Alla planerade anläggningsprojekt där konsult inte är upphandlad i Hallands län
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 119 st.
Ombyggnad av personbangården vid Halmstad C
Ombyggnad av bangård, nytt plattformsläge vid spår 5, slopning av plattformsförbindelse, ny planskild förbindelse mellan mittplattformar och bussterminal. Förlängning och breddning av befintliga mittplattformar.
Ombyggnad av väg 26 mellan Halmstad-Oskarström
Ombyggnad i befintlig sträckning till mötesfri väg med omväxlande ett respektive två körfält, breddning till 14 meter på en sträcka av 10,9 km. Ombyggnad av vägskäl, nya öglor och en ny parallellväg med 4 meters bredd. Ny gc-väg mellan Sperlingsholm-Spånstad med en ny gc-port vid Sperlingsholm. Bulleråtgärder.
Byte av ställverk på personbangården vid Halmstad C
Ställverksbyte i Halmstad då ställverk modell 65 byts till ställverk modell 95. Ställverksbytet omfattar driftplatsdelarna Furet, Halmstad C, Halmstad rangerbangård och Kistinge. Arbeten som ingår är bana, el, signal, tele, mark och kanalisation. bandel 627, 630, 640 och 733 mellan km 148+908 / 192+973 – km 156+690.
Utbyggnad av stationsområde med resecentrum och kontor m.m. i Halmstad
Planer finns för att skapa en ny stadsdel runt Halmstads centralstation och använda undernyttjad mark längst spåren till bl.a nya arbetsplatser och mötesplatser. Perrongerna behöver breddas med nya vägar, broar eller tunnlar för att nå dessa. Området sträcker sig från Fredsgatan i norr till de gamla lokstallarna i söder, i öst avgränsas området av Bolmensgatan och i väst av Stationsgatan.
Nybyggnad av broar i Halmstad
Tre nya broar föreslås över Nissan för att koppla ihop södra Halmstads stadskärna. Tullbron: är en ny gång- och cykelbro som startar i Bredgatans förlängning till Prins Bertils stig. Jungmansbron: är en ny gång- och cykelbro som startar i Jungmansgatans förlängning till Klyvaregatan på Söder. Söderbron: är en ny stadsbro för gång-, cykel- och motortrafik.
Nybyggnad av broar i Halmstad
Planer finns för två förskolor, en vid Järnvägsparken i norr och en vid Strandparken i söder, två mobilitetshus, ett planeras i söder vid nya bron och ett i norr vid Stationsparken, möjlighet till äldreboende, tre nya parker, Järnvägsparken, Strandparken och Tullkammarparken, en marina och småbåtshamn samt kajpromenad mm.
Nybyggnad av bussdepå i Halmstad
Planer finns för en ny och mer ändamålsenlig bussdepå för stads- och regiontrafiken i Halmstad med plats för ca 100- 120 stycken. Den nya bussdepån kommer ha plats för bussar upp till 18m. Utöver detta ska det på fastigheten finnas plats för verkstadshall, tvätthall, personalbyggnad. BTA ca 6-7000 kvm.
Nybyggnad av havsbaserad vindpark i Halmstad
Avser nybyggnad av 21 havsbaserad vindpark, med maximal höjd på 340 meter. Den planerade produktionen av el från vindparken uppgår till cirka 1,7 TWh, vilket ungefär motsvarar konsumtionen från 340 000 hushåll.
Samarbeten görs med:
EEW (fundament), Hitachi (högspänningsutrustning) och NKT (kablar).
Nya faunapassager längs väg 26 sträckan Oskarström-länsgränsen
Trimmingsåtgärder i form av faunaåtgärder och faunapassager byggs för att förbättra passager för faunan samt minska barriäreffekten. Ca 22-24 byggmånader. Faunapassage i plan byggs 2 st samt faunaåtgärder i form av stängsling, grindar, torrtrummor, viltuthopp samt färister. Siktstkärm på 2 st bef broar.
Nybyggnad av kraftledningar mellan Väröbacka och Fjärås
Avser byggnation av en ny ca 28 km lång 145 kV kraftledning uppdelad på 2 delsträckor XL 11 Väröbacka- Idala (20 km) och Idala-Fjärås (8 km) i huvudsak i befintlig ledningsgata.
Rasering av nuvarande 145 kV ledningar, 28 km.
Huvudsak trästolpsportal, där beställaren tillhandahåller trästolpar, men även komposit och stålstolpar ingår.
Linarea 910mm2 med OPGW motsvarande 241mm².
Projektgenomförande i fält är planerat: Idala- Fjärås, 8 km, under 2026. Väröbacka-Idala, 20 km, under 2027.
Nybyggnad av bro i Halmstad
Planer finns för nybyggnad av en bro över Nissan. Tanken är att möjliggöra en ny bro för bil-, gång- och cykeltrafik. Den kommer att ansluta till Frennarpsvägen i söder och Sperlingsholmsvägen norr om Nissan.
Nybyggnad av panncentral i Hylte
Avser nybyggnad av panncentral inom fastigheten Unnaryd 4:57, omedelbart öster om brandstationen vid Hyltevägen. Yta: 250-300 m2.
Ombyggnad av torg i Halmstad
Tävlingens huvuduppgift är att ta fram ett gestaltningsförslag för Stora torg i Halmstad. Gestaltningen av torget ska ha en arkitektonisk och konstnärlig helhet där konsten är en väl integrerad del i gestaltningen. I uppgiften ingår också att presentera idéskisser för användning och eventuell om- eller tillbyggnad av den befintliga torgkioskbyggnaden samt gestaltning av delar av anslutande gator. Förslagen för torgkioskbyggnaden och anslutande gator ska ha en tydlig koppling till torget och dess gestaltning.
Utbyggnad av ny VA-ledningar i Kungsbacka
Kungsbacka kommun bygger ut vatten och avlopp till 22 fastigheter utmed och invid Hamragårdsvägen i Åsa.
kommunen planerar att ansluta fastigheter i området till kommunala vattentjänster enligt de långsiktiga behov som finns för respektive fastighet. Vilka fastigheter som slutgiltigt kommer att ingå har ännu inte fastställts.
Byggstart: Beräknas bli i samband med utbyggnad av angränsande detaljplan, eller senast 2032.
Nybyggnad av en gång- och cykelbro i Kungsbacka
Kommunen planerar att rusta och och utveckla Hallabäcksparken i Varla. Utvecklingen innebär att bygga en ny gång- och cykelbro över Kungsbackaån samtidigt som mindre grusgångar, sittplatser, lekutrustning, ett utegym samt plantera en del nya träd.
Schaktfria ledningskorsningar under Västkustbanan i Halmstad
Entreprenad Södra infarten etapp 2, delprojekt Ledningskorsningar under VKB (Västkustbanan). Uppdraget innefattar schaktfria ledningskorsningar under Västkustbanan samt sammankoppling med befintliga ledningar. Detta är en del av utbyggnaden av en ny infartsled till Halmstad hamn inom detaljplanen Södra infarten etapp 2.
Omläggning av ledningar i Halmstad
Omläggning av ledningar inför framtida gc-vägar och järnvägsbro. Ändrat läge i Fredsgatan och Stationsgatan för nya byggnader.
Objektet avser utförande av ledningsomläggning på Fredsgatan, Stationsgatan och Snöstorpsvägen. Ledningsomläggningen kräver en korsningspunkt genom banvallen bandel 630, KM151+300.
Objektet omfattar bland annat schaktarbeten, Hammarborrning under järnväg samt ledningsomläggning i gatumark.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).