Alla planerade anläggningsprojekt där entreprenör inte är upphandlad i Stockholm

Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 181 st.

Berg- och anläggningsarbete längs hela Gula linjen från Älvsjö till Fridhemsplan
Berg- och anläggningsarbeten med två TBM-maskiner för hela linjen från Älvsjö till Fridhemsplan. Entreprenaden inkluderar även Årstabergs station med drivning från arbetstunneln.
Utbyggnad av spårväg mellan Flemingsberg-Älvsjö
Drygt 17 km lång dubbelspårig spårväg från Flemingsberg till Älvsjö via bla Masmo, Kungens Kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. 16 hållplatser, ny spårvagnsdepå.
Komplett integrerat trafiksystem för Gul linje/utbyggnad av tunnelbana till Älvsjö
Funktionsupphandling av en komplett integrerad trafiksystemslösning för Gul linje som innefattar system för självkörande tåg (GoA-4) inkluderande fordon, trafikstyrning inkl signalsystem, elektrifiering, kommunikation och andra delsystem. Upphandlingen innefattar även systemintegration inom egen leverans och mot befintliga system. Total kostnad 2 Mdkr för tjänst inkl varor och entreprenader.
Bygg och installationsarbeten vid tunnelbanestationer, tunnelbana till Älvsjö
Paket med 6 stationer, kommer att delas i flera entreprenader.
Nya depåbyggnader, anslutningsspår och tunnlar, tunnelbana till Älvsjö
Depåbyggnader, anslutningsspår med tillhörande tunnlar. Kommer att delas i 3 entreprenader; Söder om schaktgrop, Schaktgrop och anläggning, Hus och installation.
Upprustning av tunnelbana; Hässelbygrenen
Ca 10 km lång sträcka. Från Tranebergsbrons västra landfäste till station Hässelby strand. Omfattar 12 stationer och 24 broar.
Nybyggnad av Ö i Lilla Värtan, Stockholm
Stödmur, bergsfyll och bottenförstärkning. Projektet avsåg tidigare påldäck.
Ombyggnad av plattformar och station vid Årstaberg
Ny järnvägsbro med ett spår och plattform byggs väster om de två befintliga spåren. Befintlig plattform och entré breddas, nya uppgångar med trappor och hissar, bulleråtgärder.
Ny stationsbelysning i Stockholms kollektivtrafik
Totalt omfattas cirka 70 stationer under de kommande 8 åren. Cirka 6–10 stationer kommer att upphandlas per år, fördelade på 3–5 upphandlingar. Modernisering med ny LED-teknik.
Nybyggnad av stamnätstationer i Stockholm
Fem nya stamnätsstationer byggs för att säkra framtidens elförsörjning i Stockholm, och för att spara plats byggs de som GIS. Stationerna byggs i Råcksta, Björksätra, Anneberg, Kronåsen och Kappetorp, nära befintliga ställverk, vilket gör arbetet komplext och ställer höga krav på arbetsmiljö och säkerhet.
Basunderhåll av järnvägsanläggning i Stockholm Syd
Kontraktstid 6 år + 1 optionsår. Omfattar sträckan Älvsjö-Nynäshamn, Gnesta och Ryssjöbrink.
Basunderhåll av järnvägsanläggningar längs Mälarbanan
Basunderhåll i form av linjeunderhåll. Omfattar bandel 347 Västerås Rangerbangård, bandel 349 Västerås Norra-Kolbäck, bandel 350 Kolbäck-Jädersbruk, bandel 354 Jädersbruk-Hovsta och del av bandel 444 Bålsta-Västerås Norra.
Berg- och anläggningsarbete vid station Fridhemsplan
Berg- och anläggningsarbete för station Fridhemsplan inklusive både arbetstunnel och stationsutrymmen med anslutning till den befintliga tunnelbanestationen Fridhemsplan.
Nybyggnad av bussdepå i Värtan
Bussdepå för 80-100 bussar.
