är två parallella klaffbroar mellan Södermalm och Liljeholmen som byggdes år 1928 respektive 1954. Liljeholmsbroarna passerar över Liljeholmsviken mellan Södermalm och Liljeholmen
Berg och anläggningsentreprenad vid Sockenplan, etapp 2
Bergschakt för spårtunnel, stationsutrymmen, betongarbeten, omläggning av vägar, betongtråg samt anslutande markarbeten. Ingår i utbyggnaden av tunnelbana/Blå linje mellan Kungsträdgården-söderort.
Upprustning av tunnel i Stockholm
Objektet avser att förlänga tunnelns funktion 50 år avseende dess konstruktion och 30 år gällande installation, samt uppfylla de lagkrav som ställs på en tunnel av Klaratunnelns karaktär.
Nybyggnad av avloppstunnel i Mässtaden
Stockholm Vatten planerar bygga ny avloppstunnel, benämnd Mässtunneln, mellan exploateringsområde Mässtaden i Älvsjö och Liljeholmen. Mässtunneln planeras vid Liljeholmen ansluta till avloppstunneln som ska byggas mellan Bromma och Henriksdal (SFAL). Ungefärlig längd är 4200 - 4700 meter och tvärsnittsarean som mest 21 m2.
Nybyggnad av bussdepå i Värtan
Bussdepå för 80-100 bussar.
Överdäckning för nybyggnation av kontor och bostäder på Norrmalm
En fastighet ovanpå Klarastrandsleden, mellan Waterfront och Klara sjö, planeras bli kontor med eventuellt inslag av bostäder. Totalt rör det sig om en kontorsbyggnad på ca 15 000 kvadratmeter, mitt emellan Kungsholmen och city. En detaljplan kommer att tas fram för projektet och användningen planeras bli i huvudsak kontor men med inslag av handel och andra verksamheter i bottenvåningarna, ett visst inslag av bostäder kommer att prövas. Om bostäder kan inrymmas i planen kommer det att bli bostadsrätter. Staden kommer att ansvara för att bygga en överdäckning medans husvolymerna kommer inrymmas i en 2D fastighet som staden har för avsikt att sälja genom en anbudstävling. Anbudstävlingen pågår mellan den 16 mars och den 11 maj 2021.
Nybyggnad av bergtunnel i Stockholm
- Huvudtunnelnns längd blir ca 2100 meter och börjar vid Sicklaanläggningen och slutar vid strandpromenaden i Finnboda. - Djupet från markytan till tunnelns tak varierar mellan 0 m (vid utloppet) och ca 85 m (Henriksdalsberget). - Tunneln blir ca 20 m2 (4x5 meter). - Tunneln kommer att luta med 1 promille, dvs 1 meter per 1000 meter. - Två arbetstunnlar behövs för att bygga tunneln. Förslaget är att en tunnelmynning ska ligga i skogen väster om Hammarbybacken och en vid Finnboda nedanför Danvikshem. Tunneln byggs från båda hållen genom att borra och spränga. - Utloppet från tunneln anläggs som en betongkonstruktion som mynnar under vattenytan ca 10 meter ut från strandkanten i Finnboda.
Ny farled i Stockholms skärgård
Utbyggnad av Horstensleden samt delvis nydragning av Furusundsleden via östra och västra Saxarfjärden. Även Sandhamnsledens inre del behöver anpassas.
Anläggande av påldäckskaj i Värtahamnen, Stockholm
Spontning, muddring, markrening, påldäckskaj, konstbyggnader, dykdalber, byggnation arbetsgata, förläggning VA-ledningar, el, opto, tele, belysning.
Nybyggnad av spårväg mellan Djurgårdsbron-Frihamnen-Ropsten i Stockholm
Tillgänglighetsanpassning av hållplatsen vid Nybroplan ingår.
Upprustning alt utbyte av bro i Stockholm
Trafikkontoret avser genomföra en tillståndsutredning och projektering för renovering eller utbyte av Vasabron.
Upprustning av idrottsplats i Vårberg, Skärholmen
Vårbergs IP ska byggas om och kompletteras med en stor multihall. Denna nya hall ska innehålla en fullstor idrottshall, teknikhall för fotboll, omklädningsrum och servering med pentry. Hallen beräknas vara 8 200 kvadratmeter, där ungefär 400 kvm ska vara avsedda för fritidsverksamhet som dans, gymnastik och enklare föreställningar. 350 kvm viks för boulebanor, med omklädningsrum och föreningslokal. Till hallen tillkommer en rundbana för skolfriidrott, en motionsslinga och en servicebyggnad. Alla byggnader ska byggas för att certifieras med Miljöbyggnad Silver.
