Planerad nybyggnation av anläggning där entreprenör inte är upphandlad i Stockholms län
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 255 st.
Om- och nybyggnad vid stationsområdet i Upplands Väsby
Totalt i området för Väsby Entré planeras en ny bussterminal med vänthall ca 2000 kvm med ca 13000 kvm bostäder och verksamheter ovanpå. Parkeringsdäck med ca 500 bilplatser och 18000 kvm verksamheter. Landmärke med 17000 kvm verksamheter. Balder kommer stå för ca 2/3 av detta, omfattning och etappindelning är ej fastställt i dagsläget.
Ny huvudvattenledning i Stockholm
Stockholm Vatten AB planerar att bygga en cirka sex kilometer lång huvudvattenledning mellan Nockeby och Trekantens vattentorn i Nybohov. Majoriteten av sträckan läggs ner på sjöbotten i Mälaren.
Ny farled i Stockholms skärgård
Utbyggnad av Horstensleden samt delvis nydragning av Furusundsleden via östra och västra Saxarfjärden. Även Sandhamnsledens inre del behöver anpassas.
Ny Panna P3 i Solnaverket
The project involves replacing the existing drum type hot water boiler with a new wood powder fired boiler with bio-oil as alternative fuel and gas oil as reserve fuel. The new boiler should have an output of 70 MW and include a complete boiler plant connected to the existing plant, including flue gas cleaning, fuel handling, and preparation of wood pellets into powder.
Komplett integrerat trafiksystem för Gul linje/utbyggnad av tunnelbana till Älvsjö
Funktionsupphandling av en komplett integrerad trafiksystemslösning för Gul linje som innefattar system för självkörande tåg (GoA-4) inkluderande fordon, trafikstyrning inkl signalsystem, elektrifiering, kommunikation och andra delsystem. Upphandlingen innefattar även systemintegration inom egen leverans och mot befintliga system. Total kostnad 2 Mdkr för tjänst inkl varor och entreprenader.
Utbyggnad av gator och VA-ledningar i Vårby, Huddinge
Utbyggnad av gator och VA för en ny stadsdel i Huddinge. I området planeras för 1800 bostäder tillsammans med skola, förskolor, vårdboenden, butiker och hotell.
1 500 meter nyläggning av vatten-, spill- och dagvattenledningar, 600 meter flytt av spillvattenledning samt 400 meter flytt av två stycken stora huvudvattenledningar
Utbyggnad av kommunalt vatten/avlopp i Nynäshamns kommun, et 2
Projektet innefattar gemensamhetsanläggningar med ledningsnät, reningsverk och vattenverk eller avsaltningsanläggningar.
Detta projekt ingår i kommunens långsiktiga planering för
vatten och avlopp i Nynäshamns kommun, en sk VA-strategi är
upprättad. Strategin innebär att kommunen inom de närmaste
20-30 åren etappvis kommer att bygga ut kommunalt vatten och
avlopp för att kunna ansluta de områden som har störst behov.
Gestaltning av tunnelrum vid Förbifart Stockholm
FSE705 omfattar tillverkning, leverans, provning och montage av stålkonstruktioner, prefabricerade betongväggar, ljusinstallationer och styrsystem för 5 stycken konstverk, 5 stycken installationer för gestaltning av luftutbytesstationer och 25 km målade slingor på tunnelväggar.
Utveckling av centrum i Rimbo
Tävlingsförslaget ska ge en lösning på hela tomten för att utveckla en ny livlig stadskärna med ett transportnav för tåg- och busstrafik. Trafiknavet, som föreslås i Galten, kan behandlas som ett landmärke för den nya stadskärnan och ska kunna anslutas till Roslagsbanans förlängning.
Bebyggelsen behöver omfatta ett helhetsperspektiv för att kunna skapa en visuell och fysisk koppling till områden både inom och utanför platsen, göra det lättare att förstå stadsstrukturen, undvika de barriärer som järnvägen kan skapa och ansluta till grönstrukturen. och det omgivande jordbrukslandskapet.
