Alla planerade anläggningsprojekt där konsult inte är upphandlad i Stockholms län
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 765 st.
Nybyggnad av östlig förbifart till Stockholm
Ny väg och spårförbindelse i tunnel under Saltsjön och Djurgården. Ca 8 km totalt. Nya trafikplatser för anslutning mot Ropsten, Frihamnen och Värmdöleden. Ny spårväg som ansluter Tvärbanan till Lidingöbanan/Spårväg City ca 8,8 km lång med 5 nya hållplatser mellan Sickla Allé och Ropsten.
Utbyggnad till dubbelspår mellan Gerstaberg-Långsjön-Sillekrog
Ca 28 km varav mer än hälften i tunnel eller på bro, markarbeten och BEST. Den längsta tunneln blir cirka fyra kilometer lång och passerar under Tullgarns naturområde. Den längsta bron blir cirka 1,7 kilometer och går över kulturmiljöområdet Trosaåns dalgång. Resecentrum i Vagnhärad.
Utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö, uppdrag BH 3
Tunnel/TBM och station Årstaberg. Berg & Anläggning (B&A) samt Bygg & Installation (B&I). Denna upphandling (paket 3) inkluderar en berg- och anläggningsentreprenad med två TBM maskiner för hela gula linjen från Älvsjö till Fridhemsplan. Entreprenaden inkluderar även Årstaberg station.
Ny anläggning för infångning av koldioxid i Stockholm
Tekniken bio-CCS. Ny anläggning i anslutning till biokraftvärmeverket.
Stockholm Exergis storskaliga anläggning med bio-CCS-teknik kommer när den är klar att fånga in 800 000 ton biogen koldioxid varje år.
ALSA JD-Gruppens roller i projektet:
- Delprojektledare för infångnings- och mellanlagringanläggning.
- Delprojektledare för förvätskningsanläggning.
- Delprojektledare för BOP.
- Delprojektledare för Elkraft och automation.
- Övergripande teknikansvarig.
- Assisterande teknikansvarig.
- Ansvarig för övergripande rör och mekaniska delar.
- Ansvarig för övergripande layout.
Reinvestering av uppställningsplatser/bryggor vid Arlanda flygplats, etapp 2
Avser en reinvestering i ca 30 uppställningsplatser på Arlanda Pir A, pir B och pir C. Uppställningsmönstret kommer att förändras jämfört med dagens mönster. All teknisk försörjning byts och platserna förses med nya bryggor och brygghus, även viss anpassning på insidan av pirerna krävs.
Genomförandet av projektet beräknas ta 7-10 år, beroende på hur stora etapper projektet kan delas in i. Första etappen planeras genomföras 2024 – 2026. Bygghandlingar tas fram för varje etapp för sig.
Exploateringsarbeten längs Örbyleden i Farsta, Stockholm
Ett förslag till ny detaljplan ska tas fram för den norra sidan av Örbyleden, mellan Stureby och Örby/Bandhagen. Projektet ska göra det möjligt att utveckla området med cirka 1 200 bostäder, plats för kontor, förskola, verksamhetslokaler samt park.
Nybyggnad av vindkraftverk utanför Sandhamn
Projekt Delta är en planerad vindkraftspark, belägen i mellersta Östersjön, omkring 100 kilometer öster om Stockholm och 55 kilometer öster om Sandhamn.
Delta planeras bestå av uppemot 300 vindkraftverk med en maximal totalhöjd om 330 meter. Den förväntade produktionen beräknas uppgå till omkring 20 TWh per år, vilket motsvarar cirka 3,2 miljoner villors hushållsel.
Vindkraftparken förväntas vara i drift omkring år 2030.
Området kommer att delas upp i olika delar.
Renovering av bro i Stockholm
Upphandlingen omfattar etapp 1 av renovering av Västerbron och omfattar i stort utbyte av mittrefug, fuktisolering, dagvattensystem samt förebyggande åtgärder på stål- och betongkonstruktioner.
Nybyggnad av bergtunnlar vid Flemingsbergsskogen
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Bergtunnel 3100 m i två tunnelrör, ledningskulvert, betongväggar, 4 ELDU, 3 pumpstationer, 20 utrymningsvägar (tvärtunnlar), väg 800 m, betongtråg ca 250 m.
Nybyggnad av trafikplats samt broar i Stockholm
Ingår i Tvärförbindelse Södertörn. 3 km ny vägsträcka varav 2 st 400 m nya Vårbybroar,
breddning av E4/E20, 6 st på- och avfartsramper, förskärning och betongarbeten i
tunnelmynning, två stycken VA-stationer och ett eldriftutrymme, stora mängder bergschakt och betong, totalt 20 nya broar.
