Alla planerade anläggningsprojekt där konsult inte är upphandlad i Stockholm

Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 290 st.

Nybyggnad av östlig förbifart till Stockholm
Ny väg och spårförbindelse i tunnel under Saltsjön och Djurgården. Ca 8 km totalt. Nya trafikplatser för anslutning mot Ropsten, Frihamnen och Värmdöleden. Ny spårväg som ansluter Tvärbanan till Lidingöbanan/Spårväg City ca 8,8 km lång med 5 nya hållplatser mellan Sickla Allé och Ropsten.
Förlängning av Roslagsbanan mellan Universitetet-T-centralen
Förlängning från Universitetet i tunnel vid Albano via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen. Ca 4 km lång tunnel. Två nya underjordiska stationer vid Odenplan och T-Centralen.
Utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö, uppdrag BH 3
Tunnel/TBM och station Årstaberg. Berg & Anläggning (B&A) samt Bygg & Installation (B&I). Denna upphandling (paket 3) inkluderar en berg- och anläggningsentreprenad med två TBM maskiner för hela gula linjen från Älvsjö till Fridhemsplan. Entreprenaden inkluderar även Årstaberg station.
Utbyggnad av spårväg mellan Flemingsberg-Älvsjö
Drygt 17 km lång dubbelspårig spårväg från Flemingsberg till Älvsjö via bla Masmo, Kungens Kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. 16 hållplatser, ny spårvagnsdepå.
Ny anläggning för infångning av koldioxid i Stockholm
Tekniken bio-CCS. Ny anläggning i anslutning till biokraftvärmeverket. Stockholm Exergis storskaliga anläggning med bio-CCS-teknik kommer när den är klar att fånga in 800 000 ton biogen koldioxid varje år. ALSA JD-Gruppens roller i projektet: - Delprojektledare för infångnings- och mellanlagringanläggning. - Delprojektledare för förvätskningsanläggning. - Delprojektledare för BOP. - Delprojektledare för Elkraft och automation. - Övergripande teknikansvarig. - Assisterande teknikansvarig. - Ansvarig för övergripande rör och mekaniska delar. - Ansvarig för övergripande layout.
Om- och nybyggnad av tunnelbanestationer längs Gula linjen till Älvsjö
Omfattar stationerna Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. El- och byggarbeten. Kostnad 400-600 mkr/station.
Berg- och anläggningsarbete för arbetstunnlar och stationer längs Gula linjen till Älvsjö
Ett paket (paket 2) av flera upphandlingar som innehåller ett antal berg- och anläggningsentreprenader avseende två arbetstunnlar, geotekniska arbeten på två stationer samt vertikala schakter inklusive stationsutrymme för stationerna: Älvsjö, Östbergahöjden, Årstafältet och Liljeholmen.
Upprustning av tunnelbana; Hässelbygrenen
Ca 10 km lång sträcka. Från Tranebergsbrons västra landfäste till station Hässelby strand. Omfattar 12 stationer och 24 broar.
Exploateringsarbeten längs Örbyleden i Farsta, Stockholm
Ett förslag till ny detaljplan ska tas fram för den norra sidan av Örbyleden, mellan Stureby och Örby/Bandhagen. Projektet ska göra det möjligt att utveckla området med cirka 1 200 bostäder, plats för kontor, förskola, verksamhetslokaler samt park.
Nybyggnad av Ö i Lilla Värtan, Stockholm
Stödmur, bergsfyll och bottenförstärkning. Projektet avsåg tidigare påldäck.
Renovering av bro i Stockholm
Upphandlingen omfattar etapp 1 av renovering av Västerbron och omfattar i stort utbyte av mittrefug, fuktisolering, dagvattensystem samt förebyggande åtgärder på stål- och betongkonstruktioner.
Renovering av klaffbroar i Stockholm
Liljeholmsbroarna, i dagligt tal Liljeholmsbron, är två parallella klaffbroar mellan Södermalm och Liljeholmen som byggdes år 1928 respektive 1954. Liljeholmsbroarna passerar över Liljeholmsviken mellan Södermalm och Liljeholmen
Nybyggnad av trafikplats samt broar i Stockholm
Ingår i Tvärförbindelse Södertörn. 3 km ny vägsträcka varav 2 st 400 m nya Vårbybroar, breddning av E4/E20, 6 st på- och avfartsramper, förskärning och betongarbeten i tunnelmynning, två stycken VA-stationer och ett eldriftutrymme, stora mängder bergschakt och betong, totalt 20 nya broar.
Utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö, uppdrag 10
Tunnel och BEST för anslutningsspår mellan linje och depåområde inklusive nödvändiga schakter. Ny depå.
Ny vattenreservoar i Stockholm
För att säkra dricksvattenförsörjningen i framtiden planerar Stockholm Vatten och Avfall en förnyelse av vattenreservoaren (vattentornet) vid Uggleviken. Den nuvarande reservoaren är byggd 1935. Förstudier visar att Ugglevikens reservoar både måste ökas i vattenvolym och höjas geografiskt. Då det inte går att renovera och bygga om för att motsvara behoven har Stockholm Vatten och Avfall tagit fram ett förslag till nybyggnad på samma plats men läget förskjuts cirka 30 meter åt sydost.
Nybyggnad av trafikplats i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Trafikplats med överliggande cirkulationsplats och en ekodukt.
Nybyggnad av tunnel i Stockholm
Masmotunneln ca 750 m lång varav ca 640 m bergtunnel och ca 110 m betongtunnel.
Nybyggnad av tunnel i Stockholm
1100 meter bergtunnel, två tunnlar med 2 körfält i respektive tunnel, två stycken förskärningar med längden ca 220 meter respektive ca 140 meter. Högsta höjd på skärningarna är ca 25 meter. Två stycken eldriftsutrymmen och tre stycken VA-stationer. Stora mängder tunnelberg och stora mämngder ovanjordsschakt. 250 meter ytväg med KC-pelare.
Gatu- och ledningsarbeten inom östra Hagastaden, Stockholm
Entreprenaden avser gatu- och ledningsarbeten inom östra Hagastaden. Innebärande om- och nyförläggning av ledningar och kablar samt finplanering (helt eller delvis) av anläggningsdelarna: Sveavägen, Sveaplan, Norra Stationsgatan, Uppsalavägen, Annerovägen, Norrtullsgatan, flertal mindre lokalgator, del av park vid Wenner-Gren Center.
Nybyggnad av spårväg mellan Djurgårdsbron-Frihamnen-Ropsten i Stockholm
Tillgänglighetsanpassning av hållplatsen vid Nybroplan ingår.
Upprustning av tunnel i Stockholm
Objektet avser att förlänga tunnelns funktion 50 år avseende dess konstruktion och 30 år gällande installation, samt uppfylla de lagkrav som ställs på en tunnel av Klaratunnelns karaktär.
Berg- och anläggningsarbete för arbetstunnel och station Fridhemsplan längs Gula linjen till Älvsjö
Denna upphandling (paket 5) inkluderar en berg- och anläggningsentreprenad för station Fridhemsplan både avseende arbetstunnel och stationsutrymme.
Basunderhåll av järnvägsanläggning i Stockholm Syd
Kontraktstid 6 år + 1 optionsår.
Nybyggnad av bussdepå i Värtan
Bussdepå för 80-100 bussar.
Överdäckning för nybyggnation av kontor och bostäder på Norrmalm, Stockholm
En fastighet ovanpå Klarastrandsleden, mellan Waterfront och Klara sjö, planeras bli kontor med eventuellt inslag av bostäder. Totalt rör det sig om en kontorsbyggnad på ca 15 000 kvadratmeter, mitt emellan Kungsholmen och city. En detaljplan kommer att tas fram för projektet och användningen planeras bli i huvudsak kontor men med inslag av handel och andra verksamheter i bottenvåningarna, ett visst inslag av bostäder kommer att prövas. Om bostäder kan inrymmas i planen kommer det att bli bostadsrätter. Staden kommer att ansvara för att bygga en överdäckning medans husvolymerna kommer inrymmas i en 2D fastighet som staden har för avsikt att sälja genom en anbudstävling. Anbudstävlingen pågår mellan den 16 mars och den 11 maj 2021.
Rivning och nybyggnad av depå i Bromma
Rivning av befintlig depå, nybyggnad av en mindre uppställningshall för Nockebybanan. Sanering, spår och verksamhetsutrustning. Städhall för 7 spårvagnar, personallokaler, förråd och tekniska utrymmen.
Ny farled i Stockholms skärgård
Utbyggnad av Horstensleden samt delvis nydragning av Furusundsleden via östra och västra Saxarfjärden. Även Sandhamnsledens inre del behöver anpassas.
Ny huvudvattenledning i Stockholm
Stockholm Vatten AB planerar att bygga en cirka sex kilometer lång huvudvattenledning mellan Nockeby och Trekantens vattentorn i Nybohov. Majoriteten av sträckan läggs ner på sjöbotten i Mälaren.
