Planerade ROT-projekt, Renovering, Ombyggnad, Tillbyggnad på anläggning där konsult inte är upphandlad i Stockholm
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 123 st.
Renovering av klaffbroar i Stockholm
Liljeholmsbroarna, i dagligt tal Liljeholmsbron, är två parallella klaffbroar mellan
Södermalm och Liljeholmen som byggdes år 1928 respektive 1954.
Liljeholmsbroarna passerar över Liljeholmsviken mellan Södermalm och Liljeholmen
Upprustning av tunnel i Stockholm
Objektet avser att förlänga tunnelns funktion 50 år avseende dess konstruktion och 30 år gällande installation, samt uppfylla de lagkrav som ställs på en tunnel av Klaratunnelns karaktär.
Ombyggnad av E18 mellan Hjulsta-Jakobsberg, projekt 1
Breddning av E18 med utökning av antalet körfält till tre körfält i vardera riktningen mellan trafikplats Jakobsberg och trafikplats Hjulsta samt ett fjärde körfält i västgående riktning mellan trafikplats Barkarby och trafikplats Hjulsta.
Ombyggnad av pumpstationer i Stockholm
Av Stockholm Vattens cirka 80 dricksvattenpumpstationer är 10 stycken i akut behov av modernisering gällande el- och styrutrustning som inte uppfyller nutida elstandard samt saknar tillgång till reservdelar på grund av hög ålder.
Solceller kommer att monteras på lämpliga anläggningar.
Stadshagen A Innerstan
Hässelby A Väster
Tensta A Väster
Nybohov B Söder
Fredhäll B Innerstan
Vinsta B Väster
Hjorthagen B Innerstan
Östberga B Söder
Starrbäcksängen B Innerstan
Körsbärsvägen
Ny beläggning på torg i Stockholm
Trafikkontoret avser att rusta upp Sergels torg. Sergels torg är Stockholms mest centrala offentliga plats. Projektområdet omfattar Sergels torgs nedre nivå med det svartvita triangelmönstret bestående av Plattan och Sergelarkaden, samt rampen längs med Brunkebergsterrassen. Projektet omfattar byte av samtliga plattor, underliggande markvärmeslingor samt tätskikt.
Åtgärdande av marksättningar vid Sickla Udde i Stockholm
Längs stranden på Sickla udde är det känt att sättningar förekommer både på
parkmark och fastighetsmark. Sättningarna beror på att det finns lös jord och
lera, samt att marken har fyllts upp i samband med exploatering. Målet är att försöka stoppa sättningarna samt att återställa ytorna på parkmark.
Nya växtbäddar och breddade cykelbanor på Sankt Eriksgatan, Stockholm
Under 2023 färdigställdes en breddning av cykelbanan på Sankt Eriksgatan från Rörstrandsgatan-Torsgatan. Nu fortsätter arbetet med förbättrade cykelbanor på den del av Sankt Eriksgatan som ansluter mot Hagastaden.
För att skapa bättre framkomlighet och säkrare cykelbanor kommer de att breddas från 1,25 meter till 2,25 meter.
För att skapa bättre förutsättningar för träden och återställa grönskan längs gatan kommer befintliga träd att få nya växtbäddar och de träd som behöver fällas eller redan saknas ersättas med nya. Totalt planteras 22 nya träd inom området.
Breddning av cykelbana på Kungsholmen, Stockholm
- Den befintliga cykelbanan mellan Kungsholmstorg och Samuel Owens gata breddas från 3,0 till 4,3–4,5 meter.
- Breddningen sker genom att en del av vägbanan tas i anspråk. Detta kommer inte påverka trafiken då samma antal vägfiler behålls.
- Inga träd eller annan växlighet kommer att påverkas då breddningen enbart sker i befintlig vägbana.
- Två parkeringsplatser samt en bussparkering försvinner.
Framkomlighetsåtgärder på Rågsvedsvägen i Stockholm
På Rågsvedsvägen mellan Bäckdalsvägen och Huddingevägen byggs ett busskörfält i västlig riktning.
För att få plats med busskörfältet breddas vägen längs en cirka 185 meter lång sträcka. Breddningen sker genom att gångbanan på den södra sidan flyttas till den befintliga grönytan bredvid vägen. Busshållplatsen på den södra sidan flyttas österut.
Breddningen av vägen innebär att gatubelysningen behöver flyttas till nya lägen. I samband med det anpassas trafiksignalerna i korsningen med Huddingevägen.
Spårväxelbyte i Älvsjö
Spårväxelbyte av 30 växlar samt spårbyte ca 3 km. Bandel 401, 7 km - 11 km. Utförs i 3 etapper; 2601, 2702 och 2803.
Utbyte av lager på broar i Östra regionen
Bro över Kilsviken sv Kil (norra bron) 2-453-1,2 , Bro över Nynäsvägen 0.4 km SO Vega hållplats (norra bron) 2-910-1,2 , Bro över väg 73 vid tpl Länna (norra bron) 2-915-1,2 .
Omläggning av va-ledningar i Farsta strand
Projektet omfattar omläggning av avlopps- och vattenledningar i Gamla Magelungsvägen i syfte att:
- ta bort behov av månadsvis spolning
- åtgärda läckor där spillvatten läcker ut i rörgrav
- minska tillskottsvatten i ledningsnätet
-minska risk för oplanerade störningar
I samband med omläggningen kan avloppspumpstation (AP) Gamla Magelungsvägen
avvecklas.