Nybyggnad av trafikplats i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Trafikplats i 3 plan, 8 vägbroar, betongtunnel under västra stambanan och väg 226 Huddingevägen ca 170 m, betongtråg 2 st (totalt ca 300 m), gång- och cykelväg ca 1300 m, pumpstationer 2 st, BEST-arbeten.
Renovering av klaffbroar i Stockholm
Liljeholmsbroarna, i dagligt tal Liljeholmsbron, är två parallella klaffbroar mellan
Södermalm och Liljeholmen som byggdes år 1928 respektive 1954.
Liljeholmsbroarna passerar över Liljeholmsviken mellan Södermalm och Liljeholmen
Ny vattenreservoar i Stockholm
För att säkra dricksvattenförsörjningen i framtiden planerar Stockholm Vatten och Avfall en förnyelse av vattenreservoaren (vattentornet) vid Uggleviken. Den nuvarande reservoaren är byggd 1935. Förstudier visar att Ugglevikens reservoar både måste ökas i vattenvolym och höjas geografiskt. Då det inte går att renovera och bygga om för att motsvara behoven har Stockholm Vatten och Avfall tagit fram ett förslag till nybyggnad på samma plats men läget förskjuts cirka 30 meter åt sydost.
Nybyggnad av trafikplatser i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Breddning av väg 259 till 2+2 körfält mellan trafikplatserna ca 4700 meter lång sträcka, 8 vägbroar, VA-anläggningar, bullerskyddsskärmar. Ny vägbro över befintligt spårområde för Nynäsbanan. Ca 5700 m lång gc-väg.
Nybyggnad av trafikplats i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Broar, ledningskulvertar, pumpstationer, bullerskyddsskärmar, gc-väg. Ca 1750 m ny motortrafikled, totalt 7 nya vägbroar, ca 2200 m ny gc-väg, ledningskulvertar. Trafikplats med överliggande cirkulationsplats.
Nybyggnad av tunnel i Stockholm
1100 meter bergtunnel, två tunnlar med 2 körfält i respektive tunnel, två stycken förskärningar med längden ca 220 meter respektive ca 140 meter. Högsta höjd på skärningarna är ca 25 meter. Två stycken eldriftsutrymmen och tre stycken VA-stationer.
Stora mängder tunnelberg och stora mämngder ovanjordsschakt. 250 meter ytväg med KC-pelare.
Nybyggnad av trafikplatser i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Breddning av väg 259 till 2+2 körfält mellan trafikplatserna ca 5300 meter lång stäcka, 15 vägbroar, 4 rörbroar, 3 stödmurar, VA-anläggningar, bullerskyddsskärmar. Ca 5 km lång gc-väg.
Ombyggnad av bangård i Tomteboda
Ankomst och avgångsspår, rangeranläggning, nytt rangerställverk, spår och plattformar. Utbyte av samtliga spår och omhändertagande av förorenad mark.
Gatu- och ledningsarbeten inom östra Hagastaden, Stockholm
Entreprenaden avser gatu- och ledningsarbeten inom östra Hagastaden. Innebärande om- och nyförläggning av ledningar och kablar samt finplanering (helt eller delvis) av anläggningsdelarna: Sveavägen, Sveaplan, Norra Stationsgatan, Uppsalavägen, Annerovägen, Norrtullsgatan, flertal mindre lokalgator, del av park vid Wenner-Gren Center.
Nybyggnad av vindkraftverk utanför Nynäshamn
Projekt Epsilon är en planerad vindkraftspark i Östersjön, belägen omkring 60 km nordöst om Fårö och 100 km öster om Nynäshamn.
Parken planeras bestå av upp till 184 vindkraftverk med en maximal totalhöjd om 330 meter. Den förväntade produktionen bedöms uppgå till närmare 12 TWh per år, vilket motsvarar knappt 2 miljoner villors hushållsel.
Vindkraftparken förväntas vara i drift omkring åren 2032-2033.
Nybyggnad av vindkraftverk utanför Nynäshamn
Projekt Alpha är en planerad vindkraftspark i Östersjön, cirka 50 km norr om Visby och 60 km söder om Nynäshamn.
Parken planeras bestå av upp till 140 vindkraftverk med en maximal totalhöjd om 330 meter. Den förväntade produktionen bedöms uppgå till närmare 9 TWh per år, vilket motsvarar elförbrukningen för omkring 1,5 miljoner villor.
