Aktuella ROT-projekt, Renovering, Ombyggnad, Tillbyggnad på anläggning i Stockholm

Gatu- och ledningsarbeten inom östra Hagastaden, Stockholm
Entreprenaden avser gatu- och ledningsarbeten inom östra Hagastaden. Innebärande om- och nyförläggning av ledningar och kablar samt finplanering (helt eller delvis) av anläggningsdelarna: Sveavägen, Sveaplan, Norra Stationsgatan, Uppsalavägen, Annerovägen, Norrtullsgatan, flertal mindre lokalgator, del av park vid Wenner-Gren Center.
Ombyggnad till bergrumsgarage på Djurgården, Stockholm
Objektet avser nybyggnation av garageanläggning för ca 1300 parkeringsplatser i 8 plan i befintligt bergrum som ska utökas och anpassas för ändamålet. Garageanläggningen är uppdelad på två befintliga bergrum; västra och östra skeppet. Option 1: Berg- och schaktarbeten för tunnel mellan CA Fastigheters garage och Hjorthagsgaragets infartsramp. Omfattning av arbetena är ej fastställda och definieras under fas 1 och fas 2. Option 2: Berg- och schaktarbeten för hisschakt för hiss 01e. Omfattning av arbetena är ej fastställda och definieras under fas 1 och fas 2.
Byte av tätskikt på taket i tunnel samt ombyggnad av gata i Stockholm
Projektet avser upprustning av Götgatan, mellan Folkungagatan och Ringvägen. 8 m bred tunnel. Kommer att grävas upp i etapper från 2025 och 6 år framåt. Gatan kommer att få separerade cykelbanor och mer yta för gående. Gaturummet kommer att bli grönare och luftigare med nya trädplanteringar och fler bänkar att sitta på.
Hyresgästanpassning av fastighet i Stockholm
Hyresgästanpassning, ca 15.000 kvm fördelat på 5 våningar. Återbruk av materiel.
Drift- och underhåll av styr/övervakning/miljömätning & branddetekteringssystem, Östra regionen
Drift och underhåll av styr-, övervaknings-, miljömätnings- och branddetekteringssystem avseende komplexa och enkla väganläggningar i Östra regionen, Stockholm och Uppsala län. Kontraktsår fem och sex, 2030-02-01–2032-01-31. (Option 1). Kontraktsår sju och åtta, 2032-02-01– 2034-01-31. (Option 2).
Upprustning av bussdepå i Fredriksdal
Upprustning för elbussar.
Drift- och underhåll av telesystem i Östra Regionen
Drift- och underhåll av telesystem på det statliga vägnätet. Entreprenaden består av följande: Kontraktsår ett, 2025-12-01 – 2027-01-31 Kontraktsår två, 2027-02-01 – 2028-01-31 Kontraktsår tre, 2028-02-01 – 2029-01-31 Kontraktsår fyra och fem, 2029-02-01 – 2031-01-31. (Option 1) Kontraktsår sex och sju, 2031-02-01 – 2033-01-31. (Option 2) Option 3: E4 Förbifart Norra, - 2029-01-31 Option 4: E4 Förbifart Norra, 2029-02-01 – 2030-01-31 Option 5: E4 Förbifart Norra, 2030-02-01 – 2031-01-31 Option 6: E4 Förbifart Norra, 2031-02-01 – 2032-01-31 Option 7: E4 Förbifart Norra, 2032-02-01 – 2033-01-31
Drift och underhåll av VVIS-stationer, trafiksignaler och övrig ITS-utrustning i Östra regionen
Drift och underhåll av VViS-stationer, trafiksignaler och övrig ITS-utrustning. Beställaren har som option möjlighet att med befintliga kontraktsvillkor förlänga kontraktstiden med upp till 48 månader.
Renovering av kajer på Skeppsholmen, Stockholm
Omfattningen är ca. 250 meter med option på ca. 60 meter. Kajernas uppbyggnad består idag av 13 olika konstruktionslösningar byggda vid olika tillfällen. Projektet som helhet syftar till att säkerställa: Stabiliteten på kajerna och markytorna innanför, säker förtöjning vid pollarna, att kajerna kan användas som promenadstråk för allmänheten.
Elektrifiering av bussdepå i Frihamnen
Nybyggnad av elbussladdningssystem. Tillverkning och leverans av fördelningsstationer samt nätstationer.
Renovering av bro i Stockholm
Renovering av bro och breddning av gc-väg
Ny lösning för cykeltrafik på Södermalm, Stockholm
Entreprenaden omfattar övergripande arbeten efter Långholmsgatans västra sida mellan Folkskolegatan och Hornsgatan av anläggandet ny enkel- och dubbelriktad cykelväg, skelettjordsarbeten med nyplantering, flytt-/om- samt nyförläggning av ledningar, ny gångväg med möblering samt anläggnings kompletteringar, ny bussfil med inkluderande hållplats. Nya refuger efter Långholmsgatans och Hornsgatan samt en ny platsbildning på Hornsgatan väster om Långholmsgatan.
