Planerade ROT-projekt, Renovering, Ombyggnad, Tillbyggnad på anläggning där konsult inte är upphandlad i Stockholm
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 117 st.
Renovering av klaffbroar i Stockholm
Liljeholmsbroarna, i dagligt tal Liljeholmsbron, är två parallella klaffbroar mellan
Södermalm och Liljeholmen som byggdes år 1928 respektive 1954.
Liljeholmsbroarna passerar över Liljeholmsviken mellan Södermalm och Liljeholmen
Upprustning av tunnel i Stockholm
Objektet avser att förlänga tunnelns funktion 50 år avseende dess konstruktion och 30 år gällande installation, samt uppfylla de lagkrav som ställs på en tunnel av Klaratunnelns karaktär.
Byte av tätskikt på taket i tunnel samt ombyggnad av gata i Stockholm
Projektet avser upprustning av Götgatan, mellan Folkungagatan och Ringvägen.
8 m bred tunnel. Kommer att grävas upp i etapper från 2025 och 6 år framåt.
Gatan kommer att få separerade cykelbanor och mer yta för gående. Gaturummet kommer att bli grönare och luftigare med nya trädplanteringar och fler bänkar att sitta på.
Drift- och underhåll av telesystem i Östra Regionen
Drift- och underhåll av telesystem på det statliga vägnätet. Entreprenaden består av följande:
Kontraktsår ett, 2025-12-01 – 2027-01-31
Kontraktsår två, 2027-02-01 – 2028-01-31
Kontraktsår tre, 2028-02-01 – 2029-01-31
Kontraktsår fyra och fem, 2029-02-01 – 2031-01-31. (Option 1)
Kontraktsår sex och sju, 2031-02-01 – 2033-01-31. (Option 2)
Option 3: E4 Förbifart Norra, - 2029-01-31
Option 4: E4 Förbifart Norra, 2029-02-01 – 2030-01-31
Option 5: E4 Förbifart Norra, 2030-02-01 – 2031-01-31
Option 6: E4 Förbifart Norra, 2031-02-01 – 2032-01-31
Option 7: E4 Förbifart Norra, 2032-02-01 – 2033-01-31
Ombyggnad av E18 mellan Hjulsta-Jakobsberg, projekt 1
Breddning av E18 med utökning av antalet körfält till tre körfält i vardera riktningen mellan trafikplats Jakobsberg och trafikplats Hjulsta samt ett fjärde körfält i västgående riktning mellan trafikplats Barkarby och trafikplats Hjulsta.
Ombyggnad av pumpstationer i Stockholm
Av Stockholm Vattens cirka 80 dricksvattenpumpstationer är 10 stycken i akut behov av modernisering gällande el- och styrutrustning som inte uppfyller nutida elstandard samt saknar tillgång till reservdelar på grund av hög ålder.
Solceller kommer att monteras på lämpliga anläggningar.
Stadshagen A Innerstan
Hässelby A Väster
Tensta A Väster
Nybohov B Söder
Fredhäll B Innerstan
Vinsta B Väster
Hjorthagen B Innerstan
Östberga B Söder
Starrbäcksängen B Innerstan
Körsbärsvägen
Renovering av kajer på Skeppsholmen, Stockholm
Omfattningen är ca. 250 meter med option på ca. 60 meter. Kajernas uppbyggnad består idag av 13 olika konstruktionslösningar byggda vid olika tillfällen. Projektet som helhet syftar till att säkerställa: Stabiliteten på kajerna och markytorna innanför, säker förtöjning vid pollarna, att kajerna kan användas som promenadstråk för allmänheten.
Teknikbyggnader E4 Förbifart Stockholm
Tillverkning och montage av UHPC (Ultra-High Performance Concrete) element på följande byggnader: Mottagningsstation 26K och 46B, VA station 282, Luftutbytestorn 47A till och med 47E och 57A, Teknikkiosker 16A, 16B, 26C, 56A, 56B och 66B, Brandgasstation 279. Totalt 16 objekt.
Nya växtbäddar och breddade cykelbanor på Sankt Eriksgatan, Stockholm
Under 2023 färdigställdes en breddning av cykelbanan på Sankt Eriksgatan från Rörstrandsgatan-Torsgatan. Nu fortsätter arbetet med förbättrade cykelbanor på den del av Sankt Eriksgatan som ansluter mot Hagastaden.
För att skapa bättre framkomlighet och säkrare cykelbanor kommer de att breddas från 1,25 meter till 2,25 meter.
För att skapa bättre förutsättningar för träden och återställa grönskan längs gatan kommer befintliga träd att få nya växtbäddar och de träd som behöver fällas eller redan saknas ersättas med nya. Totalt planteras 22 nya träd inom området.
Breddning av cykelbana på Kungsholmen, Stockholm
- Den befintliga cykelbanan mellan Kungsholmstorg och Samuel Owens gata breddas från 3,0 till 4,3–4,5 meter.