Komplett integrerat trafiksystem för Gul linje/utbyggnad av tunnelbana till Älvsjö
Funktionsupphandling av en komplett integrerad trafiksystemslösning för Gul linje som innefattar system för självkörande tåg (GoA-4) inkluderande fordon, trafikstyrning inkl signalsystem, elektrifiering, kommunikation och andra delsystem. Upphandlingen innefattar även systemintegration inom egen leverans och mot befintliga system. Total kostnad 2 Mdkr för tjänst inkl varor och entreprenader.
Upprustning alt utbyte av bro i Stockholm
Trafikkontoret avser genomföra en tillståndsutredning och projektering för renovering eller utbyte av Vasabron.
Nya fotbollsplaner och parkeringsgarage i Stadshagen, Stockholm
Stadshagens IP ska byggas om till att omfatta en regelrätt 11-spels konstgräsfotbollsplan med tillbyggd läktarbyggnad med omklädningsrum, teknikutrymmen och driftytor, samt en regelrätt 7-spels konstgräsfotbollsplan. Under den nya 11-spelsplanen planeras ett parkeringsgarage för ca 340 parkeringsplatser.
BEST-arbeten för utbyggnad av tunnelbana/Gula linjen mellan Odenplan-Arenastaden
Montagearbeten för ny spåranläggning. Spår- och växelmontage, strömskeneanläggning, lågspänningsinstallationer i spårtunnlar, signaler mm.
Utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö, uppdrag BH 2
Stationerna Årstafältet, Östbergahöjden och Älvsjö. Berg & Anläggning (B&A) samt Bygg & Installation (B&I).
Nya fördelningsstationer för Trafikverket
15 st nya fördelningsstationer.
Nybyggnad av parkeringshus i Hammarby
Ca 200 parkeringsplatser.
Ombyggnad av E18 mellan Hjulsta-Jakobsberg, projekt 4
Ny avfartsramp från E4 Förbifart Stockholm norrut till E18 västerut. I projektet ingår även korsande ramper och broar.
Nybyggnad av parkeringshus i Stockholm
Nybyggnad av parkeringshus under mark i 1 plan.
Hjälpkraft/nya fördelningsstationer för Trafikverket
Hjälpkraft kapacitetshöjande åtgärder, nya fördelningsstationer, spänningshöjning ospec. platser.
Utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö, uppdrag BH 1
Stationerna Fridhemsplan och Liljeholmen. Berg & Anläggning (B&A) samt Bygg & Installation (B&I).
Åtgärdsvalsstudie vid Järvakilen och Brunnsviksrektangeln, Stockholm
Framkomlighet och tillgänglighetsåtgärder längs sträckan E4.18 från Sörentorp (söder om trafikplats Kista) – Norrtull och sträckan trafikplats Järva krog (E4.18) – Bergshamraleden (E18) – trafikplats Bergshamra – E18.20 Frescati (nedfart till Norra länken).
Ombyggnad av E18 mellan Hjulsta-Jakobsberg, projekt 1
Breddning av E18 med utökning av antalet körfält till tre körfält i vardera riktningen mellan trafikplats Jakobsberg och trafikplats Hjulsta samt ett fjärde körfält i västgående riktning mellan trafikplats Barkarby och trafikplats Hjulsta.
Nybyggnad av parkeringshus i Larsboda, Stockholm
Förslaget syftar till att möjliggöra cirka 780 bostäder, en F-6 skola, två förskolor, ett parkeringshus, ett strandcafé samt ett allmänt torg och parker i området.
Exploatering för ny stadsdel, Norra Hagastaden i Stockholm
Omfattar samtliga discipliner inom mark, anläggning, fastigheter och installationer.
Nybyggnad av parkeringshus på Årstafältet, Stockholm etapp 2n
469 p-platser. Årstafältet etapp 2 norra. Den övergripande tidplanen för byggandet i etappen är just nu: 2025-2031.
Nybyggnad av godsterminal i Årsta, Stockholm
Nybyggnad av godsterminal för hantering av tågvagnslaster, mellan kv Fiskhallen och Importhallen på ca 5000 kvm samt kontor på 2000kvm.
Ny färjeterminal vid Skeppsbron
Ny större flytbrygga, terminalbyggnad för bla biljetthantering, med personalutrymmen. Ponton med fyra anläggningsplatser.