Nybyggnad av stationer för tunnelbanan till Älvsjö
Avser nybyggnad av 6 st stationer/väntsalar mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Den nya linjen (gul linje) kommer att ha sex stationer. Byggstart är planerad till ca år 2025 och byggtiden är ca nio år.
Berg- och anläggningsarbete vid station Älvsjö
Berg- och anläggningsarbeten under mark. Arbeten påbörjas från arbetstunneln.
Berg- och anläggningsarbeten vid station Östbergahöjden
Berg- och anläggningsarbeten under mark. Bergarbetena drivs genom sänkschakt.
Ny huvudvattenledning i Stockholm
Stockholm Vatten AB planerar att bygga en cirka sex kilometer lång huvudvattenledning mellan Nockeby och Trekantens vattentorn i Nybohov. Majoriteten av sträckan läggs ner på sjöbotten i Mälaren.
Berg- och anläggningsarbeten vid Årstafältet
Berg- och anläggningsarbeten under mark. Bergarbetena drivs genom sänkschakt.
Berg- och anläggningsarbete vid station Liljeholmen
Berg- och anläggningsentreprenad för station Liljeholmen både avseende arbetstunnel och stationsutrymme.
Nybyggnad av stamnätstation i Stockholm
Fem nya stamnätsstationer byggs för att säkra framtidens elförsörjning i Stockholm, och för att spara plats byggs de som GIS. Stationerna byggs i Råcksta, Björksätra, Anneberg, Kronåsen och Kappetorp, nära befintliga ställverk, vilket gör arbetet komplext och ställer höga krav på arbetsmiljö och säkerhet.
Nybyggnad av stamnätstation i Stockholm
Fem nya stamnätsstationer byggs för att säkra framtidens elförsörjning i Stockholm, och för att spara plats byggs de som GIS. Stationerna byggs i Råcksta, Björksätra, Anneberg, Kronåsen och Kappetorp, nära befintliga ställverk, vilket gör arbetet komplext och ställer höga krav på arbetsmiljö och säkerhet.
Nybyggnad av stamnätstation i Stockholm
Fem nya stamnätsstationer byggs för att säkra framtidens elförsörjning i Stockholm, och för att spara plats byggs de som GIS. Stationerna byggs i Råcksta, Björksätra, Anneberg, Kronåsen och Kappetorp, nära befintliga ställverk, vilket gör arbetet komplext och ställer höga krav på arbetsmiljö och säkerhet.
Nybyggnad av GIS ställverk 220 kV i Sätra industriområde, Stockholm
Avser ny 220 kV GIS gasisolerat ställverk för att ersätta en gammal AIS i den sydvästra delen av Stockholm, i Sätra industriområde. Arbetets omfattning inkluderar leverans och installation av enheten på plats. Driftsättning är planerad till 2029, och leverans av GIS förväntas under Q1–Q2 2028. Förväntat SAT-datum kommer att publiceras i RFQ.
Nybyggnad av tunnelbanebyggnad på Södermalm
Tunnelbanebyggnaden innehåller handelslokaler i bottenvåningen, centrumfunktioner i plan två och tre och möjlighet till handel på husets takterrass mot parken.
Drift och underhåll av elkraft inom Östra regionen
Förebyggande och avhjälpande underhåll samt förekommande ny- och reinvesteringsarbeten av elkraft och belysning för öppningsbara broar och tunnlar inom AB-län. Kan även innebära kompletteringar av anordningar samt andra tjänster av drift- och underhållskaraktär. Beställaren har som option möjlighet att med befintliga kontraktsvillkor förlänga kontraktstiden med mellan 6-24 månader i flera omgångar, dock maximalt 60 månader.
Jetinjektering för tunnel vid Stora svackan, Masmo
Förstärkning av ca 100 m berg för att möjliggöra tunneldrivning för kommande tunnelentreprenad vid Masmo (TSE201).
Nybyggnad av transformatorstation i Bromsten, Stockholm
Denna upphandling avser uppförandet av en ny transformatorstation, Fs Bromsten 33/11 kV. Stationsbyggnaden ska bland annat inrymma 36 kV- och 11 kV-ställverk samt tre transformatorer. Transformatorerna tillhandahålls av beställaren.