Åtgärder för kollektivtrafiken på Skrubba Malmväg, Skarpnäck
För att öka framkomligheten för busstrafiken planerar Stockholms stad att bygga ett nytt busskörfält i södergående riktning på Skrubba Malmväg. Körfältet ska gå från busshållplats Solkraftsvägens norra hållplatsläge fram till Gudöbroleden. Sträckan är cirka 500 meter. Detta innebär att den aktuella sträckan på Skrubba Malmväg breddas med cirka 1,5 meter i riktning österut, för att få plats med busskörfältet. Det leder till att en bit av den gröna ytan intill vägen försvinner. Vissa arbeten rörande dagvatten kommer också att utföras. Busshållplats Solkraftsvägen förlängs i södergående riktning, för att anpassa den till trafik med ledade bussar. Solkraftsvägens busshållplatser i båda riktningar tillgänglighetsanpassas.
Spårväxelbyte vid Älvsjö driftplats
Spårväxelbyte av 30 växlar samt spårbyte ca 3 km. Bandel 401, 7 km - 11 km. Utförs i 3 etapper; 2601, 2702 och 2803. Etapp 2601 omfattar 9 växlar. Byte av spårväxlar i växelförbindelsen mellan Älvsjö godsbangård och normalspåret på Södra Stambanan, på spåret mot Nynäsbanan samt på spår mot vagnhallsdepån ingår i denna etapp.
Förlängning av plattform vid Stockholms Central
Plattform 6, spår 13-14. Signalarbeten spår 6, spår 7 och spår A1 på Stockholm Central.
Nytt reversibelt körfält på Nockebybron
Mark- och beläggningsarbeten för möjliggörande av reversibelt körfält på Nockebybron samt anslutande del på Nockebysidan fram till Gubbkärrsvägen.
Ombyggnad av transformatorstation i Stockholm
Malsta, stationsförnyelse 2 fack
Exploateringsarbete i Norra Djurgårdsstaden
Avser bergschakt inom detlajplanen Gasklocka 3-4 för omhändertagande av förorenat berg. Omfattar bergschakt, utlastning och transporter, tvättning samt erforderliga skydds- och förstärkningsarbeten. Objektet är beläget i Norra Djurgårdsstaden, Hjorthagen, Stockholm. Specifikt rör det sig om ett exploateringsområde med befintliga bostäder, skolor och verksamheter samt pågående byggverksamhet från både Stockholms Stad och externa byggherrar.
Kajrenovering i Stockholm
Projektet ROT Spont NV Hammarbyslussen omfattar förnyelse av sponterna i Årstaviken för att säkerställa dammsäkerheten mellan Mälaren och Saltsjön samt återställa bärigheten för kajen vid Sundsta gård. Den totala längden på sponten som ska utförs i projektet, ca 120 meter.
Konsult för slut- och övertagandebesiktning järnväg Stockholm Syd
Slut- och övertagandebesiktning för bandelarna 410, 412, 413 del av 414, 418, 451, 476 och 477.
Renovering av avfallsanläggning i Stockholm
Projektet syftar till att modernisera avfallshanteringen på Strandvägen, vid Kajplats 17. Den befintliga anläggningen för underjordiska avfallsbehållare har uppnått sin tekniska livslängd och uppfyller inte längre dagens krav på kapacitet och funktion. Den nya anläggningen ska förbättra driftssäkerheten, öka kapaciteten för fler fraktioner samt möta de tekniska och miljömässiga standarder som förväntas av moderna avfallssystem.
Trimningsåtgärder på bla väg 225 inom Storstockholm
Trimningsåtgärder på bla väg 225 mfl andra åtgärder inom Storstockholm. Upphandlingen avser utförande av mark och schaktarbeten på Nyblevägen, Maria Barkmans väg, Frölunda och Vårsta på länsväg 225 i Stockholms län.
Underhållsarbeten på gasklocka i Hjorthagen, Stockholm
Ansökan berör rivning av befintligt tak för att sedan återskapa det befintliga taket. Renovering och underhållning av fasad. Bergschakt samt håltagning i grundmur för tillfällig transportväg.
Dilatationsbyte i Årsta och Södertälje
Huvuddel 1: E1, Gamla Årstabron (färdigställt 2026-08-27) Huvuddel 2: E2, Nya Årstabron (färdigställt 2027-09-23) Huvuddel 3: E3, Södertälje Hamn (färdigställt 2026-09-17)
Resurskonsult specialist styr- och övervakning inom Region Öst
Option: Beställaren har ensidig möjlighet att med befintliga kontraktsvillkor förlänga kontraktet med ytterligare 1+1 år. Specialist styr och övervakning Förbifart Stockholm samt inom Region Öst.
Ombyggnad av gång- och cykelväg längs Sveavägen i Stockholm
Målet med projektet är att göra det tryggare och enklare att cykla på Sveavägen söder om Odengatan, genom att skapa sammanhängande cykelinfrastruktur. Projektet innebär att utrymme för biltrafik omvandlas till utrymme för cykeltrafik. Antalet genomgående körfält minskar från fyra till två.
