Aktuella ROT-projekt, Renovering, Ombyggnad, Tillbyggnad på anläggning i Stockholms län
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 190 st.
Byte av tätskikt på taket i tunnel samt ombyggnad av gata i Stockholm
Projektet avser upprustning av Götgatan, mellan Folkungagatan och Ringvägen.
8 m bred tunnel. Kommer att grävas upp i etapper från 2025 och 6 år framåt.
Gatan kommer att få separerade cykelbanor och mer yta för gående. Gaturummet kommer att bli grönare och luftigare med nya trädplanteringar och fler bänkar att sitta på.
Ombyggnad av fördelningsstationer i Södertälje kommun
För att möta elnätsförstärkningen och samhällets utveckling i Järnaområdet behöver mottagnings- och fördelningsstationerna H15 Ullängen och H24 Mora kompletteras och renoveras.
Objekten är belägna i Järna, Södertälje kommun. Adresser är Tälleby 1:35 (H15 Ullängen) och Tavesta 1:292 (H24 Mora), Järna, Södertälje kommun.
Teknikbyggnader E4 Förbifart Stockholm
Tillverkning och montage av UHPC (Ultra-High Performance Concrete) element på följande byggnader: Mottagningsstation 26K och 46B, VA station 282, Luftutbytestorn 47A till och med 47E och 57A, Teknikkiosker 16A, 16B, 26C, 56A, 56B och 66B, Brandgasstation 279. Totalt 16 objekt.
Renovering av kajer på Skeppsholmen, Stockholm
Omfattningen är ca. 250 meter med option på ca. 60 meter. Kajernas uppbyggnad består idag av 13 olika konstruktionslösningar byggda vid olika tillfällen. Projektet som helhet syftar till att säkerställa: Stabiliteten på kajerna och markytorna innanför, säker förtöjning vid pollarna, att kajerna kan användas som promenadstråk för allmänheten.
Utbyte och installation av rulltrappor vid tunnelbanestationer i Stockholm
Utbyte och installation av 12 st rulltrappor varav 2 st rulltrappor på option, inkl. tillsyn, skötsel och underhåll (T/S/U),vid tunnelbanestationerna Fridhemsplan, S:t Eriksplan, T-Centralen, Brommaplan, Västra skogen, Tekniska högskolan, Rådhuset, Rådmansgatan.
Renovering av kajer i Vaxholm, etapp 2-3
Objektet benämns Vaxholms Kajer Etapp 2-3.
Objektet omfattar ombyggnation av kajer i Söder och Österhamn – Vaxholms kaj.
Schakt, urskiftnings-, återfyllnings, ledningsomläggnings, grundläggnings- och markarbeten. Ledningsförläggning och finplaneringsarbeten kommer i viss omfattning att utföras som sidoentreprenader där GE (Generalentreprenören i egenskap av Huvudentreprenör) är samordningsansvarig.
Breddning av taxibanesystemet vid Arlanda flygplats
Entreprenadarbeten omfattar bl.a. markarbeten som avser breddningsåtgärder av taxibanesystemet.
Markarbeten består bl.a av beläggningsarbeten asfalt, schakt- och fyllningsarbeten, rivning av befintlig kanalisation och brunnar, rivning av befintligt VA-system, förläggning av ny VArörledningssystem samt kanalisation och brunnar.
Entreprenaden omfattar området: Taxibana ZG-ZH öst (vid Bana 1).
Ny lösning för cykeltrafik på Södermalm, Stockholm
Entreprenaden omfattar övergripande arbeten efter Långholmsgatans västra sida mellan Folkskolegatan och Hornsgatan av anläggandet ny enkel- och dubbelriktad cykelväg, skelettjordsarbeten med nyplantering, flytt-/om- samt nyförläggning av ledningar, ny gångväg med möblering samt anläggnings kompletteringar, ny bussfil med inkluderande hållplats. Nya refuger efter Långholmsgatans och Hornsgatan samt en ny platsbildning på Hornsgatan väster om Långholmsgatan.
