Planerad nybyggnation av anläggning där konsult inte är upphandlad i Stockholms län

Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 459 st.

Nybyggnad av östlig förbifart till Stockholm
Ny väg och spårförbindelse i tunnel under Saltsjön och Djurgården. Ca 8 km totalt. Nya trafikplatser för anslutning mot Ropsten, Frihamnen och Värmdöleden. Ny spårväg som ansluter Tvärbanan till Lidingöbanan/Spårväg City ca 8,8 km lång med 5 nya hållplatser mellan Sickla Allé och Ropsten.
Utbyggnad till dubbelspår mellan Gerstaberg-Långsjön-Sillekrog
Ca 28 km varav mer än hälften i tunnel eller på bro, markarbeten och BEST. Den längsta tunneln blir cirka fyra kilometer lång och passerar under Tullgarns naturområde. Den längsta bron blir cirka 1,7 kilometer och går över kulturmiljöområdet Trosaåns dalgång. Resecentrum i Vagnhärad.
Förlängning av Roslagsbanan mellan Universitetet-T-centralen
Förlängning från Universitetet i tunnel vid Albano via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen. Ca 4 km lång tunnel. Två nya underjordiska stationer vid Odenplan och T-Centralen.
Utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö, uppdrag BH 3
Tunnel/TBM och station Årstaberg. Berg & Anläggning (B&A) samt Bygg & Installation (B&I). Denna upphandling (paket 3) inkluderar en berg- och anläggningsentreprenad med två TBM maskiner för hela gula linjen från Älvsjö till Fridhemsplan. Entreprenaden inkluderar även Årstaberg station.
Utbyggnad av spårväg mellan Flemingsberg-Älvsjö
Drygt 17 km lång dubbelspårig spårväg från Flemingsberg till Älvsjö via bla Masmo, Kungens Kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. 16 hållplatser, ny spårvagnsdepå.
Ny anläggning för infångning av koldioxid i Stockholm
Tekniken bio-CCS. Ny anläggning i anslutning till biokraftvärmeverket. Stockholm Exergis storskaliga anläggning med bio-CCS-teknik kommer när den är klar att fånga in 800 000 ton biogen koldioxid varje år. ALSA JD-Gruppens roller i projektet: - Delprojektledare för infångnings- och mellanlagringanläggning. - Delprojektledare för förvätskningsanläggning. - Delprojektledare för BOP. - Delprojektledare för Elkraft och automation. - Övergripande teknikansvarig. - Assisterande teknikansvarig. - Ansvarig för övergripande rör och mekaniska delar. - Ansvarig för övergripande layout.
Om- och nybyggnad av tunnelbanestationer längs Gula linjen till Älvsjö
Omfattar stationerna Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. El- och byggarbeten. Kostnad 400-600 mkr/station.
Nybyggnad av bro och spårväg från Sätra till Kungshatt
Ny bro, 350 meter och 39 meter hög. Ny spårväg.
Berg- och anläggningsarbete för arbetstunnlar och stationer längs Gula linjen till Älvsjö
Ett paket (paket 2) av flera upphandlingar som innehåller ett antal berg- och anläggningsentreprenader avseende två arbetstunnlar, geotekniska arbeten på två stationer samt vertikala schakter inklusive stationsutrymme för stationerna: Älvsjö, Östbergahöjden, Årstafältet och Liljeholmen.
Exploateringsarbeten längs Örbyleden i Farsta, Stockholm
Ett förslag till ny detaljplan ska tas fram för den norra sidan av Örbyleden, mellan Stureby och Örby/Bandhagen. Projektet ska göra det möjligt att utveckla området med cirka 1 200 bostäder, plats för kontor, förskola, verksamhetslokaler samt park.
Nybyggnad av vindkraftverk utanför Sandhamn
Projekt Delta är en planerad vindkraftspark, belägen i mellersta Östersjön, omkring 100 kilometer öster om Stockholm och 55 kilometer öster om Sandhamn. Delta planeras bestå av uppemot 300 vindkraftverk med en maximal totalhöjd om 330 meter. Den förväntade produktionen beräknas uppgå till omkring 20 TWh per år, vilket motsvarar cirka 3,2 miljoner villors hushållsel. Vindkraftparken förväntas vara i drift omkring år 2030. Området kommer att delas upp i olika delar.
