Alla planerade anläggningsprojekt där konsult inte är upphandlad i Västerbottens län

Bjurholm (3)
Dorotea (4)
Lycksele (7)
Malå (1)
Norsjö (13)
Sorsele (6)
Storuman (13)
Umeå (67)
Vilhelmina (14)
Vindeln (10)
Vännäs (14)
Åsele (9)

Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 250 st.

Nybyggnad av järnväg, Norrbotniabanan, vid Skellefteå Norra
5 mil ny järnväg mellan Degerbyn- Skellefteå Industriområde/länsgränsen Västerbotten/Norrbotten.
Nybyggnad av produktionsanläggning för vätgas i Storuman
Avser nybyggnation produktionsanläggning för vätgas där energi levereras från vindkraftverk. Avvaktar pilotprojekt (2191360) och länkat till vindkraftspark (2191333).
Ny- och ombyggnad av vägar och broar i skellefteå
Ny förbifart öster om Skellefteå. Ca 3 km är nysträckning och inkluderar en bro över Skellefteå älv medan resterande 2,4 km är ombyggnad. Projektet inkluderar nya trafikplatser, anpassning av befintliga gc-vägar inklusive gc-portar. Ombyggnad busshållplatser samt bulleråtgärder.
Nybyggnad av järnväg, Norrbotniabanan, delen Umeå-Skellefteå
BEST (bana, el, signal, tele), 114 km lång sträcka.
Nybyggnad av järnvägsterrass inkl. station och broar sträckan Sävar Trp Syd-Pålböleån
Ny regionaltågstation i Sävar, 12 broar, järnvägsterrass. Ombyggnad E4 inkl. 2 nya trafikplatser.
Ny vindkraftspark i Storuman
Avser ny vindkraftspark med planer för max 75 vindkraftverk.
Nybyggnad av järnvägsterrass och broar sträckan Gammelgårdarna-Bureå
Ca 14 km järnvägsterrass och 7 st järnvägsbroar samt 3 st vägbroar.
Nybyggnad av broar längs Norrbotniabanan i Skellefteå Centrum
Mark och anläggning innehållande 3 järnvägsbroar och 3 vägbroar. Ca 2 km. BEST-arbeten.
Nybyggnad av järnvägsterrass samt broar sträckan Gryssjön-Bygdeå
Ca 14 km markanläggning för järnväg. Omfattar 5 st järnvägsbroar, 3 st vägbroar samt 2 ekodukter.
Ny kraftledning i Skellefteå
Ny kapacitetshöjande 400 kV-ledning mellan Malånäset och Lidmyran Den planerade 400 kV-ledningen Malånäset—Lidmyran i Västerbottens län är en del i den gröna industriomställningen i norr och möjliggör ökat effektuttag i regionen. Ledningen bidrar även till att bibehålla stabiliteten och driftsäkerheten i transmissionsnätet. Dessutom planeras det för förnyelse av befintliga stationer i Malånäset och Högnäs samt ny station i området kring Lidmyran.
Kontaktledningsupprustning sträckan Vännäs-Boden Södra
Kontaktledningsupprustning inkl AT och hjälpkraft.
Nybyggnad av järnvägsterrass samt broar på sträckan Bygdeå-Robertsfors
Ca 13 km anläggningsentreprenad för järnväg samt 8 st järnvägsbroar, 1 vägbro, 1 bro för motionsspår samt 1 faunapassage.
Nybyggnad av vindkraftverk i Skellefteå
Område 1a och 1b. Stormyrberget, Blåfors. 1a: 13 st verk, 1b: 21 st verk Område 2. Åkerboträsket, Gagsmark 13 st verk Område 3. Laxheden, Stavaträsk 36 st verk Område 4. Övre Stormyran, Fisktjärnliden 37 st verk Område 5. Stor-Rammarmyran, Åsträsk 34 st verk Område 6. Norra Degerliden, Tallträsk 21 st verk Alternativ 1. Degerträsk-Stavamyran, Stavaträsk 52 st verk Alternativ 2. Stormyran, Österjörn 57 st verk
Nybyggnad av vindkraftpark i Pauträsk
Avser Norrbäck och Pauträsk vindkraftspark.
Nybyggnad av vindkraftverk på Råliden i Skellefteå/Piteå
Man undersöker möjligheten att bygga 54 st vindkraftverk på gränsen mellan Skellefteå och Piteå.
Nybyggnad av järnväg, Norrbotniabanan, sträckan Bureälv-Södra Innervik
Ca 10 km järnvägsterrass innehållande 6 st järnvägsbroar.
