Planerade ROT-projekt, Renovering, Ombyggnad, Tillbyggnad på anläggning där entreprenör inte är upphandlad i Stockholm
Ombyggnad av pumpstationer i Stockholm
Av Stockholm Vattens cirka 80 dricksvattenpumpstationer är 10 stycken i akut behov av modernisering gällande el- och styrutrustning som inte uppfyller nutida elstandard samt saknar tillgång till reservdelar på grund av hög ålder.
Solceller kommer att monteras på lämpliga anläggningar.
Stadshagen A Innerstan
Hässelby A Väster
Tensta A Väster
Nybohov B Söder
Fredhäll B Innerstan
Vinsta B Väster
Hjorthagen B Innerstan
Östberga B Söder
Starrbäcksängen B Innerstan
Körsbärsvägen
Förnyelse av fördelningsstation i centrala Stockholm
Förnyelse av befintlig driftsatt fördelningsstation (110/12 kV), byggd 1982, lokaliserad i de centrala delarna av Stockholm. Stationen skall förnyas i sin helhet exklusive krafttransformatorerna. Stationen kommer att vara i drift under förnyelsen samt att arbeten med 12 kV ställverk och kablage måste utföras under låglastperiod (1 April-31 Okt).
Entreprenaden planeras att startas under våren 2025 och pågå till hösten 2028. Ellevio kommer i egen regi att köpa in ställverk och kraftkablage till entreprenaden.
Tillbyggnad av paketterminal i Stockholm
Ombyggnad av befintlig lagerbyggnad. Komplettering med nya portar för in och utfart till byggnaden. Komplettering med gångdörrar i fasad. Komplettering med port för genomfart i invändig avgränsande vägg. Rivnings- och anpassningsarbeten för nya portar.
Forsmark 3
Utbyte och installation av rulltrappor vid tunnelbanestationer i Stockholm
Utbyte och installation av 12 st rulltrappor varav 2 st rulltrappor på option, inkl. tillsyn, skötsel och underhåll (T/S/U),vid tunnelbanestationerna Fridhemsplan, S:t Eriksplan, T-Centralen, Brommaplan, Västra skogen, Tekniska högskolan, Rådhuset, Rådmansgatan.
Nya växtbäddar och breddade cykelbanor på Sankt Eriksgatan, Stockholm
Under 2023 färdigställdes en breddning av cykelbanan på Sankt Eriksgatan från Rörstrandsgatan-Torsgatan. Nu fortsätter arbetet med förbättrade cykelbanor på den del av Sankt Eriksgatan som ansluter mot Hagastaden.
För att skapa bättre framkomlighet och säkrare cykelbanor kommer de att breddas från 1,25 meter till 2,25 meter.
För att skapa bättre förutsättningar för träden och återställa grönskan längs gatan kommer befintliga träd att få nya växtbäddar och de träd som behöver fällas eller redan saknas ersättas med nya. Totalt planteras 22 nya träd inom området.
Breddning av cykelbana på Kungsholmen, Stockholm
- Den befintliga cykelbanan mellan Kungsholmstorg och Samuel Owens gata breddas från 3,0 till 4,3–4,5 meter.
- Breddningen sker genom att en del av vägbanan tas i anspråk. Detta kommer inte påverka trafiken då samma antal vägfiler behålls.
- Inga träd eller annan växlighet kommer att påverkas då breddningen enbart sker i befintlig vägbana.
- Två parkeringsplatser samt en bussparkering försvinner.
Breddning av gång- och cykelbana i Stockholm
Breddning av den västra gång- och cykelbanan på sträckan genom att körbanan smalnas av. I korsningarna höjs gång- och cykelpassagerna upp och görs genomgående för gående och cyklister. I samband med detta kan även väntytorna för gående och cyklister utökas och stolpar flyttas bort från cykelbanan. Gång- och cykelpassagerna tvärs
Skansbrogatan förses med hastighetsdämpande åtgärder.
Åtgärder för gående på Rörstrandsgatan i Vasastan, Stockholm
- Sträckan mellan Birkagatan och Norrbackagatan regleras som gågata.
- För att skapa tydliga entréer till gågatan byggs upphöjda korsningar i början och slutet av gågatan.
- Den norra gångbanan mellan Sankt Eriksgatan och Birkagatan breddas till cirka sex meter.
- Gatumöbler i form av sittplatser och fordonshinder kommer placeras ut på gågatudelen av Rörstrandsgatan, samtidigt som plats lämnas för uteserveringar.
- Den ojämna markbeläggningen på gångbanorna mellan Birkagatan och Norrbackagatan kommer att bytas. Då blir det bättre tillgänglighet och komfort för gående.
- Ojämn markbeläggning i körbanan kommer att åtgärdas, mellan Sankt Eriksgatan och Norrbackagatan.
Breddning av GC-väg i Stockholm
Gång- och cykelbanan längs Huddingevägen mellan Örbyleden och Bussens väg är en del av ett primärt cykelstråk och en viktig koppling mot Huddinge via Örby och Hagsätra. Sträckan har idag låg standard och större delen utgörs av en tre meter bred gemensam
gång- och cykelväg. Förslaget är att bredda en 550 meter lång sträcka till 5,25 meter.
