Planerade ROT-projekt, Renovering, Ombyggnad, Tillbyggnad på anläggning där konsult inte är upphandlad i Stockholms län
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 267 st.
Reinvestering av uppställningsplatser/bryggor vid Arlanda flygplats, etapp 2
Avser en reinvestering i ca 30 uppställningsplatser på Arlanda Pir A, pir B och pir C. Uppställningsmönstret kommer att förändras jämfört med dagens mönster. All teknisk försörjning byts och platserna förses med nya bryggor och brygghus, även viss anpassning på insidan av pirerna krävs.
Genomförandet av projektet beräknas ta 7-10 år, beroende på hur stora etapper projektet kan delas in i. Första etappen planeras genomföras 2024 – 2026. Bygghandlingar tas fram för varje etapp för sig.
Renovering av klaffbroar i Stockholm
Liljeholmsbroarna, i dagligt tal Liljeholmsbron, är två parallella klaffbroar mellan
Södermalm och Liljeholmen som byggdes år 1928 respektive 1954.
Liljeholmsbroarna passerar över Liljeholmsviken mellan Södermalm och Liljeholmen
Ombyggnad av bangård i Tomteboda
Ankomst och avgångsspår, rangeranläggning, nytt rangerställverk, spår och plattformar. Utbyte av samtliga spår och omhändertagande av förorenad mark.
Ombyggnad av E4/E20 mellan trafikplats Hallunda-Fittja
Trimning och miljöåtgärder. Kapacitetsförstärkning till följd av Förbifart Stockholm. Omfattar E4/E20 mellan tpl Hallunda i söder till tpl Fittja i norr inkl. justering av av- och påfartsramper. Ca 2,3 km lång sträcka. I norrgående riktning utökas vägen från 2 till 3 st körfält från avfartsrampen vid tpl Hallunda södra till påfartsrampen vid tpl Hallunda norra. Både norr- och södergående riktningar utökas från 3 till 4 körfält mellan tpl Hallunda norra och tpl Fittja. Avfartsrampen till tpl Hallunda södra förlängs i södergående riktning för att frigöra övriga körfält för genomgående trafik. Avfartsrampen till tpl Hallunda södra i norrgående riktning utökas med ett körfält för att öka kapaciteten upp till Hågelbyleden. Rivning av gc-bro vid Brunna, breddning av gc-bro vid tpl Fittja. Bullerplank och bullervallar utökas, komplett ITS-system ska anläggas.
Om- och tillbyggnad av reningsverk i Norrtälje
Mer information
Utbyggnad av Lindholmens avloppsreningsverk för anslutning av 50 000 pe. Reningsverket ska kompletteras med en MBR-linje samt ny inloppsdel. Projektet omfattar även upprustning av befintliga anläggningsdelar samt verksamhetslokaler.
Projektet avseende om- och tillbyggnad av Lindholmens avloppsreningsverk (Tälje 3:289, Tälje 2:48, Tälje 3:32115) omfattas av projektering och genomförande inom disciplinerna VA-process, maskin, bygg, mark, VVS och el/styr.
Upprustning av tunnel i Stockholm
Objektet avser att förlänga tunnelns funktion 50 år avseende dess konstruktion och 30 år gällande installation, samt uppfylla de lagkrav som ställs på en tunnel av Klaratunnelns karaktär.
Ombyggnad av väg 222 mellan Mölnvik-Ålstäket
Bygga om till två körfält i vardera riktningen på hela sträckan Mölnvik–Ålstäket, binda ihop Korpholmsvägen och Älgstigen till en signalreglerad fyrvägskorsning, se över korsningspunkterna vid Mölnvik, Mörtnäs, Svanstensrondellen och Ålstäket för att få till så bra framkomlighet som möjligt, bygga en ny, bredare gång- och cykelväg längs norra sidan av väg 222, bygga gång- och cykeltunnlar i anslutning till busshållplatserna, förbättra bullersituationen för närboende, stänga tomtanslutningar till väg 222 och samla dessa till lokalgator. Ca 1,8 km lång sträcka.
Ombyggnad av gata i Nacka
Omfattningen är att anlägga ett nytt infraledningssystem för VA, El, Fiber, Fjärrvärme och Dagvatten som ska försörja kommande exploatering av Sicklas stadsutbyggnad. Projektet tar även med sig hanteringen av skyfall, nybyggnad av Östra Siroccogatan samt ombyggnad, utbyggnad och höjning av delar av Järlaleden, cirkulationsplatsen i Sickla samt Planiavägen i sin helhet från Simbagatan i norr till Gillerondellen i söder. Nya nätstationer ska anläggas och en ny pumpstation för spillvatten ska anläggas söder om Järlaleden invid Kyrkviken.
Byte av tätskikt på taket i tunnel samt ombyggnad av gata i Stockholm
Projektet avser upprustning av Götgatan, mellan Folkungagatan och Ringvägen.
8 m bred tunnel. Kommer att grävas upp i etapper från 2025 och 6 år framåt.
Gatan kommer att få separerade cykelbanor och mer yta för gående. Gaturummet kommer att bli grönare och luftigare med nya trädplanteringar och fler bänkar att sitta på.
