Aktuella ROT-projekt, Renovering, Ombyggnad, Tillbyggnad på anläggning i Stockholm
Byte av tätskikt på taket i tunnel samt ombyggnad av gata i Stockholm
Projektet avser upprustning av Götgatan, mellan Folkungagatan och Ringvägen.
8 m bred tunnel. Kommer att grävas upp i etapper från 2025 och 6 år framåt.
Gatan kommer att få separerade cykelbanor och mer yta för gående. Gaturummet kommer att bli grönare och luftigare med nya trädplanteringar och fler bänkar att sitta på.
Teknikbyggnader E4 Förbifart Stockholm
Tillverkning och montage av UHPC (Ultra-High Performance Concrete) element på följande byggnader: Mottagningsstation 26K och 46B, VA station 282, Luftutbytestorn 47A till och med 47E och 57A, Teknikkiosker 16A, 16B, 26C, 56A, 56B och 66B, Brandgasstation 279. Totalt 16 objekt.
Renovering av kajer på Skeppsholmen, Stockholm
Omfattningen är ca. 250 meter med option på ca. 60 meter. Kajernas uppbyggnad består idag av 13 olika konstruktionslösningar byggda vid olika tillfällen. Projektet som helhet syftar till att säkerställa: Stabiliteten på kajerna och markytorna innanför, säker förtöjning vid pollarna, att kajerna kan användas som promenadstråk för allmänheten.
Utbyte och installation av rulltrappor vid tunnelbanestationer i Stockholm
Utbyte och installation av 12 st rulltrappor varav 2 st rulltrappor på option, inkl. tillsyn, skötsel och underhåll (T/S/U),vid tunnelbanestationerna Fridhemsplan, S:t Eriksplan, T-Centralen, Brommaplan, Västra skogen, Tekniska högskolan, Rådhuset, Rådmansgatan.
Ny lösning för cykeltrafik på Södermalm, Stockholm
Entreprenaden omfattar övergripande arbeten efter Långholmsgatans västra sida mellan Folkskolegatan och Hornsgatan av anläggandet ny enkel- och dubbelriktad cykelväg, skelettjordsarbeten med nyplantering, flytt-/om- samt nyförläggning av ledningar, ny gångväg med möblering samt anläggnings kompletteringar, ny bussfil med inkluderande hållplats. Nya refuger efter Långholmsgatans och Hornsgatan samt en ny platsbildning på Hornsgatan väster om Långholmsgatan.
Gång- och cykelbaneförbättringar i Stockholm
Trafikkontoret ska utföra åtgärder för att leda cykeltrafiken längs Repslagargatan och förbättra trafikmiljön för gående och cyklister på delar av Götgatan mellan Hornsgatan och Medborgarplatsen. I åtgärderna ingår det att bredda gångbanor och bygga genomgående gångbanor i fyra korsningar.
Upprustning av avloppspumpstation i Stockholm
Avloppspumpstation Knösen (AP Knösen), tidigare benämnd AP Loudden, är Stockholms näst största avloppspumpstation belägen på Lindarängsvägen nära Kaknästornet. AP Knösen pumpar avloppsvatten från den östra delen av Stockholms innerstad till Henriksdals reningsverk. Pumpstationen har brister i driftsäkerhet såväl som i arbetsmiljö.
Projektet avser renovering av avloppspumpstation inkluderande: Rivning ventilation, Rivning el, Ompendling av avloppsledning, Nytt spolvattensystem, Installation av nytt ventilationssystem, Installation av nytt elsystem inkl ny nätstation, Installation av trappor och renovering av breddningskammare.
AP Knösen är sammankopplad med gamla Louddens reningsverk genom att deras elsystem, ventilationssystem och vattensystem sitter ihop.
Projektet syftar till att hantera de brister som finns och att dela upp AP Knösen och gamla Louddens reningsverk så de får separata el-, ventilations- och vattensystem. Projektet syftar också till att möjliggöra styrning och övervakning av AP Knösen på distans vilket inte är möjligt idag.
Ersättning av kablar i Hässelby Villastad
Ellevio genomför ett reinvesteringsprojekt för att ersätta föråldrade 12 kV-kablar på delar av slinga 15 och 16 från fördelningsstation Hässelby Villastad. I samband med detta byts även 0,4 kV-kablar och kabelskåp ut längs sträckan.
Projektet omfattar cirka 2,7 km schakt, där de nya kablarna förläggs i trottoarer längs följande gator: Edelundavägen, Kaprifolvägen, Lupinvägen, Loviselundsvägen, Blåklocksvägen, Sandviksvägen, Markviksvägen, Porsvägen, Spireabågen, Grönbetevägen och Friherregatan.
Totalt omfattar projektet 6 km nya 12 kV-kablar, 8 km nya 0,4 kV-kablar samt cirka 43 nya
kabelskåp för att säkerställa en modern och driftsäker elförsörjning.
