Alla planerade anläggningsprojekt där konsult inte är upphandlad i Östergötlands län

Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 211 st.

Ny stambana längs Ostlänken mellan Loddby-Butängen-Klinga
Markarbeten, broar och BEST-arbeten. Norrköpings resecentrum ingår (projektnr 1153650) i sträckan Loddby-Butängen. En tunnel genom centrala Norrköping ingår i sträckan Butängen-Klinga. Loddby-Butängen 8 km. Butängen-Klinga 8 km lång tunnel.
Nybyggnad av kärnkraftspark i Valdemarsvik
En nybyggnad av kärnkraftspark, ca 50 hektar.
Nybyggnad av kärnkraftspark i Motala
En nybyggnad av SMR park
Ny stambana längs Ostlänken mellan Stavsjö-Loddby
15 km lång sträcka. Markarbeten, 10 broar och fixerat spår. Broar över väg 898 och väg 899, Malmölandet, Torshagsån, västra Bravikenvägen, Pjältån och Åksjöbäcken. Passage under Kardonbanan, Krusenhofsvägen och Skinnarbovägen. 760 m lång landskapsbro över Nyköpingsbanan.
Ny stambana längs Ostlänken mellan Klinga-Bäckeby
Ca 12 km lång sträcka. Broar över Eggebybäcken, Södra stambanan, väg 210, väg 795 och över Göta kanal/väg 793 (720 m lång bro). Ekodukt över järnvägen vid Landsjö.
Nybyggnad av centralstation i Butängen, Norrköping
Nybyggnad av resecentrum och tågstation. Fräsaren 10, Vulkan 7 och Sågaren 12 (Centralstationen), Butängen.
Ny tunnel genom Kolmårdsbranten
Tunnel mellan stationen i Norrköping och Klinga, ca 8 km dubbelspårstunnel. Servicetunnel, 19 tvärtunnlar och ett ventilationsschakt. Bana, el, signal, tele samt tunnelinstallation och anläggningsövervakning.
Ny tvärförbindelse E4/E22 i Norrköping
Tre nya vägsträckor; Händelöleden ca 3 km inkl ny bro, Johannisborgsförbindelsen ca 3 km med ny bro över Motala Ström och Sandbyhovskroken. Fyra nya körfält på Söderleden, nya busskörfält och anpassning av trafikplats Ljura.
Nybyggnad av järnvägstunnel genom centrala Norrköping
8 km lång tunnel under Motala ström och Himmelstalund på upp till 30 meters djup.
Ny sträckning av E22 förbi Söderköping
Ca 1 mil mötesseparerad 2+2- och 2+1-väg med mitträcke. Viltstängsel ca 20 km, från Söderköping och norrut byggs en separat gång- och cykelväg. Planskilda korsningar och 4 nya trafikplatser.
Utbyggnad till dubbelspår genom Linköpings tätort
En kombination av korridorerna Steninge och norr om Malmslätt. Ny gemensam station för Ostlänken och Södra Stambanan byggs i området mellan Stångån och Bergsvägen. Anslutning till Södra Stambanan västerut vid Vikingstad/Sjögestad.
Ny- och ombyggnad av väg 50 mellan Nykyrka-Brattebo backe
Ombyggnad och delvis ny sträckning av väg 50 till mötesfri väg med omväxlande ett respektive två körfält, totalt 18,5 km varav 10,4 km utgör ny sträckning. Viltstängsel. Ca 3 års byggtid.
Utbyggnad av allmän platsmark inom Butängen samt Ostlänken i Norrköping
Uppdraget avser ett förprojekterat förslag för allmän platsmark inom Butängen inklusive passager över/under nya järnvägsbro i Butängen samt en översiktlig höjdsättning av kvartersmark. I uppdraget ingår förprojektering av gata/mark, dagvatten, VA, spårvagnsspår inkl. KTL och landskap även ledningssamordning, kalkyler, riskanalyser spår och BAS-P.
