Alla planerade anläggningsprojekt i Stockholm
VARUMÄRKEN SOM MATCHAR BYGGPROJEKT I URVALET
Klicka här om du också vill exponera dig för beslutsfattare som årligen ritar och köper in varor och tjänster för mer än 200 miljarder!
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 269 st.
Nybyggnad av östlig förbifart till Stockholm
Ny väg och spårförbindelse i tunnel under Saltsjön och Djurgården. Ca 8 km totalt. Nya trafikplatser för anslutning mot Ropsten, Frihamnen och Värmdöleden. Ny spårväg som ansluter Tvärbanan till Lidingöbanan/Spårväg City ca 8,8 km lång med 5 nya hållplatser mellan Sickla Allé och Ropsten.
Exploateringsarbeten längs Örbyleden i Farsta, Stockholm
Ett förslag till ny detaljplan ska tas fram för den norra sidan av Örbyleden, mellan Stureby och Örby/Bandhagen. Projektet ska göra det möjligt att utveckla området med cirka 1 200 bostäder, plats för kontor, förskola, verksamhetslokaler samt park.
Nybyggnad av trafikplats samt broar i Stockholm
Ingår i Tvärförbindelse Södertörn. 3 km ny vägsträcka varav 2 st 400 m nya Vårbybroar,
breddning av E4/E20, 6 st på- och avfartsramper, förskärning och betongarbeten i
tunnelmynning, två stycken VA-stationer och ett eldriftutrymme, stora mängder bergschakt och betong, totalt 20 nya broar.
Renovering av klaffbroar i Stockholm
Liljeholmsbroarna, i dagligt tal Liljeholmsbron, är två parallella klaffbroar mellan
Södermalm och Liljeholmen som byggdes år 1928 respektive 1954.
Liljeholmsbroarna passerar över Liljeholmsviken mellan Södermalm och Liljeholmen
Ny vattenreservoar i Stockholm
För att säkra dricksvattenförsörjningen i framtiden planerar Stockholm Vatten och Avfall en förnyelse av vattenreservoaren (vattentornet) vid Uggleviken. Den nuvarande reservoaren är byggd 1935. Förstudier visar att Ugglevikens reservoar både måste ökas i vattenvolym och höjas geografiskt. Då det inte går att renovera och bygga om för att motsvara behoven har Stockholm Vatten och Avfall tagit fram ett förslag till nybyggnad på samma plats men läget förskjuts cirka 30 meter åt sydost.
Förnyelse av stamstation/ställverk i Beckomberga
Projektet kommer att handlas upp- och genomföras i samverkan i två faser.
Fas 2 kommer att omfatta, men är inte begränsat till:
Ny byggnad som inrymmer: Nytt 110 kV GIS 3 sektioner, Nytt 33 kV-ställverk 2 sektioner, 3 st 220/110 kV-transformatorer, vilka tillhandahålls av Beställaren samt 3 st 110/33 kV-transformatorer, vilka tillhandahålls av Beställaren. Kabelflyttar, 3 st temporära 110 kV luftisolerade utomhusfack. Nytt 220 kV-ställverk, som antingen byggs som ett luftisolerat ställverk utomhus eller ett gasiolerat inomhusställverk i ny byggnad.
Nya 400/220 kV-transformatorer samt tillhörande byggnader och anslutning till det nya 220 kV-ställverket. Transformatorerna tillhandahålls av Beställaren. Nödvändiga anpassningar av befintlig anläggning kopplat till SVKs nya 400 kV-station.
Nybyggnad av tunnel i Stockholm
1100 meter bergtunnel, två tunnlar med 2 körfält i respektive tunnel, två stycken förskärningar med längden ca 220 meter respektive ca 140 meter. Högsta höjd på skärningarna är ca 25 meter. Två stycken eldriftsutrymmen och tre stycken VA-stationer.
Stora mängder tunnelberg och stora mämngder ovanjordsschakt. 250 meter ytväg med KC-pelare.
Basunderhåll av järnvägsanläggning Stockholm mitt
Bandel 404 enbart för tiden 2024-05-01 - 2024-09-30. Kontraktstid 5 år + 2 optionsår. Sträckorna Ulriksdal-Älvsjö, Citybanan och under en del av kontaktstiden sträckan Tomteboda-Sundbyberg. Ca 128 358 spårmeter och 336 spårväxlar.
Överdäckning för nybyggnation av kontor och bostäder på Norrmalm, Stockholm
En fastighet ovanpå Klarastrandsleden, mellan Waterfront och Klara sjö, planeras bli kontor med eventuellt inslag av bostäder. Totalt rör det sig om en kontorsbyggnad på ca 15 000 kvadratmeter, mitt emellan Kungsholmen och city. En detaljplan kommer att tas fram för projektet och användningen planeras bli i huvudsak kontor men med inslag av handel och andra verksamheter i bottenvåningarna, ett visst inslag av bostäder kommer att prövas. Om bostäder kan inrymmas i planen kommer det att bli bostadsrätter. Staden kommer att ansvara för att bygga en överdäckning medans husvolymerna kommer inrymmas i en 2D fastighet som staden har för avsikt att sälja genom en anbudstävling. Anbudstävlingen pågår mellan den 16 mars och den 11 maj 2021.
Ny huvudvattenledning i Stockholm
Stockholm Vatten AB planerar att bygga en cirka sex kilometer lång huvudvattenledning mellan Nockeby och Trekantens vattentorn i Nybohov. Majoriteten av sträckan läggs ner på sjöbotten i Mälaren.
Ny farled i Stockholms skärgård
Utbyggnad av Horstensleden samt delvis nydragning av Furusundsleden via östra och västra Saxarfjärden. Även Sandhamnsledens inre del behöver anpassas.
