Planerad nybyggnation av anläggning där konsult inte är upphandlad i Stockholm

Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 155 st.

Nybyggnad av östlig förbifart till Stockholm
Ny väg och spårförbindelse i tunnel under Saltsjön och Djurgården. Ca 8 km totalt. Nya trafikplatser för anslutning mot Ropsten, Frihamnen och Värmdöleden. Ny spårväg som ansluter Tvärbanan till Lidingöbanan/Spårväg City ca 8,8 km lång med 5 nya hållplatser mellan Sickla Allé och Ropsten.
Förlängning av Roslagsbanan mellan Universitetet-T-centralen
Förlängning från Universitetet i tunnel vid Albano via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen. Ca 4 km lång tunnel. Två nya underjordiska stationer vid Odenplan och T-Centralen.
Utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö, uppdrag BH 3
Tunnel/TBM och station Årstaberg. Berg & Anläggning (B&A) samt Bygg & Installation (B&I). Denna upphandling (paket 3) inkluderar en berg- och anläggningsentreprenad med två TBM maskiner för hela gula linjen från Älvsjö till Fridhemsplan. Entreprenaden inkluderar även Årstaberg station.
Utbyggnad av spårväg mellan Flemingsberg-Älvsjö
Drygt 17 km lång dubbelspårig spårväg från Flemingsberg till Älvsjö via bla Masmo, Kungens Kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. 16 hållplatser, ny spårvagnsdepå.
Om- och nybyggnad av tunnelbanestationer längs Gula linjen till Älvsjö
Omfattar stationerna Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. El- och byggarbeten. Kostnad 400-600 mkr/station.
Ny anläggning för infångning av koldioxid i Stockholm
Tekniken bio-CCS. Ny anläggning i anslutning till biokraftvärmeverket. Stockholm Exergis storskaliga anläggning med bio-CCS-teknik kommer när den är klar att fånga in 800 000 ton biogen koldioxid varje år. ALSA JD-Gruppens roller i projektet: - Delprojektledare för infångnings- och mellanlagringanläggning. - Delprojektledare för förvätskningsanläggning. - Delprojektledare för BOP. - Delprojektledare för Elkraft och automation. - Övergripande teknikansvarig. - Assisterande teknikansvarig. - Ansvarig för övergripande rör och mekaniska delar. - Ansvarig för övergripande layout.
Berg- och anläggningsarbete för arbetstunnlar och stationer längs Gula linjen till Älvsjö
Ett paket (paket 2) av flera upphandlingar som innehåller ett antal berg- och anläggningsentreprenader avseende två arbetstunnlar, geotekniska arbeten på två stationer samt vertikala schakter inklusive stationsutrymme för stationerna: Älvsjö, Östbergahöjden, Årstafältet och Liljeholmen.
Exploateringsarbeten längs Örbyleden i Farsta, Stockholm
Ett förslag till ny detaljplan ska tas fram för den norra sidan av Örbyleden, mellan Stureby och Örby/Bandhagen. Projektet ska göra det möjligt att utveckla området med cirka 1 200 bostäder, plats för kontor, förskola, verksamhetslokaler samt park.
Nybyggnad av Ö i Lilla Värtan, Stockholm
Stödmur, bergsfyll och bottenförstärkning. Projektet avsåg tidigare påldäck.
Nybyggnad av trafikplats samt broar i Stockholm
Ingår i Tvärförbindelse Södertörn. 3 km ny vägsträcka varav 2 st 400 m nya Vårbybroar, breddning av E4/E20, 6 st på- och avfartsramper, förskärning och betongarbeten i tunnelmynning, två stycken VA-stationer och ett eldriftutrymme, stora mängder bergschakt och betong, totalt 20 nya broar.
Utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö, uppdrag 10
Tunnel och BEST för anslutningsspår mellan linje och depåområde inklusive nödvändiga schakter. Ny depå.