Nybyggnad av Ö i Lilla Värtan, Stockholm
Stödmur, bergsfyll och bottenförstärkning. Projektet avsåg tidigare påldäck.
Överdäckning av E18 för byggnation av bostäder i Danderyd
Överdäckning av E18 möjliggör byggnation för mellan 9000 och 11 000 nya bostäder.
Utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö, uppdrag 10
Tunnel och BEST för anslutningsspår mellan linje och depåområde inklusive nödvändiga schakter. Ny depå.
Nybyggnad av trafikplats samt broar i Stockholm
Ingår i Tvärförbindelse Södertörn. 3 km ny vägsträcka varav 2 st 400 m nya Vårbybroar, breddning av E4/E20, 6 st på- och avfartsramper, förskärning och betongarbeten i tunnelmynning, två stycken VA-stationer och ett eldriftutrymme, stora mängder bergschakt och betong, totalt 20 nya broar.
Nybyggnad av bergtunnlar vid Flemingsbergsskogen
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Bergtunnel 3100 m i två tunnelrör, ledningskulvert, betongväggar, 4 ELDU, 3 pumpstationer, 20 utrymningsvägar (tvärtunnlar), väg 800 m, betongtråg ca 250 m.
Nybyggnad av trafikplats i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Trafikplats i 3 plan, 8 vägbroar, betongtunnel under västra stambanan och väg 226 Huddingevägen ca 170 m, betongtråg 2 st (totalt ca 300 m), gång- och cykelväg ca 1300 m, pumpstationer 2 st, BEST-arbeten.
Ny vattenreservoar i Stockholm
För att säkra dricksvattenförsörjningen i framtiden planerar Stockholm Vatten och Avfall en förnyelse av vattenreservoaren (vattentornet) vid Uggleviken. Den nuvarande reservoaren är byggd 1935. Förstudier visar att Ugglevikens reservoar både måste ökas i vattenvolym och höjas geografiskt. Då det inte går att renovera och bygga om för att motsvara behoven har Stockholm Vatten och Avfall tagit fram ett förslag till nybyggnad på samma plats men läget förskjuts cirka 30 meter åt sydost.
Nybyggnad av trafikplatser i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Breddning av väg 259 till 2+2 körfält mellan trafikplatserna ca 4700 meter lång sträcka, 8 vägbroar, VA-anläggningar, bullerskyddsskärmar. Ny vägbro över befintligt spårområde för Nynäsbanan. Ca 5700 m lång gc-väg.
Nybyggnad av trafikplats i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Trafikplats med överliggande cirkulationsplats och en ekodukt.
Nybyggnad av tunnel i Stockholm
1100 meter bergtunnel, två tunnlar med 2 körfält i respektive tunnel, två stycken förskärningar med längden ca 220 meter respektive ca 140 meter. Högsta höjd på skärningarna är ca 25 meter. Två stycken eldriftsutrymmen och tre stycken VA-stationer. Stora mängder tunnelberg och stora mämngder ovanjordsschakt. 250 meter ytväg med KC-pelare.
Nybyggnad av trafikplatser i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Breddning av väg 259 till 2+2 körfält mellan trafikplatserna ca 5300 meter lång stäcka, 15 vägbroar, 4 rörbroar, 3 stödmurar, VA-anläggningar, bullerskyddsskärmar. Ca 5 km lång gc-väg.
Nybyggnad av tunnel i Stockholm
Masmotunneln ca 750 m lång varav ca 640 m bergtunnel och ca 110 m betongtunnel.
Nybyggnad av trafikplats i Stockholm
Del av Projekt Tvärförbindelse Södertörn. Broar, ledningskulvertar, pumpstationer, bullerskyddsskärmar, gc-väg. Ca 1750 m ny motortrafikled, totalt 7 nya vägbroar, ca 2200 m ny gc-väg, ledningskulvertar. Trafikplats med överliggande cirkulationsplats.
Ombyggnad av väg 226/571 sträckan Pålamalmsvägen-trafikplats Högskolan
Drygt 3 km lång vägsträcka. Väg, cykelväg, arbete kring järnväg, byggnadsverk, VA-arbeten, ledningsarbeten mm.
Nybyggnad av spårväg mellan Djurgårdsbron-Frihamnen-Ropsten i Stockholm
Tillgänglighetsanpassning av hållplatsen vid Nybroplan ingår.
