Alla planerade anläggningsprojekt i Stockholm
VARUMÄRKEN SOM MATCHAR BYGGPROJEKT I URVALET
Klicka här om du också vill exponera dig för beslutsfattare som årligen ritar och köper in varor och tjänster för mer än 200 miljarder!
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 279 st.
Nybyggnad av östlig förbifart till Stockholm
Ny väg och spårförbindelse i tunnel under Saltsjön och Djurgården. Ca 8 km totalt. Nya trafikplatser för anslutning mot Ropsten, Frihamnen och Värmdöleden. Ny spårväg som ansluter Tvärbanan till Lidingöbanan/Spårväg City ca 8,8 km lång med 5 nya hållplatser mellan Sickla Allé och Ropsten.
Anläggningsentreprenad för ny tunnelbana vid Gullmarsplan
Bergschakt för spårtunnel, stationsutrymmen, vertikalschakt för att ansluta till befintlig station, betongarbeten inklusive projektering samt anslutande markarbeten. Ingår i utbyggnaden av tunnelbana/Blå linje mellan Kungsträdgården-söderort.
Nybyggnad av arbetstunnel och huvudtunnel vid Arenstaden-Södra Hagalund
Berg- och anläggningsentreprenad. Iordningsställande av etableringsområde, utförande av arbetstunnel, bergschakt för huvudtunnlar på stäckan Arenastaden till Södra Hagalund, plattformsrum, vertikalschakt. Arbeten med tyngre stål- och betongstommar för stationerna Arenastaden och Södra Hagalund samt anslutande tunnlar mot Hagastaden. Mark- och grundläggningsarbeten för biljetthallar. Ingår i gul linje till Arenastaden.
Anläggningsentreprenad för ny tunnelbana vid Hammarby kanal
Berg- och anläggningsentreprenad. Omfattar bergschakt för spårtunnel och stationsutrymmen vid Hammarby kanal. Även betongarbeten samt anslutande markarbeten för uppgångar och entréer ingår. Det största djupet på anläggningen ligger i passagen under saltsjön. Den nya anläggningen ansluter till befintlig station Kungsträdgården. Ingår i utbyggnaden av tunnelbana/Blå linje mellan Kungsträdgården-Nacka.
Upprustning av tunnel i Stockholm
Objektet avser att förlänga tunnelns funktion 50 år avseende dess konstruktion och 30 år gällande installation, samt uppfylla de lagkrav som ställs på en tunnel av Klaratunnelns karaktär.
Tunnelventilation, FSE903 Förbifart Stockholm
Avser installation av fläktar i trafikutrymmen alla fläktstationer samt tunnel- och brandventilationsstyrning. Montering av ca 200 fläktar och 17 fläktstationer för brand och avgaser samt intern styrning av ventilationen.
Nybyggnad av avloppstunnel i Mässtaden
Stockholm Vatten planerar bygga ny avloppstunnel, benämnd Mässtunneln, mellan exploateringsområde Mässtaden i Älvsjö och Liljeholmen. Mässtunneln planeras vid Liljeholmen ansluta till avloppstunneln som ska byggas mellan Bromma och Henriksdal (SFAL). Ungefärlig längd är 4200 - 4700 meter och tvärsnittsarean som mest 21 m2.
Nybyggnad av bergtunnel i Stockholm
- Huvudtunnelnns längd blir ca 2100 meter och börjar vid Sicklaanläggningen och slutar vid strandpromenaden i Finnboda.
- Djupet från markytan till tunnelns tak varierar mellan 0 m (vid utloppet) och ca 85 m (Henriksdalsberget).
- Tunneln blir ca 20 m2 (4x5 meter).
- Tunneln kommer att luta med 1 promille, dvs 1 meter per 1000 meter.
- Två arbetstunnlar behövs för att bygga tunneln. Förslaget är att en tunnelmynning ska ligga i skogen väster om Hammarbybacken och en vid Finnboda nedanför Danvikshem. Tunneln byggs från båda hållen genom att borra och spränga.
- Utloppet från tunneln anläggs som en betongkonstruktion som mynnar under vattenytan ca 10 meter ut från strandkanten i Finnboda.
Stationsåtgärder vid Stockholms Central
Tillgänglighetsanpassning, renovering av ytskikt och förbättrad belysning, säkerhetsåtgärder, förbättring av infrastrukturen. Funktionsanpassningar efter Citybanan vid Stockholms Central och Karlberg ingår.
Ny farled i Stockholms skärgård
Utbyggnad av Horstensleden samt delvis nydragning av Furusundsleden via östra och västra Saxarfjärden. Även Sandhamnsledens inre del behöver anpassas.
Boiler and Automation package for KVV1 in Värtan, Stockholm
The project objective is to extend the lifetime of the CHP with 25 years, to convert the systems for combustion of bio-oil and to reduce current levels of emissions to air. Original capacities and performance data, such as district heating and electrical production shall be achieved.
Förnyelse av ställverk i Stockholm
Ellevios substation Värtan, in the following named sn01, in Stockholm, is to be renewed. Additionaly capacity, meaning increased numbers of bays at both 110 kV and 220 kV levels, will support the growth and future expansion of Stockhholm. Besides 110 kV and 220 kV, which is the main part, the substation also includes a small part 33 kV.
A new buildning with a completely new electrical substation is in the scope, in addition to the construction of new underground cable connections, in ground and in concrete troughts to the substation.
The new Sn01 will be built, using GIS-technology, on the existing substation premises.
