Alla planerade anläggningsprojekt där konsult inte är upphandlad i Östergötlands län
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 211 st.
Ny stambana längs Ostlänken mellan Loddby-Butängen-Klinga
Markarbeten, broar och BEST-arbeten. Norrköpings resecentrum ingår (projektnr 1153650) i sträckan Loddby-Butängen. En tunnel genom centrala Norrköping ingår i sträckan Butängen-Klinga. Loddby-Butängen 8 km. Butängen-Klinga 8 km lång tunnel.
Ny stambana längs Ostlänken mellan Stavsjö-Loddby
15 km lång sträcka. Markarbeten, 10 broar och fixerat spår. Broar över väg 898 och väg 899, Malmölandet, Torshagsån, västra Bravikenvägen, Pjältån och Åksjöbäcken. Passage under Kardonbanan, Krusenhofsvägen och Skinnarbovägen. 760 m lång landskapsbro över Nyköpingsbanan.
Ny tunnel genom Kolmårdsbranten
Tunnel mellan stationen i Norrköping och Klinga, ca 8 km dubbelspårstunnel. Servicetunnel, 19 tvärtunnlar och ett ventilationsschakt. Bana, el, signal, tele samt tunnelinstallation och anläggningsövervakning.
Ny tvärförbindelse E4/E22 i Norrköping
Tre nya vägsträckor; Händelöleden ca 3 km inkl ny bro, Johannisborgsförbindelsen ca 3 km med ny bro över Motala Ström och Sandbyhovskroken. Fyra nya körfält på Söderleden, nya busskörfält och anpassning av trafikplats Ljura.
Ny sträckning av E22 förbi Söderköping
Ca 1 mil mötesseparerad 2+2- och 2+1-väg med mitträcke. Viltstängsel ca 20 km, från Söderköping och norrut byggs en separat gång- och cykelväg. Planskilda korsningar och 4 nya trafikplatser.
Utbyggnad till dubbelspår genom Linköpings tätort
En kombination av korridorerna Steninge och norr om Malmslätt. Ny gemensam station för Ostlänken och Södra Stambanan byggs i området mellan Stångån och Bergsvägen. Anslutning till Södra Stambanan västerut vid Vikingstad/Sjögestad.
Utbyggnad av allmän platsmark inom Butängen samt Ostlänken i Norrköping
Uppdraget avser ett förprojekterat förslag för allmän platsmark inom Butängen inklusive passager över/under nya järnvägsbro i Butängen samt en översiktlig höjdsättning av kvartersmark.
I uppdraget ingår förprojektering av gata/mark, dagvatten, VA, spårvagnsspår inkl. KTL och landskap även ledningssamordning, kalkyler, riskanalyser spår och BAS-P.
Nybyggnad av järnväg mm i Norrköping
Möjliggöra utbyggnad av järnväg och stadskvarter med blandat innehåll som skapar förutsättningar för hållbart resande inom regionen och hållbar stadsutveckling i Norrköping.
Nybyggnad av badsjö och park mm i Folkungavallen, Linköping
En större badanläggning med en yta på cirka 5500 kvm.
Runt badanläggningen finns en park med en bäck dragen längs badanläggningens södra sida mot den nya simhallen. Bäckens utformning gör det möjligt för parken att hantera stora vattenhöjningar vid skyfall och större regnmängder
Ombyggnad av väg 35 mellan Rösten-Sandtorpet
Mötesfri 2+1 väg sträckan Rösten-Sandtorpet samt omstigningsplats och möjlig nysträckning förbi Grebo. Totalt ca 8 km. Ny bro för vilda djur över väg 35 i höjd med Björntorp, söder om Grebovallen ingår.
Geomembrantätning av betongdamm vid Motala vattenkraftstation
Tekniska verken undersöker möjligheten att täta betongdammen vid Motala vattenkraftstation med geomembran.
Leverantörer sökes med kunskap och erfarenhet av tätning av vattenkraftsdammar
med geomembranteknik. Vidare krävs att leverantören kan genomföra installationer av geomembran under vatten.