Ombyggnad till mötesfri väg mellan Gumboda-Grimsmark
Avser ombyggnad till mötesfri landsväg 2+1 med omkörningsfält och mitträcke, nya korsningar, nya vänstersvängsöglor, breddning av vägen från 9 till 14 meter, nya ersättningsvägar, säkring av vägens sidoområden. Ny bro över Kålabodaån och Flarkån. Nya busshållplatser i Grimsmark och Ånäset med planskilda korsningar för gc-vägar samt nybyggnad av planskild ren- och viltpassage. Ca 15 km lång sträcka.
Nybyggnad av järnvägsterrass, broar och ekodukt sträckan Pålböleån-Gryssjön
Järnvägsterrass, 3 broar inkl. ekodukt E4 Sävar norr.
Basunderhåll på allmänna vägar inom område Umeå Södra
Vägnätets totala längd är ca 833 km. Beställaren har som option möjlighet att med befintliga kontraktsvillkor förlänga kontraktstiden med upp till 2 år (1 eller 2 år).
Nybyggnad av broar längs Norrbotniabanan vid Grenvägen i Skellefteå
Mark och anläggning innehållande 2 järnvägsbroar och 2 vägbroar. Ca 2 km. BEST-arbeten.
Markarbeten för Norrbotniabanan vid Gumboda-Ånäset
Järnväg samt ombyggnad av E4:an. Gumboda/Ånäset.
Nybyggnad av järnvägsterrass och broar vid Bureå älv
Ca 2,5 km järnvägsterrass, järnvägsbro över Bureå älv, GC-port under E4:an samt ett stationsområde i Bureå.
Nybyggnad av järnvägsbroar över Skellefteå älv och Bockholmsvägen i Skellefteå
Område Södra Tuvan-Risön, mark och anläggning ca 1 km. Omfattar 1 järnvägsbro över Skellefteälven och 1 järnvägsbro över Bockholmsvägen.
Nybyggnad av järnväg, Norrbotniabanan, delen Skellefteå C-Degerbyn
Mark och anläggning, BEST. Omfattar 3 st järnvägsbroar, 1 tillfällig järnvägsbro och 2 st vägbroar. Ca 1,5 km lång sträcka.
Nybyggnad av järnvägsterrass samt broar sträckan Sundbäck-Sävar Trafikplats Syd
Järnvägsterrass och 5 broar inklusive ekodukt E4 Sävar Syd.
Nybyggnad av broar längs Norrbotniabanan vid Dalkarlsån och Robertsfors
Landskapsbro ca 850 m och stationsområde i Robertsfors. Ca 3 km.
Basunderhåll på allmänna vägar inom område Skellefteå Norra
Vägnätets totala längd är ca 928 km. Beställaren har som option möjlighet att med befintliga kontraktsvillkor förlänga kontraktstiden med upp till 2 år (1 eller 2 år).
Ny anläggning för infångning av koldioxid vid kraftvärmeverk i Umeå
Målsättningen med projektet är att minska koldioxidutsläpp vid Dåva kraftvärmeverk, med potential att bidra med uppemot 300 000 ton minusutsläpp.
Ombyggnad till mötesfri väg mellan Broänge-Daglösten
Mötesseparerad väg med mitträcke och omkörningssträckor, breddning av vägen från 9 m till 14 m, nya korsningar och ersättningsvägar. 12,5 km lång sträcka. Förbättring av busshållplatser, nybyggnad av viltbro. Gc-port i Broänge, faunapassage Hökmarksberget, ny bro över Mångbyån.
Ombyggnad till mötesfri väg mellan Daglösten-Ljusvattnet
Mötesseparerad väg med mitträcke och omkörningssträckor, breddning av vägen från 9 m till 14 m, nya korsningar och ersättningsvägar. 8,5 km lång sträcka. Utbyggnad av rastplats Ljusvattnet, gc-port under E4 i Övre Bäck, faunabro över E4 vid Anderstorp, bullerskyddsåtgärder, viltstängsel.
Nybyggnad av Södra kajen inkl ny RoRo ramp i Umeå hamn
Avser nybyggnad av Södra kajen med ny RoRo ramp.
Nytt dubbelspår mellan Umeå C-Umeå Ö (Gimonäs)
Nytt ca 1600 meter långt dubbelspår, ombyggnad av flertalet broar samt nybyggnad av 2 större broar parallellt med befintliga järnvägsbroar.