Ny vattenreservoar i Stockholm
För att säkra dricksvattenförsörjningen i framtiden planerar Stockholm Vatten och Avfall en förnyelse av vattenreservoaren (vattentornet) vid Uggleviken. Den nuvarande reservoaren är byggd 1935. Förstudier visar att Ugglevikens reservoar både måste ökas i vattenvolym och höjas geografiskt. Då det inte går att renovera och bygga om för att motsvara behoven har Stockholm Vatten och Avfall tagit fram ett förslag till nybyggnad på samma plats men läget förskjuts cirka 30 meter åt sydost.
Nybyggnad av trafikplats i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Trafikplats med överliggande cirkulationsplats och en ekodukt.
Nybyggnad av tunnel i Stockholm
1100 meter bergtunnel, två tunnlar med 2 körfält i respektive tunnel, två stycken förskärningar med längden ca 220 meter respektive ca 140 meter. Högsta höjd på skärningarna är ca 25 meter. Två stycken eldriftsutrymmen och tre stycken VA-stationer. Stora mängder tunnelberg och stora mämngder ovanjordsschakt. 250 meter ytväg med KC-pelare.
Nybyggnad av tunnel i Stockholm
Masmotunneln ca 750 m lång varav ca 640 m bergtunnel och ca 110 m betongtunnel.
Nybyggnad av spårväg mellan Djurgårdsbron-Frihamnen-Ropsten i Stockholm
Tillgänglighetsanpassning av hållplatsen vid Nybroplan ingår.
Berg- och anläggningsarbete för arbetstunnel och station Fridhemsplan längs Gula linjen till Älvsjö
Denna upphandling (paket 5) inkluderar en berg- och anläggningsentreprenad för station Fridhemsplan både avseende arbetstunnel och stationsutrymme.
Nybyggnad av bussdepå i Värtan
Bussdepå för 80-100 bussar.
Överdäckning för nybyggnation av kontor och bostäder på Norrmalm, Stockholm
En fastighet ovanpå Klarastrandsleden, mellan Waterfront och Klara sjö, planeras bli kontor med eventuellt inslag av bostäder. Totalt rör det sig om en kontorsbyggnad på ca 15 000 kvadratmeter, mitt emellan Kungsholmen och city. En detaljplan kommer att tas fram för projektet och användningen planeras bli i huvudsak kontor men med inslag av handel och andra verksamheter i bottenvåningarna, ett visst inslag av bostäder kommer att prövas. Om bostäder kan inrymmas i planen kommer det att bli bostadsrätter. Staden kommer att ansvara för att bygga en överdäckning medans husvolymerna kommer inrymmas i en 2D fastighet som staden har för avsikt att sälja genom en anbudstävling. Anbudstävlingen pågår mellan den 16 mars och den 11 maj 2021.
Rivning och nybyggnad av depå i Bromma
Rivning av befintlig depå, nybyggnad av en mindre uppställningshall för Nockebybanan. Sanering, spår och verksamhetsutrustning. Städhall för 7 spårvagnar, personallokaler, förråd och tekniska utrymmen.
Komplett integrerat trafiksystem för Gul linje/utbyggnad av tunnelbana till Älvsjö
Funktionsupphandling av en komplett integrerad trafiksystemslösning för Gul linje som innefattar system för självkörande tåg (GoA-4) inkluderande fordon, trafikstyrning inkl signalsystem, elektrifiering, kommunikation och andra delsystem. Upphandlingen innefattar även systemintegration inom egen leverans och mot befintliga system. Total kostnad 2 Mdkr för tjänst inkl varor och entreprenader.
Ny huvudvattenledning i Stockholm
Stockholm Vatten AB planerar att bygga en cirka sex kilometer lång huvudvattenledning mellan Nockeby och Trekantens vattentorn i Nybohov. Majoriteten av sträckan läggs ner på sjöbotten i Mälaren.
