Alla planerade anläggningsprojekt där konsult inte är upphandlad i Östergötlands län
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 195 st.
Ny stambana längs Ostlänken mellan Loddby-Butängen-Klinga
Markarbeten, broar och BEST-arbeten. Norrköpings resecentrum ingår (projektnr 1153650) i sträckan Loddby-Butängen. Loddby-Butängen 8 km. Butängen-Klinga 8 km lång tunnel genom centrala Norrköping (mellan Stockholmsvägen-Klinga).
Ny stambana längs Ostlänken mellan Stavsjö-Loddby
15 km lång sträcka. Markarbeten, 10 broar och fixerat spår. Broar över väg 898 och väg 899, Malmölandet, Torshagsån, västra Bravikenvägen, Pjältån och Åksjöbäcken. Passage under Kardonbanan, Krusenhofsvägen och Skinnarbovägen. 760 m lång landskapsbro över Nyköpingsbanan.
Ny tunnel genom Kolmårdsbranten
Tunnel mellan stationen i Norrköping och Klinga 15 km, ca 8 km dubbelspårstunnel med servicetunnel, 19 tvärtunnlar och ett ventilationsschakt. Bana, el, signal, tele samt tunnelinstallation och anläggningsövervakning.
Utbyggnad till dubbelspår genom Linköpings tätort
En kombination av korridorerna Steninge och norr om Malmslätt. Ny gemensam station för Ostlänken och Södra Stambanan byggs i området mellan Stångån och Bergsvägen. Anslutning till Södra Stambanan västerut vid Vikingstad/Sjögestad.
Nybyggnad av uppställningsspår i Linköping
5-6 uppställningsspår med angränsande hårdgjorda ytor för lättare service. Totalt 2000 m anslutningsspår och 2200 m uppställningsspår. Ca 150 m väg samt bulleråtgärder ingår.
Utbyggnad av allmän platsmark inom Butängen samt Ostlänken i Norrköping
Uppdraget avser ett förprojekterat förslag för allmän platsmark inom Butängen inklusive passager över/under nya järnvägsbro i Butängen samt en översiktlig höjdsättning av kvartersmark.
I uppdraget ingår förprojektering av gata/mark, dagvatten, VA, spårvagnsspår inkl. KTL och landskap även ledningssamordning, kalkyler, riskanalyser spår och BAS-P.
Nybyggnad av badsjö och park mm i Folkungavallen, Linköping
En större badanläggning med en yta på cirka 5500 kvm.
Runt badanläggningen finns en park med en bäck dragen längs badanläggningens södra sida mot den nya simhallen. Bäckens utformning gör det möjligt för parken att hantera stora vattenhöjningar vid skyfall och större regnmängder
Ombyggnad av väg 35 mellan Rösten-Sandtorpet, del 2
Del 2 omfattar: Ombyggnation av väg 35 norr och söder om Grebo till 2+1 mittseparerad väg. Ca 7 km sammanlagd. Viltstängsel, ny faunabro i höjd med Björntorp, viltpassage i plan samt bullerdämpandeåtgärder.
Nybyggnad av väg och bro i Norrköping, etapp 4
Uppdraget avser en partneringledare för entreprenaden Johannisborgsförbindelsen, Etapp 4. Entreprenaden avser en ny huvudgata som förbinder Ståthögavägen och Hanholmsvägen. Förbindelsen syftar till att skapa en ringled runt Norrköping för att avlasta stadskärnan från genomfartstrafik. Huvudgatan innefattar både väg och en större brobyggnation som sträcker sig över Ostlänken och Södra stambanan.
Ombyggnad av biologisk kväverening vid Slottshagens ARV i Norrköping
I framtiden vid 250 000 pe, beräknas det att kvävereningen och efterpolering behöver kunna ta emot 6 000 m³/h, klara en större belastning samtidigt som utsläppskraven skärps. Därför behöver kvävereningen och efterpolering på Slottshagens reningsverk designas och byggas om.
Nytt förbigångsspår i Boxholm
Ett nytt förbigångsspår och nedspår för tåg upp till 750 meter norr om Boxholm, vid km 274-275. Spåret kommer att ha en hinderfri längd på 900 meter och utrustas med fyra 1:15 spårväxlar. Kontaktledningsanläggning, ställverksanpassning för ca 18 nya objekt.