Nybyggnad av vindkraftverk i Malå
Planer för etablering av vindkraft (upp till 25 verk) i Malå kommun.
Elektrifiering av järnväg mellan Hällnäs-Lycksele
Omfattar 66 km elanläggning, ca 500 meter bullerplank och 13 km kraftmatning upphängd på befintlig bana. Kontaktledningssystem AT.
Ombyggnad till mötesfri väg mellan Ljusvattnet-Yttervik
Avser ombyggnad till mötesfri väg med mitträcke och omkörningssträckor, nya korsningar, breddning av vägen från 9 till 14 meter, nya ersättningsvägar. Ca 7,5 km lång sträcka.
Basunderhåll på allmänna vägar inom område Norsjö
Beställaren har som option möjlighet att med befintliga kontraktsvillkor förlänga kontraktstiden med upp till 2 år (1 eller 2 år). Vägnätets totala längd är ca 818 km.
Nybyggnad av järnvägsbroar längs Norrbotniabanan över E4 och gamla E4
Järnvägsbro över E4 och Hundtjärnbäcken (längd ca 580 m).
Åtgärdande av vandringshinder i Norrbotten och Västerbottens län
Avser åtgärder som kommer att utföras under 2027-2030 och kommer upphandlas i två eller flera paket.
BEST-arbeten längs Norrbotniabanan, sträckan Umeå GBG-Sundbäck
Utförande av bana, el, tele, kanalisation och DCH.15. Sträckan är den del av bandel 146. Arbeten utförs på sträckan 0+360 – 12+000. På sträckan finns en tunnel mellan 3+200 - 5+500.
Byte samt reparation av järnvägsbroar över Ume älv
Ume älv östra älvfåran bro 3500-2400-1, Ume älv kraftkanalen bro 3500-2401-1 samt ny överbyggnad på Ume älv västra älvfåran bro 3500-2402-1.
Ombyggnad för mötesseparering på E12 mellan Kulla-Norrfors
Ombyggnad till mötesfri väg med omväxlande ett respektive två körfält, breddning, 7 km lång sträcka. 2 km ny cykelväg, ny trafikplats i Brännland och 2 planskilda passager.
Beläggning halvvarm på väg 942 mellan Idbacka-Dalasjö
Beläggning halvvarm och vägmarkering. Bärighetshöjande åtgärder/tjälsäkring sektion 19/710-38/290. BK4. Del av väg 952 ingår. 2-års objekt. Ca 2 mil lång sträcka.
Nybyggnad av vindkraftverk i Åsele
Planer för 12 st verk.
Nybyggnad av brandstation i Umeå
Nybyggnad av brandstation, Tomtebo strand.
Nybyggnad av stadsdel i Umeå
Preliminärt syfte med planen är att inom området skapa planmässiga förutsättningar för bostäder, handel, verksamheter, skola, park, gator, parkerings/mobilitetsanläggning och offentliga platser. Umeå 5:1 och 4:1 m.fl.
Nybyggnad av kaj, pir och brygga i Umeå
Avser nybyggnad av kaj, pir och brygga.
Nybyggnad av parkeringshus i centrala Skellefteå
I hjärtat av Skellefteå planerar vi för ett nytt parkeringshus. Traditionellt har beställaren själv byggt och driftat parkeringshusen men öppnar nu för nya lösningar där man i stället köper större eller mindre delar av åtagandet, t.ex. i form av koncessionsåtagande till en extern leverantör eller andra lösningar.
Nybyggnad av gc-väg längs väg 363 mellan Forslunda-Håkmark-Hissjö
Trafiksäkerhetsåtgärder. Ny gång- och cykelväg Forslundagymnasiet-Håkmark-Hissjö, ca 8 km lång sträcka.
Nybyggnad av logistikterminal i Umeå
Nybyggnad av logistikcentrum, yta på runt 65 000 m2 med befintliga järnvägsspår.
Upprustning av torg i Skellefteå
Utveckling av Guldtorget, även för de omkringliggande delarna av Nygatan, Torggatan och Trädgårdsgatan. Ca 7000 kvm.
Nybyggnad av räddningstjänst, bostäder mm i Vännäs
Vännäs 52:2, Kv. Klockslaget mfl Syftet är att möjliggöra uppförandet av en räddningstjänst samt utröna om markområdet även kan vara lämplig för bostadsändamål, kontor, handel eller annan centrumverksamhet. Inom ramen för planarbetet införlivas även kvarteren Tiden och Seklet med främsta syfte att se över den in- och utfartsproblematik som finns till och från verksamheterna inom dessa men förekomst av servitut, byggrätt mm.