Nybyggnad av vindkraftverk utanför Nynäshamn
Projekt Alpha är en planerad vindkraftspark i Östersjön, cirka 50 km norr om Visby och 60 km söder om Nynäshamn. Parken planeras bestå av upp till 140 vindkraftverk med en maximal totalhöjd om 330 meter. Den förväntade produktionen bedöms uppgå till närmare 9 TWh per år, vilket motsvarar elförbrukningen för omkring 1,5 miljoner villor.
Nybyggnad av CCS-anläggning i Södertälje
Anläggning för koldioxidavskiljning på Igelstaverket.
Nybyggnad av vindkraftverk utanför Nynäshamn
Projekt Epsilon är en planerad vindkraftspark i Östersjön, belägen omkring 60 km nordöst om Fårö och 100 km öster om Nynäshamn. Parken planeras bestå av upp till 184 vindkraftverk med en maximal totalhöjd om 330 meter. Den förväntade produktionen bedöms uppgå till närmare 12 TWh per år, vilket motsvarar knappt 2 miljoner villors hushållsel. Vindkraftparken förväntas vara i drift omkring åren 2032-2033.
Om- och nybyggnad vid stationsområdet i Upplands Väsby
Totalt i området för Väsby Entré planeras en ny bussterminal med vänthall ca 2000 kvm med ca 13000 kvm bostäder och verksamheter ovanpå. Parkeringsdäck med ca 500 bilplatser och 18000 kvm verksamheter. Landmärke med 17000 kvm verksamheter. Balder kommer stå för ca 2/3 av detta, omfattning och etappindelning är ej fastställt i dagsläget.
Nybyggnad av exploateringsområde, va-ledning och väg/gata i Nacka
Avser exploatering av gata och va för nybyggnad av ca 450 nya bostäder samt arbetsplatser och lokaler för handel.
Utbyggnad av Tvärbanan mellan Ursviks torg-Helenelund
Avser Tvärbana, paket 2. Hållplatser: Ursviks torg, Ursvik norra, Ärvinge, Kista centrum, Kistamässan, Helenelund.
Ny sträckning av väg 268 mellan E4-Grana
Avser ny sträckning för väg 268 mellan E4 i Upplands Väsby kommun och Grana i Vallentuna kommun. Ny gc-väg längs väg 268 mellan Grana-Vallentuna centrum ingår. Framkomlighetsåtgärder, bullerskydd och barriäreffekter.
Berg- och anläggningsarbete för arbetstunnel och station Fridhemsplan längs Gula linjen till Älvsjö
Denna upphandling (paket 5) inkluderar en berg- och anläggningsentreprenad för station Fridhemsplan både avseende arbetstunnel och stationsutrymme.
Överdäckning för nybyggnation av kontor och bostäder på Norrmalm, Stockholm
En fastighet ovanpå Klarastrandsleden, mellan Waterfront och Klara sjö, planeras bli kontor med eventuellt inslag av bostäder. Totalt rör det sig om en kontorsbyggnad på ca 15 000 kvadratmeter, mitt emellan Kungsholmen och city. En detaljplan kommer att tas fram för projektet och användningen planeras bli i huvudsak kontor men med inslag av handel och andra verksamheter i bottenvåningarna, ett visst inslag av bostäder kommer att prövas. Om bostäder kan inrymmas i planen kommer det att bli bostadsrätter. Staden kommer att ansvara för att bygga en överdäckning medans husvolymerna kommer inrymmas i en 2D fastighet som staden har för avsikt att sälja genom en anbudstävling. Anbudstävlingen pågår mellan den 16 mars och den 11 maj 2021.
Nybyggnad av bussdepå i Värtan
Bussdepå för 80-100 bussar.
Ny huvudvattenledning mellan Norsborg och Fittja
Ny huvudvattenledning, cirka 4 kilometer lång. Projektet kommer att delas upp i två delar. -Norsborgs vattenverk fram till väg E4/E20. -E4/E20 till Fittjaskolan.
Nybyggnad av bussdepå på södra Färingsö
Uppställning för ca 80 bussar. Ca 37 000 kvm. Verkstad, tvätthall, tankningsmöjligheter, administrationslokaler.
