Alla planerade byggprojekt där konsult inte är upphandlad i Skellefteå
Nedan visas de 100 största aktuella byggprojekten av totalt 140 st.
Ny- och ombyggnad av vägar och broar i skellefteå
Ny förbifart öster om Skellefteå. Ca 3 km är nysträckning och inkluderar en bro över Skellefteå älv medan resterande 2,4 km är ombyggnad. Projektet inkluderar nya trafikplatser, anpassning av befintliga gc-vägar inklusive gc-portar. Ombyggnad busshållplatser samt bulleråtgärder.
Ny kraftledning i Skellefteå
Ny kapacitetshöjande 400 kV-ledning mellan Malånäset och Lidmyran
Den planerade 400 kV-ledningen Malånäset—Lidmyran i Västerbottens län är en del i den gröna industriomställningen i norr och möjliggör ökat effektuttag i regionen. Ledningen bidrar även till att bibehålla stabiliteten och driftsäkerheten i transmissionsnätet. Dessutom planeras det för förnyelse av befintliga stationer i Malånäset och Högnäs samt ny station i området kring Lidmyran.
Nybyggnad av vindkraftverk i Skellefteå
Område 1a och 1b. Stormyrberget, Blåfors.
1a: 13 st verk, 1b: 21 st verk
Område 2. Åkerboträsket, Gagsmark
13 st verk
Område 3. Laxheden, Stavaträsk
36 st verk
Område 4. Övre Stormyran, Fisktjärnliden
37 st verk
Område 5. Stor-Rammarmyran, Åsträsk
34 st verk
Område 6. Norra Degerliden, Tallträsk
21 st verk
Alternativ 1. Degerträsk-Stavamyran, Stavaträsk
52 st verk
Alternativ 2. Stormyran, Österjörn
57 st verk
Nybyggnad av flerbostadshus i Skellefteå
I kvarteret Volten på Sörböle planeras det för 300 hyreslägenheter fördelade i nio hus.
Lägenhetshusen blir 4-8 våningar och byggs på ett gammalt industriområde med Brogatan i öst och Karlgårdsleden i väst.
Nybyggnad av bostäder i Skellefteå
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för ca 500 bostäder i blandning av olika storlekar och upplåtelseformer samt att möjliggöra för ett vård- och omsorgsboende och/eller skolverksamhet.
Ombyggnad till mötesfri väg mellan Daglösten-Ljusvattnet
Mötesseparerad väg med mitträcke och omkörningssträckor, breddning av vägen från 9 m till 14 m, nya korsningar och ersättningsvägar. 8,5 km lång sträcka. Utbyggnad av rastplats Ljusvattnet, gc-port under E4 i Övre Bäck, faunabro över E4 vid Anderstorp, bullerskyddsåtgärder, viltstängsel.
Ombyggnad till mötesfri väg mellan Broänge-Daglösten
Mötesseparerad väg med mitträcke och omkörningssträckor, breddning av vägen från 9 m till 14 m, nya korsningar och ersättningsvägar. 12,5 km lång sträcka. Förbättring av busshållplatser, nybyggnad av viltbro. Gc-port i Broänge, faunapassage Hökmarksberget, ny bro över Mångbyån.
Ny gymnasieskola i Norrböle, Skellefteå
Nybyggnad av gymnasieskola med idrottsprofil med plats för ca 800 elever.
Planområdet ligger cirka 800 meter från centrum och omgärdas av Norrbölegatan i norr, Norra järnvägsgatan (väg 372) i söder, Kulturskolan i öster och befintliga flerbostadshus i väster
Nybyggnad av flerbostadshus och verksamhetslokaler i Skellefteå
Planer finns för nybyggnad av fyra hus som blir fyra våningar höga, ett höghus på åtta våningar samt en lågdel på en våning. Man planerar för 90 lägenheter samt möjligheter till affärer, restauranger och annan verksamhet i bottenplan samt parkeringsgarage under mark.
Nybyggnad av bostäder i Skellefteå
Syftet med programmet är att ta fram en vision och ett koncept för hur området kan förändras inom några år, med målsättningen om att skapa upp till 600 nya bostäder.
Nytt bostadsområde i Skellefteå
Det utpekade området ligger mellan bostadsbebyggelse i väst och industriverksamhet i öst, mellan Risbergsgatan och Torsgatan. Det ska också utredas om fastigheten kan utökas österut.
Nybyggnad av bostäder i Degerbyn
Möjliggöra för bostäder som främjar estetisk tilltalande gestaltning, trygghet och orienterbarhet.
