Alla planerade anläggningsprojekt i Västerbottens län

Bjurholm (3)
Dorotea (4)
Lycksele (13)
Malå (0)
Norsjö (16)
Sorsele (7)
Storuman (22)
Umeå (73)
Vilhelmina (12)
Vindeln (12)
Vännäs (9)
Åsele (10)
VARUMÄRKEN SOM MATCHAR BYGGPROJEKT I URVALET
Klicka här om du också vill exponera dig för beslutsfattare som årligen ritar och köper in varor och tjänster för mer än 200 miljarder!

Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 282 st.

Nybyggnad av produktionsanläggning för vätgas i Storuman
Avser nybyggnation produktionsanläggning för vätgas där energi levereras från vindkraftverk. Avvaktar pilotprojekt (2191360) och länkat till vindkraftspark (2191333).
Nybyggnad av vindkraftverk på Råliden i Skellefteå/Piteå
Man undersöker möjligheten att bygga 54 st vindkraftverk på gränsen mellan Skellefteå och Piteå.
Ny- och ombyggnad av vägar och broar i skellefteå
Ny förbifart öster om Skellefteå. Ca 3 km är nysträckning och inkluderar en bro över Skellefteå älv medan resterande 2,4 km är ombyggnad. Projektet inkluderar nya trafikplatser, anpassning av befintliga gc-vägar inklusive gc-portar. Ombyggnad busshållplatser samt bulleråtgärder.
Ny vindkraftspark i Storuman
Avser ny vindkraftspark med planer för max 167 vindkraftsturbinder samt tillhörande vägförbindelser. Vindkraftverken planeras för en totalhöjd på 300 m. Länkade projekt (2191360) och (2182849).
Nybyggnad av broar längs Norrbotniabanan i Skellefteå Centrum
Mark och anläggning innehållande 3 järnvägsbroar och 3 vägbroar. Ca 2 km.
Nybyggnad av järnväg, Norrbotniabanan, vid Skellefteå Norra
5 mil ny järnväg mellan Degerbyn- Skellefteå Industriområde/länsgränsen Västerbotten/Norrbotten.
Nybyggnad av vindkraftpark i Pauträsk
Avser Norrbäck och Pauträsk vindkraftspark.
Nybyggnad av järnvägsterrass inkl. station och broar sträckan Sävar Trp Syd-Pålböleån
Ny regionaltågstation i Sävar, 12 broar, järnvägsterrass.
Nybyggnad av järnväg, Norrbotniabanan, vid Bureå älv
Anläggning väg 821-Bureå älv/Station Bureå. Ca 2,5 km.
Nybyggnad av järnväg, Norrbotniabanan, delen Skellefteå C-Degerbyn
Ca 1,5 km lång sträcka. Dubbelspår. 3 järnvägsbroar och 2 vägbroar.
Nybyggnad av broar längs Norrbotniabanan vid Grenvägen i Skellefteå
Mark och anläggning innehållande 2 järnvägsbroar och 2 vägbroar. Ca 2 km.
Ombyggnad till mötesfri väg mellan Gumboda-Grimsmark
Avser ombyggnad till mötesfri landsväg 2+1 med omkörningsfält och mitträcke, nya korsningar, nya vänstersvängsöglor, breddning av vägen från 9 till 14 meter, nya ersättningsvägar, säkring av vägens sidoområden. Ny bro över Kålabodaån och Flarkån. Nya busshållplatser i Grimsmark och Ånäset med planskilda korsningar för gc-vägar samt nybyggnad av planskild ren- och viltpassage.
Nybyggnad av järnväg, Norrbotniabanan, delen Umeå-Dåva
Berg- och jordschakt för ca 1600 m lång järnvägstunnel för dubbelspår med en delvis parallell servicetunnel på ca 790 m och tillhörande tvärtunnlar. Banunderbyggnad, servicevägar, VA-system, kontaktledningsfundament, kanalisationer och belysningar.
Nybyggnad av vindkraftverk i Lycksele
Avser 24 st vindkraftverk.
Ny anläggning för infångning av koldioxid vid kraftvärmeverk i Umeå
Målsättningen med projektet är att minska koldioxidutsläpp vid Dåva kraftvärmeverk, med potential att bidra med uppemot 300 000 ton minusutsläpp.
Ombyggnad till mötesfri väg mellan Daglösten-Ljusvattnet
Mötesseparerad väg med mitträcke och omkörningssträckor, breddning av vägen från 9 m till 14 m, nya korsningar och ersättningsvägar. 8,5 km lång sträcka. Utbyggnad av rastplats Ljusvattnet, gc-port under E4 i Övre Bäck, faunabro över E4 vid Anderstorp, bullerskyddsåtgärder, viltstängsel.
Ombyggnad till mötesfri väg mellan Broänge-Daglösten
