Alla planerade anläggningsprojekt i Stockholm
VARUMÄRKEN SOM MATCHAR BYGGPROJEKT I URVALET
Klicka här om du också vill exponera dig för beslutsfattare som årligen ritar och köper in varor och tjänster för mer än 200 miljarder!
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 303 st.
Nybyggnad av östlig förbifart till Stockholm
Ny väg och spårförbindelse i tunnel under Saltsjön och Djurgården. Ca 8 km totalt. Nya trafikplatser för anslutning mot Ropsten, Frihamnen och Värmdöleden. Ny spårväg som ansluter Tvärbanan till Lidingöbanan/Spårväg City ca 8,8 km lång med 5 nya hållplatser mellan Sickla Allé och Ropsten.
Ny vattenreservoar i Stockholm
För att säkra dricksvattenförsörjningen i framtiden planerar Stockholm Vatten och Avfall en förnyelse av vattenreservoaren (vattentornet) vid Uggleviken. Den nuvarande reservoaren är byggd 1935. Förstudier visar att Ugglevikens reservoar både måste ökas i vattenvolym och höjas geografiskt. Då det inte går att renovera och bygga om för att motsvara behoven har Stockholm Vatten och Avfall tagit fram ett förslag till nybyggnad på samma plats men läget förskjuts cirka 30 meter åt sydost.
Nybyggnad av trafikplats samt broar i Stockholm
Ingår i Tvärförbindelse Södertörn. 3 km ny vägsträcka varav 2 st 400 m nya Vårbybroar,
breddning av E4/E20, 6 st på- och avfartsramper, förskärning och betongarbeten i
tunnelmynning, två stycken VA-stationer och ett eldriftutrymme, stora mängder bergschakt och betong, totalt 20 nya broar.
Nybyggnad av avloppstunnel i Mässtaden
Stockholm Vatten planerar bygga ny avloppstunnel, benämnd Mässtunneln, mellan exploateringsområde Mässtaden i Älvsjö och Liljeholmen. Mässtunneln planeras vid Liljeholmen ansluta till avloppstunneln som ska byggas mellan Bromma och Henriksdal (SFAL). Ungefärlig längd är 4200 - 4700 meter och tvärsnittsarean som mest 21 m2.
Nybyggnad av tunnel i Stockholm
1100 meter bergtunnel, två tunnlar med 2 körfält i respektive tunnel, två stycken förskärningar med längden ca 220 meter respektive ca 140 meter. Högsta höjd på skärningarna är ca 25 meter. Två stycken eldriftsutrymmen och tre stycken VA-stationer.
Stora mängder tunnelberg och stora mämngder ovanjordsschakt. 250 meter ytväg med KC-pelare.
Renovering av klaffbroar i Stockholm
Liljeholmsbroarna, i dagligt tal Liljeholmsbron, är två parallella klaffbroar mellan
Södermalm och Liljeholmen som byggdes år 1928 respektive 1954.
Liljeholmsbroarna passerar över Liljeholmsviken mellan Södermalm och Liljeholmen
Ombyggnad till bergrumsgarage på Djurgården, Stockholm
Objektet avser nybyggnation av garageanläggning för ca 1300 parkeringsplatser i 8 plan i befintligt bergrum som ska utökas och anpassas för ändamålet. Garageanläggningen är uppdelad på två befintliga bergrum; västra och östra skeppet.
Option 1:
Berg- och schaktarbeten för tunnel mellan CA Fastigheters garage och Hjorthagsgaragets infartsramp. Omfattning av arbetena är ej fastställda och definieras under fas 1 och fas 2.
Option 2:
Berg- och schaktarbeten för hisschakt för hiss 01e. Omfattning av arbetena är ej fastställda och definieras under fas 1 och fas 2.
Nybyggnad av tunnelbanestationer sträckan Nacka-söderort
Avser 7 stationer vid Sofia, Hammarby kanal, Gullmarsplan, Slakthuset, Sickla, Järla och Nacka C. Stomkompletteringar och installationer för entréer, biljetthallar, mellanplan, perronger, teknikplan, servicetunnel, ventilationsschakt, brandschakt mm vid stationer.
Upprustning av tunnel i Stockholm
Objektet avser att förlänga tunnelns funktion 50 år avseende dess konstruktion och 30 år gällande installation, samt uppfylla de lagkrav som ställs på en tunnel av Klaratunnelns karaktär.
Överdäckning för nybyggnation av kontor och bostäder på Norrmalm
En fastighet ovanpå Klarastrandsleden, mellan Waterfront och Klara sjö, planeras bli kontor med eventuellt inslag av bostäder. Totalt rör det sig om en kontorsbyggnad på ca 15 000 kvadratmeter, mitt emellan Kungsholmen och city. En detaljplan kommer att tas fram för projektet och användningen planeras bli i huvudsak kontor men med inslag av handel och andra verksamheter i bottenvåningarna, ett visst inslag av bostäder kommer att prövas. Om bostäder kan inrymmas i planen kommer det att bli bostadsrätter. Staden kommer att ansvara för att bygga en överdäckning medans husvolymerna kommer inrymmas i en 2D fastighet som staden har för avsikt att sälja genom en anbudstävling. Anbudstävlingen pågår mellan den 16 mars och den 11 maj 2021.
Ny farled i Stockholms skärgård
Utbyggnad av Horstensleden samt delvis nydragning av Furusundsleden via östra och västra Saxarfjärden. Även Sandhamnsledens inre del behöver anpassas.