Rivning och nybyggnad av depå i Bromma
Rivning av befintlig depå, nybyggnad av en mindre uppställningshall för Nockebybanan. Sanering, spår och verksamhetsutrustning. Städhall för 7 spårvagnar, personallokaler, förråd och tekniska utrymmen.
Nybyggnad av tunnelbanestation mm i Solna
Kv Albydal: T-banetorget, Entréplatsen, Promenaden – huvudgångstråk, Gröna torget, Västra gatan, Östra gatan, Hedvigdalsvägen, Ny T-banestation Bebyggelsen, tot. 116 000 kvm BTA, varav ca 140-280 bostäder, samspelar med Hagalund 4:10.Terrasserade volymer. Två kontorslameller bevaras. Hedvigsdalsvägen blir i sin helhet allmän plats och förlängs till Solnav. (endast högersväng ut från Hedvigsdalsv. Vänstersväng från Solnav. möjligt, avlastar Solnav. Framtida busstrafik möjligt. ”Promenaden” nytt öst-västlig, grönskande huvudgångstråk mln ny T-bana & framtida pendel utformas som gångfartsområde. ”Östra gatan” och ”Västra gatan” nya lokala stråk i nord-sydlig riktning. Två nya, bilfria torg: entréplats mot ”T-banetorget” i Hagalund 4:10, ”Gröna torget” mot Sundbybergsvägen. T-banetorget, Entréplatsen, Promenaden – huvudgångstråk, Gröna torget, Västra gatan, Östra gatan, Hedvigdalsvägen, Ny T-banestation
Ny Panna P3 i Solnaverket
The project involves replacing the existing drum type hot water boiler with a new wood powder fired boiler with bio-oil as alternative fuel and gas oil as reserve fuel. The new boiler should have an output of 70 MW and include a complete boiler plant connected to the existing plant, including flue gas cleaning, fuel handling, and preparation of wood pellets into powder.
Ny farled i Stockholms skärgård
Utbyggnad av Horstensleden samt delvis nydragning av Furusundsleden via östra och västra Saxarfjärden. Även Sandhamnsledens inre del behöver anpassas.
BEST-arbeten längs Mälarbanan mellan Duvbo-Spånga (Bromsten)
För utförande av BEST-entreprenad, Km 8+100 - 11+200.
Ny huvudvattenledning i Stockholm
Stockholm Vatten AB planerar att bygga en cirka sex kilometer lång huvudvattenledning mellan Nockeby och Trekantens vattentorn i Nybohov. Majoriteten av sträckan läggs ner på sjöbotten i Mälaren.
Komplett integrerat trafiksystem för Gul linje/utbyggnad av tunnelbana till Älvsjö
Funktionsupphandling av en komplett integrerad trafiksystemslösning för Gul linje som innefattar system för självkörande tåg (GoA-4) inkluderande fordon, trafikstyrning inkl signalsystem, elektrifiering, kommunikation och andra delsystem. Upphandlingen innefattar även systemintegration inom egen leverans och mot befintliga system. Total kostnad 2 Mdkr för tjänst inkl varor och entreprenader.
Utbyggnad av verksamhetsområde i Sigtuna
Cargo City, ett nytt centrum för flygfrakt, logistik och industri. Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.
Ny huvudvattenledning i Huddinge
En cirka 2,5 kilometer lång vattenledning från området Källbrink till Långsjön i Huddinge kommun.
Utbyggnad av gator och VA-ledningar i Vårby, Huddinge
Utbyggnad av gator och VA för en ny stadsdel i Huddinge. I området planeras för 1800 bostäder tillsammans med skola, förskolor, vårdboenden, butiker och hotell. 1 500 meter nyläggning av vatten-, spill- och dagvattenledningar, 600 meter flytt av spillvattenledning samt 400 meter flytt av två stycken stora huvudvattenledningar
Nya fotbollsplaner och parkeringsgarage i Stadshagen, Stockholm
Stadshagens IP ska byggas om till att omfatta en regelrätt 11-spels konstgräsfotbollsplan med tillbyggd läktarbyggnad med omklädningsrum, teknikutrymmen och driftytor, samt en regelrätt 7-spels konstgräsfotbollsplan. Under den nya 11-spelsplanen planeras ett parkeringsgarage för ca 340 parkeringsplatser.
