Planerad nybyggnation av anläggning där entreprenör inte är upphandlad i Stockholms län
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 297 st.
Komplett integrerat trafiksystem för Gul linje/utbyggnad av tunnelbana till Älvsjö
Funktionsupphandling av en komplett integrerad trafiksystemslösning för Gul linje som innefattar system för självkörande tåg (GoA-4) inkluderande fordon, trafikstyrning inkl signalsystem, elektrifiering, kommunikation och andra delsystem. Upphandlingen innefattar även systemintegration inom egen leverans och mot befintliga system. Total kostnad 2 Mdkr för tjänst inkl varor och entreprenader.
Om- och nybyggnad vid stationsområdet i Upplands Väsby
Totalt i området för Väsby Entré planeras en ny bussterminal med vänthall ca 2000 kvm med ca 13000 kvm bostäder och verksamheter ovanpå. Parkeringsdäck med ca 500 bilplatser och 18000 kvm verksamheter. Landmärke med 17000 kvm verksamheter. Balder kommer stå för ca 2/3 av detta, omfattning och etappindelning är ej fastställt i dagsläget.
Nybyggnad av vattenverk på Ekerö
Syftet med detaljplanearbetet är att pröva möjligheten för att bygga ut Stockholm Vatten och Avfalls (SVOA) dricksvattenproduktion med nya anläggningar på land och vatten. Utvecklingen innebär en ny anläggning för att kunna möta framtidens
miljökrav och säkerställa dricksvattenförsörjningen i framtiden
Nybyggnad av bio-CCS-anläggning vid kraftvärmeverk i Jordbro
En ny anläggning för hantering, avskiljning och mellanlagring av koldioxid från förnybara källor, en så kallad Bio-CCS-anläggning (Carbon Capture and Storage) kan byggas i Jordbro.
Projektet omfattar en markyta på mellan 6 000 och 10 000 kvadratmeter i ett område strax söder om Vattenfalls värmekraftverk i Jordbro – och rör fastigheterna Kalvsvik 11:410, Kalvsvik 3:20 samt del av Jordbromalm 1:1.
Nybyggnad av stamnätstationer i Stockholm
Fem nya stamnätsstationer byggs för att säkra framtidens elförsörjning i Stockholm, och för att spara plats byggs de som GIS.
Stationerna byggs i Råcksta, Björksätra, Anneberg, Kronåsen och Kappetorp, nära befintliga ställverk, vilket gör arbetet komplext och ställer höga krav på arbetsmiljö och säkerhet.
Ny huvudvattenledning i Stockholm
Stockholm Vatten AB planerar att bygga en cirka sex kilometer lång huvudvattenledning mellan Nockeby och Trekantens vattentorn i Nybohov. Majoriteten av sträckan läggs ner på sjöbotten i Mälaren.
Ny Panna P3 i Solnaverket
Pannentreprenaden omfattar montage av ny träpulvereldad hetvattenpanna med möjlighet att använda bio-olja på 70MW , ny komplett rökgasreningsanläggning inkl. byggnadsstomme och ny kvarnlinje för konvertering av träpellets till träpulverbränsle.
The scope for the boiler lot is design and installation of a new wood powder fired boiler with the possibility of using bio-oil as alternative fuel or gas oil as reserve fuel. The output of the new boiler is 70MW. The boiler lot also includes the design and installation of a new flue gas treatment including building structure around the equipment as well as design and installation of a new milling line with conveying system from fuel storage into mills, filters and woodpowder silo located in new mill building.
Utbyggnad av gator och VA-ledningar i Vårby, Huddinge
Utbyggnad av gator och VA för en ny stadsdel i Huddinge. I området planeras för 1800 bostäder tillsammans med skola, förskolor, vårdboenden, butiker och hotell.
1 500 meter nyläggning av vatten-, spill- och dagvattenledningar, 600 meter flytt av spillvattenledning samt 400 meter flytt av två stycken stora huvudvattenledningar
Nybyggnad av stamnätstation i Stockholm
Fem nya stamnätsstationer byggs för att säkra framtidens elförsörjning i Stockholm, och för att spara plats byggs de som GIS.