Gång- och cykelbaneförbättringar i Stockholm
Trafikkontoret ska utföra åtgärder för att leda cykeltrafiken längs Repslagargatan och förbättra trafikmiljön för gående och cyklister på delar av Götgatan mellan Hornsgatan och Medborgarplatsen. I åtgärderna ingår det att bredda gångbanor och bygga genomgående gångbanor i fyra korsningar.
Upprustning av avloppspumpstation i Stockholm
Avloppspumpstation Knösen (AP Knösen), tidigare benämnd AP Loudden, är Stockholms näst största avloppspumpstation belägen på Lindarängsvägen nära Kaknästornet. AP Knösen pumpar avloppsvatten från den östra delen av Stockholms innerstad till Henriksdals reningsverk. Pumpstationen har brister i driftsäkerhet såväl som i arbetsmiljö.
Projektet avser renovering av avloppspumpstation inkluderande: Rivning ventilation, Rivning el, Ompendling av avloppsledning, Nytt spolvattensystem, Installation av nytt ventilationssystem, Installation av nytt elsystem inkl ny nätstation, Installation av trappor och renovering av breddningskammare.
AP Knösen är sammankopplad med gamla Louddens reningsverk genom att deras elsystem, ventilationssystem och vattensystem sitter ihop.
Projektet syftar till att hantera de brister som finns och att dela upp AP Knösen och gamla Louddens reningsverk så de får separata el-, ventilations- och vattensystem. Projektet syftar också till att möjliggöra styrning och övervakning av AP Knösen på distans vilket inte är möjligt idag.
Stambyte i Sky City på Arlanda Airport
Beställaren låter utföra Stambyte Sky City Plan 2-6 inom fastigheten Arlanda 3:1, byggnad Sky City (901), på Stockholm Arlanda. Objektet kommer när den är färdigställd att bestå av komplett stambyte för spillvattenledningar (S1) på Plan 2-6.
Ersättning av kablar i Hässelby Villastad
Ellevio genomför ett reinvesteringsprojekt för att ersätta föråldrade 12 kV-kablar på delar av slinga 15 och 16 från fördelningsstation Hässelby Villastad. I samband med detta byts även 0,4 kV-kablar och kabelskåp ut längs sträckan.
Projektet omfattar cirka 2,7 km schakt, där de nya kablarna förläggs i trottoarer längs följande gator: Edelundavägen, Kaprifolvägen, Lupinvägen, Loviselundsvägen, Blåklocksvägen, Sandviksvägen, Markviksvägen, Porsvägen, Spireabågen, Grönbetevägen och Friherregatan.
Totalt omfattar projektet 6 km nya 12 kV-kablar, 8 km nya 0,4 kV-kablar samt cirka 43 nya
kabelskåp för att säkerställa en modern och driftsäker elförsörjning.
Reinvestering i VA-ledningar i Danderyds kommun
Reinvestering av VA-ledning på Sköldvägen i Djursholm, Danderyds kommun. Det innefattar omläggning av vatten- och avloppsledningar (VA) samt byte av servisledningar.
Omfattning: Cirka 520 meter VA-ledning.
Breddning av gång- och cykelbana i Stockholm
Breddning av den västra gång- och cykelbanan på sträckan genom att körbanan smalnas av. I korsningarna höjs gång- och cykelpassagerna upp och görs genomgående för gående och cyklister. I samband med detta kan även väntytorna för gående och cyklister utökas och stolpar flyttas bort från cykelbanan. Gång- och cykelpassagerna tvärs
Skansbrogatan förses med hastighetsdämpande åtgärder.
Dagvattenåtgärder Nynäsvägen vid Hanvedens vattenskyddsområde i Haninge
Anläggning av dagvattenåtgärder som syftar till att rena och fördröja dagvatten genom täta diken, samt katastrofskydd för att hantera utsläpp vid en eventuell fordonsolycka, längs den del av Nynäsvägen som ligger inom Hanvedens vattenskyddsområde. Även vägen och parkeringen till Hanvedens IP innefattas av projektet.