Nya fotbollsplaner och parkeringsgarage i Stadshagen, Stockholm
Stadshagens IP ska byggas om till att omfatta en regelrätt 11-spels konstgräsfotbollsplan med tillbyggd läktarbyggnad med omklädningsrum, teknikutrymmen och driftytor, samt en regelrätt 7-spels konstgräsfotbollsplan. Under den nya 11-spelsplanen planeras ett parkeringsgarage för ca 340 parkeringsplatser.
Byte av tätskikt på taket i tunnel samt ombyggnad av gata i Stockholm
Projektet avser upprustning av Götgatan, mellan Folkungagatan och Ringvägen.
8 m bred tunnel. Kommer att grävas upp i etapper från 2025 och 6 år framåt.
Gatan kommer att få separerade cykelbanor och mer yta för gående. Gaturummet kommer att bli grönare och luftigare med nya trädplanteringar och fler bänkar att sitta på.
Nybyggnad av exploateringsområde i Stockholm
Utbyggnad av allmänplats kommer att ske löpande under 8 år.
Detaljplan för Sköndal 1:8 utvecklar området med ca: 1750 nya bostäder, en f-9 skola med idrottshall, tre förskolor m.m
Planens genomförande medför att 76 st radhus, parhus och villor rivs för att ge plats för bebyggelse. Sköndal 1:26 ,1:8
Bta: 8450 m2.
Ombyggnad av E18 mellan Hjulsta-Jakobsberg, projekt 1
Breddning av E18 med utökning av antalet körfält till tre körfält i vardera riktningen mellan trafikplats Jakobsberg och trafikplats Hjulsta samt ett fjärde körfält i västgående riktning mellan trafikplats Barkarby och trafikplats Hjulsta.
Exploateringsarbete i Norra Djurgårdsstaden, Ropsten
Projektet är i programfasen. Omfattning att genomföra geotekniska undersökningar på land och på vatten för att dokumentera och fastställa geotekniska markförhållanden och bottenförhållande i Lilla Värtan. Undersökningen ligger sedan till grund för teknisk bedömning och val av metoder och konstruktioner för byggnation av stadens anläggningar inom Kolkajen- Ropsten.
Nybyggnad av parkeringsgarage i Stockholm
Gemensamt parkeringsgarage för kvarter B, C, D, F, G och K, samt vid behov för kvarter A, E och H. Ca 200 p-platser.
Nytorps gärde ligger mellan Björkhagen, Hammarbyhöjden och Kärrtorp, i en dalgång som förbinder Enskede med Nackareservatet. Nytorps gärde föreslås utvecklas med ca 700 bostäder, tre förskolor, en idrottshall, lokaler för mindre verksamheter och en livsmedelsbutik.
Projektet ingår i programområde Hammarbyskogen-Björkhagen. Nytorps gärde utgör en av tre stora utbyggnadsetapper tillsammans med Hammarbyskogen och Sjöstadshöjden.
Ny beläggning på torg i Stockholm
Trafikkontoret avser att rusta upp Sergels torg. Sergels torg är Stockholms mest centrala offentliga plats. Projektområdet omfattar Sergels torgs nedre nivå med det svartvita triangelmönstret bestående av Plattan och Sergelarkaden, samt rampen längs med Brunkebergsterrassen. Projektet omfattar byte av samtliga plattor, underliggande markvärmeslingor samt tätskikt.
Nybyggnad av parkeringshus i Farsta, Stockholm
Projektet innebär nu byggande av ett nytt parkeringshus med fyra våningar, totalt skapas 342 parkeringsplatser varav åtta parkeringsplatser utanför P-huset, samtliga platser förses med laddningsmöjlighet från start. Anläggningen kommer även förses med MC-platser och cykelboxar.
Ny/ombyggnad av varvsverksamhet m.m. på Beckholmen, Djurgården
Detaljplanens huvudsyfte är att skydda Beckholmens kulturvärden, genom att medge ny bebyggelse så att den kulturhistoriskt värdefulla varvsverksamhetens utveckling kan säkerställas.
En ny byggrätt för en verkstadshall föreslås på västra Beckholmen.
På öns östra sida medges ett flertal mindre byggnader för varvsverksamhet samt verksamhet med maritim anknytning. Detaljplanen medger även en utvidgning av Gustav V:s docka samt utfyllnader av Beckholmen. Vidare reglerar planen kaj- och brygganläggningar i vattenområdet.
I anslutning till Beckholmens nordöstra sida etableras en småbåtshamn. En hotellbåt medges.
Gestaltning av tunnelrum vid Förbifart Stockholm
FSE705 omfattar tillverkning, leverans, provning och montage av stålkonstruktioner, prefabricerade betongväggar, ljusinstallationer och styrsystem för 5 stycken konstverk, 5 stycken installationer för gestaltning av luftutbytesstationer och 25 km målade slingor på tunnelväggar.
Nybyggnad av bro i Sjöstadshöjden, Stockholm
I området Sjöstaden föreslås markanvisningar om totalt ca 400 bostäder, kontorsytor för ca 5000 arbetsplatser, lokaler för centrumändamål och en förskola.
En förutsättning för att uppnå målen för området vad gäller stadsutveckling är en bro över Hammarbyvägen, ca 18 m bred och 28 m lång.
Exploateringsarbeten inför kommande bebyggelse på Bällsta IP, Riksby
Planförslaget syftar till att möjliggöra upprättandet av ny idrottsplats med friidrottshall.
För att möjliggöra exploateringen krävs nya dricks-, spill-, och dagvattenledningar till och inom området, uppföra ett dagvattenmagasin med pumpstation samt lägga om en befintlig spillvattenledning inom planområdet.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).