Nybyggnad av järnväg mm i Norrköping
Möjliggöra utbyggnad av järnväg och stadskvarter med blandat innehåll som skapar förutsättningar för hållbart resande inom regionen och hållbar stadsutveckling i Norrköping.
Nybyggnad av badsjö och park mm i Folkungavallen, Linköping
En större badanläggning med en yta på cirka 5500 kvm. Runt badanläggningen finns en park med en bäck dragen längs badanläggningens södra sida mot den nya simhallen. Bäckens utformning gör det möjligt för parken att hantera stora vattenhöjningar vid skyfall och större regnmängder
Ev nybyggnad av vattenverk i Norrköpings alt Finspångs kommun
Avser utredning av möjligheter till nybyggnad av ett gemensamt vattenverk för Nodra och Finspångs Tekniska Verk som räknas vara i bruk 2029.
Basunderhåll på allmänna vägar inom område Mjölby
Möjlig option om 1 eller 2 år. Vägnätets totala längd är ca 130,7 km.
Basunderhåll väg i område Kisa
Möjlig option 1 eller 2 år.
Basunderhåll väg i område Norrköping
Möjlig option 1 eller 2 år.
Ombyggnad av väg 35 sträckan Åtvidaberg-Rösten
Mittseparering, ombyggnad av befintlig väg till 2+1 väg, 11 km lång sträcka, 2 faunabroar, 4 GC-portar.
Ny optokabel/ERTMS längs järnväg styrområde Bjärka-Säby, etapp 2
Signal, förläggning av multidukt, mikrokabel och tillhörande skarvskåp/brunnar. MK-BEST plus Opto 2.0.
Ny sträckning av väg 51 förbi Finspång
Ca 3 km ny väg. Tvåfältsväg, 2 nya korsningar.
Ombyggnad av väg 35 mellan Rösten-Sandtorpet
Mötesfri 2+1 väg sträckan Rösten-Sandtorpet samt omstigningsplats och möjlig nysträckning förbi Grebo. Totalt ca 8 km. Ny bro för vilda djur över väg 35 i höjd med Björntorp, söder om Grebovallen ingår.
Utredning av regionalt samarbete för dricksvattenförsörjning mellan Norrköping, Linköping m fl
Nodra upphandlar en projektledare som ska utreda förutsättningarna för regional dricksvattensamverkan i Östergötland med utgångspunkt att förbinda kommunerna Linköping, Söderköping och Valdemarsvik i regionen med överföringsledningar. Eventuellt kommer även Finspång ingå beroende vad resultatet visar i utredningar som pågår parallellt med denna upphandling.
Nybyggnad av stationsområde i Steninge, Linköping
Steningealternativet. Ett alternativ som placerar den nya stationen strax väster om Stångån.
Nybyggnad av vattenverk i Valdemarsvik
Nybyggnad av vattenverk.
Ny tunnel under Södra stambanan nordväst om Linghem
Bron över järnvägen vid Linghem behöver bytas ut, ersätts med tunnel under järnvägen i samma läge.
Ombyggnad av gator mm för Ostlänken i Linköping
Gatuarbeten med mera som krävs i samband med järnvägsbygget.
Ny optokabel/ERTMS längs järnväg styrområde Bjärka-Säby, etapp 1
Signal, förläggning av multidukt, mikrokabel och tillhörande skarvskåp/brunnar. MK-BEST plus Opto 2.0.
Ombyggnad av E22 till Väg 210 vid Söderköping
Ombyggnad av befintlig E22 till väg 210.
Rivning av bro samt ny akvedukt vid Söderköping
Rivning av bro över Göta Kanal.
Geomembrantätning av betongdamm vid Motala vattenkraftstation
Tekniska verken undersöker möjligheten att täta betongdammen vid Motala vattenkraftstation med geomembran. Leverantörer sökes med kunskap och erfarenhet av tätning av vattenkraftsdammar med geomembranteknik. Vidare krävs att leverantören kan genomföra installationer av geomembran under vatten.