Parkåtgärder i Stockholm
Projektet omfattar natur- och parkmark i delar av Enskede och Årsta. Projektet syftar till att gynna den biologiska mångfalden genom att utveckla och stärka de gröna sambanden mellan Årstaskogen och Årsta holmars naturreservat till Hemskogen i Enskede.
Åtgärder för gående på Rörstrandsgatan i Vasastan, Stockholm
- Sträckan mellan Birkagatan och Norrbackagatan regleras som gågata.
- För att skapa tydliga entréer till gågatan byggs upphöjda korsningar i början och slutet av gågatan.
- Den norra gångbanan mellan Sankt Eriksgatan och Birkagatan breddas till cirka sex meter.
- Gatumöbler i form av sittplatser och fordonshinder kommer placeras ut på gågatudelen av Rörstrandsgatan, samtidigt som plats lämnas för uteserveringar.
- Den ojämna markbeläggningen på gångbanorna mellan Birkagatan och Norrbackagatan kommer att bytas. Då blir det bättre tillgänglighet och komfort för gående.
- Ojämn markbeläggning i körbanan kommer att åtgärdas, mellan Sankt Eriksgatan och Norrbackagatan.
Upprustning och klimatåtgärder vid Lysviksgatan i Farsta
Uppdraget avser upphandling av markentreprenad. Träd, buskar och perennanläggning utföras av sidoentreprenad. I arbeten ingår även anläggande av två övergångsställen samt en vistelseyta.
Entreprenaden omfattar exempelvis följande arbeten:
- Rivning och demontering kantsten, plattor
- Rivning av asfalt
- Schakt för gata, träd och ledningar
- Växtbäddar
- Kantstensarbete
- Asfaltering och väglinjemålning
- Sten- och markbeläggning
- Trafikanordningsarbete
- Brunns och ledningsarbeten
Ombyggnad av park i Handen
Utveckling av Eskilsparken till stadspark med ny entré, temalekplats, damm, festplats.
Entreprenadarbetet innefattar bland annat byggnation av murar, pergolas, asfaltering, planteringsbäddar, plantering av växter, montering av lekutrustning, gjutning av gummiasfalt, konstgräs mm.
Kajrenovering i Stockholm
Projektet ROT Spont NV Hammarbyslussen omfattar förnyelse av sponterna i Årstaviken för att säkerställa dammsäkerheten mellan Mälaren och Saltsjön samt återställa bärigheten för kajen vid Sundsta gård.
Den totala längden på sponten som ska utförs i projektet, ca 120 meter.
Framkomlighetsåtgärder gällande bussfiler i Stockholm
Exempel på investeringsåtgärder som kontoret föreslår genomförs
under 2025 och 2026 är:
• Vallhallavägen: Kollektivtrafikkörfält på Vallhallavägen i båda riktningar mellan Surbrunnsgatan och Ingemarsplan
• Långholmsgatan: Ombyggnation samt flytt av busshållplatsen Högalidsgatan (östra sidan) för att förhindra att busstrafiken fastnar i högersvängskörfältet
• Rutger Fuchsgatan: Omskyltning samt vägmarkeringsåtgärder för att förhindra att felparkerade fordon försämrar bussframkomligheten
Breddning av GC-väg i Stockholm
Gång- och cykelbanan längs Huddingevägen mellan Örbyleden och Bussens väg är en del av ett primärt cykelstråk och en viktig koppling mot Huddinge via Örby och Hagsätra. Sträckan har idag låg standard och större delen utgörs av en tre meter bred gemensam
gång- och cykelväg. Förslaget är att bredda en 550 meter lång sträcka till 5,25 meter.
Ombyggnad av gata och torg i Solna
Avser utbyggnad av allmän plats bestående av en torgyta mellan den västra
utgången från Ulriksdals pendeltågsstation och Bagartorpsringen. Arbetena omfattar bland annat kvarsittande spont, stödmurar, utomhushiss, trappor, planteringsytor inklusive trädplantering, ytskiktsarbeten m.m, del av Järva 2:9 m.fl Bagartorp.