Ny farled i Stockholms skärgård
Utbyggnad av Horstensleden samt delvis nydragning av Furusundsleden via östra och västra Saxarfjärden. Även Sandhamnsledens inre del behöver anpassas.
Nya fotbollsplaner och parkeringsgarage i Stadshagen, Stockholm
Stadshagens IP ska byggas om till att omfatta en regelrätt 11-spels konstgräsfotbollsplan med tillbyggd läktarbyggnad med omklädningsrum, teknikutrymmen och driftytor, samt en regelrätt 7-spels konstgräsfotbollsplan. Under den nya 11-spelsplanen planeras ett parkeringsgarage för ca 340 parkeringsplatser.
BEST-arbeten för utbyggnad av tunnelbana/Gula linjen mellan Odenplan-Arenastaden
Montagearbeten för ny spåranläggning. Spår- och växelmontage, strömskeneanläggning, lågspänningsinstallationer i spårtunnlar, signaler mm.
Hjälpkraft/nya fördelningsstationer för Trafikverket
Hjälpkraft kapacitetshöjande åtgärder, nya fördelningsstationer, spänningshöjning ospec. platser.
Nybyggnad av parkeringshus i Hammarby
Ca 200 parkeringsplatser.
Utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö, uppdrag BH 1
Stationerna Fridhemsplan och Liljeholmen. Berg & Anläggning (B&A) samt Bygg & Installation (B&I).
Nya fördelningsstationer för Trafikverket
15 st nya fördelningsstationer.
Nybyggnad av parkeringshus i Stockholm
Nybyggnad av parkeringshus under mark i 1 plan.
Gestaltning av tunnelrum vid Förbifart Stockholm
FSE705 omfattar tillverkning, leverans, provning och montage av stålkonstruktioner, prefabricerade betongväggar, ljusinstallationer och styrsystem för 5 stycken konstverk, 5 stycken installationer för gestaltning av luftutbytesstationer och 25 km målade slingor på tunnelväggar.
Utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö, uppdrag BH 2
Stationerna Årstafältet, Östbergahöjden och Älvsjö. Berg & Anläggning (B&A) samt Bygg & Installation (B&I).
Nybyggnad av parkeringshus i Larsboda, Stockholm
Förslaget syftar till att möjliggöra cirka 780 bostäder, en F-6 skola, två förskolor, ett parkeringshus, ett strandcafé samt ett allmänt torg och parker i området.
Exploatering för ny stadsdel, Norra Hagastaden i Stockholm
Omfattar samtliga discipliner inom mark, anläggning, fastigheter och installationer.
Nybyggnad av parkeringshus på Årstafältet, Stockholm etapp 2n
469 p-platser. Årstafältet etapp 2 norra. Den övergripande tidplanen för byggandet i etappen är just nu: 2025-2031.
Nybyggnad av godsterminal i Årsta, Stockholm
Nybyggnad av godsterminal för hantering av tågvagnslaster, mellan kv Fiskhallen och Importhallen på ca 5000 kvm samt kontor på 2000kvm.
Ny färjeterminal vid Skeppsbron
Ny större flytbrygga, terminalbyggnad för bla biljetthantering, med personalutrymmen. Ponton med fyra anläggningsplatser.
Exploatering för nya bostäder i Larsboda, Stockholm
Förslaget syftar till att möjliggöra cirka 780 bostäder, en F-6 skola, två förskolor, ett parkeringshus, ett strandcafé samt ett allmänt torg och parker i området.
Nybyggnad av parkeringsgarage på Nytorps gärde i Stockholm
Gemensamt parkeringsgarage för kvarter B, C, D, F, G och K, samt vid behov för kvarter A, E och H. Ca 200 p-platser. Nytorps gärde ligger mellan Björkhagen, Hammarbyhöjden och Kärrtorp, i en dalgång som förbinder Enskede med Nackareservatet. Nytorps gärde föreslås utvecklas med ca 700 bostäder, tre förskolor, en idrottshall, lokaler för mindre verksamheter och en livsmedelsbutik. Projektet ingår i programområde Hammarbyskogen-Björkhagen. Nytorps gärde utgör en av tre stora utbyggnadsetapper tillsammans med Hammarbyskogen och Sjöstadshöjden.
