Planerade ROT-projekt, Renovering, Ombyggnad, Tillbyggnad på anläggning där konsult inte är upphandlad i Stockholms län
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 279 st.
Reinvestering av uppställningsplatser/bryggor vid Arlanda flygplats, etapp 2
Avser en reinvestering i ca 30 uppställningsplatser på Arlanda Pir A, pir B och pir C. Uppställningsmönstret kommer att förändras jämfört med dagens mönster. All teknisk försörjning byts och platserna förses med nya bryggor och brygghus, även viss anpassning på insidan av pirerna krävs.
Genomförandet av projektet beräknas ta 7-10 år, beroende på hur stora etapper projektet kan delas in i. Första etappen planeras genomföras 2024 – 2026. Bygghandlingar tas fram för varje etapp för sig.
Ombyggnad av station och bangård i Märsta
Stationen får fyra genomgående plattformsspår varav pendeltågsplattformen förläggs till
mitten av stationen samt två sidoplattformar för regionaltåg. Norr om pendeltågsplattformen ansluts tre uppställningsspår för pendeltåg. Samtliga plattformar blir nya och anpassas för rätt bredder och längder. Tre planskilda passager byggs och ersätter befintliga plankorsningar i stationsområdet.
Ombyggnad av Södertäljebron
Breddning av bron för att möjliggöra en utökning från två körfält till tre körfält i vardera riktningen, även de två öppningsbara motorvägsbroarna över Södertälje kanal ska byggas ut från två till tre körfält. De ska samtidigt rustas upp. Kapacitetsförstärkning till följd av Förbifart Stockholm. Ombyggnad av E4/E20 mellan trafikplatserna Moraberg och Saltskog. Ny överledningsbro.
Renovering av klaffbroar i Stockholm
Liljeholmsbroarna, i dagligt tal Liljeholmsbron, är två parallella klaffbroar mellan
Södermalm och Liljeholmen som byggdes år 1928 respektive 1954.
Liljeholmsbroarna passerar över Liljeholmsviken mellan Södermalm och Liljeholmen
Ombyggnad av E4/E18 mellan trafikplats Glädjen-trafikplats Arlanda
Utbyggnad till 3+3 körfält i vardera riktningen mellan trafikplats Glädjen i söder och trafikplats Arlanda i norr, ca 11,6 km lång sträcka. Kapacitetsförstärkning till följd av Förbifart Stockholm. Anpassning av av- och påfartsramper, anpassning och breddning av broar, vattenskydd, viltpassager.
Ombyggnad av bangård i Tomteboda
Ankomst och avgångsspår, rangeranläggning, nytt rangerställverk, spår och plattformar. Utbyte av samtliga spår och omhändertagande av förorenad mark.
Ombyggnad av E4/E20 mellan trafikplats Hallunda-Fittja
Trimning och miljöåtgärder. Kapacitetsförstärkning till följd av Förbifart Stockholm. Omfattar E4/E20 mellan tpl Hallunda i söder till tpl Fittja i norr inkl. justering av av- och påfartsramper. Ca 2,3 km lång sträcka. I norrgående riktning utökas vägen från 2 till 3 st körfält från avfartsrampen vid tpl Hallunda södra till påfartsrampen vid tpl Hallunda norra. Både norr- och södergående riktningar utökas från 3 till 4 körfält mellan tpl Hallunda norra och tpl Fittja. Avfartsrampen till tpl Hallunda södra förlängs i södergående riktning för att frigöra övriga körfält för genomgående trafik. Avfartsrampen till tpl Hallunda södra i norrgående riktning utökas med ett körfält för att öka kapaciteten upp till Hågelbyleden. Rivning av gc-bro vid Brunna, breddning av gc-bro vid tpl Fittja. Bullerplank och bullervallar utökas, komplett ITS-system ska anläggas.
Om- och tillbyggnad av reningsverk i Norrtälje
Mer information
Utbyggnad av Lindholmens avloppsreningsverk för anslutning av 50 000 pe. Reningsverket ska kompletteras med en MBR-linje samt ny inloppsdel. Projektet omfattar även upprustning av befintliga anläggningsdelar samt verksamhetslokaler.
Projektet avseende om- och tillbyggnad av Lindholmens avloppsreningsverk (Tälje 3:289, Tälje 2:48, Tälje 3:32115) omfattas av projektering och genomförande inom disciplinerna VA-process, maskin, bygg, mark, VVS och el/styr.
Upprustning av tunnel i Stockholm
Objektet avser att förlänga tunnelns funktion 50 år avseende dess konstruktion och 30 år gällande installation, samt uppfylla de lagkrav som ställs på en tunnel av Klaratunnelns karaktär.
Ombyggnad av väg 222 mellan Mölnvik-Ålstäket
Bygga om till två körfält i vardera riktningen på hela sträckan Mölnvik–Ålstäket, binda ihop Korpholmsvägen och Älgstigen till en signalreglerad fyrvägskorsning, se över korsningspunkterna vid Mölnvik, Mörtnäs, Svanstensrondellen och Ålstäket för att få till så bra framkomlighet som möjligt, bygga en ny, bredare gång- och cykelväg längs norra sidan av väg 222, bygga gång- och cykeltunnlar i anslutning till busshållplatserna, förbättra bullersituationen för närboende, stänga tomtanslutningar till väg 222 och samla dessa till lokalgator. Ca 1,8 km lång sträcka. Flytt av busshållplatser, bullerskyddsåtgärder.