Ny koldioxidanläggning vid kraftvärmeverk i Skellefteå
Skellefteå Kraft undersöker möjligheterna att fånga in koldioxid från kraftvärmeverket i Hedensbyn i Skellefteå. Syftet med utredningen är att se om koldioxidinfångning är tekniskt och praktiskt genomförbart.
Nytt avloppsreningsverk i Robertsfors
Nybyggnad av avloppsreningsverk.
Nybyggnad av broar längs Norrbotniabanan
Ca 850 m lång landskapsbro från Rickleån till centrala Robertsfors.
Nybyggnad av broar längs Norrbotniabanan i norra delarna av Robertsfors
2 st järnvägsbroar och 1 st vägbro i funktion av en viltpassage. Betongarbeten, markarbeten i form av skogsbilvägar, VA-arbeten och tillfälliga åtgärder.
Nybyggnad av mötesstation/driftplats vid Skelleftebanan-Södra Grundfors
Ny driftplats bredvid befintligt spår, mark och anläggning, BEST, ca 1 km. Nytt ALEX vägskydd och rivning av driftplats Finnforsfallet. Bandel 143 Skelleftebanan.
Nybyggnad av vägbroar längs Norrbotniabanan i södra delarna av Robertsfors
2 st vägbroar som en del av framtida viltpassager. Betongarbeten, markarbeten och tillfälliga åtgärder. Ekodukt över järnväg.
Nybyggnad av bro över Öre älv vid Örsbäck
BK4 åtgärd. Spännarmerad betongbro, 6 m bred.
Nybyggnad av drivmedelsstation, restaurang och handel i Umeå
Preliminärt syfte med planen är att inom området skapa planmässiga förutsättningar för drivmedelsstation, restaurang och handel. I samband med att Trafikverket påbörjar arbetet med järnvägsanläggningen under 2024 kommer befintlig bensinstation och butik att lösas in av Trafikverket och trafikplatsen kommer att byggas om. Befintlig rastplats utgår och en ny tillkommer som även ska ersätta den i Täfteböle
Ny optokabel/ERTMS längs järnväg sträckan Bastuträsk-Hednoret
Förläggning av multidukt, blåsning av fiber samt inkoppling av befintligheter. Ca 16,5 mil.
Ombyggnad av väg 923 och 925 mellan Svanabyn-Lavsjö
Bärighetsåtgärder, ca 13,2 km lång sträcka. Trumbyte, dikning, blockrensning, utskiftning och stålarmering.
Nybyggnad av vindkraftverk i Hornmyr
Avser 9 st vindkraftverk.
Nybyggnad av vindkraftsverk i Svanabyn
Planer för 6 st verk. Effekt 6-8 MW.
Nybyggnad av resecentrum i Bureå
Bureå resecentrum ska knyta ihop den tågtrafik som Norrbotniabanan innebär, med busstrafik, biltrafik, gång, cykel och taxi. Byggstarten är beroende av Trafikverkets planering av Norrbotniabanan.
Ombyggnad av landningsbana på Vilhelmina flygplats
Förlängning av befintlig landningsbana med ca 300 meter.
Ombyggnad av torg i Umeå
Ombyggnad av torg, i syfte att skapa bättre förutsättningar för folkliv och för att få en bättre beläggningsstandard. Rör och ledningar under mark är gamla och behöver bytas ut.
Nybyggnad av resecentrum i Skellefteå
Skellefteå kommun ska anlägga ett nytt resecentrum för tåg och regionbuss i centrum av Skellefteå i nära anslutning till Skellefteå lasarett och i närheten av stadstrafiken.
Nybyggnad av industrihus i Umeå
Avser nybyggnation av lastbilsanläggning.
Ny viltpassage/faunabro längs E4 vid Håknäskälen
Planskild passage över E4 vid Håknäskälen öster om Nordmaling och ev komplettering av befintligt viltstängsel förbi Torsmyran.
Nya parallella gc-vägar längs E12 mellan Umeå-Vännäs
Ny gc-väg som binder ihop byn Brännland med vägen bredvid trafikplats Norrfors. Nya busshållplatser, stängning av befintlig anslutning mellan väg E12 och väg 629.
Byte av bro över Långseleån vid Ormsjön
Byte av befintlig betongbro över Långseleån vid Ormsjöns nordspets. Är en bågbro idag och ska bli en samverkansbro.

Gratis erbjudande
till företag!

Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).