- Breddningen sker genom att en del av vägbanan tas i anspråk. Detta kommer inte påverka trafiken då samma antal vägfiler behålls.
- Inga träd eller annan växlighet kommer att påverkas då breddningen enbart sker i befintlig vägbana.
- Två parkeringsplatser samt en bussparkering försvinner.
Ny lösning för cykeltrafik på Södermalm, Stockholm
Entreprenaden omfattar övergripande arbeten efter Långholmsgatans västra sida mellan Folkskolegatan och Hornsgatan av anläggandet ny enkel- och dubbelriktad cykelväg, skelettjordsarbeten med nyplantering, flytt-/om- samt nyförläggning av ledningar, ny gångväg med möblering samt anläggnings kompletteringar, ny bussfil med inkluderande hållplats. Nya refuger efter Långholmsgatans och Hornsgatan samt en ny platsbildning på Hornsgatan väster om Långholmsgatan.
Spårväxelbyte i Älvsjö
Spårväxelbyte av 30 växlar samt spårbyte ca 3 km. Bandel 401, 7 km - 11 km. Utförs i 3 etapper; 2601, 2702 och 2803.
Tätskiktsbyte på bro Nynäsvägen över Sockenvägen i Gamla Enskede
För att minimera trafikpåverkan planeras entreprenaden genomföras i två etapper under sommartid. En körriktning renoveras sommaren 2026, och den andra sommaren 2027.
Projektet innehåller följande åtgärder:
- Utbyte av brons tätskikt
- Övriga betongreparationer som har uppstått på grund av läckande tätskikt och fogar. Bilning och pågjutning av identifierade betongskador.
-Reparation av läckande och ojämna fogar
- Korrigering av brons avvattningssystem, korrigera lutningen av den södra lagerpallen samt översyn av brons avlopp.
- Mindre reparationer av nära angränsande konstruktioner.
Förstärkningsåtgärder i Stockholm
Projektet omfattar flera natur- och parkmarksområden i delar av Örby och Bandhagen, samt gatumark längs en del av Årdalavägen, Örby.
Breddning av gång- och cykelbana i Stockholm
Breddning av den västra gång- och cykelbanan på sträckan genom att körbanan smalnas av. I korsningarna höjs gång- och cykelpassagerna upp och görs genomgående för gående och cyklister. I samband med detta kan även väntytorna för gående och cyklister utökas och stolpar flyttas bort från cykelbanan. Gång- och cykelpassagerna tvärs
Skansbrogatan förses med hastighetsdämpande åtgärder.
Åtgärder för gående på Rörstrandsgatan i Vasastan, Stockholm
- Sträckan mellan Birkagatan och Norrbackagatan regleras som gågata.
- För att skapa tydliga entréer till gågatan byggs upphöjda korsningar i början och slutet av gågatan.
- Den norra gångbanan mellan Sankt Eriksgatan och Birkagatan breddas till cirka sex meter.
- Gatumöbler i form av sittplatser och fordonshinder kommer placeras ut på gågatudelen av Rörstrandsgatan, samtidigt som plats lämnas för uteserveringar.
- Den ojämna markbeläggningen på gångbanorna mellan Birkagatan och Norrbackagatan kommer att bytas. Då blir det bättre tillgänglighet och komfort för gående.
- Ojämn markbeläggning i körbanan kommer att åtgärdas, mellan Sankt Eriksgatan och Norrbackagatan.
Kajrenovering i Stockholm
Projektet ROT Spont NV Hammarbyslussen omfattar förnyelse av sponterna i Årstaviken för att säkerställa dammsäkerheten mellan Mälaren och Saltsjön samt återställa bärigheten för kajen vid Sundsta gård.
Den totala längden på sponten som ska utförs i projektet, ca 120 meter.
Breddning av GC-väg i Stockholm
Gång- och cykelbanan längs Huddingevägen mellan Örbyleden och Bussens väg är en del av ett primärt cykelstråk och en viktig koppling mot Huddinge via Örby och Hagsätra. Sträckan har idag låg standard och större delen utgörs av en tre meter bred gemensam
gång- och cykelväg. Förslaget är att bredda en 550 meter lång sträcka till 5,25 meter.
Gång- och cykelåtgärder på Lövholmsvägen i Stockholm
- Runt 400 meter gång- och cykelbana breddas från 1,3–3,5 meter till 5,25 meter, med undantag av en kortare sträcka vid skolan där det är som smalast.
- Cykelbanan får en bredd på 3,25 meter med ett undantag där sträckan är som smalast. Där blir bredden 2,5 meter.
- Gångbanan breddas till 1,8–2,0 meter.
- Ett nytt övergångsställe anläggs vid Entréskolan.