Breddning av gång- och cykelbana i Stockholm
Breddning av den västra gång- och cykelbanan på sträckan genom att körbanan smalnas av. I korsningarna höjs gång- och cykelpassagerna upp och görs genomgående för gående och cyklister. I samband med detta kan även väntytorna för gående och cyklister utökas och stolpar flyttas bort från cykelbanan. Gång- och cykelpassagerna tvärs
Skansbrogatan förses med hastighetsdämpande åtgärder.
Parkåtgärder i Stockholm
Projektet omfattar natur- och parkmark i delar av Enskede och Årsta. Projektet syftar till att gynna den biologiska mångfalden genom att utveckla och stärka de gröna sambanden mellan Årstaskogen och Årsta holmars naturreservat till Hemskogen i Enskede.
Åtgärder för gående på Rörstrandsgatan i Vasastan, Stockholm
- Sträckan mellan Birkagatan och Norrbackagatan regleras som gågata.
- För att skapa tydliga entréer till gågatan byggs upphöjda korsningar i början och slutet av gågatan.
- Den norra gångbanan mellan Sankt Eriksgatan och Birkagatan breddas till cirka sex meter.
- Gatumöbler i form av sittplatser och fordonshinder kommer placeras ut på gågatudelen av Rörstrandsgatan, samtidigt som plats lämnas för uteserveringar.
- Den ojämna markbeläggningen på gångbanorna mellan Birkagatan och Norrbackagatan kommer att bytas. Då blir det bättre tillgänglighet och komfort för gående.
- Ojämn markbeläggning i körbanan kommer att åtgärdas, mellan Sankt Eriksgatan och Norrbackagatan.
Upprustning och klimatåtgärder vid Lysviksgatan i Farsta
Uppdraget avser upphandling av markentreprenad. Träd, buskar och perennanläggning utföras av sidoentreprenad. I arbeten ingår även anläggande av två övergångsställen samt en vistelseyta.
Entreprenaden omfattar exempelvis följande arbeten:
- Rivning och demontering kantsten, plattor
- Rivning av asfalt
- Schakt för gata, träd och ledningar
- Växtbäddar
- Kantstensarbete
- Asfaltering och väglinjemålning
- Sten- och markbeläggning
- Trafikanordningsarbete
- Brunns och ledningsarbeten
Kajrenovering i Stockholm
Projektet ROT Spont NV Hammarbyslussen omfattar förnyelse av sponterna i Årstaviken för att säkerställa dammsäkerheten mellan Mälaren och Saltsjön samt återställa bärigheten för kajen vid Sundsta gård.
Den totala längden på sponten som ska utförs i projektet, ca 120 meter.
Framkomlighetsåtgärder gällande bussfiler i Stockholm
Exempel på investeringsåtgärder som kontoret föreslår genomförs
under 2025 och 2026 är:
• Vallhallavägen: Kollektivtrafikkörfält på Vallhallavägen i båda riktningar mellan Surbrunnsgatan och Ingemarsplan
• Långholmsgatan: Ombyggnation samt flytt av busshållplatsen Högalidsgatan (östra sidan) för att förhindra att busstrafiken fastnar i högersvängskörfältet
• Rutger Fuchsgatan: Omskyltning samt vägmarkeringsåtgärder för att förhindra att felparkerade fordon försämrar bussframkomligheten
Breddning av GC-väg i Stockholm
Gång- och cykelbanan längs Huddingevägen mellan Örbyleden och Bussens väg är en del av ett primärt cykelstråk och en viktig koppling mot Huddinge via Örby och Hagsätra. Sträckan har idag låg standard och större delen utgörs av en tre meter bred gemensam
gång- och cykelväg. Förslaget är att bredda en 550 meter lång sträcka till 5,25 meter.
Kollektivtrafik-, gång- och cykelåtgärder på Bussens väg vid Enskedefältet
- Bussens väg breddas och dubbelriktas för busstrafik så att bussar även kan köra i södergående riktning.
- En trafiksignal anläggs i korsningen Huddingevägen-Bussens väg för att underlätta för busstrafiken.
- Hållplatsen Sockenvägen flyttas då dess placering idag inte kommer trafikeras av buss efter att föreslagna åtgärder är genomförda.
- Gång- och cykelbanan breddas enligt cykelplanens mått för dubbelriktade primära cykelstråk: 3,2 meter för cykeltrafikanter och 2 meter för gångtrafikanter.
- Gång- och cykelbanan separeras med vägmarkering.
Trimningsåtgärder på bla väg 225 inom Storstockholm
Trimningsåtgärder på bla väg 225 mfl andra åtgärder inom Storstockholm. Upphandlingen avser utförande av mark och schaktarbeten på Nyblevägen, Maria Barkmans väg, Frölunda och Vårsta på länsväg 225 i Stockholms län.
Ombyggnad av GC-väg i Bandhagen
Gång- och cykelvägen mellan Gamla Huddingevägen och Ormkärrsvägen.
Gång- och cykelvägen föreslås breddas enligt cykelplanens rekommendationer, vilket innebär en cykelbanebredd på 3,25 meter. Gångbanan bör vara minst 2 meter bred vilket ger en total bredd om 5,25 meter.