Kollektivtrafik-, gång- och cykelåtgärder på Bussens väg vid Enskedefältet
- Bussens väg breddas och dubbelriktas för busstrafik så att bussar även kan köra i södergående riktning.
- En trafiksignal anläggs i korsningen Huddingevägen-Bussens väg för att underlätta för busstrafiken.
- Hållplatsen Sockenvägen flyttas då dess placering idag inte kommer trafikeras av buss efter att föreslagna åtgärder är genomförda.
- Gång- och cykelbanan breddas enligt cykelplanens mått för dubbelriktade primära cykelstråk: 3,2 meter för cykeltrafikanter och 2 meter för gångtrafikanter.
- Gång- och cykelbanan separeras med vägmarkering.
Nya vågbrytare vid Berga i Haninge
Objektet avser att etablera nya vågbrytare och ny brygga, samt renovera befintliga betongkonstruktioner bl.a. landfäste. Nya tekniska installationer el, belysning, rör och ny vacuumsugsanläggning för slagvatten. Samt flytt och förankring av befintlig brygga inom området.
Trimningsåtgärder på bla väg 225 inom Storstockholm
Trimningsåtgärder på bla väg 225 mfl andra åtgärder inom Storstockholm. Upphandlingen avser utförande av mark och schaktarbeten på Nyblevägen, Maria Barkmans väg, Frölunda och Vårsta på länsväg 225 i Stockholms län.
Ommålning av broar i Östra Regionen
Ommålning av balkar, räckesfot. Bro 2-65-1 över Moraån vid Nykvarn samt bro 2-61-1 över Långbroån vid Långbro. Förbehandling och ytbehandling i form av ommålning/bättringsmålning av samtliga stålytor på bärverk och ståndarfot samt återfyllning av grus runt pålplatta (landfäste).
Ombyggnad av GC-väg i Bandhagen
Gång- och cykelvägen mellan Gamla Huddingevägen och Ormkärrsvägen.
Gång- och cykelvägen föreslås breddas enligt cykelplanens rekommendationer, vilket innebär en cykelbanebredd på 3,25 meter. Gångbanan bör vara minst 2 meter bred vilket ger en total bredd om 5,25 meter.
Renovering av avfallsanläggning i Stockholm
Projektet syftar till att modernisera avfallshanteringen på Strandvägen, vid Kajplats 17. Den befintliga anläggningen för underjordiska avfallsbehållare har uppnått sin tekniska livslängd och uppfyller inte längre dagens krav på kapacitet och funktion. Den nya anläggningen ska förbättra driftssäkerheten, öka kapaciteten för fler fraktioner samt möta de tekniska och miljömässiga standarder som förväntas av moderna avfallssystem.
Renovering av Johanneshovs trafikplats i Stockholm
Trafikplatsen och dess fyra ramper byggdes i början på 1940-talet i samband med att Skanstullsbron öppnade. Det är en betongkonstruktion av betong som är mycket hårt trafikerad.
Trafikplatsen är i behov av ett flertal underhållsåtgärder inom de kommande åren för att undvika att det uppstår skador som kan påverka bärigheten. Broskarvar/fogar ska renoveras och i vissa fall bytas ut för att hindra att vatten tränger ner i underliggande konstruktioner.
Arbetet kommer att pågå under sommarmånaderna (eftersom det då är lägre trafikflöden på platsen) under tre år för att minimera trafikstörningarna så mycket som möjligt. Alla arbeten som går att utföra nattetid kommer utföras nattetid för att minska trafikpåverkan.
Byte av skalskydd vid Huddinge Maskincentral (HMC), Huddinge
Skalskyddet, i form av dörrar, portar och fönster, ska åtgärdas för att uppfylla krav enligt skyddsklass 2.
Byte av dörrar, ca 24 st, och portar, ca 9 st, inkl rivning. Nytt fasadparti vid fikarum inkl rivning. Åtgärder för fönsteröppningar och ventilationsgaller etc inkl rivning.
