Alla planerade anläggningsprojekt i Nyköping
Utbyggnad till dubbelspår mellan Sillekrog-Sjösa-Skavsta
Markarbeten, broar över Nyköpingsån (ca 1400 m lång) och Tunsätterbäcken samt Svärtaån, tunnlar och fixerat spår. Nytt resecentrum vid Skavsta flygplats. Ca 35 km dubbelspårig stambana, ca 14 km bibana. Järnvägen växlar mellan att gå på bank, på bro och i skärning. Totalt ca 63 km lång sträcka. Ca 1400 m lång bro.
Utbyggnad till dubbelspår i Nyköping
Ca 8 km, markarbeten och BEST. Bibana som kopplar ihop Nyköpings resecentrum och Skavsta resecentrum med den nya stambanan. Bullerskyddsskärmar genom Nyköpings tätort, gc-passage och en viltpassage vid Ekensberg. 3 järnvägsbroar, 1 faunabro samt gång- och cykelbro över järnvägen. Är uppdelat i 2 delsträckor; den östra respektive västra delen om Nyköpings resecentrum.
Ombyggnad av cirkulationsplatser i Nyköping
Nyköpings kommun avser att bygga om två (2) cirkulationsplatser till ljusreglerade
korsningar samt tillgänglighetsanpassa två (2) busshållplatser.
Utförandet kommer att genomföras i två etapper där varje del upphandlas separat.
Etapp 2: Ombyggnation av befintlig cirkulationsplats, korsningen Hospitalsgatan/Repslagaregatan till trafiksignalreglerad korsning med bussprioritering. Tillgänglighetsanpassning av hållplatsläge V Trädgårdsgatan norra sidan samt gc-åtgärder.
Ny avloppsledning i Nyköping
Etapp 1: Styrd borrning på åkermark samt schaktfria korsningar av väg och järnväg.
Etapp 2: Pumpstationer och sträckor med konventionell ledningsschakt.
Etapp 3: Anslutning till befintliga anläggningar och i drifttagning.
Etapp 4: Sanering och utrivning av befintliga reningsverk i Vrena och Stigtomta.
Totalt ska cirka 16 km ny överföringsledning för spillvatten läggas mellan Tängsta till Oppeby, inklusive avluftningsanordningar, 6 nya spillvattenpumpstationer samt ny vattenledning mellan Högåsen, "Löten" och Väderbrunn/Skavsta samt mellan Oppeby och Skavstarondellen. Från Vrena avloppsreningsverk till Tängsta används befintlig ledning.
Ledningarna förläggs i huvudsak schaktfritt med så kallad styrd borrning cirka 13 km, i övrigt med konventionell ledningsschakt. I korsningar med väg 52, TGOJ-bana och den framtida ostlänken förläggs ledningarna i skyddsrör.
I Vrena och Stigtomta anläggs större pumpstationer som ersättning för befintliga reningsverk. Övriga pumpstationer blir mindre prefabricerade stationer. Två av stationerna kommer att utföras som tryckstegringsstationer utan pumpsump.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).