Planerade ROT-projekt, Renovering, Ombyggnad, Tillbyggnad på anläggning där konsult inte är upphandlad i Stockholm
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 125 st.
Renovering av bro i Stockholm
Upphandlingen omfattar etapp 1 av renovering av Västerbron och omfattar i stort utbyte av mittrefug, fuktisolering, dagvattensystem samt förebyggande åtgärder på stål- och betongkonstruktioner.
Renovering av klaffbroar i Stockholm
Liljeholmsbroarna, i dagligt tal Liljeholmsbron, är två parallella klaffbroar mellan
Södermalm och Liljeholmen som byggdes år 1928 respektive 1954.
Liljeholmsbroarna passerar över Liljeholmsviken mellan Södermalm och Liljeholmen
Gatu- och ledningsarbeten inom östra Hagastaden, Stockholm
Entreprenaden avser gatu- och ledningsarbeten inom östra Hagastaden. Innebärande om- och nyförläggning av ledningar och kablar samt finplanering (helt eller delvis) av anläggningsdelarna: Sveavägen, Sveaplan, Norra Stationsgatan, Uppsalavägen, Annerovägen, Norrtullsgatan, flertal mindre lokalgator, del av park vid Wenner-Gren Center.
Upprustning av tunnel i Stockholm
Objektet avser att förlänga tunnelns funktion 50 år avseende dess konstruktion och 30 år gällande installation, samt uppfylla de lagkrav som ställs på en tunnel av Klaratunnelns karaktär.
Ombyggnad av E18 mellan Hjulsta-Jakobsberg, projekt 1
Breddning av E18 med utökning av antalet körfält till tre körfält i vardera riktningen mellan trafikplats Jakobsberg och trafikplats Hjulsta samt ett fjärde körfält i västgående riktning mellan trafikplats Barkarby och trafikplats Hjulsta.
Ombyggnad av pumpstationer i Stockholm
Av Stockholm Vattens cirka 80 dricksvattenpumpstationer är 10 stycken i akut behov av modernisering gällande el- och styrutrustning som inte uppfyller nutida elstandard samt saknar tillgång till reservdelar på grund av hög ålder.
Solceller kommer att monteras på lämpliga anläggningar.
Stadshagen A Innerstan
Hässelby A Väster
Tensta A Väster
Nybohov B Söder
Fredhäll B Innerstan
Vinsta B Väster
Hjorthagen B Innerstan
Östberga B Söder
Starrbäcksängen B Innerstan
Körsbärsvägen
Ny beläggning på torg i Stockholm
Trafikkontoret avser att rusta upp Sergels torg. Sergels torg är Stockholms mest centrala offentliga plats. Projektområdet omfattar Sergels torgs nedre nivå med det svartvita triangelmönstret bestående av Plattan och Sergelarkaden, samt rampen längs med Brunkebergsterrassen. Projektet omfattar byte av samtliga plattor, underliggande markvärmeslingor samt tätskikt.
Förnyelse av fördelningsstation i centrala Stockholm
Förnyelse av befintlig driftsatt fördelningsstation (110/12 kV), byggd 1982, lokaliserad i de centrala delarna av Stockholm. Stationen skall förnyas i sin helhet exklusive krafttransformatorerna. Stationen kommer att vara i drift under förnyelsen samt att arbeten med 12 kV ställverk och kablage måste utföras under låglastperiod (1 April-31 Okt).
Entreprenaden planeras att startas under våren 2025 och pågå till hösten 2028. Ellevio kommer i egen regi att köpa in ställverk och kraftkablage till entreprenaden.
Teknikbyggnader E4 Förbifart Stockholm
Tillverkning och montage av UHPC (Ultra-High Performance Concrete) element på följande byggnader: Mottagningsstation 26K och 46B, VA station 282, Luftutbytestorn 47A till och med 47E och 57A, Teknikkiosker 16A, 16B, 26C, 56A, 56B och 66B, Brandgasstation 279. Totalt 16 objekt.
Spårväxelbyte i Älvsjö
Spårväxelbyte av 30 växlar samt spårbyte ca 3 km. Bandel 401, 7 km - 11 km. Utförs i 3 etapper; 2601, 2702 och 2803.
Utbyte och installation av rulltrappor vid tunnelbanestationer i Stockholm
Utbyte och installation av 12 st rulltrappor varav 2 st rulltrappor på option, inkl. tillsyn, skötsel och underhåll (T/S/U),vid tunnelbanestationerna Fridhemsplan, S:t Eriksplan, T-Centralen, Brommaplan, Västra skogen, Tekniska högskolan, Rådhuset, Rådmansgatan.
Nya växtbäddar och breddade cykelbanor på Sankt Eriksgatan, Stockholm
Under 2023 färdigställdes en breddning av cykelbanan på Sankt Eriksgatan från Rörstrandsgatan-Torsgatan. Nu fortsätter arbetet med förbättrade cykelbanor på den del av Sankt Eriksgatan som ansluter mot Hagastaden.
För att skapa bättre framkomlighet och säkrare cykelbanor kommer de att breddas från 1,25 meter till 2,25 meter.
För att skapa bättre förutsättningar för träden och återställa grönskan längs gatan kommer befintliga träd att få nya växtbäddar och de träd som behöver fällas eller redan saknas ersättas med nya. Totalt planteras 22 nya träd inom området.