Ombyggnad av trafikplats Staby i Linköping
Trafikplats Staby (Linköping östra), med nya på- och avfarter mot Ekängen åt båda håll på E4 samt en ny rondell på den södra sidan. Ny anslutning norrut från E4 trafikplats Staby (113 Linköping Östra). Trimning- och tillgänglighetsåtgärder.
Exploaterings område i Motala
Syftet med planen är att främja Varamon som besöksmål genom att möjliggöra för en större besöksanläggning med kompletterande verksamheter för semesterboenden i form av tillfällig vistelse, friluftsliv och camping samt andra kompletterande användningar såsom centrum och parkering.
Marken är en del av Varamon 1:68.
Nybyggnad av begravningsplatser i Motala
Del av fastighet Innerstaden 1:91 och Innerstaden 1:93. Området är beläget i Bondebacka, nordöst om den befintliga griftegården. Cirka 21 000 kvadratmeter varav 19 000 kvadratmeter avser yta för gravsättning.
Ombyggnad av torg i Motala
Tillgängliggöra torget genom att ta upp höjder med trappor och ramper, arbeta om kringliggande gator för att ge mer plats åt fotgängare samt skapa bättre anslutningar till omgivande bebyggelse.
Utbyggnad av verksamhetsområde och ny trafikplats i Norrköping
Första etappen berör den söderliggande delen av planområdet och kommer främst att syfta till att ansluta planområdet till Europaväg 4 och hantering av dagvatten. I den mån det bedöms möjligt kommer verksamhetsmark för industrier planläggas.
Den andra och tredje etappen delar av det resterande området och kommer att möjliggöra ytterligare verksamhetsmark för industri, småindustrier, kontor och eventuellt bostäder om kommande utredningar stödjer en sådan etablering.
Fiskeby 1:48 och Pryssgården 1:1
Exploatering för nytt verksamhetsområde i Linköping
Verksamhetsmark, både för nyetableringar men framför allt för omlokaliseringar med anledning av Ostlänkens planerade sträckning genom staden.
Detaljplanens område är cirka 240 hektar. Av denna yta föreslås cirka 162 hektar, drygt 67 procent, byggas ut med verksamhetslokaler.
Utbyggnad av gata och allmän platsmark i Djurgården, Linköping etapp 2
Gatorna (inklusive sidoområden och GC-banor) inom etapp 2 beräknas uppgå
till cirka ca 4400 m gata samt ca 1100 m separerad gång- och cykelväg. Vidare ingår stadsdelspark och grönkorridor, broar och bäckstråk, dagvattenstråk och dagvattenhantering samt kvartersmark.
Ombyggnad av Åsmästardiket och en park ingår här.
Nybyggnad av sjöledning i Roxen, Linköping
Avser byggnation av en sjöledning i Roxen med tillhörande arbeten.
Tillhörande arbeten kan vara arbeten på landsidan för ytterligare ledningar samt anslutningar av sjöledningen på båda sidor.
Rälsbyte stäckan Mjölby-Nässjö/Flisby samt Bjärka-Säby
Södra Stambanan 1 bandel 811 rälsbyte sträckan Mjölby-Flisby på uppspår och nedspår samt på bandel 502 (Driftplats Linköping) och bandel 504 (Driftplats Norrköping). Ca 10 000 m räl i helsvetsat spår.
Länsbanan byte av räl på bandel 845 från SJ43 till 50E3 i kurvor med stort rälsslitage samt sträckor med skarvfritt spår. Ca 7000 rälsmeter 2025 med option för 4000 m 2026 och 4000 m 2027.
Utbyggnad av gator och ledningar i Linköping
Objektet består av utbyggnad av 215 meter gata, inklusive en 14 meter lång betongbro, med parallell gång- och cykelbana och 75 meter gång- och cykelbana. I vägbanan ska ledningar för vatten, avlopp, dräneringsledningar för dagvatten, fjärrvärme, kraftmatning, vägbelysning samt optoledningar byggas.
Av överskottsmaterialet från schakten byggs en 80 meter lång jordvall, ca 4-5 meter hög.
Utbyggnaden genomförs för att mata ett nytt vårdboende som ska börja byggas 2025.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).