Ombyggnad av pumpstationer i Stockholm
Av Stockholm Vattens cirka 80 dricksvattenpumpstationer är 10 stycken i akut behov av modernisering gällande el- och styrutrustning som inte uppfyller nutida elstandard samt saknar tillgång till reservdelar på grund av hög ålder. Solceller kommer att monteras på lämpliga anläggningar. Stadshagen A Innerstan Hässelby A Väster Tensta A Väster Nybohov B Söder Fredhäll B Innerstan Vinsta B Väster Hjorthagen B Innerstan Östberga B Söder Starrbäcksängen B Innerstan Körsbärsvägen
Exploatering för nya bostäder i Larsboda, Stockholm
Förslaget syftar till att möjliggöra cirka 780 bostäder, en F-6 skola, två förskolor, ett parkeringshus, ett strandcafé samt ett allmänt torg och parker i området.
Nybyggnad av parkeringsgarage på Nytorps gärde i Stockholm
Gemensamt parkeringsgarage för kvarter B, C, D, F, G och K, samt vid behov för kvarter A, E och H. Ca 200 p-platser. Nytorps gärde ligger mellan Björkhagen, Hammarbyhöjden och Kärrtorp, i en dalgång som förbinder Enskede med Nackareservatet. Nytorps gärde föreslås utvecklas med ca 700 bostäder, tre förskolor, en idrottshall, lokaler för mindre verksamheter och en livsmedelsbutik. Projektet ingår i programområde Hammarbyskogen-Björkhagen. Nytorps gärde utgör en av tre stora utbyggnadsetapper tillsammans med Hammarbyskogen och Sjöstadshöjden.
Ombyggnad av va-nätet i Stockholm
Flytta befintliga vatten- och avloppsledningar samt en tryckstegringsstation. Dessutom behöver en ny pumpstation för spillvatten och en fördröjningsanläggning för dagvatten anläggas
Nybyggnad av cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken
Ny cykelbro mellan Gamla stan och Tegelbacken för fotgängare och cyklister. Bron planeras att dra utmed Centralbron, med anslutning till Tegelbacken i norr och den nya cykelbron som ingår i Slussenprojektet i Söder.
Ny beläggning på torg i Stockholm
Trafikkontoret avser att rusta upp Sergels torg. Sergels torg är Stockholms mest centrala offentliga plats. Projektområdet omfattar Sergels torgs nedre nivå med det svartvita triangelmönstret bestående av Plattan och Sergelarkaden, samt rampen längs med Brunkebergsterrassen. Projektet omfattar byte av samtliga plattor, underliggande markvärmeslingor samt tätskikt.
Nybyggnad av va-ledningar i Stockholm
För att försörja området med VA krävs att ledningsnätet utökas. För att inte komma i konflikt med föreslagen bebyggelse behöver även flytt av befintliga ledningar ske. Ledningsnätet nedströms har inte kapacitet att omhänderta tillkommande dagvattenflöden vid större regn. Därför kommer en fördröjningsanläggning för dagvatten behöva anläggas
Förnyelse av fördelningsstation i centrala Stockholm
Förnyelse av befintlig driftsatt fördelningsstation (110/12 kV), byggd 1982, lokaliserad i de centrala delarna av Stockholm. Stationen skall förnyas i sin helhet exklusive krafttransformatorerna. Stationen kommer att vara i drift under förnyelsen samt att arbeten med 12 kV ställverk och kablage måste utföras under låglastperiod (1 April-31 Okt). Entreprenaden planeras att startas under våren 2025 och pågå till hösten 2028. Ellevio kommer i egen regi att köpa in ställverk och kraftkablage till entreprenaden.
Ny/ombyggnad av varvsverksamhet m.m. på Beckholmen, Djurgården
Detaljplanens huvudsyfte är att skydda Beckholmens kulturvärden, genom att medge ny bebyggelse så att den kulturhistoriskt värdefulla varvsverksamhetens utveckling kan säkerställas. En ny byggrätt för en verkstadshall föreslås på västra Beckholmen. På öns östra sida medges ett flertal mindre byggnader för varvsverksamhet samt verksamhet med maritim anknytning. Detaljplanen medger även en utvidgning av Gustav V:s docka samt utfyllnader av Beckholmen. Vidare reglerar planen kaj- och brygganläggningar i vattenområdet. I anslutning till Beckholmens nordöstra sida etableras en småbåtshamn. En hotellbåt medges.
Ombyggnad av Kungsträdgården i Stockholm
Bryant Park i New York kan bli förebild för ombyggnaden.

Gratis erbjudande
till företag!

Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).