Utbyggnad av kommunalt vatten/avlopp i Nynäshamns kommun, et 2
Projektet innefattar gemensamhetsanläggningar med ledningsnät, reningsverk och vattenverk eller avsaltningsanläggningar. Detta projekt ingår i kommunens långsiktiga planering för vatten och avlopp i Nynäshamns kommun, en sk VA-strategi är upprättad. Strategin innebär att kommunen inom de närmaste 20-30 åren etappvis kommer att bygga ut kommunalt vatten och avlopp för att kunna ansluta de områden som har störst behov.
BEST-arbeten för utbyggnad av tunnelbana/Gula linjen mellan Odenplan-Arenastaden
Montagearbeten för ny spåranläggning. Spår- och växelmontage, strömskeneanläggning, lågspänningsinstallationer i spårtunnlar, signaler mm.
Nybyggnad av parkeringshus och flerbostadshus på Larsberg, Lidingö
Syftet med planen är att skapa möjligheter för nya lägenheter på den befintliga tomten på Larsbergsvägen 31. Även rivning av befintligt parkeringshus.
Anläggande av gator och VA-ledningar i Storängen, Huddinge
Anläggande av gator och VA-ledningar.
Nybyggnad av gator och VA-ledningar i Vallentuna
Projektet i tellhuskvarteren i centrala Vallentuna planläggs för bostäder och verksamheter samt parkområde.
Nyanläggning av huvudvattenledning i Stockholm
Ny huvudvattenledning i mellan Källbrink och Långsjöparken via Snättringe i Huddinge.
Gestaltning av tunnelrum vid Förbifart Stockholm
FSE705 omfattar tillverkning, leverans, provning och montage av stålkonstruktioner, prefabricerade betongväggar, ljusinstallationer och styrsystem för 5 stycken konstverk, 5 stycken installationer för gestaltning av luftutbytesstationer och 25 km målade slingor på tunnelväggar.
Hjälpkraft/nya fördelningsstationer för Trafikverket
Hjälpkraft kapacitetshöjande åtgärder, nya fördelningsstationer, spänningshöjning ospec. platser.
BEST-arbeten längs Mälarbanan sträckan Huvudsta-Spånga
Permanent järnvägsanläggning från Huvudsta till Spånga.
Nybyggnad av parkeringshus i Hammarby
Ca 200 parkeringsplatser.
Utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö, uppdrag BH 1
Stationerna Fridhemsplan och Liljeholmen. Berg & Anläggning (B&A) samt Bygg & Installation (B&I).
Nya fördelningsstationer för Trafikverket
15 st nya fördelningsstationer.
Utbyggnad av tunnelbanan mellan Fridhemsplan-Älvsjö, uppdrag BH 2
Stationerna Årstafältet, Östbergahöjden och Älvsjö. Berg & Anläggning (B&A) samt Bygg & Installation (B&I).
Nybyggnad av parkeringshus i Stockholm
Nybyggnad av parkeringshus under mark i 1 plan.
Nybyggnad av parkeringshus i Larsboda, Stockholm
Förslaget syftar till att möjliggöra cirka 780 bostäder, en F-6 skola, två förskolor, ett parkeringshus, ett strandcafé samt ett allmänt torg och parker i området.
Nybyggnad av gator, va-ledningar mm i Upplands Väsby
Avser nybyggnad av gator och va-ledningar.
Exploatering för ny stadsdel, Norra Hagastaden i Stockholm
Omfattar samtliga discipliner inom mark, anläggning, fastigheter och installationer.
Ny planskild korsning/vägbro i Rosersberg
Ny vägbro över järnvägen. Bron planeras ha två körfält och en gång- och cykelväg på ena sidan.
Nybyggnad av parkeringshus på Årstafältet, Stockholm etapp 2n
469 p-platser. Årstafältet etapp 2 norra. Den övergripande tidplanen för byggandet i etappen är just nu: 2025-2031.
Utbyggnad av gator och VA-ledningar i Tumba
Avser utbyggnad av gator och VA-ledningar.
Nybyggnad av godsterminal i Årsta, Stockholm
Nybyggnad av godsterminal för hantering av tågvagnslaster, mellan kv Fiskhallen och Importhallen på ca 5000 kvm samt kontor på 2000kvm.

Gratis erbjudande
till företag!

Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).