Drift- och underhåll av telesystem i Östra Regionen
Drift- och underhåll av telesystem på det statliga vägnätet. Entreprenaden består av följande:
Kontraktsår ett, 2025-12-01 – 2027-01-31
Kontraktsår två, 2027-02-01 – 2028-01-31
Kontraktsår tre, 2028-02-01 – 2029-01-31
Kontraktsår fyra och fem, 2029-02-01 – 2031-01-31. (Option 1)
Kontraktsår sex och sju, 2031-02-01 – 2033-01-31. (Option 2)
Option 3: E4 Förbifart Norra, - 2029-01-31
Option 4: E4 Förbifart Norra, 2029-02-01 – 2030-01-31
Option 5: E4 Förbifart Norra, 2030-02-01 – 2031-01-31
Option 6: E4 Förbifart Norra, 2031-02-01 – 2032-01-31
Option 7: E4 Förbifart Norra, 2032-02-01 – 2033-01-31
Ombyggnad av E18 mellan Hjulsta-Jakobsberg, projekt 1
Breddning av E18 med utökning av antalet körfält till tre körfält i vardera riktningen mellan trafikplats Jakobsberg och trafikplats Hjulsta samt ett fjärde körfält i västgående riktning mellan trafikplats Barkarby och trafikplats Hjulsta.
Ombyggnad av pumpstationer i Stockholm
Av Stockholm Vattens cirka 80 dricksvattenpumpstationer är 10 stycken i akut behov av modernisering gällande el- och styrutrustning som inte uppfyller nutida elstandard samt saknar tillgång till reservdelar på grund av hög ålder.
Solceller kommer att monteras på lämpliga anläggningar.
Stadshagen A Innerstan
Hässelby A Väster
Tensta A Väster
Nybohov B Söder
Fredhäll B Innerstan
Vinsta B Väster
Hjorthagen B Innerstan
Östberga B Söder
Starrbäcksängen B Innerstan
Körsbärsvägen
Ny beläggning på torg i Stockholm
Trafikkontoret avser att rusta upp Sergels torg. Sergels torg är Stockholms mest centrala offentliga plats. Projektområdet omfattar Sergels torgs nedre nivå med det svartvita triangelmönstret bestående av Plattan och Sergelarkaden, samt rampen längs med Brunkebergsterrassen. Projektet omfattar byte av samtliga plattor, underliggande markvärmeslingor samt tätskikt.
Ombyggnad av Berga pirer vid Berga Örlogsflottilj i Haninge
Fortifikationsverket skall inom Berga Örlogsflottilj renovera ett antal pirer: Berganäspir 4, Berganäspir 3, Berganäspir 2, Berganäspir 1 samt Vitsåpir 2. Renovering skall utföras i sin helhet.
Arbetena omfattar betongrenovering, elinstallationer, VVS-installationer och markarbeten.
Renovering av kajer på Skeppsholmen, Stockholm
Omfattningen är ca. 250 meter med option på ca. 60 meter. Kajernas uppbyggnad består idag av 13 olika konstruktionslösningar byggda vid olika tillfällen. Projektet som helhet syftar till att säkerställa: Stabiliteten på kajerna och markytorna innanför, säker förtöjning vid pollarna, att kajerna kan användas som promenadstråk för allmänheten.
Vattenskyddsåtgärder vid Malmsjöåsen
Skyddsåtgärder på väg 576 inom vattenskyddsområde bl a kantsten och vägräcke, dagvattenbrunnar och ledningar, vattenmagasin samt nya bussfickor längs väg 522.
Åtgärdande av marksättningar vid Sickla Udde i Stockholm
Längs stranden på Sickla udde är det känt att sättningar förekommer både på
parkmark och fastighetsmark. Sättningarna beror på att det finns lös jord och
lera, samt att marken har fyllts upp i samband med exploatering. Målet är att försöka stoppa sättningarna samt att återställa ytorna på parkmark.
Nya växtbäddar och breddade cykelbanor på Sankt Eriksgatan, Stockholm
Under 2023 färdigställdes en breddning av cykelbanan på Sankt Eriksgatan från Rörstrandsgatan-Torsgatan. Nu fortsätter arbetet med förbättrade cykelbanor på den del av Sankt Eriksgatan som ansluter mot Hagastaden.
För att skapa bättre framkomlighet och säkrare cykelbanor kommer de att breddas från 1,25 meter till 2,25 meter.
För att skapa bättre förutsättningar för träden och återställa grönskan längs gatan kommer befintliga träd att få nya växtbäddar och de träd som behöver fällas eller redan saknas ersättas med nya. Totalt planteras 22 nya träd inom området.
Renovering av kajer i Vaxholm, etapp 2-3
Objektet benämns Vaxholms Kajer Etapp 2-3.
Objektet omfattar ombyggnation av kajer i Söder och Österhamn – Vaxholms kaj.
Schakt, urskiftnings-, återfyllnings, ledningsomläggnings, grundläggnings- och markarbeten. Ledningsförläggning och finplaneringsarbeten kommer i viss omfattning att utföras som sidoentreprenader där GE (Generalentreprenören i egenskap av Huvudentreprenör) är samordningsansvarig.
Renovering av vattenreservoar i Huddinge
Etapp 2 omfattar i huvudsak byggnadsreparation, ny fasad, påbyggnad av nytt förhöjt tak, nya nedstigningsrum, kompletterande installationsarbeten, spillvattenanslutning, solceller samt flytt av antenner.
Breddning av cykelbana på Kungsholmen, Stockholm
- Den befintliga cykelbanan mellan Kungsholmstorg och Samuel Owens gata breddas från 3,0 till 4,3–4,5 meter.
- Breddningen sker genom att en del av vägbanan tas i anspråk. Detta kommer inte påverka trafiken då samma antal vägfiler behålls.
- Inga träd eller annan växlighet kommer att påverkas då breddningen enbart sker i befintlig vägbana.
- Två parkeringsplatser samt en bussparkering försvinner.
Spårväxelbyte i Älvsjö
Spårväxelbyte av 30 växlar samt spårbyte ca 3 km. Bandel 401, 7 km - 11 km. Utförs i 3 etapper; 2601, 2702 och 2803.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).