Upprustning av idrottsplats i Vårberg, Skärholmen
Vårbergs IP ska byggas om och kompletteras med en stor multihall. Denna nya hall ska
innehålla en fullstor idrottshall, teknikhall för fotboll, omklädningsrum och servering med pentry. Hallen beräknas vara 8 200 kvadratmeter, där ungefär 400 kvm ska vara avsedda för fritidsverksamhet som dans, gymnastik och enklare föreställningar. 350 kvm viks för boulebanor, med omklädningsrum och föreningslokal. Till hallen tillkommer en rundbana för skolfriidrott, en motionsslinga och en servicebyggnad. Alla byggnader ska byggas för att certifieras med Miljöbyggnad Silver.
BEST-arbeten vid Högdalsdepån
BEST installationer (bana, el, signal och tele) och tillhörande kanalisation, kraftkablar 33 kV, utbyggnad av befintligt depåställverk och ny kopplingscentral ovan jord.
Renovering av tunnel och gatumiljö i Stockholm
Trafikkontoret avser utföra en konstruktionsförstärkning av den ledningstunnel
som går under Kungsgatan på sträckan mellan Sveavägen och Norrlandsgatan.
Ledningstunneln, som är ett skyddsobjekt, är 400 m lång och färdigställdes år
1911. Då tunneln behöver schaktas fram från gatan kan även vissa åtgärder i
gatumiljön komma att utföras i samband med återställningen av gatan.
Exploateringsarbete i Norra Djurgårdsstaden, Ropsten
Projektet är i programfasen. Omfattning att genomföra geotekniska undersökningar på land och på vatten för att dokumentera och fastställa geotekniska markförhållanden och bottenförhållande i Lilla Värtan. Undersökningen ligger sedan till grund för teknisk bedömning och val av metoder och konstruktioner för byggnation av stadens anläggningar inom Kolkajen- Ropsten.
Överdäckning för nybyggnation av kontor och bostäder på Norrmalm
En fastighet ovanpå Klarastrandsleden och Klarabergsviadukten, mellan Waterfront och Klara sjö ska bli kontor och bostäder. Totalt rör det sig om en kontorsbyggnad på 15 000 kvadratmeter, mitt emellan Kungsholmen och city. Planen domineras av kontor och handel – men ett litet tillskott av bostäder, 30 stycken.Om det ska bli hyresrätter eller bostadsrätter är inte klart.
Staden kommer att ansvara för att bygga en överdäckning medans husvolymerna kommer inrymmas i en 3D fastighet som staden har för avsikt att sälja genom en anbudstävling.
Ny vattenreservoar i Stockholm
För att säkra dricksvattenförsörjningen i framtiden planerar Stockholm Vatten och Avfall en förnyelse av vattenreservoaren (vattentornet) vid Uggleviken. Den nuvarande reservoaren är byggd 1935. Förstudier visar att Ugglevikens reservoar både måste ökas i vattenvolym och höjas geografiskt. Då det inte går att renovera och bygga om för att motsvara behoven har Stockholm Vatten och Avfall tagit fram ett förslag till nybyggnad på samma plats men läget förskjuts cirka 30 meter åt sydost.
Nybyggnad av gasisolerat 220 kV ställverk i Skanstull
Ellevios ställverk i Skanstull, Stockholm, ska utökas för anslutning av Svenska Kraftnäts nya station i samma område. Utökningen innebär behov av ett projekt för nybyggnation av ett 220 kV gasisolerat ställverk med tillhörande kontrollanläggning. Ställverket består av 3+3 ställverksfack.
Projektet kommer att handlas upp- och genomföras i samverkan i två etapper. Fas 1 omfattar planering och projektering där projektet definieras. Fas 2 omfattar detaljprojektering av byggnad, ställverk, kontrollanläggning, markarbeten, stationsbyggnad inkl. kabelkällare, ställverk, kontrollanläggning och installationer för en komplett station samt förläggning, flyttning, skarvning av nya och befintliga 220 kV kablar.
Finplaneringsarbeten mm i Gröndal, Stockholm
Avser breddning av befintlig gång- och cykelväg vid Lövholmsvägen i Gröndal. Staden gör också justeringar i vägbanan och elarbeten. Cykelvägen byggs om till ett regionalt cykelstråk.
Ny in- och utfart till tunnelsystem i Stockholm
Entreprenaden består av byggnation av ny infart och drivning av tunnel på ca 250 meter som ska ersätta befintlig fordonsinfart till Värtaverkets bergrum. Ingående aktiviteter är losshållning av berg, försvarsarbeten på befintligt tunnelsystem, spontarbeten, installationsarbeten (el, belysning, ventilation, signal), betongarbeten samt finplanering i form av rivning av befintlig trappa och belysning samt byggnation av ny trappa, yttre belysning. Fasadarbeten för tunnelmynning, placering av brunnar samt ledning och koppling mm.
Exploatering inför nybyggnation i Stockholm
Avser att möjliggöra byggnation av ca 700 bostäder, tre förskolor, en idrottshall och en torgyta samt förbättra och utveckla grönområdet Nytorps Gärde genom exploatering. Projektområdet omfattar hela Nytorps Gärde med tyngd på exploatering av det västra området för bostäder och torgområde. Nytorps Gärde ligger mellan Enskededalen, Hammarbyhöjden, Björkhagen och Kärrtorp i programområdet Östra Söderort. Denna exploatering kräver omläggning av befintligt vatten- och avloppsnät samt utbyggnad av nätet.
Gratiserbjudanden
till företag!
Vi vill ge dig smakprov på vilka möjligheter som finns i
landets största projektdatabas och den mest omfattande
bevakningen av projektmarknaden.