Stationerna byggs i Råcksta, Björksätra, Anneberg, Kronåsen och Kappetorp, nära befintliga ställverk, vilket gör arbetet komplext och ställer höga krav på arbetsmiljö och säkerhet.
Nybyggnad av stamnätstation i Stockholm
Fem nya stamnätsstationer byggs för att säkra framtidens elförsörjning i Stockholm, och för att spara plats byggs de som GIS.
Stationerna byggs i Råcksta, Björksätra, Anneberg, Kronåsen och Kappetorp, nära befintliga ställverk, vilket gör arbetet komplext och ställer höga krav på arbetsmiljö och säkerhet.
Nybyggnad av stamnätstation i Stockholm
Fem nya stamnätsstationer byggs för att säkra framtidens elförsörjning i Stockholm, och för att spara plats byggs de som GIS.
Stationerna byggs i Råcksta, Björksätra, Anneberg, Kronåsen och Kappetorp, nära befintliga ställverk, vilket gör arbetet komplext och ställer höga krav på arbetsmiljö och säkerhet.
Nybyggnad av GIS ställverk 220 kV i Sätra industriområde, Stockholm
Avser ny 220 kV GIS gasisolerat ställverk för att ersätta en gammal AIS i den sydvästra delen av Stockholm, i Sätra industriområde. Arbetets omfattning inkluderar leverans och installation av enheten på plats.
Driftsättning är planerad till 2029, och leverans av GIS förväntas under Q1–Q2 2028. Förväntat SAT-datum kommer att publiceras i RFQ.
Nybyggnad av transformatorstation i Bromsten, Stockholm
Denna upphandling avser uppförandet av en ny transformatorstation, Fs Bromsten 33/11 kV. Stationsbyggnaden ska bland annat inrymma 36 kV- och 11 kV-ställverk samt tre transformatorer. Transformatorerna tillhandahålls av beställaren.
Ny huvudvattenledning Kärsön-Liljeholmen
Planer att bygga en cirka sju kilometer lång huvudvattenledning mellan Kärsön och Trekantens vattentorn i Nybohov. En stor del av sträckan läggs ner på sjöbotten i Mälaren.
Nybyggnad av 110 kV/11 kV fördelningsstation i Stockholm
Uppförande av en totalentreprenad enligt ABT 06 för en ny fördelningsstation (Fs Perstorp). Efter driftsättning av den nya stationen ingår även rivning av den gamla Fs Perstorp.
Stationsbyggnaden ska inrymma ett 110kV GIS-ställverk (SF6-fritt) och ett 11 kV-ställverk.
Utbyggnad av gravplats mm, Södertälje kommun
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra utökning av begravningsplatser i Södertälje kommun. Utökningen innebär fler gravplatser för kistbegravningar, men också bygrätt för byggnadsverk avsedd för ceremoni eller annan komplementbyggnad till Kyrkogårdens verksamhet. Tvetaberg 4:1 och Hovsjö 1:2
Utveckling av centrum i Rimbo
Tävlingsförslaget ska ge en lösning på hela tomten för att utveckla en ny livlig stadskärna med ett transportnav för tåg- och busstrafik. Trafiknavet, som föreslås i Galten, kan behandlas som ett landmärke för den nya stadskärnan och ska kunna anslutas till Roslagsbanans förlängning.
Bebyggelsen behöver omfatta ett helhetsperspektiv för att kunna skapa en visuell och fysisk koppling till områden både inom och utanför platsen, göra det lättare att förstå stadsstrukturen, undvika de barriärer som järnvägen kan skapa och ansluta till grönstrukturen. och det omgivande jordbrukslandskapet.
Det nya förslaget måste förstå Rimbos stolta historia och identitet och komplettera och komplettera det för att forma vad som kommer att bli Rimbos framtid. Det rekommenderas att presentera förslaget i olika faser, så det kan ta hänsyn till det som finns i området och ha en realistisk plan för återanvändning eller återvinning av det som kan behöva rivas.
Rimbo måste hitta sin väg både som en attraktiv stad att bo i, men också som ett servicenav för omgivande landsbygd och för pendlare. Det inkluderar att skapa en promenadvänlig och livlig stad med gröna, inbjudande och levande mötesplatser och en blandning av användningsområden. inklusive handel, kultur, sport, kontor, tjänster och industri med låg miljöpåverkan.