Nybyggnad av väg i Linköping
Avser ny sträckning, flytt av Kallerstadsleden i Linköping för att Trafikverket ska kunna bygga Ostlänkens järnvägsspår.
Ombyggnad av trafikplats Staby i Linköping
Trafikplats Staby (Linköping östra), med nya på- och avfarter mot Ekängen åt båda håll på E4 samt en ny rondell på den södra sidan. Ny anslutning norrut från E4 trafikplats Staby (113 Linköping Östra). Trimning- och tillgänglighetsåtgärder.
Nybyggnad av begravningsplatser i Motala
Del av fastighet Innerstaden 1:91 och Innerstaden 1:93. Området är beläget i Bondebacka, nordöst om den befintliga griftegården. Cirka 21 000 kvadratmeter varav 19 000 kvadratmeter avser yta för gravsättning.
Utbyggnad av verksamhetsområde och ny trafikplats i Norrköping
Första etappen berör den söderliggande delen av planområdet och kommer främst att syfta till att ansluta planområdet till Europaväg 4 och hantering av dagvatten. I den mån det bedöms möjligt kommer verksamhetsmark för industrier planläggas.
Den andra och tredje etappen delar av det resterande området och kommer att möjliggöra ytterligare verksamhetsmark för industri, småindustrier, kontor och eventuellt bostäder om kommande utredningar stödjer en sådan etablering.
Fiskeby 1:48 och Pryssgården 1:1
Ombyggnad av torg i Motala
Tillgängliggöra torget genom att ta upp höjder med trappor och ramper, arbeta om kringliggande gator för att ge mer plats åt fotgängare samt skapa bättre anslutningar till omgivande bebyggelse. Beräknas färdigställas i slutet av 2027.
Ny- och ombyggnad av teknikkiosker styrområde Bjärka-Säby
Omfattar nyproduktion och ombyggnation av befintliga ERTMS teknikkiosker från Malmbanan, samt installationer och tester, för leverans till projekt Bjärka-Säby och projekt Malmö. Projektet omfattar sträckan (Linköping)-Rimforsa längs Stångådalsbanan och (Bjärka Säby)-(Västervik) längs Tjustbanan.
Exploatering för nytt verksamhetsområde i Linköping
Verksamhetsmark, både för nyetableringar men framför allt för omlokaliseringar med anledning av Ostlänkens planerade sträckning genom staden.
Detaljplanens område är cirka 240 hektar. Av denna yta föreslås cirka 162 hektar, drygt 67 procent, byggas ut med verksamhetslokaler.
Utökning av verksamhetsområde i Mjölby
Detaljplanens syfte är att möjliggöra expansion av Väderstad AB:s
industriverksamhet. Syftet är även att möjliggöra en ny gata för att avlasta
centrala Väderstad från tung trafik. Ny bebyggelse anpassas med hänsyn till
läget vid Väderstads entréer och synligheten från slättlandskapet runt omkring.
Målet med detaljplanen är att tillgodose företagets behov av verksamhetsmark i
Väderstad, vilket möjliggör utveckling av det lokala näringslivet. Området är 62 hektar.
Utbyggnad av gata, GC-väg mm för Universitetssjukhuset i Linköping
Sjukhusvägen får en ny sektion för att skapa ett tydligt huvudstråk för främst
kollektiv-, gång-och cykeltrafik. Vägen ska utgöra ett primärt
kollektivtrafikstråk med ny hållplats vid sjukhuset södra entré.
Bussgatan mellan Sjukhusvägen och Garnisonsvägen ska få en mer direkt
sträckning och ska därmed få bättre anslutning till hållplatsen.
Garnisonsvägen ska få en ny sektion för att fortsatt vara biltrafikens primära
tillfartsväg till sjukhusområdet, men med möjlighet för gång- och cykeltrafikanter att
färdas även där.
Tillfart till Eklyckegatan ska ske från öster, via Ekhultsgatan, istället för som idag via
Sjukhusvägen.
Gång- och cykelbanor ska iordningställas inom parkområden för att skapa kopplingar
till Grenadjärsparken, Magistratshagen och Tinnerbäcken.
Ett nytt parkstråk med gång- och cykelväg ska byggas längs med ovansidan av
Tinnerbäckens ravin genom hela sjukhusområdet.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).