Planområdet omfattas i huvudsak av fastigheten Slagträet 1 (Sportfältet) men även del av fastigheten Degerbyn 24:1 (grönskan och gång- och cykelvägarna i utkanten av Slagträet 1) och del av fastigheten Prästbordet 8:8 (gång- och cykelbron mellan Bollgränd och Brännavägen). Skellefteå kommun äger all mark inom planområdet.
Nybyggnad av parkeringshus i centrala Skellefteå
I hjärtat av Skellefteå planerar vi för ett nytt parkeringshus. Traditionellt har beställaren själv byggt och driftat parkeringshusen men öppnar nu för nya lösningar där man i stället köper större eller mindre delar av åtagandet, t.ex. i form av koncessionsåtagande till en extern leverantör eller andra lösningar.
Nybyggnad av flerbostadshus och centrumverksamhet i Skellefteå
Syftet med planen är att möjliggöra byggande av bostäder samt centrumverksamhet eller lokaler för allmänt ändamål.
Planområdet ligger på Skellefteälvens norra strand, på gränsen mellan stadsdelarna Prästbordet och Centrala stan. Genom planområdet går Lasarettsvägen som ansluter till Karlgårdsbron.
Nybyggnad av flerbostadshus i Skellefteå
På Norra Nyckelgatan i stadsdelen Sunnanå planerar Skebo att uppföra fem bostadshus med 4 till 6 våningar. Norra Nyckelgatan ska erbjuda cirka 150 bilparkeringar under husen och 210 cykelparkeringar.
Nybyggnad av radhus i Anderstorp, Skellefteå
Radhusen får Företagsvägen i söder och Lövgränd i väster. Det blir även några radhuslängor lite längre in i kvarteret. Lövgränd förlängs i och med förtätningen av området. Bostäderna kommer att byggas där Nallebjörnens förskola ligger idag. En ny och större förskola kommer att byggas längre in i området.
Utveckling av kraftvärmeverk i Skellefteå
Planens syfte är att möjliggöra för utveckling av det befintliga kraftvärmeverket, genom utökade ytor för industri. Planen syftar även till att bevara en del av Risbergets grönstruktur.
Utveckling av område i Skellefteå
Skellefteå: Örviken
Förutsättningar: Örviken är en gammal bruksmiljö med tidigare sågverk och industri. Idag ägs marken både kommunalt och privat. Skellefteå kommun ska växa från
72 500 till 90 000 invånare redan år 2030. Det handlar om en befolkningsökning på mer än 16 000 människor på bara åtta år. Detta betyder att Skellefteå har stort behov
av bostäder på kort tid. Befolkningsökningen och behovet av bostäder innebär också att fokus behöver läggas på rekreationsområden och andra värden.
Utmaning: Det tidigare bruksmiljön med industribyggnader och dess närhet till vattnet har stor potential att bidra till hållbara och attraktiva livsmiljöer för Skellefteåborna. Teamet kommer att fokusera på frågan: Hur kan området utvecklas och möta behovet av nya hållbara och inkluderande bostäder och mötesplatser samtidigt som kulturmiljön bevaras? Hur ser området ut om 5, 10, 50 år? Vad krävs
för att Örviken ska växa stegvis mot en hållbar grön/blå stadsdel? Finns svaren att hämta i den historiska relationen till vattnet eller hur flottningen har ändrat landskapet?
Nybyggnad av resecentrum i Bureå
Bureå resecentrum ska knyta ihop den tågtrafik som Norrbotniabanan innebär, med busstrafik, biltrafik, gång, cykel och taxi.
Byggstarten är beroende av Trafikverkets planering av Norrbotniabanan.
Nybyggnad av resecentrum i Skellefteå
Skellefteå kommun ska anlägga ett nytt resecentrum för tåg och regionbuss i centrum av Skellefteå i nära anslutning till Skellefteå lasarett och i närheten av stadstrafiken.
Nybyggnad av verksamhetsområde i Skellefteå
Planer för ett nytt industriområde. Syftet med området är att erbjuda ett 30-tal tomter för lättare och mindre ytkrävande industri och service som kan komplettera övrig tyngre industri i närområdet.
Nybyggnad av radhus i Skellefteå
På Prästbordet, i kvarteret Kaplanen, innebär en ny detaljplan att 10–15 radhus kan byggas på en fastighet där det idag står en förskolebyggnad som inte längre används.
Gratis erbjudande
till företag!
Boka visning och få en gratis lista från landets största projektdatabas och den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden.
Vi tar tillsammans fram en gratis lista medan du får en visning av Byggfakta SMART (erbjudandet gäller inte privatpersoner).