Om- och nybyggnad vid stationsområdet i Upplands Väsby
Totalt i området för Väsby Entré planeras en ny bussterminal med vänthall ca 2000 kvm med ca 13000 kvm bostäder och verksamheter ovanpå. Parkeringsdäck med ca 500 bilplatser och 18000 kvm verksamheter. Landmärke med 17000 kvm verksamheter. Balder kommer stå för ca 2/3 av detta, omfattning och etappindelning är ej fastställt i dagsläget.
Ombyggnad av E4/E20 mellan trafikplats Hallunda-Fittja
Objektet omfattar trimning av ett körfält från Hallunda södra fram till Hallunda norra (900 meter), breddning till fyra körfält från Fittja och norrut (1 500 meter), breddning till fyra körfält från Vårby till Hallunda (3 500 meter), breddning av Vårbybron i båda riktningarna, ombyggnad av bro över E4 vid Fittja samt ITS-åtgärder.
Om- och tillbyggnad av reningsverk i Norrtälje
Mer information
Utbyggnad av Lindholmens avloppsreningsverk för anslutning av 50 000 pe. Reningsverket ska kompletteras med en MBR-linje samt ny inloppsdel. Projektet omfattar även upprustning av befintliga anläggningsdelar samt verksamhetslokaler.
Projektet avseende om- och tillbyggnad av Lindholmens avloppsreningsverk (Tälje 3:289, Tälje 2:48, Tälje 3:32115) omfattas av projektering och genomförande inom disciplinerna VA-process, maskin, bygg, mark, VVS och el/styr.
Upprustning av tunnel i Stockholm
Objektet avser att förlänga tunnelns funktion 50 år avseende dess konstruktion och 30 år gällande installation, samt uppfylla de lagkrav som ställs på en tunnel av Klaratunnelns karaktär.
Ny sträckning av väg 268 mellan E4-Grana
Avser ny sträckning för väg 268 mellan E4 i Upplands Väsby kommun och Grana i Vallentuna kommun. Ny gc-väg längs väg 268 mellan Grana-Vallentuna centrum ingår. Framkomlighetsåtgärder, bullerskydd och barriäreffekter.
Nybyggnad av gång & cykelväg i Trollbäcken
Avser utveckling längs Vendelsövägen i Trollbäcken. I programmet föreslås fler bostäder, bättre service och fler verksamheter, men även levande torg och platser för möten.
Överdäckning för nybyggnation av kontor och bostäder på Norrmalm, Stockholm
En fastighet ovanpå Klarastrandsleden, mellan Waterfront och Klara sjö, planeras bli kontor med eventuellt inslag av bostäder. Totalt rör det sig om en kontorsbyggnad på ca 15 000 kvadratmeter, mitt emellan Kungsholmen och city. En detaljplan kommer att tas fram för projektet och användningen planeras bli i huvudsak kontor men med inslag av handel och andra verksamheter i bottenvåningarna, ett visst inslag av bostäder kommer att prövas. Om bostäder kan inrymmas i planen kommer det att bli bostadsrätter. Staden kommer att ansvara för att bygga en överdäckning medans husvolymerna kommer inrymmas i en 2D fastighet som staden har för avsikt att sälja genom en anbudstävling. Anbudstävlingen pågår mellan den 16 mars och den 11 maj 2021.
Rivning och nybyggnad av depå i Bromma
Rivning av befintlig depå, nybyggnad av en mindre uppställningshall för Nockebybanan. Sanering, spår och verksamhetsutrustning. Städhall för 7 spårvagnar, personallokaler, förråd och tekniska utrymmen.
Ny Panna P3 i Solnaverket
The project involves replacing the existing drum type hot water boiler with a new wood powder fired boiler with bio-oil as alternative fuel and gas oil as reserve fuel. The new boiler should have an output of 70 MW and include a complete boiler plant connected to the existing plant, including flue gas cleaning, fuel handling, and preparation of wood pellets into powder.
Ny farled i Stockholms skärgård
Utbyggnad av Horstensleden samt delvis nydragning av Furusundsleden via östra och västra Saxarfjärden. Även Sandhamnsledens inre del behöver anpassas.
Nybyggnad av tunnelbanestation mm i Solna
Kv Albydal:
T-banetorget, Entréplatsen, Promenaden – huvudgångstråk, Gröna torget, Västra gatan, Östra gatan, Hedvigdalsvägen, Ny T-banestation
Bebyggelsen, tot. 116 000 kvm BTA, varav ca 140-280 bostäder, samspelar med Hagalund 4:10.Terrasserade volymer. Två kontorslameller bevaras. Hedvigsdalsvägen blir i sin helhet allmän plats och förlängs till Solnav. (endast högersväng ut från
Hedvigsdalsv. Vänstersväng från Solnav. möjligt, avlastar Solnav. Framtida busstrafik möjligt.