Ombyggnad av trafikplats Staby i Linköping
Trafikplats Staby (Linköping östra), med nya på- och avfarter mot Ekängen åt båda håll på E4 samt en ny rondell på den södra sidan. Ny anslutning norrut från E4 trafikplats Staby (113 Linköping Östra). Trimning- och tillgänglighetsåtgärder.
Ny gång- och cykelväg längs väg 881 mellan väg 209-Stora Sidus
Ca 6 km lång sträcka längs med väg 881/Djurövägen från väg 209 till Stora Sidus inklusive omstigningshållplats samt ny passage under väg 209.
Ombyggnad av trafo i Rimforsa
HS06 Rimforsa, ByteT1 och nya trafogropar.
Ny 130/10kV i Norrköping
Bådstorp ny 130/10kV station ers. NYLU.
Nybyggnad av GC-vägar längs väg 215 genom Skärblacka
5 km lång sträcka, 3 m bred gc-väg med belysning. Delas upp i 4 delsträckor.
Nybyggnad av spårväg i Norrköping
Från Resecentrum-Drottninggatan
Nytt 130 kV stv ny kontrollutr i Norrköping
TRIA Triangeln Nytt 130 kV stv ny kontrollutr.
Exploaterings område i Motala
Syftet med planen är att främja Varamon som besöksmål genom att möjliggöra för en större besöksanläggning med kompletterande verksamheter för semesterboenden i form av tillfällig vistelse, friluftsliv och camping samt andra kompletterande användningar såsom centrum och parkering. Marken är en del av Varamon 1:68.
Nybyggnad av begravningsplatser i Motala
Del av fastighet Innerstaden 1:91 och Innerstaden 1:93. Området är beläget i Bondebacka, nordöst om den befintliga griftegården. Cirka 21 000 kvadratmeter varav 19 000 kvadratmeter avser yta för gravsättning.
Ombyggnad av torg i Motala
Tillgängliggöra torget genom att ta upp höjder med trappor och ramper, arbeta om kringliggande gator för att ge mer plats åt fotgängare samt skapa bättre anslutningar till omgivande bebyggelse.
Utbyggnad av verksamhetsområde och ny trafikplats i Norrköping
Första etappen berör den söderliggande delen av planområdet och kommer främst att syfta till att ansluta planområdet till Europaväg 4 och hantering av dagvatten. I den mån det bedöms möjligt kommer verksamhetsmark för industrier planläggas. Den andra och tredje etappen delar av det resterande området och kommer att möjliggöra ytterligare verksamhetsmark för industri, småindustrier, kontor och eventuellt bostäder om kommande utredningar stödjer en sådan etablering. Fiskeby 1:48 och Pryssgården 1:1
Nybyggnad av gc-väg längs väg 919 mellan Motala och Vadstena
Ca 7,6 kilometer lång gång- och cykelväg väster om väg 919 mellan Vadstena och Motala. Upprustning av ca 2 km befintlig väg.
Ny gc-port samt hållplatslägen vid väg 796 i Linghem
Gång- och cykelport under väg 796 samt ett hållplatsläge på vardera sidan om väg 796. GC-porten ska ansluta mot befintlig port under järnvägen. Två nya busshållplatser på Tellbovägen.
Spårbyte samt ballastrening mellan Fiskeby-Kimstad
Spårbyte inkl ballastrening uppspår km 196+805 - 200+752. Rälsbyte pga äldre räl från 1964.
Ombyggnad av korsning E22/väg 210 vid Söderköping
Ombyggnad av befintlig korsning E22/Väg 210.
Utbyggnad av avlopp och vattenledningar i Boxholm
VA- utredningens syfte är att finna en långsiktig slutgiltig VA-lösning för Kopparhult, Blåvik, Hårdaholmen och Liljeholmen.