Ombyggnad av va-nätet i Stockholm
Flytta befintliga vatten- och avloppsledningar samt en tryckstegringsstation. Dessutom behöver en ny pumpstation för spillvatten och en fördröjningsanläggning för dagvatten anläggas
Nybyggnad av cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken
Ny cykelbro mellan Gamla stan och Tegelbacken för fotgängare och cyklister. Bron planeras att dra utmed Centralbron, med anslutning till Tegelbacken i norr och den nya cykelbron som ingår i Slussenprojektet i Söder.
Nybyggnad av va-ledningar i Stockholm
För att försörja området med VA krävs att ledningsnätet utökas. För att inte komma i konflikt med föreslagen bebyggelse behöver även flytt av befintliga ledningar ske. Ledningsnätet nedströms har inte kapacitet att omhänderta tillkommande dagvattenflöden vid större regn. Därför kommer en fördröjningsanläggning för dagvatten behöva anläggas
Ny/ombyggnad av varvsverksamhet m.m. på Beckholmen, Djurgården
Detaljplanens huvudsyfte är att skydda Beckholmens kulturvärden, genom att medge ny bebyggelse så att den kulturhistoriskt värdefulla varvsverksamhetens utveckling kan säkerställas. En ny byggrätt för en verkstadshall föreslås på västra Beckholmen. På öns östra sida medges ett flertal mindre byggnader för varvsverksamhet samt verksamhet med maritim anknytning. Detaljplanen medger även en utvidgning av Gustav V:s docka samt utfyllnader av Beckholmen. Vidare reglerar planen kaj- och brygganläggningar i vattenområdet. I anslutning till Beckholmens nordöstra sida etableras en småbåtshamn. En hotellbåt medges.
Nybyggnad av bro i Sjöstadshöjden, Stockholm
I området Sjöstaden föreslås markanvisningar om totalt ca 400 bostäder, kontorsytor för ca 5000 arbetsplatser, lokaler för centrumändamål och en förskola. En förutsättning för att uppnå målen för området vad gäller stadsutveckling är en bro över Hammarbyvägen, ca 18 m bred och 28 m lång.
Exploateringsarbeten inför kommande bebyggelse på Bällsta IP, Riksby
Planförslaget syftar till att möjliggöra upprättandet av ny idrottsplats med friidrottshall. För att möjliggöra exploateringen krävs nya dricks-, spill-, och dagvattenledningar till och inom området, uppföra ett dagvattenmagasin med pumpstation samt lägga om en befintlig spillvattenledning inom planområdet.
Nybyggnad av tunnelbanebyggnad på Södermalm
Tunnelbanebyggnaden innehåller handelslokaler i bottenvåningen, centrumfunktioner i plan två och tre och möjlighet till handel på husets takterrass mot parken.
Berg och anläggningsentreprenad vid Sockenplan, etapp 3
Banvall, RD-vägg, mark- och vägarbeten, injektering, jord- och bergschakt mm.
Nybyggnad av parkeringshus i Sköndal
Projektet innefattar ett garage om 95 parkeringsplatser i ett källarplan till den planerade Sköndalsskolan. Anläggningen förses med 100 % laddplatser och parkeringsplatserna fördelas mellan boendeparkering, platser för poolbilar samt ett fåtal besöksparkeringar.
Exploateringsarbeten inför bebyggelse i Slakthusområdet, Stockholm
Sopsugsanläggningarna kommer att ingå i Stockholms stads exploateringsarbeten i området. Sopsugsanläggningssystemet är planerat att vara ett så kallat öppet system.