Det nya förslaget måste förstå Rimbos stolta historia och identitet och komplettera och komplettera det för att forma vad som kommer att bli Rimbos framtid. Det rekommenderas att presentera förslaget i olika faser, så det kan ta hänsyn till det som finns i området och ha en realistisk plan för återanvändning eller återvinning av det som kan behöva rivas.
Rimbo måste hitta sin väg både som en attraktiv stad att bo i, men också som ett servicenav för omgivande landsbygd och för pendlare. Det inkluderar att skapa en promenadvänlig och livlig stad med gröna, inbjudande och levande mötesplatser och en blandning av användningsområden. inklusive handel, kultur, sport, kontor, tjänster och industri med låg miljöpåverkan.
Förutom att ha högt fokus på hållbarhet ska den nya utvecklingen hitta lösningar som är barnvänliga och inkluderande oavsett ålder, funktionsvariationer eller socioekonomisk bakgrund. Förslaget ska presentera lösningar för hur dagvatten och dagvatten ska tas om hand. områden som föreslås för det bör vara multifunktionella, synliga och integrerade i stadsdesignen. 25 hektar
Nybyggnad av parkeringshus i Södertälje hamn
Parkeringshuset uppföres i markplan plus 4 plan eventuellt med tak (väderskydd) på översta planet beroende på höjdbegränsningar. Byggnaden grundläggs på stödpålar av betong eller likvärdigt. Byggnadsarean är ca 10 000 kvm. Bruttoarea ca 50 000 kvm.
Nybyggnad av va-ledningar i Stockholm
För att försörja området med VA krävs att ledningsnätet utökas. För att inte
komma i konflikt med föreslagen bebyggelse behöver även flytt av befintliga ledningar ske. Ledningsnätet nedströms har inte kapacitet att omhänderta tillkommande dagvattenflöden vid större regn. Därför kommer en fördröjningsanläggning för dagvatten behöva anläggas
Nybyggnad och rivning av parkeringshus i Sundbyberg
Järnvägen genom Sundbyberg ska grävas ned en del av sträckan och marken ovan ska omvandlas till gator, torg och bebyggelse inom fastigheten Sundbyberg 2:11, 2:78, Godset 4, Magasinet 1, Kiosken 1, Lönnen 13 och del av Ekdungen 1. Denna del avser rivning och nybyggnad av parkeringshus.
Nybyggnad av mobilitetshus i Barkarby, Järfälla
Avser nytt mobilitetshus i Barkarby Centrum på del av fastighet Barsbro 7:2, kvarter B. Tanken är att mobilitetshuset ska innehålla bilparkering för områdets bostäder och pendlarparkering, cykelpendlarparkering, bil- och cykelpool, lokal för livsmedelsbutik, lokal för vårdcentral och andra typer av verksamhetslokaler. Byggrätten är uppskattad idag till ca 16900 kvm.
Ny bussterminal mm i Upplands Bro
Stationsområdet kan utvecklas med ny bussterminal och bussgata, resecentrum, centrumverksamheter, bostadsbebyggelse, parkeringar samt upprustning av Härnevi fotbollsplan/park. Sätrabäcken och omgivande natur planeras huvudsakligen att bevaras som ett grönområde.
Nybyggnad av trafikcentrum på Värmdö
Omfattar trafikplats Gustavsberg, trafikplats Hålludden, Värmdö marknad, Gustavsbergsvägen fram till Charlottendalsvägen och ett område nordväst om tpl Gustavsberg.
Utbyggnad av gator och VA-ledningar i Nacka
Ett förslag till detaljplan har upprättats för del av Ryssbergen. Detaljplanens syfte är att möjliggöra bostäder, verksamheter, förskola och vårdboende i planområdet i enlighet med planprogrammet för centrala Nacka. Detaljplanen syftar även till att möjliggöra för allmänheten att ta sig ut i det planerade naturreservatet, och en ny gatustruktur skapar möjligheter för gående, cyklister, bilister och kollektivtrafik att röra sig mellan de olika stadsdelarna på norra sidan av Värmdöleden.