Ombyggnad av gata i Nacka
Omfattningen är att anlägga ett nytt infraledningssystem för VA, El, Fiber, Fjärrvärme och Dagvatten som ska försörja kommande exploatering av Sicklas stadsutbyggnad. Projektet tar även med sig hanteringen av skyfall, nybyggnad av Östra Siroccogatan samt ombyggnad, utbyggnad och höjning av delar av Järlaleden, cirkulationsplatsen i Sickla samt Planiavägen i sin helhet från Simbagatan i norr till Gillerondellen i söder. Nya nätstationer ska anläggas och en ny pumpstation för spillvatten ska anläggas söder om Järlaleden invid Kyrkviken.
Ombyggnad av E18 mellan Hjulsta-Jakobsberg, projekt 1
Breddning av E18 med utökning av antalet körfält till tre körfält i vardera riktningen mellan trafikplats Jakobsberg och trafikplats Hjulsta samt ett fjärde körfält i västgående riktning mellan trafikplats Barkarby och trafikplats Hjulsta.
Ombyggnad av pumpstationer i Stockholm
Av Stockholm Vattens cirka 80 dricksvattenpumpstationer är 10 stycken i akut behov av modernisering gällande el- och styrutrustning som inte uppfyller nutida elstandard samt saknar tillgång till reservdelar på grund av hög ålder.
Solceller kommer att monteras på lämpliga anläggningar.
Stadshagen A Innerstan
Hässelby A Väster
Tensta A Väster
Nybohov B Söder
Fredhäll B Innerstan
Vinsta B Väster
Hjorthagen B Innerstan
Östberga B Söder
Starrbäcksängen B Innerstan
Körsbärsvägen
Ny beläggning på torg i Stockholm
Trafikkontoret avser att rusta upp Sergels torg. Sergels torg är Stockholms mest centrala offentliga plats. Projektområdet omfattar Sergels torgs nedre nivå med det svartvita triangelmönstret bestående av Plattan och Sergelarkaden, samt rampen längs med Brunkebergsterrassen. Projektet omfattar byte av samtliga plattor, underliggande markvärmeslingor samt tätskikt.
Renovering av pir vid Berga Örlogsflottilj i Haninge
Projektet består av att utföra renovering av Vitsåpir 2. Objektet är beläget i Berga inom Stockholms län.
Arbetena omfattar Betongrenovering (ovansidan samt under och i marin miljö), Elinstallationer samt Markarbeten.
Slopning av plankorsning i Nynäshamn
Plattformsövergång. Ny gångbro över spåren med hissar på vardera sida samt städrum och toalett för driftpersonal. Ny trappa till plattformen från befintlig GC-väg samt slopning av 2 plankorsningar i ändarna av plattformen.
Vattenskyddsåtgärder vid Malmsjöåsen
Skyddsåtgärder på väg 576 inom vattenskyddsområde bl a kantsten och vägräcke, dagvattenbrunnar och ledningar, vattenmagasin samt nya bussfickor längs väg 522.
Åtgärdande av marksättningar vid Sickla Udde i Stockholm
Längs stranden på Sickla udde är det känt att sättningar förekommer både på
parkmark och fastighetsmark. Sättningarna beror på att det finns lös jord och
lera, samt att marken har fyllts upp i samband med exploatering. Målet är att försöka stoppa sättningarna samt att återställa ytorna på parkmark.
Renovering av vattenreservoar i Huddinge
Etapp 2 omfattar i huvudsak byggnadsreparation, ny fasad, påbyggnad av nytt förhöjt tak, nya nedstigningsrum, kompletterande installationsarbeten, spillvattenanslutning, solceller samt flytt av antenner.
Framkomlighetsåtgärder på Rågsvedsvägen i Stockholm
På Rågsvedsvägen mellan Bäckdalsvägen och Huddingevägen byggs ett busskörfält i västlig riktning.
För att få plats med busskörfältet breddas vägen längs en cirka 185 meter lång sträcka. Breddningen sker genom att gångbanan på den södra sidan flyttas till den befintliga grönytan bredvid vägen. Busshållplatsen på den södra sidan flyttas österut.
Breddningen av vägen innebär att gatubelysningen behöver flyttas till nya lägen. I samband med det anpassas trafiksignalerna i korsningen med Huddingevägen.
Breddning av cykelbana på Kungsholmen, Stockholm
- Den befintliga cykelbanan mellan Kungsholmstorg och Samuel Owens gata breddas från 3,0 till 4,3–4,5 meter.
- Breddningen sker genom att en del av vägbanan tas i anspråk. Detta kommer inte påverka trafiken då samma antal vägfiler behålls.
- Inga träd eller annan växlighet kommer att påverkas då breddningen enbart sker i befintlig vägbana.
- Två parkeringsplatser samt en bussparkering försvinner.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).