Nybyggnad av 110 kV/11 kV fördelningsstation i Stockholm
Uppförande av en totalentreprenad enligt ABT 06 för en ny fördelningsstation (Fs Perstorp). Efter driftsättning av den nya stationen ingår även rivning av den gamla Fs Perstorp. Stationsbyggnaden ska inrymma ett 110kV GIS-ställverk (SF6-fritt) och ett 11 kV-ställverk.
Förskärning av tunnlar vid Masmo och Glömsta
Uttag av förskärningar för tunnelentreprenader vid vid Masmo (TSE201) och Glömsta (TSE203).
Nya fördelningsstationer för Trafikverket
15 st nya fördelningsstationer.
Nybyggnad av parkeringshus i Hammarby
Ca 200 parkeringsplatser.
Hjälpkraft/nya fördelningsstationer för Trafikverket
Hjälpkraft kapacitetshöjande åtgärder, nya fördelningsstationer, spänningshöjning ospec. platser.
Nybyggnad av arbetstunnel vid Årstaberg
Spontarbete, jordschakt och tunneldrivning. Tunneln är ca 500 m lång.
Ny depågrop vid Älvsjö industriområde
Mark- och bergarbeten samt rivnings- och spontarbeten.
Ombyggnad av pumpstationer i Stockholm
Av Stockholm Vattens cirka 80 dricksvattenpumpstationer är 10 stycken i akut behov av modernisering gällande el- och styrutrustning som inte uppfyller nutida elstandard samt saknar tillgång till reservdelar på grund av hög ålder. Solceller kommer att monteras på lämpliga anläggningar. Stadshagen A Innerstan Hässelby A Väster Tensta A Väster Nybohov B Söder Fredhäll B Innerstan Vinsta B Väster Hjorthagen B Innerstan Östberga B Söder Starrbäcksängen B Innerstan Körsbärsvägen
Ny huvudvattenledning Långsjön-Tellusborgsvägen
En cirka 5 kilometer lång huvudvattenledning läggs i marken från Långsjön i Herrängen till Tellusborgsvägen i Midsommarkransen.
Ombyggnad av transformatorstation i Stockholm
Kolbotten 400 kV stationsförnyelse, 11 fack.
Nybyggnad av va-ledningar mm i Stockholm
cirka 1000 meter VA-ledning nyförläggas och 220 meter ledning omläggas för att anpassas till ny kvartersstruktur och ansluta nya fastigheter.
Nybyggnad av cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken
Ny cykelbro mellan Gamla stan och Tegelbacken för fotgängare och cyklister. Bron planeras att dra utmed Centralbron, med anslutning till Tegelbacken i norr och den nya cykelbron som ingår i Slussenprojektet i Söder.
Nybyggnad av va-ledningar i Stockholm
För att försörja området med VA krävs att ledningsnätet utökas. För att inte komma i konflikt med föreslagen bebyggelse behöver även flytt av befintliga ledningar ske. Ledningsnätet nedströms har inte kapacitet att omhänderta tillkommande dagvattenflöden vid större regn. Därför kommer en fördröjningsanläggning för dagvatten behöva anläggas
Ombyggnad av Kungsträdgården i Stockholm
Bryant Park i New York kan bli förebild för ombyggnaden.
Utbyte av låg- och mellanspänningskabel samt förläggning av optorör i Vasastan, Stockholm
Entreprenaden avser utbyte av gammal låg- och mellanspänningskabel, (0,4 kV och 11 kV) samt förläggning av optorör i Vasastan i Stockholm. Entreprenaden omfattar markarbeten samt elinstallationsarbeten.
Beläggningsarbeten i tunnel norr, Stockholm
Beläggning tunnel norr inkl. anslutning från Bergslagsvägen.
Integrerat brounderhåll i Stockholm Nord
Rensning av koner och rengöring av balkar, räcken, övergångskonstruktioner, ytavlopp och pelare. Förutbestämda och tillståndsbaserade åtgärder.