Nybyggnad av parkeringshus i Sköndal
Projektet innefattar ett garage om 95 parkeringsplatser i ett källarplan till
den planerade Sköndalsskolan. Anläggningen förses med 100 % laddplatser och parkeringsplatserna fördelas mellan boendeparkering, platser för poolbilar samt ett fåtal besöksparkeringar.
Exploatering av gata/VA mm inför nybyggnad av bostäder i Kungens kurva
Planer för en ny stadsdel med ca 3600 bostäder, skola, vårboende, service och park mm i Kungens Kurva, Diametern 2 mfl.
Området avgränsas geografiskt av Kungens kurvaleden i söder, Dialoggatan i väster, Diagonalvägen i öster och den kommande Ingvar Kamprads allé i norr. Den nya stadsdelens nordvästra hörn kommer att ligga i samma korsning mellan Ingvar Kamprads allé och Dialoggatan som Heron city och entrén till den utbyggda Kungens kurva shoppinggalleria.
Nybyggnad av ställverksstation i Stockholm
Markanvisning för 400 kVställverksstation inom fastigheten Råcksta 1:21 i Råcksta, till Affärsverket svenska kraftnät.
Det aktuella området är ca 10 600 kvm stort och är beläget i direkt anslutning till befintligt ställverk som ägs av Ellevio vilket är en bidragande faktor till den föreslagna placeringen.
Nybyggnad av helikopterbas i Östra Sverige
Avser planerad ny helikopterbas i östra Sverige.
SAR-bas OST är sedan 2006/07 placerad på Mellingeholms flygplats i Norrtälje. Hyresavtalet för SAR-basen löper ut vid halvårsskiftet 2028.
Placering av SAR-bas OST begränsas till ett område från Norrtälje i nordost till Nynäshamn i sydost.
Nybyggnad av ställverk och transformatorstation i Skärholmen
Svenska Kraftnät föreslås få en markanvisning om cirka 15 000 kvadratmeter i direkt anslutning till Ellevios befintliga ställverk. Att Svenska Kraftnäts ställverk behöver kopplas samman med Ellevios befintliga ställverk är en bidragande faktor i den föreslagna placeringen av ställverket.
Ny kabelanslutning mellan Sickla - Skanstull
Entreprenaden avser schakt och kabelförläggning mellan Stockholm Vatten och Avfalls anläggning i Hammarbybacken och fram till Textilgatan via Heliosgången. Vid Textilgatan förläggs kabeländarna för att kunna skarvas i ett annat anslutande projekt. I andra änden vid SVOAs ställverk ansluts kablarna i respektive fack.
Förläggningen innefattar två 33 kV ledningar, jordlina och optoslang. Sträckan är ca 1300 m och längs med sträckan finns ett antal kabelövergångar och träd att ta hänsyn till.
Infrastruktur samt va-ledningar för Östra Tyresö
Denna huvuddelen innebär en omvandling av området Trinntorp, från fritidshusbebyggelse till permanentbostäder. Planområdet består av 110 privatägda fastigheter. Fastigheterna inom huvuddelen får ändrade byggrätter, kommunalt vatten och avlopp dras in i planområdet och gator ges en högre standard samt ny kanalisation och belysning. Preliminärt kommer Fas 1 att starta 2022/2023 för att Fas 3 ska kunna starta 2026.
Information om alla huvuddelar:
Kommunalt vatten och avlopp, nya vägar samt kanalisation och ny belysning ska anläggas. Utbyggnaden kommer att ske etappvis med en planering fram till ca år 2025. Samtidigt pågår planering av framkomlighetsåtgärder (gångtunnlar, rondeller och ett tredje körfält) längs med Tyresövägen från Bollmoravägen till Strandallén med en planering fram till ca år 2030.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).