Exploatering för nytt verksamhetsområde i Linköping
Verksamhetsmark, både för nyetableringar men framför allt för omlokaliseringar med anledning av Ostlänkens planerade sträckning genom staden. Detaljplanens område är cirka 240 hektar. Av denna yta föreslås cirka 162 hektar, drygt 67 procent, byggas ut med verksamhetslokaler.
Nybyggnad av torg och gata i Linköping
Lilla torget, Nygatan (trädgårdstorget-Snickaregatan), Göran Dyks gata
Utbyggnad av gata i Linköping
Folkungavallen Hamngatan
Utbyggnad av gata i Linköping
Östgötagatan (Västravägen-Vasavägen)
Nybyggnad och upprustning av kaj i Valdemarsvik
Reparation och nybyggnadsåtgärder.
Utbyggnad av gata och allmän platsmark i Djurgården, Linköping etapp 2
Gatorna (inklusive sidoområden och GC-banor) inom etapp 2 beräknas uppgå till cirka ca 4400 m gata samt ca 1100 m separerad gång- och cykelväg. Vidare ingår stadsdelspark och grönkorridor, broar och bäckstråk, dagvattenstråk och dagvattenhantering samt kvartersmark. Ombyggnad av Åsmästardiket och en park ingår här.
Exploateringsområde för bostäder i Linköping
Cirka 110 nya bostäder i form av radhus och lägenheter i flerbostadshus.
Nybyggnad av sjöledning i Roxen, Linköping
Avser byggnation av en sjöledning i Roxen med tillhörande arbeten. Tillhörande arbeten kan vara arbeten på landsidan för ytterligare ledningar samt anslutningar av sjöledningen på båda sidor.
Nybyggnad av 12 kV fördelningsstation i Linköping
Byggnation av ny fördelningsstation 12 kV i Linköping.
Utbyggnad av allmän platsmark i Finspång
Avser utbyggnad av gata och kvartersmark i Finspång.
Utbyggnad av allmän platsmark i Finspång
Avser utbyggnad av gata och kvartersmark i Finspång.
Exploatering för bostäder i Motala
Exploatering för bostäder
Underhåll av järnvägsbroar i Östergötlands län
Norrköping LP 3500-140-1, Skeboån 3500-219-1 och Stångån Slattefors 3500-155-1. Betongreparationer av balkar, stödmur, frontmur, målning av räcke samt injektering och impregnering.
Rälsbyte stäckan Mjölby-Nässjö/Flisby samt Bjärka-Säby
Södra Stambanan 1 bandel 811 rälsbyte sträckan Mjölby-Flisby på uppspår och nedspår samt på bandel 502 (Driftplats Linköping) och bandel 504 (Driftplats Norrköping). Ca 10 000 m räl i helsvetsat spår. Länsbanan byte av räl på bandel 845 från SJ43 till 50E3 i kurvor med stort rälsslitage samt sträckor med skarvfritt spår. Ca 7000 rälsmeter 2025 med option för 4000 m 2026 och 4000 m 2027.
Utbyggnad av gator och ledningar i Linköping
Objektet består av utbyggnad av 215 meter gata, inklusive en 14 meter lång betongbro, med parallell gång- och cykelbana och 75 meter gång- och cykelbana. I vägbanan ska ledningar för vatten, avlopp, dräneringsledningar för dagvatten, fjärrvärme, kraftmatning, vägbelysning samt optoledningar byggas. Av överskottsmaterialet från schakten byggs en 80 meter lång jordvall, ca 4-5 meter hög. Utbyggnaden genomförs för att mata ett nytt vårdboende som ska börja byggas 2025.
Nybyggnad och upprustning av kaj i Valdemarsvik etapp 1
Reparation och nybyggnadsåtgärder. Etapp 1 - Kajen utanför restaurangen Fyrtorp 1:18, 1:19 och del av 1:107
Sanering av mark i Lotorp
Befintlig fotbollsplan som ska saneras och återställas.
Utbyggnad av VA i Finspång
307 fastigheter

Gratis erbjudande
till företag!

Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).