Förutom att ha högt fokus på hållbarhet ska den nya utvecklingen hitta lösningar som är barnvänliga och inkluderande oavsett ålder, funktionsvariationer eller socioekonomisk bakgrund. Förslaget ska presentera lösningar för hur dagvatten och dagvatten ska tas om hand. områden som föreslås för det bör vara multifunktionella, synliga och integrerade i stadsdesignen. 25 hektar
Nybyggnad av parkeringshus i Upplands Väsby
Byggnaden planeras inrymma drygt 300 bilparkeringsplatser samt mobilitetstjänster som exempelvis cykelpool och paketutlämning. Detaljplanen medger möjlighet till centrumlokaler i bottenvåning.
Nybyggnad av parkeringshus i Södertälje hamn
Parkeringshuset uppföres i markplan plus 4 plan eventuellt med tak (väderskydd) på översta planet beroende på höjdbegränsningar. Byggnaden grundläggs på stödpålar av betong eller likvärdigt. Byggnadsarean är ca 10 000 kvm. Bruttoarea ca 50 000 kvm.
Nybyggnad av va-ledningar i Stockholm
För att försörja området med VA krävs att ledningsnätet utökas. För att inte
komma i konflikt med föreslagen bebyggelse behöver även flytt av befintliga ledningar ske. Ledningsnätet nedströms har inte kapacitet att omhänderta tillkommande dagvattenflöden vid större regn. Därför kommer en fördröjningsanläggning för dagvatten behöva anläggas
Nybyggnad och rivning av parkeringshus i Sundbyberg
Järnvägen genom Sundbyberg ska grävas ned en del av sträckan och marken ovan ska omvandlas till gator, torg och bebyggelse inom fastigheten Sundbyberg 2:11, 2:78, Godset 4, Magasinet 1, Kiosken 1, Lönnen 13 och del av Ekdungen 1. Denna del avser rivning och nybyggnad av parkeringshus.
Nybyggnad av mobilitetshus i Barkarby, Järfälla
Avser nytt mobilitetshus i Barkarby Centrum på del av fastighet Barsbro 7:2, kvarter B. Tanken är att mobilitetshuset ska innehålla bilparkering för områdets bostäder och pendlarparkering, cykelpendlarparkering, bil- och cykelpool, lokal för livsmedelsbutik, lokal för vårdcentral och andra typer av verksamhetslokaler. Byggrätten är uppskattad idag till ca 16900 kvm.
Exploateringsområde för bostäder i Huddinge
Planområdet består av fastigheterna Hängbjörken 1–7, Asken 1 och 4.samt del av fastigheterna Asken 3, Aspen 2 och 3, Hörningsnäs 1:1 och 1:28. Ett mindre
markintrång planeras inom fastigheten Häggen 13.
Ny bussterminal mm i Upplands Bro
Stationsområdet kan utvecklas med ny bussterminal och bussgata, resecentrum, centrumverksamheter, bostadsbebyggelse, parkeringar samt upprustning av Härnevi fotbollsplan/park. Sätrabäcken och omgivande natur planeras huvudsakligen att bevaras som ett grönområde.
Nytt VA-system på Bana 2 vid Stockholm-Arlanda Airport
Upphandlingen avser en del av Projekt Banreparation 2026, där VA ska bytas ut på Bana 2. Entreprenadarbeten omfattar bland annat anläggande av nytt dagvatten- och dräneringssystem samt kanalisation och kablage för banljus inom bana 2.
Nybyggnad av kaj och bro i Södertälje
Planer finns för en ny kajkonstruktion för sträckan mellan inre Maren och Ejderns brygga (västra delen). Den planerade anläggningsmetoden bygger på att en ny kaj byggs utanför den befintliga så att den gamla då kan rivas.
Nybyggnad av trafikcentrum på Värmdö
Omfattar trafikplats Gustavsberg, trafikplats Hålludden, Värmdö marknad, Gustavsbergsvägen fram till Charlottendalsvägen och ett område nordväst om tpl Gustavsberg.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).