Integrerat brounderhåll i Stockholm Syd
Rensning av koner och rengöring av balkar, räcken, övergångskonstruktioner, ytavlopp och pelare. Förutbestämda och tillståndsbaserade åtgärder.
Nybyggnad av parkeringshus i Sköndal
Projektet innefattar ett garage om 95 parkeringsplatser i ett källarplan till den planerade Sköndalsskolan. Anläggningen förses med 100 % laddplatser och parkeringsplatserna fördelas mellan boendeparkering, platser för poolbilar samt ett fåtal besöksparkeringar.
Omläggning av va-ledningar i Farsta strand
Omläggning av huvudvattenledning och nyförläggning av dag- och spillvattenledningar som krävs med anledning av stadens exploateringsprojekt i Magelungsvägen, Farsta.
Nybyggnad av va-ledningar mm i Bromma
Nyläggning av cirka 400 meter ledningar samt två nya borrhål för anslutning mot befintliga spill- och dagvattentunnlar i område.
Nybyggnad av ställverksstation i Stockholm
Markanvisning för 400 kVställverksstation inom fastigheten Råcksta 1:21 i Råcksta, till Affärsverket svenska kraftnät. Det aktuella området är ca 10 600 kvm stort och är beläget i direkt anslutning till befintligt ställverk som ägs av Ellevio vilket är en bidragande faktor till den föreslagna placeringen.
Om, till- och nybyggnad av parkeringshus och garage i Stockholm
Upphandling avser om, till - och nybyggnad av parkeringshus och garage inom Stockholms Stad. Avtalet är maximerat till högst 6 projekt.
Geokonstruktion för vertikalt hisschakt vid Liljeholmen
Geokonstruktion för vertikalt hisschakt i form av permanent spontkonstruktion. Även jordschakt- och betongarbeten ingår.
Nybyggnad av va mm i Bromma
Centrala Bromma, dp Linta gårdsväg-huvudprojekt samt under detta samla de fyra delprojekten 5785 Kvarnbacksvägen, 5786 Pumpstation och dagvattenmagasin 5787 Dp Linta gårdsväg, norra delen och 5788 Dp Linta gårdsväg, södra delen.
Breddning av cykelbana på Kungsholmen, Stockholm
- Den befintliga cykelbanan mellan Kungsholmstorg och Samuel Owens gata breddas från 3,0 till 4,3–4,5 meter. - Breddningen sker genom att en del av vägbanan tas i anspråk. Detta kommer inte påverka trafiken då samma antal vägfiler behålls. - Inga träd eller annan växlighet kommer att påverkas då breddningen enbart sker i befintlig vägbana. - Två parkeringsplatser samt en bussparkering försvinner.
Framkomlighetsåtgärder på Rågsvedsvägen i Stockholm
På Rågsvedsvägen mellan Bäckdalsvägen och Huddingevägen byggs ett busskörfält i västlig riktning. För att få plats med busskörfältet breddas vägen längs en cirka 185 meter lång sträcka. Breddningen sker genom att gångbanan på den södra sidan flyttas till den befintliga grönytan bredvid vägen. Busshållplatsen på den södra sidan flyttas österut. Breddningen av vägen innebär att gatubelysningen behöver flyttas till nya lägen. I samband med det anpassas trafiksignalerna i korsningen med Huddingevägen.
Nybyggnad av gc-väg i Stockholm
Ny cykelinfrastruktur längs med Sankt Eriksgatan mellan Fleminggatan och Sankt Eriksbron.
Nybyggnad av ställverk och transformatorstation i Skärholmen
Svenska Kraftnät föreslås få en markanvisning om cirka 15 000 kvadratmeter i direkt anslutning till Ellevios befintliga ställverk. Att Svenska Kraftnäts ställverk behöver kopplas samman med Ellevios befintliga ställverk är en bidragande faktor i den föreslagna placeringen av ställverket.

Gratis erbjudande
till företag!

Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).