Nybyggnad av ställverksstation i Stockholm
Markanvisning för 400 kVställverksstation inom fastigheten Råcksta 1:21 i Råcksta, till Affärsverket svenska kraftnät. Det aktuella området är ca 10 600 kvm stort och är beläget i direkt anslutning till befintligt ställverk som ägs av Ellevio vilket är en bidragande faktor till den föreslagna placeringen.
Anläggande av dagvattendamm i Stockholm
Tenstadalen dagvattenpark
Om, till- och nybyggnad av parkeringshus och garage i Stockholm
Upphandling avser om, till - och nybyggnad av parkeringshus och garage inom Stockholms Stad. Avtalet är maximerat till högst 6 projekt.
Om, till- och nybyggnad av parkeringshus och garage i Stockholm
Upphandling avser om, till - och nybyggnad av parkeringshus och garage inom Stockholms Stad. Avtalet är maximerat till högst 6 projekt.
Exploatering inför nybyggnation på Nytorps gärde i Stockholm
Avser att möjliggöra byggnation av ca 700 bostäder, tre förskolor, en idrottshall och en torgyta samt förbättra och utveckla grönområdet Nytorps Gärde genom exploatering. Projektområdet omfattar hela Nytorps Gärde med tyngd på exploatering av det västra området för bostäder och torgområde. Nytorps Gärde ligger mellan Enskededalen, Hammarbyhöjden, Björkhagen och Kärrtorp i programområdet Östra Söderort. Denna exploatering kräver omläggning av befintligt vatten- och avloppsnät samt utbyggnad av nätet.
Nybyggnad av ställverk och transformatorstation i Skärholmen
Svenska Kraftnät föreslås få en markanvisning om cirka 15 000 kvadratmeter i direkt anslutning till Ellevios befintliga ställverk. Att Svenska Kraftnäts ställverk behöver kopplas samman med Ellevios befintliga ställverk är en bidragande faktor i den föreslagna placeringen av ställverket.
Exploateringsarbeten inför bostadsbebyggelse på Årstafältet, etapp 7
Utbyggnad av gator och parker inför bostadsbebyggelse. I etapp 7 planeras det för ca 1 000 bostäder och 40 000 kvm BTA för kontor.
Exploateringsarbeten inför bostadsbebyggelse på Årstafältet, etapp 6
Utbyggnad av gator och parker inför bostadsbebyggelse. I etapp 6 byggs ca 600 bostäder och en skola.
Exploateringsarbeten inför bostadsbebyggelse på Årstafältet, etapp 5
Årstafältet byggs ut i etapper. I den femte etappen är planen att bygga ut den västra delen av Årstafältet med cirka 1250 bostäder, lokaler för centrumändamål i bottenvåningar och gator. Tanken är att skapa en tät och levande stadsdel med en tydlig bebyggelsefront mot den stora parken på fältet. De nya kvarteren ska även bidra till att koppla samman Årstafältet och Östberga, vilket är ett av projekt Årstafältets övergripande mål.
Exploateringsarbeten inför bostadsbebyggelse på Årstafältet, Stockholm etapp 4b
Utbyggnad av gator och parker inför bostadsbebyggelse.
Ny kabelanslutning mellan Sickla - Skanstull
Entreprenaden avser schakt och kabelförläggning mellan Stockholm Vatten och Avfalls anläggning i Hammarbybacken och fram till Textilgatan via Heliosgången. Vid Textilgatan förläggs kabeländarna för att kunna skarvas i ett annat anslutande projekt. I andra änden vid SVOAs ställverk ansluts kablarna i respektive fack. Förläggningen innefattar två 33 kV ledningar, jordlina och optoslang. Sträckan är ca 1300 m och längs med sträckan finns ett antal kabelövergångar och träd att ta hänsyn till.

Gratis erbjudande
till företag!

Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).