Tätskiktsbyte på bro Nynäsvägen över Sockenvägen i Gamla Enskede
För att minimera trafikpåverkan planeras entreprenaden genomföras i två etapper under sommartid. En körriktning renoveras sommaren 2026, och den andra sommaren 2027.
Projektet innehåller följande åtgärder:
- Utbyte av brons tätskikt
- Övriga betongreparationer som har uppstått på grund av läckande tätskikt och fogar. Bilning och pågjutning av identifierade betongskador.
-Reparation av läckande och ojämna fogar
- Korrigering av brons avvattningssystem, korrigera lutningen av den södra lagerpallen samt översyn av brons avlopp.
- Mindre reparationer av nära angränsande konstruktioner.
Förstärkningsåtgärder i Stockholm
Projektet omfattar flera natur- och parkmarksområden i delar av Örby och Bandhagen, samt gatumark längs en del av Årdalavägen, Örby.
Framkomlighetsåtgärder på Rågsvedsvägen i Stockholm
I korsningen Rågsvedsvägen och Mellanvägsbacken breddas vägen innan korsningen och bygger ett körfält för vänstersväng.
Gång- och cykelbanan på Rågsvedsvägens norra sida kommer att flyttas in mot grönytan och slänten. Anpassning av mittrefuger, gatubelysning, signalstolpar och ledningar för den nya utformningen.
Gång- och cykelåtgärder på Lövholmsvägen i Stockholm
- Runt 400 meter gång- och cykelbana breddas från 1,3–3,5 meter till 5,25 meter, med undantag av en kortare sträcka vid skolan där det är som smalast.
- Cykelbanan får en bredd på 3,25 meter med ett undantag där sträckan är som smalast. Där blir bredden 2,5 meter.
- Gångbanan breddas till 1,8–2,0 meter.
- Ett nytt övergångsställe anläggs vid Entréskolan.
- Breddningen sker främst genom att delar av vägbanan tas i anspråk. För att bibehålla nödvändig bredd på vägbanan kommer en del av gångbanan på andra sidan Lövholmsvägen, mellan Blommensbergsvägen och Entréskolan, att försvinna. Denna används mycket lite idag.
- Breddningen ger möjlighet till en separering mellan gång- och cykeltrafikanter, vilket ökar trafiksäkerheten, framkomligheten och tryggheten för båda trafikantgrupperna.
Reparation av bro i Stockholm
Syftet med projektet är att säkerställa brons tekniska livslängd i bärande konstruktionsdelar.
Projektets mål är att åtgärda lagerpallen på den västra sidan, installera en ny brofog och att skydda exponerade lagerrullar på båda sidor från kloridangrepp.
Åtgärdsförslag:
- Installation av ny fog på västra sidan.
- Lagerpallen på västra sidan renoveras med ny betong. Skadad
armering byts ut.
- Lager på östra och västra sidan tvättas, blästras och ytbehandlas.
Områden med svår åtkomst kompletteras med rostskydd.
- Impregnering av lagerpallens betongkonstruktioner på båda
sidor.
Ombyggnad av trafikplats Bredäng
Ombyggnad av på- och avfartsramper på väg E4/E20, ramperna ansluts till ny signalreglerad korsning på Bredängsvägen. Avfartsrampen förses med en bypass som ansluter till Bredängsvägen. Ny gc-väg ska anläggas inom trafikplatsen.
Renovering av Johanneshovs trafikplats i Stockholm
Trafikplatsen och dess fyra ramper byggdes i början på 1940-talet i samband med att Skanstullsbron öppnade. Det är en betongkonstruktion av betong som är mycket hårt trafikerad.
Trafikplatsen är i behov av ett flertal underhållsåtgärder inom de kommande åren för att undvika att det uppstår skador som kan påverka bärigheten. Broskarvar/fogar ska renoveras och i vissa fall bytas ut för att hindra att vatten tränger ner i underliggande konstruktioner.
Arbetet kommer att pågå under sommarmånaderna (eftersom det då är lägre trafikflöden på platsen) under tre år för att minimera trafikstörningarna så mycket som möjligt. Alla arbeten som går att utföra nattetid kommer utföras nattetid för att minska trafikpåverkan.
Renovering av Johanneshovs trafikplats i Stockholm
Trafikplatsen och dess fyra ramper byggdes i början på 1940-talet i samband med att Skanstullsbron öppnade. Det är en betongkonstruktion av betong som är mycket hårt trafikerad.
Trafikplatsen är i behov av ett flertal underhållsåtgärder inom de kommande åren för att undvika att det uppstår skador som kan påverka bärigheten. Broskarvar/fogar ska renoveras och i vissa fall bytas ut för att hindra att vatten tränger ner i underliggande konstruktioner.
Arbetet kommer att pågå under sommarmånaderna (eftersom det då är lägre trafikflöden på platsen) under tre år för att minimera trafikstörningarna så mycket som möjligt. Alla arbeten som går att utföra nattetid kommer utföras nattetid för att minska trafikpåverkan.
Spårväxelbyte i Älvsjö
Spårväxelbyte av 30 växlar samt spårbyte ca 3 km. Bandel 401, 7 km - 11 km. Utförs i 3 etapper; 2601, 2702 och 2803.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).