Renovering av tunnel och gatumiljö i Stockholm
Trafikkontoret avser utföra en konstruktionsförstärkning av den ledningstunnel som går under Kungsgatan på sträckan mellan Sveavägen och Norrlandsgatan. Ledningstunneln, som är ett skyddsobjekt, är 400 m lång och färdigställdes år 1911. Då tunneln behöver schaktas fram från gatan kan även vissa åtgärder i gatumiljön komma att utföras i samband med återställningen av gatan.
BEST-arbeten för utbyggnad av tunnelbana/Gula linjen mellan Odenplan-Arenastaden
Montagearbeten för ny spåranläggning. Spår- och växelmontage, strömskeneanläggning, lågspänningsinstallationer i spårtunnlar, signaler mm.
Bana, mark och strömskena för ny tunnelbana; Kungsträdgården-Hammarby kanal mm
Spår, strömskena, frånskiljare inkl styrning, gångbana utmed spår samt kabelrännor i spår längs sträckan Kungsträdgården-Hammarby Kanal samt Sofia-Sockenplan.
Byte av tätskikt på taket i tunnel samt ombyggnad av gata i Stockholm
8 m bred tunnel. Kommer att grävas upp i etapper från 2022 och 6 år framåt. Gatan kommer att få separerade cykelbanor och mer yta för gående. Gaturummet kommer att bli grönare och luftigare med nya trädplanteringar och fler bänkar att sitta på.
Ombyggnad av järnväg för hastighetshöjning sträckan Älvsjö-Huddinge
Uppdatering av signalsystemet från ATC1 till ATC2, åtgärder för hastighetshöjning.
Ombyggnad av E18 mellan Hjulsta-Jakobsberg, projekt 4
Ny avfartsramp från E4 Förbifart Stockholm norrut till E18 västerut. I projektet ingår även korsande ramper och broar.
Åtgärdsvalsstudie vid Järvakilen och Brunnsviksrektangeln, Stockholm
Framkomlighet och tillgänglighetsåtgärder längs sträckan E4.18 från Sörentorp (söder om trafikplats Kista) – Norrtull och sträckan trafikplats Järva krog (E4.18) – Bergshamraleden (E18) – trafikplats Bergshamra – E18.20 Frescati (nedfart till Norra länken).
BEST-arbeten vid Högdalsdepån
BEST installationer (bana, el, signal och tele) och tillhörande kanalisation, kraftkablar 33 kV, utbyggnad av befintligt depåställverk och installation av 750V ställverk i verkstäderna.
Ombyggnad av E18 mellan Hjulsta-Jakobsberg, projekt 1
Utökning till 3+4 körfält (2+2 körfält idag), från trafikplats Jakobsberg till trafikplats Hjulsta.
Finplaneringsarbeten i Hagastaden, Stockholm
Finplanering av Norra Stationsparken och esplanader samt projektering och utförande av särskilt parkrum.
Exploateringsarbete i Norra Djurgårdsstaden, Ropsten
Projektet är i programfasen. Omfattning att genomföra geotekniska undersökningar på land och på vatten för att dokumentera och fastställa geotekniska markförhållanden och bottenförhållande i Lilla Värtan. Undersökningen ligger sedan till grund för teknisk bedömning och val av metoder och konstruktioner för byggnation av stadens anläggningar inom Kolkajen- Ropsten.
Ny sjöförlagd vattenledning i Stockholm
Sjöförlagd huvudvattenledning på ca 1,5 km.
Renovering av bergrum på Östermalm
Ur investeringsplan för 2020 med inriktning 2021-2024.
Exploateringsarbeten inför bebyggelse i Slakthusområdet, Stockholm
Sopsugsanläggningarna kommer att ingå i Stockholms stads exploateringsarbeten i området.. Sopsugsanläggningssystemet är planerat att vara ett så kallat öppet system. Exploateringskontoret har för avsikt att genomföra en fossilfri byggarbetsplats med minsta möjliga utsläpp av växthusgaser.
Exploateringsarbeten inför bebyggelse i Blackeberg, Stockholm
Rivningar, gator, ledningar, överbyggnad T-bana, finplanering.
Exploatering för nya bostäder i Larsboda, Stockholm
Förslaget syftar till att möjliggöra cirka 750 bostäder, en F-6 skola, en förskola, ett parkeringshus, ett allmänt torg och parker i området.