Renovering av avfallsanläggning i Stockholm
Projektet syftar till att modernisera avfallshanteringen på Strandvägen, vid Kajplats 17. Den befintliga anläggningen för underjordiska avfallsbehållare har uppnått sin tekniska livslängd och uppfyller inte längre dagens krav på kapacitet och funktion. Den nya anläggningen ska förbättra driftssäkerheten, öka kapaciteten för fler fraktioner samt möta de tekniska och miljömässiga standarder som förväntas av moderna avfallssystem.
Renovering av Johanneshovs trafikplats i Stockholm
Trafikplatsen och dess fyra ramper byggdes i början på 1940-talet i samband med att Skanstullsbron öppnade. Det är en betongkonstruktion av betong som är mycket hårt trafikerad.
Trafikplatsen är i behov av ett flertal underhållsåtgärder inom de kommande åren för att undvika att det uppstår skador som kan påverka bärigheten. Broskarvar/fogar ska renoveras och i vissa fall bytas ut för att hindra att vatten tränger ner i underliggande konstruktioner.
Arbetet kommer att pågå under sommarmånaderna (eftersom det då är lägre trafikflöden på platsen) under tre år för att minimera trafikstörningarna så mycket som möjligt. Alla arbeten som går att utföra nattetid kommer utföras nattetid för att minska trafikpåverkan.
Gångåtgärder på Krällingegränd och Spånga Kyrkväg i Tensta
- En ny gångbana anläggs på södra sidan av Krällingegränd, öster om korsningen med Spånga kyrkväg.
- En ny gångbana anläggs på västra sidan av Spånga kyrkväg, norr om korsningen.
- Två nya övergångsställen byggs vid korsningen Krällingegränd–Spånga kyrkväg.
- Ett befintligt övergångsställe på Krällingegränd rustas upp.
- Genomgående gångbanor med sänkt kantsten byggs längs med infarterna till verksamheterna på Krällingegränd.
- Ett nytt övergångsställe anläggs vid vändplanen på Krällingegränd. Det ska leda gående från södra sidan av Krällingegränd till det befintliga gångstråket i parkområdet.
Ombyggnad av gång- och cykelväg längs Sveavägen i Stockholm
Målet med projektet är att göra det tryggare och enklare att cykla på Sveavägen söder om Odengatan, genom att skapa sammanhängande cykelinfrastruktur.
Projektet innebär att utrymme för biltrafik omvandlas till utrymme för cykeltrafik. Antalet genomgående körfält minskar från fyra till två.
Åtgärder för kollektivtrafiken på Skrubba Malmväg, Skarpnäck
För att öka framkomligheten för busstrafiken planerar Stockholms stad att:
- Bygga ett nytt busskörfält i södergående riktning på Skrubba Malmväg. Körfältet ska gå från busshållplats Solkraftsvägens norra hållplatsläge fram till Gudöbroleden. Sträckan är cirka 500 meter.
- Bredda aktuell sträcka på Skrubba Malmväg med cirka 1,5 meter i riktning österut, för att få plats med busskörfältet. Det leder till att en bit av den gröna ytan intill vägen försvinner. Arbete kommer också att behöva utföras på några av de ledningar som finns i marken.
- Förlänga busshållplats Solkraftsvägen i södergående riktning, för att anpassa den till trafik med ledade bussar.
- Tillgänglighetsanpassa Solkraftsvägens busshållplatser i båda riktningar.
Markarbeten vid Fosforförrådet på Kastellholmen, Stockholm
SFV avser att förstärka strandlinjen vid Fosforförrådet på Kastellholmen, utförandet innefattar även ett nytt gångstråk förbi huset som utförs i en träkonstruktion. Projektet utförs för att stoppa den erosion som vågor ger upphov till, samt att skapa en säker passage förbi Fosforförrådet för hyresgäst och allmänhet.
Renovering av garage i Stockholm
Bränneriets garage renoveras med start sommaren 2025, med trolig start i plan -3. Arbetet beräknas ta 2-3 månader per våningsplan, och de tar ett plan varje sommar 2025-2027
Ombyggnad av gångväg och busshållplats i Stockholm
Planerade åtgärder:
- Trottoaren på Kungsgatan norra sida jämnas ut och får en plan yta, med nya betongplattor, ny kantsten och nya galler för gatuträden.
- Nya papperskorgar och parkbänkar kommer att ställas ut och ersätta de som finns idag.
- Alla entréer på Kungsgatan kommer att vara tillgängliga under byggtiden.
- På Kungsbron får det södra busskörfältet ny beläggning och ny kantsten.
- Busshållplatsen vid Cityterminalen får en ny busskur och blir mer tillgänglig, bland annat genom att kantstenen tas bort.
Upprustning av grönytor vid Norr Mälarstrand, Kungsholmen
Åtgärder som planeras är ny markbeläggning, förnyade planteringar, nya träd och soffor.
Under 2025 kommer delar av Jaktvarvsgården, vid Norr Mälarstrand 62, att rustas upp. Gården är en av de fem så kallade Mälargårdarna, som vetter ut mot vattnet längs Norr Mälarstrand. Större delen av renoveringen kommer att ske under hösten 2025. En del mindre arbeten med förnyelser av planteringar kommer att ske löpande under året.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).