Breddning av cykelbana på Kungsholmen, Stockholm
- Den befintliga cykelbanan mellan Kungsholmstorg och Samuel Owens gata breddas från 3,0 till 4,3–4,5 meter.
- Breddningen sker genom att en del av vägbanan tas i anspråk. Detta kommer inte påverka trafiken då samma antal vägfiler behålls.
- Inga träd eller annan växlighet kommer att påverkas då breddningen enbart sker i befintlig vägbana.
- Två parkeringsplatser samt en bussparkering försvinner.
Omläggning av VA-ledningar i Hjorthagen
Den nya ledningen förläggs delvis i kulvert och delvis i mark. Stockholm Vatten och Avfall behöver även lägga om vattenledningar och kombinerade ledningar inom projektområdet.
Breddning av gång- och cykelbana i Stockholm
Breddning av den västra gång- och cykelbanan på sträckan genom att körbanan smalnas av. I korsningarna höjs gång- och cykelpassagerna upp och görs genomgående för gående och cyklister. I samband med detta kan även väntytorna för gående och cyklister utökas och stolpar flyttas bort från cykelbanan. Gång- och cykelpassagerna tvärs
Skansbrogatan förses med hastighetsdämpande åtgärder.
Parkåtgärder i Stockholm
Projektet omfattar natur- och parkmark i delar av Enskede och Årsta. Projektet syftar till att gynna den biologiska mångfalden genom att utveckla och stärka de gröna sambanden mellan Årstaskogen och Årsta holmars naturreservat till Hemskogen i Enskede.
Åtgärder för gående på Rörstrandsgatan i Vasastan, Stockholm
- Sträckan mellan Birkagatan och Norrbackagatan regleras som gågata.
- För att skapa tydliga entréer till gågatan byggs upphöjda korsningar i början och slutet av gågatan.
- Den norra gångbanan mellan Sankt Eriksgatan och Birkagatan breddas till cirka sex meter.
- Gatumöbler i form av sittplatser och fordonshinder kommer placeras ut på gågatudelen av Rörstrandsgatan, samtidigt som plats lämnas för uteserveringar.
- Den ojämna markbeläggningen på gångbanorna mellan Birkagatan och Norrbackagatan kommer att bytas. Då blir det bättre tillgänglighet och komfort för gående.
- Ojämn markbeläggning i körbanan kommer att åtgärdas, mellan Sankt Eriksgatan och Norrbackagatan.
Breddning av GC-väg i Stockholm
Gång- och cykelbanan längs Huddingevägen mellan Örbyleden och Bussens väg är en del av ett primärt cykelstråk och en viktig koppling mot Huddinge via Örby och Hagsätra. Sträckan har idag låg standard och större delen utgörs av en tre meter bred gemensam
gång- och cykelväg. Förslaget är att bredda en 550 meter lång sträcka till 5,25 meter.
Gång- och cykelåtgärder på Lövholmsvägen i Stockholm
- Runt 400 meter gång- och cykelbana breddas från 1,3–3,5 meter till 5,25 meter, med undantag av en kortare sträcka vid skolan där det är som smalast.
- Cykelbanan får en bredd på 3,25 meter med ett undantag där sträckan är som smalast. Där blir bredden 2,5 meter.
- Gångbanan breddas till 1,8–2,0 meter.
- Ett nytt övergångsställe anläggs vid Entréskolan.
- Breddningen sker främst genom att delar av vägbanan tas i anspråk. För att bibehålla nödvändig bredd på vägbanan kommer en del av gångbanan på andra sidan Lövholmsvägen, mellan Blommensbergsvägen och Entréskolan, att försvinna. Denna används mycket lite idag.
- Breddningen ger möjlighet till en separering mellan gång- och cykeltrafikanter, vilket ökar trafiksäkerheten, framkomligheten och tryggheten för båda trafikantgrupperna.
Ombyggnad av GC-väg i Bandhagen
Gång- och cykelvägen mellan Gamla Huddingevägen och Ormkärrsvägen.
Gång- och cykelvägen föreslås breddas enligt cykelplanens rekommendationer, vilket innebär en cykelbanebredd på 3,25 meter. Gångbanan bör vara minst 2 meter bred vilket ger en total bredd om 5,25 meter.
Kollektivtrafik-, gång- och cykelåtgärder på Bussens väg vid Enskedefältet
- Bussens väg breddas och dubbelriktas för busstrafik så att bussar även kan köra i södergående riktning.
- En trafiksignal anläggs i korsningen Huddingevägen-Bussens väg för att underlätta för busstrafiken.
- Hållplatsen Sockenvägen flyttas då dess placering idag inte kommer trafikeras av buss efter att föreslagna åtgärder är genomförda.
- Gång- och cykelbanan breddas enligt cykelplanens mått för dubbelriktade primära cykelstråk: 3,2 meter för cykeltrafikanter och 2 meter för gångtrafikanter.
- Gång- och cykelbanan separeras med vägmarkering.
Service av roterande omformare för Trafikverket
Uppdraget innebär att dels vara andra linjens felavhjälpare och göra uppdrag där av Trafikverket kontrakterad underhållsentreprenör inte har möjlighet att åtgärda fel på egen hand, dels övriga mindre reparationsåtgärder som kan göras i fält.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).