Mötesseparerad väg med mitträcke och omkörningssträckor, breddning av vägen från 9 m till 14 m, nya korsningar och ersättningsvägar. 12,5 km lång sträcka. Förbättring av busshållplatser, nybyggnad av viltbro. Gc-port i Broänge, faunapassage Hökmarksberget, ny bro över Mångbyån.
Nybyggnad av vindkraftverk i Vindels kommun
Nuvarande projektplaner visar en potential på ca. 40-45 verk.
Nybyggnad av Södra kajen inkl ny RoRo ramp i Umeå hamn
Avser nybyggnad av Södra kajen med ny RoRo ramp.
Elektrifiering av järnväg mellan Hällnäs-Lycksele
Omfattar 66 km elanläggning, ca 500 meter bullerplank och 13 km kraftmatning upphängd på befintlig bana. Kontaktledningssystem AT.
Nytt dubbelspår mellan Umeå C-Umeå Ö (Gimonäs)
Nytt ca 1600 meter långt dubbelspår, ombyggnad av flertalet broar samt nybyggnad av 2 större broar parallellt med befintliga järnvägsbroar.
Basunderhåll på allmänna vägar inom område Storuman
Väglängd ca 1430 km. Beställaren har som option möjlighet att med befintliga kontraktsvillkor förlänga kontraktstiden med upp till 2 år (1 eller 2 år).
Ombyggnad för mötesseparering på E12 mellan Kulla-Norrfors
Ombyggnad till mötesfri väg med omväxlande ett respektive två körfält, breddning, 7 km lång sträcka. 2 km ny cykelväg, ny trafikplats i Brännland och 2 planskilda passager.
Basunderhåll på allmänna vägar inom område Lycksele
Beställaren har som option möjlighet att med befintliga kontraktsvillkor förlänga kontraktstiden med upp till 2 år (1 eller 2 år). Vägnätets totala längd för området är ca 984 km varav grusväg ca 439 km.
Byte av järnvägsbroar över Ume älv
Ume älv östra älvfåran bro 3500-2400-1, Ume älv kraftkanalen bro 3500-2401-1 samt ny överbyggnad på Ume älv västra älvfåran bro 3500-2402-1.
Ombyggnad till mötesfri väg mellan Ljusvattnet-Yttervik
Avser ombyggnad till mötesfri väg med mitträcke och omkörningssträckor, nya korsningar, breddning av vägen från 9 till 14 meter, nya ersättningsvägar. Ca 7,5 km lång sträcka.
Nybyggnad av vindkraftverk i Åsele
Planer för 12 st verk.
Nybyggnad av stadsdel i Umeå
Preliminärt syfte med planen är att inom området skapa planmässiga förutsättningar för bostäder, handel, verksamheter, skola, park, gator, parkerings/mobilitetsanläggning och offentliga platser med mera.– Syftet är också att säkerställa ändamålsenlig trafikstruktur, teknisk infrastruktur och dagvattenhantering inom området samt siktlinjer mellan stadshuset och regementet kopplade till kulturmiljön.
Nybyggnad av brandstation i Umeå
Nybyggnad av brandstation i norra delen
Nybyggnad av kaj, pir och brygga i Umeå
Avser nybyggnad av kaj, pir och brygga.
Nybyggnad och rivning av kaj i Umeå
Avser rivning och nybyggnad av kaj med tillhörande oljeledning. En del av arbetet blir att också att renovera upp befintlig kaj för att "räta upp den".
Nybyggnad av parkeringshus i centrala Skellefteå
I hjärtat av Skellefteå planerar vi för ett nytt parkeringshus. Traditionellt har beställaren själv byggt och driftat parkeringshusen men öppnar nu för nya lösningar där man i stället köper större eller mindre delar av åtagandet, t.ex. i form av koncessionsåtagande till en extern leverantör eller andra lösningar.
Ombyggnad av väg 363 mellan Forslunda-Håkmark-Hissjö
Trafiksäkerhetsåtgärder. Ny gång- och cykelväg Forslundagymnasiet-Håkmark-Hissjö, ca 8 km lång sträcka.
Beläggning halvvarm på väg 942 mellan Idbacka-Dalasjö
Beläggning halvvarm och vägmarkering. Bärighetshöjande åtgärder/tjälsäkring sektion 19/710-38/290. BK4. Del av väg 952 ingår. 2-års objekt.
Nybyggnad av resecentrum i centrala Umeå
Avser nybyggnad av resecentrum.
Ny koldioxidanläggning vid kraftvärmeverk i Skellefteå
Skellefteå Kraft undersöker möjligheterna att fånga in koldioxid från kraftvärmeverket i Hedensbyn i Skellefteå. Syftet med utredningen är att se om koldioxidinfångning är tekniskt och praktiskt genomförbart.
Nybyggnad av mötesstation längs Norrbotniabanan