Nybyggnad av cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken
Ny cykelbro mellan Gamla stan och Tegelbacken för fotgängare och cyklister. Bron planeras att dra utmed Centralbron, med anslutning till Tegelbacken i norr och den nya cykelbron som ingår i Slussenprojektet i Söder.
Ombyggnad av torg på Östermalm, Stockholm
Objektet är beläget på Östermalm Stockholm, mellan Nybrogatan och Sibyllegatan.
Retrofit CHP Project – Electrical Installation for KVV1 in Värtan, Stockholm
The project objective is to extend the lifetime of the CHP with 25 years, to convert the systems for combustion of bio-oil and to reduce current levels of emissions to air. Scope of this package: Demolition and scrapping of cables, drawers and cabinets, ducting, switchgear, power stations, transformers, lighting, etc. Delivery and installation of new lighting including switchgear, transformers, power stations, cabling, ducting, etc. Delivery and installation of new power and control cabling for process and new ducting
Exploateringsarbeten inför bostadsbebyggelse på Årstafältet, etapp 2s
Utbyggnad av gator och parker inför bostadsbebyggelse. I etapp 2s byggs ca 630 bostäder.
Ny/ombyggnad av varvsverksamheten på Beckholmen, Djurgården
Detaljplaneförslag med huvudsyfte att möjliggöra fortsatt användning av Beckholmen för kommersiell och kulturhistorisk varvsverksamhet.
Ombyggnad av Kungsträdgården i Stockholm
Bryant Park i New York kan bli förebild för ombyggnaden.
Exploateringsarbeten inför kommande bebyggelse på Bällsta IP, Riksby
Planförslaget syftar till att möjliggöra upprättandet av ny idrottsplats med friidrottshall. För att möjliggöra exploateringen krävs nya dricks-, spill-, och dagvattenledningar till och inom området, uppföra ett dagvattenmagasin med pumpstation samt lägga om en befintlig spillvattenledning inom planområdet.
Trafiksäkerhetsåtgärder längs väg 229 vid Norra Sköndal
Projektet avser anläggande av en gång- och cykeltunnel, bullerplank samt utbyggnad av 2 busshållplatser.
Gata och va-ledningar för nya bostäder i Bagarmossen & Skarpnäck
Området kommer bebyggas i flera olika etapper med cirka 3500 bostäder. Första etappen är markanvisad till olika byggherrar och det området heter Bergholmsbacken.
Berg och anläggningsentreprenad vid Sockenplan, etapp 3
Betongtråg, mark- och vägarbeten, injektering, jord- och bergschakt mm. Ingår i utbyggnaden av tunnelbana/Blå linje mellan Kungsträdgården-söderort.
Finplaneringsarbeten i Kista Äng, Stockholm
Utsedd konsult för ledningssamordning är Helm Project Management AB.
Cykelbaneförbättringar i Västberga, Stockholm
Framkomlighetsåtgärder och förbättrad trafiksäkerhet mellan bron över stambanan och Årstabergsvägen/Södertäljevägen.
Nybyggnad av bro i Stockholm
En ny bro planeras vid järnvägsövergången i Fagersjö som ska byggas i samband med att området förtätas. Plk 31248.
Upprustning av badanläggning i Johanneshov
Upprustning av Nytorpsbadet
Exploateringsarbeten inför bebyggelse i Slakthusområdet, Stockholm
Sopsugsanläggningarna kommer att ingå i Stockholms stads exploateringsarbeten i området. Sopsugsanläggningssystemet är planerat att vara ett så kallat öppet system.
Ny in- och utfart till tunnelsystem i Stockholm
Entreprenaden består av byggnation av ny infart och drivning av tunnel på ca 250 meter som ska ersätta befintlig fordonsinfart till Värtaverkets bergrum. Ingående aktiviteter är losshållning av berg, försvarsarbeten på befintligt tunnelsystem, spontarbeten, installationsarbeten (el, belysning, ventilation, signal), betongarbeten samt finplanering i form av rivning av befintlig trappa och belysning samt byggnation av ny trappa, yttre belysning. Fasadarbeten för tunnelmynning, placering av brunnar samt ledning och koppling mm.

Gratis erbjudanden
till företag!

Vi vill ge dig smakprov på vilka möjligheter som finns i landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden. Du får därför en gratis lista med planerade byggprojekt och mer information om våra tjänster.