Renovering av tunnel och gatumiljö i Stockholm
Upphandlingen avser förstärkning av samt tätskiktsbyte på en konstruktion på Kungsgatan, samt åtgärder i gatumiljön för att förbättra förutsättningarna för fotgängare. Spontarbeten förekommer. Entreprenaden sträcker sig längs Kungsgatan mellan Sveavägen och Norrlandsgatan.
Bland annat ingår följande moment avseende förbättringar i gatumiljön:
- 3 upphöjda övergångsställen
- 2 upphöjda lastplatser
- Flytt av 2 busshållplatser
- Breddning av gångbana
- Ny möblering
- Förläggning av dagvattenledning
- Markarbeten för ledningsförläggning
Nybyggnad av datahall i Akalla, etapp 3
Överskottsvärmen från all utrustning kommer att användas till uppvärmning av fjärrvärmeanslutna hus i Stockholm. Etapp 3 avser nybyggnad av 3 st datahallar.
Nya fotbollsplaner och parkeringsgarage i Stadshagen
Stadshagens IP ska byggas om till att omfatta en regelrätt 11-spels konstgräsfotbollsplan med tillbyggd läktarbyggnad med omklädningsrum, teknikutrymmen och driftytor, samt en regelrätt 7-spels konstgräsfotbollsplan. Under den nya 11-spelsplanen planeras ett parkeringsgarage för ca 200 parkeringsplatser.
Ombyggnad av E18 mellan Hjulsta-Jakobsberg, projekt 1
Breddning av E18 med utökning av antalet körfält till tre körfält i vardera riktningen mellan trafikplats Jakobsberg och trafikplats Hjulsta samt ett fjärde körfält i västgående riktning mellan trafikplats Barkarby och trafikplats Hjulsta.
Exploateringsarbete i Norra Djurgårdsstaden, Ropsten
Projektet är i programfasen. Omfattning att genomföra geotekniska undersökningar på land och på vatten för att dokumentera och fastställa geotekniska markförhållanden och bottenförhållande i Lilla Värtan. Undersökningen ligger sedan till grund för teknisk bedömning och val av metoder och konstruktioner för byggnation av stadens anläggningar inom Kolkajen- Ropsten.
Ny beläggning på torg i Stockholm
Trafikkontoret avser att rusta upp Sergels torg. Sergels torg är Stockholms mest centrala offentliga plats. Projektområdet omfattar Sergels torgs nedre nivå med det svartvita triangelmönstret bestående av Plattan och Sergelarkaden, samt rampen längs med Brunkebergsterrassen. Projektet omfattar byte av samtliga plattor, underliggande markvärmeslingor samt tätskikt.
Retrofit CHP Project – Electrical Installation for KVV1 in Värtan, Stockholm
The project objective is to extend the lifetime of the CHP with 25 years, to convert the systems for combustion of bio-oil and to reduce current levels of emissions to air.
Scope of this package: Demolition and scrapping of cables, drawers and cabinets, ducting, switchgear, power stations, transformers, lighting, etc.
Delivery and installation of new lighting including switchgear, transformers, power stations, cabling, ducting, etc.
Delivery and installation of new power and control cabling for process and new ducting
Nybyggnad av parkeringsgarage i Kärrtorp, Stockholm
Gemensamt parkeringsgarage för kvarter B, C, D, F, G och K, samt vid behov för kvarter A, E och H.
Nytorps gärde ligger mellan Björkhagen, Hammarbyhöjden och Kärrtorp, i en dalgång som förbinder Enskede med Nackareservatet. Nytorps gärde föreslås utvecklas med ca 700 bostäder, tre förskolor, en idrottshall, lokaler för mindre verksamheter och en livsmedelsbutik.
Projektet ingår i programområde Hammarbyskogen-Björkhagen. Nytorps gärde utgör en av tre stora utbyggnadsetapper tillsammans med Hammarbyskogen och Sjöstadshöjden.
Gestaltning av tunnelrum vid Förbifart Stockholm
FSE705 omfattar tillverkning, leverans, provning och montage av stålkonstruktioner, prefabricerade betongväggar, ljusinstallationer och styrsystem för 5 stycken konstverk, 5 stycken installationer för gestaltning av luftutbytesstationer och 25 km målade slingor på tunnelväggar.
Nybyggnad av gc-bro mm i Årstaberg, Stockholm
Objektet, Packrummet etapp 6 innefattar:
Entréplats vid pendeltågsstationen, spontning, pålning, cykelbro, betongmurar, vägar, gångvägar, cykelvägar, ledningar, granitklädd betongtrappa, stråltrappa, torg, park med lekpark, cykelparkering, komfortskärm, finplanering.
Nybyggnad av bro i Sjöstadshöjden, Stockholm
I området Sjöstaden föreslås markanvisningar om totalt ca 400 bostäder, kontorsytor för ca 5000 arbetsplatser, lokaler för centrumändamål och en förskola.
En förutsättning för att uppnå målen för området vad gäller stadsutveckling är en bro över Hammarbyvägen, ca 18 m bred och 28 m lång.
Exploateringsarbeten inför kommande bebyggelse på Bällsta IP, Riksby
Planförslaget syftar till att möjliggöra upprättandet av ny idrottsplats med friidrottshall.
För att möjliggöra exploateringen krävs nya dricks-, spill-, och dagvattenledningar till och inom området, uppföra ett dagvattenmagasin med pumpstation samt lägga om en befintlig spillvattenledning inom planområdet.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).