- Breddningen sker främst genom att delar av vägbanan tas i anspråk. För att bibehålla nödvändig bredd på vägbanan kommer en del av gångbanan på andra sidan Lövholmsvägen, mellan Blommensbergsvägen och Entréskolan, att försvinna. Denna används mycket lite idag.
- Breddningen ger möjlighet till en separering mellan gång- och cykeltrafikanter, vilket ökar trafiksäkerheten, framkomligheten och tryggheten för båda trafikantgrupperna.
Reparation av bro i Stockholm
Syftet med projektet är att säkerställa brons tekniska livslängd i bärande konstruktionsdelar.
Projektets mål är att åtgärda lagerpallen på den västra sidan, installera en ny brofog och att skydda exponerade lagerrullar på båda sidor från kloridangrepp.
Åtgärdsförslag:
- Installation av ny fog på västra sidan.
- Lagerpallen på västra sidan renoveras med ny betong. Skadad
armering byts ut.
- Lager på östra och västra sidan tvättas, blästras och ytbehandlas.
Områden med svår åtkomst kompletteras med rostskydd.
- Impregnering av lagerpallens betongkonstruktioner på båda
sidor.
Ombyggnad av trafikplats Bredäng
Ombyggnad av på- och avfartsramper på väg E4/E20, ramperna ansluts till ny signalreglerad korsning på Bredängsvägen. Avfartsrampen förses med en bypass som ansluter till Bredängsvägen. Ny gc-väg ska anläggas inom trafikplatsen.
Trimningsåtgärder på bla väg 225 inom Storstockholm
Trimningsåtgärder på bla väg 225 mfl andra åtgärder inom Storstockholm. Upphandlingen avser utförande av mark och schaktarbeten på Nyblevägen, Maria Barkmans väg, Frölunda och Vårsta på länsväg 225 i Stockholms län.
Renovering av Johanneshovs trafikplats i Stockholm
Trafikplatsen och dess fyra ramper byggdes i början på 1940-talet i samband med att Skanstullsbron öppnade. Det är en betongkonstruktion av betong som är mycket hårt trafikerad.
Trafikplatsen är i behov av ett flertal underhållsåtgärder inom de kommande åren för att undvika att det uppstår skador som kan påverka bärigheten. Broskarvar/fogar ska renoveras och i vissa fall bytas ut för att hindra att vatten tränger ner i underliggande konstruktioner.
Arbetet kommer att pågå under sommarmånaderna (eftersom det då är lägre trafikflöden på platsen) under tre år för att minimera trafikstörningarna så mycket som möjligt. Alla arbeten som går att utföra nattetid kommer utföras nattetid för att minska trafikpåverkan.
Kollektivtrafik-, gång- och cykelåtgärder på Bussens väg vid Enskedefältet
- Bussens väg breddas och dubbelriktas för busstrafik så att bussar även kan köra i södergående riktning.
- En trafiksignal anläggs i korsningen Huddingevägen-Bussens väg för att underlätta för busstrafiken.
- Hållplatsen Sockenvägen flyttas då dess placering idag inte kommer trafikeras av buss efter att föreslagna åtgärder är genomförda.
- Gång- och cykelbanan breddas enligt cykelplanens mått för dubbelriktade primära cykelstråk: 3,2 meter för cykeltrafikanter och 2 meter för gångtrafikanter.
- Gång- och cykelbanan separeras med vägmarkering.
Renovering av avfallsanläggning i Stockholm
Projektet syftar till att modernisera avfallshanteringen på Strandvägen, vid Kajplats 17. Den befintliga anläggningen för underjordiska avfallsbehållare har uppnått sin tekniska livslängd och uppfyller inte längre dagens krav på kapacitet och funktion. Den nya anläggningen ska förbättra driftssäkerheten, öka kapaciteten för fler fraktioner samt möta de tekniska och miljömässiga standarder som förväntas av moderna avfallssystem.
Renovering av Johanneshovs trafikplats i Stockholm
Trafikplatsen och dess fyra ramper byggdes i början på 1940-talet i samband med att Skanstullsbron öppnade. Det är en betongkonstruktion av betong som är mycket hårt trafikerad.
Trafikplatsen är i behov av ett flertal underhållsåtgärder inom de kommande åren för att undvika att det uppstår skador som kan påverka bärigheten. Broskarvar/fogar ska renoveras och i vissa fall bytas ut för att hindra att vatten tränger ner i underliggande konstruktioner.
Arbetet kommer att pågå under sommarmånaderna (eftersom det då är lägre trafikflöden på platsen) under tre år för att minimera trafikstörningarna så mycket som möjligt. Alla arbeten som går att utföra nattetid kommer utföras nattetid för att minska trafikpåverkan.
Spårväxelbyte i Älvsjö
Spårväxelbyte av 30 växlar samt spårbyte ca 3 km. Bandel 401, 7 km - 11 km. Utförs i 3 etapper; 2601, 2702 och 2803.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).