Markarbeten vid Fosforförrådet på Kastellholmen, Stockholm
SFV avser att förstärka strandlinjen vid Fosforförrådet på Kastellholmen, utförandet innefattar även ett nytt gångstråk förbi huset som utförs i en träkonstruktion. Projektet utförs för att stoppa den erosion som vågor ger upphov till, samt att skapa en säker passage förbi Fosforförrådet för hyresgäst och allmänhet.
Rivning av passagerargångar i Värtahamnen, Stockholm
Entreprenaden avser rivning av de gamla passagerargångarna till Värtaterminalen inkl sanering av asbest.
Breddning och uppdelning av gång-och cykelbana mellan Älvsjö och Hagsätra
Sträckan mellan Älvsjö och Hagsätra ska göras bredare för bättre framkomlighet, säkerhet och trygghet för både cyklister och gående. Gång- och cykelvägen mellan Turingeparken i Älvsjö och Hagsätra är cirka 320 meter lång och går genom park- och naturmark.
Rivning av gasverket mm, Norra Djurgårdsstaden, Hjorthagen
Avser rivningsarbeten av spaltgasverket samt tillhörande byggnad hus 18 och en avsaltningsbyggnad..
Nya doppzoner vid Munkbrohamnen och Söder Mälarstrand i Stockholm
Avser på totalentreprenad anlägga doppzoner (badbrygga) inklusive slutprojektering, produktion och installation/montering till befintliga kajbalkonger i Munkbrohamnen och Söder Mälarstrand.
Stamrenovering av kulvert i TV-huset i Stockholm
Entreprenaden omfattar byte av befintliga spillvattenledningar i kulvertmiljö. Rörinfordring kan komma att ske på befintliga stråk. Tillgänglighet och åtkomst är begränsad på vissa ställen. Lösning behövs för intag av rör. Provisorisk lösning för spillvattenledningar är nödvändigt under pågående projekt.
Upprustning av Annedalsparken och Mamma Mus torg i Mariehäll
Delar av Annedalsparken och mamma Mus torg behöver upprustas och utvecklas. Parken behöver bli mer robust och tåla högt slitage och rustas för klimatförändringar.
Underhåll av järnvägstunnel vid Stockholms Central
Sprickinjektering av frontmur och platta samt betongreparation av platta.
Ombyggnad av gångväg och busshållplats i Stockholm
Planerade åtgärder: - Trottoaren på Kungsgatan norra sida jämnas ut och får en plan yta, med nya betongplattor, ny kantsten och nya galler för gatuträden. - Nya papperskorgar och parkbänkar kommer att ställas ut och ersätta de som finns idag. - Alla entréer på Kungsgatan kommer att vara tillgängliga under byggtiden. - På Kungsbron får det södra busskörfältet ny beläggning och ny kantsten. - Busshållplatsen vid Cityterminalen får en ny busskur och blir mer tillgänglig, bland annat genom att kantstenen tas bort.
Rivning av bensinstation i Stockholm
Rivning av byggnad, bensinstationsbyggnad, skärmtak.
Inspektion av stora järnvägsbroar i Östra regionen
Inspektioner för stora järnvägsbroar i Östra regionen åren 2026-2028. Broar som omfattas är Årstabron, Nya Årstabron, Igelstabron, bro över Nyköpingsvägen, Älvsjöbågen och bro över Stäketsundet.
Modernisering och uppgradering av reservkraftsanläggning i centrala Stockholm
Avser uppgradering av reservkraft och styrsystem inom kvarteret Klara Södra med fokus på driftsäkerhet och robusthet. Säkerhetsklassat projekt.
Specialist styr och övervakning till Förbifart Stockholm samt inom Region Öst
Option: Beställaren har ensidig möjlighet att med befintliga kontraktsvillkor förlänga kontraktet med ytterligare 1+1 år.
Nationellt utförande av ledningsanvisning mm för Trafikverkets ledningar inom järnvägsmiljö
Nationellt utförande av gemensam ledningsanvisning, koordinatinmätning, dokumentation för Trafikverkets samtliga ledningar inom järnvägsmiljö samt en tillhörande kundtjänstfunktion.
Framkomlighetsåtgärder gällande bussfiler i Stockholm
Exempel på investeringsåtgärder som kontoret föreslår genomförs under 2025 och 2026 är: • Vallhallavägen: Kollektivtrafikkörfält på Vallhallavägen i båda riktningar mellan Surbrunnsgatan och Ingemarsplan • Långholmsgatan: Ombyggnation samt flytt av busshållplatsen Högalidsgatan (östra sidan) för att förhindra att busstrafiken fastnar i högersvängskörfältet • Rutger Fuchsgatan: Omskyltning samt vägmarkeringsåtgärder för att förhindra att felparkerade fordon försämrar bussframkomligheten
Samordnande miljöspecialist i järnvägs- och vägprojekt för Trafikverket
Samordnande miljöspecialist med inriktning mot naturmiljö.

Gratis erbjudande
till företag!

Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).