Rivning av dagens mötesstation i Finnfors ingår. Ca 1 km.
Nybyggnad av järnvägsbroar längs Norrbotniabanan i södra delen av Robertsfors
6 st järnvägsbroar/plattramsbroar. Betongarbeten, markarbeten i form av skogsbilvägar, VA-arbeten och tillfälliga åtgärder.
Nybyggnad av vägbroar längs Norrbotniabanan i södra delarna av Robertsfors
2 st vägbroar som en del av framtida viltpassager. Betongarbeten, markarbeten och tillfälliga åtgärder. Ekodukt över järnväg.
Nytt resecentrum i Sävar
Preliminärt syfte med planen är att inom området skapa planmässiga förutsättningar för utveckling av ett resecentrum längs med Norrbotniabanan i Sävar.
Nybyggnad av drivmedelsstation, restaurang och handel i Umeå
Preliminärt syfte med planen är att inom området skapa planmässiga förutsättningar för drivmedelsstation, restaurang och handel. I samband med att Trafikverket påbörjar arbetet med järnvägsanläggningen under 2024 kommer befintlig bensinstation och butik att lösas in av Trafikverket och trafikplatsen kommer att byggas om. Befintlig rastplats utgår och en ny tillkommer som även ska ersätta den i Täfteböle
Nybyggnad av gc-bro över Vindelälven vid Vännäsby
Ny gc-bro över Vindelälven samt anslutande gc-vägar på bägge sidor om älven. Trafiksäkerhetshöjande åtgärder i korsningen mellan E12 och väg 628 (mot Östra Spöland) och vid busshållplatsen, gång- och cykelväg och trottoar samt en refug på E12. Belysningen kommer också att förbättras.
Nybyggnad av broar längs Norrbotniabanan
Ca 850 m lång landskapsbro från Rickleån till centrala Robertsfors.
Nybyggnad av vindkraftverk i Vinliden
Avser 11 st vindkraftverk.
Nybyggnad av vindkraftverk i Hornmyr
Avser 9 st vindkraftverk.
Nybyggnad av resecentrum i Bureå
Bureå resecentrum ska knyta ihop den tågtrafik som Norrbotniabanan innebär, med busstrafik, biltrafik, gång, cykel och taxi. Byggstarten är beroende av Trafikverkets planering av Norrbotniabanan.
Nybyggnad av vindkraftsverk i Svanabyn
Planer för 6 st verk. Effekt 6-8 MW.
Ombyggnad av landningsbana på Vilhelmina flygplats
Förlängning av befintlig landningsbana med ca 300 meter.
Ombyggnad av torg i Skellefteå
Utveckling av Guldtorget, även för de omkringliggande delarna av Nygatan, Torggatan och Trädgårdsgatan.
Nybyggnad av resecentrum i Robertsfors
I Robertsfors centrum planeras ett resecentrum i anslutning till Norrbotniabanan. Det nya resecentrumet kommer att utgöra både tågstation och busstation, men visionen är att det även ska vara en plats för både kommunala verksamheter, föreningar och övriga verksamheter. Denna upphandling avser utredning av Norrbotniabanans nyttoeffekter.
Nybyggnad av resecentrum i Skellefteå
Skellefteå kommun ska anlägga ett nytt resecentrum för tåg och regionbuss i centrum av Skellefteå i nära anslutning till Skellefteå lasarett och i närheten av stadstrafiken.
Exploatering för nya bostäder i Umeå
Exploatering för nya bostäder.
Bärighetsåtgärder på väg 855 mellan Klemensboda-Brutorp
Bärighetsåtgärder, ca 10 000 m lång sträcka.
Nybyggnad av broar längs Norrbotniabanan i norra delarna av Robertsfors
3 st järnvägsbroar och 1 st vägbro i funktion av en viltpassage. Betongarbeten, markarbeten i form av skogsbilvägar, VA-arbeten och tillfälliga åtgärder.
Byte av bro över Långseleån vid Ormsjön
Byte av befintlig betongbro över Långseleån vid Ormsjöns nordspets.
Ombyggnad av väg 923 och 925 mellan Svanabyn-Lavsjö
Bärighetsåtgärder, ca 12 200 m lång sträcka. Förstärkning till BK4. Vägen ska tjälsäkras, dikas om, förbättring av avvattningen, byte av beläggningstyp till halvvarm massa.
Ny viltpassage/faunabro längs E4 vid Håknäskälen
Planskild passage över E4 vid Håknäskälen öster om Nordmaling och ev komplettering av befintligt viltstängsel förbi Torsmyran.

Gratis erbjudande
till företag!

Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).