Gång- och cykelåtgärder på Lövholmsvägen i Stockholm
- Runt 400 meter gång- och cykelbana breddas från 1,3–3,5 meter till 5,25 meter, med undantag av en kortare sträcka vid skolan där det är som smalast.
- Cykelbanan får en bredd på 3,25 meter med ett undantag där sträckan är som smalast. Där blir bredden 2,5 meter.
- Gångbanan breddas till 1,8–2,0 meter.
- Ett nytt övergångsställe anläggs vid Entréskolan.
- Breddningen sker främst genom att delar av vägbanan tas i anspråk. För att bibehålla nödvändig bredd på vägbanan kommer en del av gångbanan på andra sidan Lövholmsvägen, mellan Blommensbergsvägen och Entréskolan, att försvinna. Denna används mycket lite idag.
- Breddningen ger möjlighet till en separering mellan gång- och cykeltrafikanter, vilket ökar trafiksäkerheten, framkomligheten och tryggheten för båda trafikantgrupperna.
Ombyggnad av GC-väg i Bandhagen
Gång- och cykelvägen mellan Gamla Huddingevägen och Ormkärrsvägen.
Gång- och cykelvägen föreslås breddas enligt cykelplanens rekommendationer, vilket innebär en cykelbanebredd på 3,25 meter. Gångbanan bör vara minst 2 meter bred vilket ger en total bredd om 5,25 meter.
Kollektivtrafik-, gång- och cykelåtgärder på Bussens väg vid Enskedefältet
- Bussens väg breddas och dubbelriktas för busstrafik så att bussar även kan köra i södergående riktning.
- En trafiksignal anläggs i korsningen Huddingevägen-Bussens väg för att underlätta för busstrafiken.
- Hållplatsen Sockenvägen flyttas då dess placering idag inte kommer trafikeras av buss efter att föreslagna åtgärder är genomförda.
- Gång- och cykelbanan breddas enligt cykelplanens mått för dubbelriktade primära cykelstråk: 3,2 meter för cykeltrafikanter och 2 meter för gångtrafikanter.
- Gång- och cykelbanan separeras med vägmarkering.
Gångåtgärder på Krällingegränd och Spånga Kyrkväg i Tensta
- En ny gångbana anläggs på södra sidan av Krällingegränd, öster om korsningen med Spånga kyrkväg.
- En ny gångbana anläggs på västra sidan av Spånga kyrkväg, norr om korsningen.
- Två nya övergångsställen byggs vid korsningen Krällingegränd–Spånga kyrkväg.
- Ett befintligt övergångsställe på Krällingegränd rustas upp.
- Genomgående gångbanor med sänkt kantsten byggs längs med infarterna till verksamheterna på Krällingegränd.
- Ett nytt övergångsställe anläggs vid vändplanen på Krällingegränd. Det ska leda gående från södra sidan av Krällingegränd till det befintliga gångstråket i parkområdet.
Bärighetsberäkning av broar i region Stockholm, paket 2
För upprättande av bärighetsberäkningar och åtgärdsförslag för att säkerställa BK4. Omfattar Bro (2-568-1) över kommunal väg vid tpl Hägernäs, Täby kommun. Bro (2-552-1 och 2-552-2) över S.R.J. och kommunal väg vid Hägernäs hållplats, Täby kommun. Bro (1-276-1) över GC-väg Gröndalsgången vid Kymlinge, Stockholms stad.
Service av roterande omformare för Trafikverket
Uppdraget innebär att dels vara andra linjens felavhjälpare och göra uppdrag där av Trafikverket kontrakterad underhållsentreprenör inte har möjlighet att åtgärda fel på egen hand, dels övriga mindre reparationsåtgärder som kan göras i fält.
Åtgärder för kollektivtrafiken på Skrubba Malmväg, Skarpnäck
För att öka framkomligheten för busstrafiken planerar Stockholms stad att:
- Bygga ett nytt busskörfält i södergående riktning på Skrubba Malmväg. Körfältet ska gå från busshållplats Solkraftsvägens norra hållplatsläge fram till Gudöbroleden. Sträckan är cirka 500 meter.
- Bredda aktuell sträcka på Skrubba Malmväg med cirka 1,5 meter i riktning österut, för att få plats med busskörfältet. Det leder till att en bit av den gröna ytan intill vägen försvinner. Arbete kommer också att behöva utföras på några av de ledningar som finns i marken.
- Förlänga busshållplats Solkraftsvägen i södergående riktning, för att anpassa den till trafik med ledade bussar.
- Tillgänglighetsanpassa Solkraftsvägens busshållplatser i båda riktningar.
Upprustning av väg m.m. på Hammarbyhöjden, Stockholm
Förslaget innebär att korsningen Olaus Magnus väg/Hammarbybacken, förtätas med cirka 140 lägenheter. I anslutning till bostadsbebyggelsen föreslås en upprustning av Olaus Magnus väg, samt en omvandling av torget vid Kalmgatan.
Upprustning av park på Lilla Essingen
Kungsholmens stadsdelsförvaltning har tagit fram ett program med förslag på åtgärder för att rusta upp Luxparken och förnya Luxparkens lekplats samt lekmiljön i närliggande Disponentparken.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).