Installation av larm och lås inkl kabeldragning.
Finplanering i dagvattenmagasin mm i Veddesta, Järfälla
Entreprenaden omfattar bland annat: Rivning/demontering av väderskydd på dagvattenmagasin, Ny minipark med fontän, Rörarbeten, Ny gångväg genom plantering/Mini park samt Vegetationsytor.
Entreprenaden utförs inom område Veddesta som är idag ett befintligt verksamhetsområde med lättare industri.
Gångåtgärder på Krällingegränd och Spånga Kyrkväg i Tensta
- En ny gångbana anläggs på södra sidan av Krällingegränd, öster om korsningen med Spånga kyrkväg.
- En ny gångbana anläggs på västra sidan av Spånga kyrkväg, norr om korsningen.
- Två nya övergångsställen byggs vid korsningen Krällingegränd–Spånga kyrkväg.
- Ett befintligt övergångsställe på Krällingegränd rustas upp.
- Genomgående gångbanor med sänkt kantsten byggs längs med infarterna till verksamheterna på Krällingegränd.
- Ett nytt övergångsställe anläggs vid vändplanen på Krällingegränd. Det ska leda gående från södra sidan av Krällingegränd till det befintliga gångstråket i parkområdet.
Ombyggnad av gång- och cykelväg längs Sveavägen i Stockholm
Målet med projektet är att göra det tryggare och enklare att cykla på Sveavägen söder om Odengatan, genom att skapa sammanhängande cykelinfrastruktur.
Projektet innebär att utrymme för biltrafik omvandlas till utrymme för cykeltrafik. Antalet genomgående körfält minskar från fyra till två.
PFAS-rening av lak- och processvatten på Löt Avfallsanläggning, SÖRAB
Syfte och mål med denna upphandling är att SÖRAB ska hitta en leverantör som erbjuder en reningsteknik som kan hjälpa SÖRAB att uppnå målet att på Löt Avfallsanläggning tidigt år 2025 ha en fullskalig, driftsäker och kostnadseffektiv rening av perfluorerade ämnen som uppfyller relevanta miljökrav.
Iordningställande av ytan, framdragning av lakvatten, rent vatten samt el till anläggning för rening av PFAS på Löts Avfallsanläggning. Platsen har en total yta som uppgår till ca 250 m2.
Ombyggnad av torg i Vallentuna centrum, etapp 6
För att integrera Centralvägen i centrum och tydliggöra att även Centralvägen erbjuder service och butiker bör den gamla handelsgatan integreras i torgupprustningen för att göra stråket mer attraktivt och offentligt. Sträckan utgör även en av infarterna till centrum och är den saknade länken för att binda ihop det nya Vallentuna Centrum med kyrkan och sociodukten.
Renovering av GC-tunnlar i Brunnsäng, Södertälje
Entreprenad gällande ny isolering och mindre broreparationer på tre gång- och cykeltunnlar i Brunnsäng: 2-1345-1 Birkavägen söder om Telgehusvägen, 2-1439-1 Birkavägen söder om Brunnsängsvägen samt 181-35-1 Telgehusvägen väster om Birkavägen.
Åtgärder för kollektivtrafiken på Skrubba Malmväg, Skarpnäck
För att öka framkomligheten för busstrafiken planerar Stockholms stad att:
- Bygga ett nytt busskörfält i södergående riktning på Skrubba Malmväg. Körfältet ska gå från busshållplats Solkraftsvägens norra hållplatsläge fram till Gudöbroleden. Sträckan är cirka 500 meter.
- Bredda aktuell sträcka på Skrubba Malmväg med cirka 1,5 meter i riktning österut, för att få plats med busskörfältet. Det leder till att en bit av den gröna ytan intill vägen försvinner. Arbete kommer också att behöva utföras på några av de ledningar som finns i marken.
- Förlänga busshållplats Solkraftsvägen i södergående riktning, för att anpassa den till trafik med ledade bussar.
- Tillgänglighetsanpassa Solkraftsvägens busshållplatser i båda riktningar.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).