Alla planerade anläggningsprojekt där konsult inte är upphandlad i Sigtuna
Reinvestering av uppställningsplatser/bryggor vid Arlanda flygplats, etapp 2
Avser en reinvestering i ca 30 uppställningsplatser på Arlanda ramp cd. Uppställningsmönstret kommer att förändras jämfört med dagens mönster. All teknisk försörjning byts och platserna förses med nya bryggor och brygghus, även viss anpassning på insidan av pirerna krävs.
Genomförandet av projektet beräknas ta 7-10 år, beroende på hur stora etapper projektet kan delas in i. Första etappen planeras genomföras 2024 – 2026. Bygghandlingar tas fram för varje etapp för sig.
Ny pir och uppställningsplatser vid terminal 5 på Arlanda
Projekt Pir G omfattar dels ca. 34 hektar rampytor inkl. taxibana samt själva byggnaden som utgör ca 94 000 kvm byggnadsarea och innefattar terminalbyggnad i 5 plan, samt 7 gatehus med totalt 14 gater. Projektet omfattar även uppförande av den så kallade Knutpunkten vilken binder ihop Pir G med den befintliga Pir F samt övriga delar av Terminal 5. I byggnadens källarplan och markplan skapas utrymme för att inrymma en ny bagageanläggning som levereras av bagageprojektet.
Del av program T5 PBI+.
Om- och tillbyggnad av flygterminal på Arlanda
Pojekt Bagage: Bagagesystemet planeras uppgraderas för att även kunna ta emot fler bagage.
Projekt Incheckning och ankommande: Omfattar infrastrukturen för incheckning och ankommande resenär som idag är underdimensionerad för framtiden. Projektets effektmål är att öka kapaciteten i Terminal 5. Projektet har under 2025 genomfört en förstudie som beskriver hur infrastrukturen behöver utvecklas för att möta den förväntade trafikökningen fram till efter 2040.
Förstudiens föreslagna lösning omfattar ca 30 000 kvm ombyggnad och 5 000 kvm tillbyggnation. Lösningarna innebär att förtäta infrastrukturen där det bedöms vara möjligt, att ställa om och anpassa stora befintliga ytor till nya funktioner som har andra behov. Det innebär också en tillbyggnad av terminalbyggnaden i flera våningsplan som blir ny entré till Terminal 5.
Ombyggnad av station och bangård i Märsta
Stationen får fyra genomgående plattformsspår varav pendeltågsplattformen förläggs till
mitten av stationen samt två sidoplattformar för regionaltåg. Norr om pendeltågsplattformen ansluts tre uppställningsspår för pendeltåg. Samtliga plattformar blir nya och anpassas för rätt bredder och längder. Tre planskilda passager byggs och ersätter befintliga plankorsningar i stationsområdet.
Ombyggnad av E4/E18 mellan trafikplats Glädjen-trafikplats Arlanda
Utbyggnad till 3+3 körfält i vardera riktningen mellan trafikplats Glädjen i söder och trafikplats Arlanda i norr, ca 11,6 km lång sträcka. Kapacitetsförstärkning till följd av Förbifart Stockholm. Anpassning av av- och påfartsramper, anpassning och breddning av broar, vattenskydd, viltpassager.
Nytt VA-system på Bana 2 vid Stockholm-Arlanda Airport
Upphandlingen avser en del av Projekt Banreparation 2026, där VA ska bytas ut på Bana 2. Entreprenadarbeten omfattar bland annat anläggande av nytt dagvatten- och dräneringssystem samt kanalisation och kablage för banljus inom bana 2.
Ny överföringsledning mellan Knivsta - Käppalaverket
Entreprenaden avser Etapp Syd, den södra delen av ledningssträckan i Sigtuna kommun, omfattande ca 4,6 km tryckspillvattenledningar från Västra Bangatan söder om Odensala till Bristagatan (Sigtunatunneln). Ledningarna förläggs huvudsakligen med schaktfria metoder genom jordbruksmark, medan en del sträcka utförs med konventionell schakt och bergborrning.
Projektet KÖK Knivsta-Käppala omfattar en överföringsledning som kommer att förläggas mellan Knivsta reningsverk och en lämplig plats för anslutning till Sigtunatunneln i Märsta som ligger inom Sigtuna kommun, och som leder vidare till Käppalaverket på Lidingö. Överföringsledningen beräknas totalt bli omkring 13 km lång.
Projektet är indelat i ytterligare 2 etapper:
Etapp:
Syd: 1558737 (denna)
Mitt: 2545849
Nord: 2615519
Exploatering för bostäder i Rosersberg etapp 1
I denna etapp planläggs det för gruppbyggda hus omfattning ännu oklar.
Planläggning för i huvudsak bostäder väster om Rosersberg station i anslutning till Slottsvägen. 2500 bostäder. Ytterligare funktioner skolor, VA, gator, park m.m. Därefter detaljplaneläggning i etapper, första etapp prel. 2023.
Byggnation av Remoteuppställning på Ramp K, Stockholm-Arlanda Airport
I och med att pir G byggs kommer flygplatsen att behöva fler remote-uppställningsplatser, både under byggtiden och efteråt, då fem platser på ramp G försvinner permanent i och med pir-byggnationen.
Uppställningsplatserna omfattar både uppställningsytan i betong, rampytan i asfalt och samtliga tekniska försörjningssystem (VA, el, banljus, A-VDGS, markström mm). Även förberedelse för en framtida hydrantanslutning ska utredas i förstudien.
Ev sanering av Rosersberg brandövningsplats
Övningsplatsen i Rosersberg togs i drift under 1960-talet och här bedrevs utbildning inom brand, kemi, livräddning och sanering. På ett flertal olika platser inom området har det övats med filmbildande släckskum s.k. AFFF-skum. Per- och polyfluorerade släckskumskemikalier, PFAS, har ingått som aktiva substanser i AFFF-skum sedan slutet av 1950-talet.
Breddning av väg vid Arlanda Airport
Avser breddning och utbyggnad av Kolstavägen (utbyggnaden består av avfarter in till fastigheter samt eventuell cirkulationsplats.) Anslutningar för: Vatten och Avlopp, Ell, Dagvatten samt Fiber.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).