”Promenaden” nytt öst-västlig, grönskande huvudgångstråk mln ny T-bana & framtida pendel utformas som gångfartsområde.
”Östra gatan” och ”Västra gatan” nya lokala stråk i nord-sydlig riktning.
Två nya, bilfria torg: entréplats mot ”T-banetorget” i Hagalund 4:10, ”Gröna torget” mot
Sundbybergsvägen.
T-banetorget, Entréplatsen, Promenaden – huvudgångstråk, Gröna torget, Västra gatan, Östra gatan, Hedvigdalsvägen, Ny T-banestation
Komplett integrerat trafiksystem för Gul linje/utbyggnad av tunnelbana till Älvsjö
Funktionsupphandling av en komplett integrerad trafiksystemslösning för Gul linje som innefattar system för självkörande tåg (GoA-4) inkluderande fordon, trafikstyrning inkl signalsystem, elektrifiering, kommunikation och andra delsystem. Upphandlingen innefattar även systemintegration inom egen leverans och mot befintliga system. Total kostnad 2 Mdkr för tjänst inkl varor och entreprenader.
Ny huvudvattenledning i Stockholm
Stockholm Vatten AB planerar att bygga en cirka sex kilometer lång huvudvattenledning mellan Nockeby och Trekantens vattentorn i Nybohov. Majoriteten av sträckan läggs ner på sjöbotten i Mälaren.
Ombyggnad av väg 222 mellan Mölnvik-Ålstäket
Bygga om till två körfält i vardera riktningen på hela sträckan Mölnvik–Ålstäket, binda ihop Korpholmsvägen och Älgstigen till en signalreglerad fyrvägskorsning, se över korsningspunkterna vid Mölnvik, Mörtnäs, Svanstensrondellen och Ålstäket för att få till så bra framkomlighet som möjligt, bygga en ny, bredare gång- och cykelväg längs norra sidan av väg 222, bygga gång- och cykeltunnlar i anslutning till busshållplatserna, förbättra bullersituationen för närboende, stänga tomtanslutningar till väg 222 och samla dessa till lokalgator.
Utbyggnad av gator och VA-ledningar i Vårby, Huddinge
Utbyggnad av gator och VA för en ny stadsdel i Huddinge. I området planeras för 1800 bostäder tillsammans med skola, förskolor, vårdboenden, butiker och hotell.
1 500 meter nyläggning av vatten-, spill- och dagvattenledningar, 600 meter flytt av spillvattenledning samt 400 meter flytt av två stycken stora huvudvattenledningar
Nya fotbollsplaner och parkeringsgarage i Stadshagen, Stockholm
Stadshagens IP ska byggas om till att omfatta en regelrätt 11-spels konstgräsfotbollsplan med tillbyggd läktarbyggnad med omklädningsrum, teknikutrymmen och driftytor, samt en regelrätt 7-spels konstgräsfotbollsplan. Under den nya 11-spelsplanen planeras ett parkeringsgarage för ca 340 parkeringsplatser.
Utbyggnad av kommunalt vatten/avlopp i Nynäshamns kommun, et 2
Projektet innefattar gemensamhetsanläggningar med ledningsnät, reningsverk och vattenverk eller avsaltningsanläggningar.
Detta projekt ingår i kommunens långsiktiga planering för
vatten och avlopp i Nynäshamns kommun, en sk VA-strategi är
upprättad. Strategin innebär att kommunen inom de närmaste
20-30 åren etappvis kommer att bygga ut kommunalt vatten och
avlopp för att kunna ansluta de områden som har störst behov.
Ombyggnad av gata i Nacka
Omfattningen är att anlägga ett nytt infraledningssystem för VA, El, Fiber, Fjärrvärme och Dagvatten som ska försörja kommande exploatering av Sicklas stadsutbyggnad. Projektet tar även med sig hanteringen av skyfall, nybyggnad av Östra Siroccogatan samt ombyggnad, utbyggnad och höjning av delar av Järlaleden, cirkulationsplatsen i Sickla samt Planiavägen i sin helhet från Simbagatan i norr till Gillerondellen i söder. Nya nätstationer ska anläggas och en ny pumpstation för spillvatten ska anläggas söder om Järlaleden invid Kyrkviken.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).